Volkswagen Golf VIII | Nieuw: facelift 2024

Barri zei:
Wat me nu eigenlijk opvalt: op het dashboard mogen dan nauwelijks knoppen meer zitten, maar het stuur zit helemaal vol! o_O
19 knopjes?

Dat zijn vanaf de R-line geen knopjes maar touch sensor klustertjes waar je naar verluid ook op kunt sliden voor b.v. volume.

Daar zou ook haptic feedback op zitten om de kno response voor het gevoel te emuleren.

Zoals apple dat de laatste versies van de iphone deed met de fingerprint scanner / home knop. Ook dat is geen knop maar door haptic feedback lijkt het alsof deze klikt. Het valt je pas echt op als de iphone uitstaat omdat die dan opeens niet meer klikt bij gebruik.

Ik zag net dat VW op de site andere pakket samenstellingen en opties aanbiedt. Je kunt nu Harman Kardon audio alleen als onderdeel van een pakket afnemen waar dan ook nav Pro en heads-up display standaard inzitten. Nieuwe prijslijsten geven va 12 augustus als ingangsdatum.

Ik ben benieuwd waarom men dat doet en wat dat gaat betekenen voor openstaande orders zoals die van mij.

Iemand enige ervaringen over hoe VW hier mee omgaat ?

Tja, als je auto nog niet gemaakt is.. zal die conform de nieuwe modeljaar spec's tzt wel van de band rollen.

Als het proces goed werkt.. zou het zomaar kunnen dat de verkoper bij je op de lijn komt met het verhaal dat de bestelde auto gewijzigd moet worden in pakketsamenstelling. Reken er niet op en onderneem ff zelf actie naar de persoon bij de leverancier van jouw in bestelling staande auto.

De auto is een lease wagen waar wij een beleid hebben dat wij geen contact met dealers en/of lease maatschappij mogen hebben.

De lease coordinator wordt al een beetje krankjorum van mij aangezien ik 2 weken voor prognose datum altijd om een update vraag en dat al 2 keer gebeurd is, maar er nog niets duidelijk is.

Maar ik zal voorzichtig weer eens gaan informeren, i.i.g. dank voor de input.

Hoi,

Ik had de zelfde gedachte toen ik de nieuwe brochure zag.
Het lijkt mij dat ze dit dan vooraf melden.

Die van mij was ten tijde van publicatie gelukkig al van de band afgerold, maar stond bij de fabriek in afwachting van chips. Wordt komende week geleverd bij de dealer :LOL:

Odyssee zei:
Hoi,

Ik had de zelfde gedachte toen ik de nieuwe brochure zag.
Het lijkt mij dat ze dit dan vooraf melden.

Die van mij was ten tijde van publicatie gelukkig al van de band afgerold, maar stond bij de fabriek in afwachting van chips. Wordt komende week geleverd bij de dealer :LOL:

En hoe bevalt die ? Mijne is vorige week donderdag van de band gerold in is per trein onderweg naar PON. Rijden wordt als het goed is begin Januari.,

qM9CHtk.jpg

X00ntGE.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/09/vw-golf-facelift-reveals-larger-infotainment-screen-in-first-spy-shots/

En maar vasthouden aan die idiote sliders..

Dat scherm zo is echt geen porum meer. Of een stuk kleiner ( en dan met name lager ) of gewoon doorlopend vanaf de meters/tellers, niet dit in ieder geval.

Dit moet een grap zijn… bij de gefacelifte Focus moest ik al bijna overgeven, maar dit slaat alles. Of zouden ze bij de facelift de voorruit laten zodat je via het scherm naar buiten moet kijken.

Ik vraag me af wat de politie hiervan vindt. Los van dat het je zicht belemmert geeft het ‘s avonds denk ik een enorme bak licht.

Alles moet gewoon voldoen aan ISO-normen, dus een agent heeft daar niets mee te maken.
Daarnaast heeft een scherm natuurlijk gewoon een aanpasbare helderheid (zoals elke andere head-unit) en/of regeert hij op de lichtsensor.

Maar waarom zo groot? Voor de navigatie gebruik ik nog steeds mijn telefoon en dat is groot dat. Meer scherm heb ik niet nodig.

Ga er maar wel van uit, in de nieuwe Passat komt ook zo’n afzichtelijk ding bovenop het dashboard en de i-modellen hebben het ook allemaal.
2024-volkswagen-passat-interior-spy-photo-interior.jpg

Slechte keuze wat mij betreft, gaan ze nog wel een keer op terug komen. Bovendien vind ik het gekopieerde Tesla minimalisme ook niet slim, dan ga je toch liever voor het origineel?

De manier waarop bv BMW hun breedbeeld scherm monteert, vind ik ook niet echt fraai, maar getuige de XM beginnen ze dat ook meer te integreren.

Stellantis rules zei:
Slechte keuze wat mij betreft, gaan ze nog wel een keer op terug komen.

Daar ga jij nog wel een keer op terug komen. Infotainment wordt steeds belangrijker, en dus groter. Zal alleen maar meer worden.

Het scherm zit wel erg hoog. Volgens mij komt zo'n staand infotainmentscherm bij de meeste auto's (bijvoorbeeld Ford Focus, Peugeot 208, Skoda Octavia, etc) niet boven de onderrand van de voorruit uit.

Het is ook een testexemplaar; zie link. Ze testen daar de facelift met o.a. dit scherm, die losse kabels zeggen niet zoveel. En de hele behuizing is ook nieuw en één geheel met de sliders e.d.

Het lijkt wel erg hoog idd en zelfs te dicht bij de bestuurder. Rare ontwikkelingen. Gelukkig zijn er nog merken die niet zulke idiote schermen doen.

Dat scherm is toch in principe alleen voor verwarming, audio, wat instellingen en met name navigatie?
( terwijl dat laatste vaak ook al voor je neus tussen de tellers zit )
Dan is 8" of zeg maximaal 10" toch meer dan ruim voldoende, het is niet zo dat je een film hoeft te kijken of even een potje gaat zitten gamen.
Achterlijke ontwikkeling dit, nergens voor nodig.

Jan 7666490 zei:
Total Loss zei:
Achterlijke ontwikkeling dit, nergens voor nodig.

Heel simpel, de markt (=klanten) vraagt er om;)

Kan je auto's ook in een uitvoering zonder die schermen bestellen? Dus niet alleen in "Kaal"..... Zo nee, dan vraagt de markt er niet om, maar krijgt het door de strot geduwd... ("U wil een lederen stuurwiel? Kan alleen icm met scherm 14")

Ik denk ook dat de markt er niet om vraagt, maar je kan gewoon niet anders straks. Nu verkoopt de Golf 8 toch al niet denderend, dus enige invloed op de cijfers in NL zal het vast niet hebben.
Ik heb eens een DS3 gehad waar je het scherm uit kon zetten, net als Saab: een soort nacht-modus. Heerlijk! Dat mis ik tegenwoordig, een wegklapbaar scherm bijvoorbeeld. Dat scherm heb je echt niet continu nodig.

Barri zei:
Ik denk ook dat de markt er niet om vraagt, maar je kan gewoon niet anders straks. Nu verkoopt de Golf 8 toch al niet denderend, dus enige invloed op de cijfers in NL zal het vast niet hebben.
Ik heb eens een DS3 gehad waar je het scherm uit kon zetten, net als Saab: een soort nacht-modus. Heerlijk! Dat mis ik tegenwoordig, een wegklapbaar scherm bijvoorbeeld. Dat scherm heb je echt niet continu nodig.

Black panel, heerlijk inderdaad.

GTI facelift:

volkswagen-golf-with-chatgpt-integration.jpg

volkswagen-golf-with-chatgpt-integration.jpg

CES kicks off this week in Las Vegas, and Volkswagen will be there with some interesting news. ChatGPT will be integrated into the automaker's existing IDA voice assistant and offered in several models later this year.

Interior images show the Golf switches from an infotainment system that’s relatively small and embedded into the upper dashboard, to a larger tablet-style display as seen on other recent VW cars like the ID.7, revised ID.4, and new Euro-market Passat and Tiguan. Hopefully, the revised display with its more logical interface and more user-friendly heater controls (that can actually be seen in the dark) will answer complaints about the current setup, and the return of old-fashioned physical buttons on the steering wheel is sure to please disgruntled VW fans. The Mk8 Golf adopted touch-sensitive steering wheel buttons that were far too easy to accidentally activate by brushing your hand against them during regular driving.

Niet echt een vooruitgang, waarschijnlijk alleen maar meer irritaties omdat ook nu de software niet goed werkt en er juist meer functionaliteiten in gestopt zijn.

Ben wel blij dat er geen lichtbalk tussen de achterlichten is toegevoegd. Verder net iets scherper, maar neus nog steeds niet mooi.

Geef mij die ingebouwde schermen van vroeger maar, blijft toch lelijk zo'n opgeplakt tablet... Verder is de Golf niet meer wat het was. Na de 7 was het over...

Niet veel veranderd met deze facelift. Best een aardige auto, maar ik vind hem erg overgewaardeerd. Ik ben benieuwd wat hij gaat kosten. Huidige vind ik te duur voor wat je krijgt.

Prijzen Volkswagen Golf – 30 april 2024​

MotorVermogenTransmissieUitvoeringVanafprijs
1.5 TSI116 pkHandgeschakeld, zes versnellingenGolf€34.990
1.5 TSI116 pkHandgeschakeld, zes versnellingenLife Edition€36.990
1.5 eTSI116 pkDSG, zeven versnellingenGolf€37.490
1.5 eTSI116 pkDSG, zeven versnellingenLife Edition€39.490
1.5 eTSI150 pkDSG, zeven versnellingenLife Edition€41.490
1.5 eHybrid204 pkDSG, zes versnellingeneHybrid 50 Edition€44.490
1.5 eHybrid272 pkDSG, zes versnellingenGTE€49.990

Het lijkt me een fijne auto, en de plugin heeft een grote range, maar met zulke prijzen ben je wel uitgespeeld. Een Superb is niet heel veel duurder dacht ik, maar ook de concurrentie van een ruimere BEV is groot: een Xpeng of Tesla heb je voor minder en is een klap ruimer. Dan moet je wel heel graag Golf willen rijden.

Terug
Bovenaan