Volkswagen Golf 1.4-16V tikkende motor

A

Anoniem

Guest
Beste Autoweek leden,

Momenteel ben ik in het bezig van een Volkswagen Golf IV 1.4 16v uit 2001, met 216.000 kilometer op de teller. Momenteel hoor ik echter een soort "getik" in de motor. Ik heb al het een en ander gegoogled hierover, en naar mijn weten zouden het 2 dingen kunnen zijn, ofwel kantelende zuigers, of iets met de kleppen. Nu ben ik zelf niet zo heel erg technisch op dit gebied, en het schijnt dat je aan de soort tik zou kunnen horen of het de kleppen, of de zuigers zijn.

Ik heb daarom 2 filmpjes toegevoegd, in de hoop dat jullie misschien uitsluitsel kunnen geven of dit de kleppen of de zuigers zijn. (Uiteraard voor een exacte analyse kan ik het beste naar de garage gaan, toch zou ik eerst jullie kennis hierover inwinnen). Het getik lijkt iets luider te worden bij het maken van meer toeren, maar stopt tijdens het rijden ook rond de 2000 toeren. Verder loopt de motor ook netjes en stabiel stationair rond de 750 toeren.

Hopelijk kunnen jullie mij van enigsinds advies voorzien! :)

Video's:
https://youtu.be/IFcnR9xUQto (van binnen)
https://youtu.be/p1NEQBZdU9k (onder de kap)

Overige informatie:

Km stand: 216.000
Motortype: AXP
Versnellingsbak: DUW
Distributieriem vervangen bij 180.000KM

Dat dieselgeluid klinkt wel heel erg als een kantelende zuiger. Kleppen 'tikken' meer. Hoe is het olieverbruik van deze motor? Zou er overigens niets aan laten doen, olie goed bijhouden en er gewoon mee rijden. Kan nog heel erg lang goed gaan, dit is niet direct catastrofaal.

Een Dieselgeluidje is wat ik uit het filmpje onder de kap kan uitmaken: Kantelende zuigers.
Staan dit type blokken en vooral van deze generatie (rond 2000) erg bekend om.
Dit geluid hou je normaliter met zowel koude als warme motor, maar wordt naarmate de toeren hoger worden vaak iets minder erg ivm hogere oliedruk. Het blijft echter aanwezig, warm of koud. Warm kan wel iets zachter zijn, maar weg is het eigenlijk nooit.

Het geeft vaak ook extra olieverbruik. Maar dit hoeft echter niet zo te zijn!
Als je het olieverbruik en het extra geluid voor lief neemt, kan zo'n blok er lang mee rondrijden tot het olieverbruik zo hoog is dat het niet leuk meer is.

Tikkende kleppen klinkt veel harder (bijna alsof je een steentje (of meerdere) in het blok hebt zitten) en meer als een slag die niet correspondeert met de "normale" motorloop.
Meestal hoor je die ook alleen bij het starten en na langer stilstaan. Eenmaal wam kunnen ze ook nog tikken, maar zeker in het begin houden ze er vaak na een tijdje mee op. Tot de motor weer een keer afkoelt.

Wordt het bij warme motor erger of juist minder erg (of is het dan weg?)

En welk advies verwacht je verder?

Pobresh zei:
Een Dieselgeluidje is wat ik uit het filmpje onder de kap kan uitmaken: Kantelende zuigers.
Staan dit type blokken en vooral van deze generatie (rond 2000) erg bekend om.
Dit geluid hou je normaliter met zowel koude als warme motor, maar wordt naarmate de toeren hoger worden vaak iets minder erg ivm hogere oliedruk. Het blijft echter aanwezig, warm of koud. Warm kan wel iets zachter zijn, maar weg is het eigenlijk nooit.

Het geeft vaak ook extra olieverbruik. Maar dit hoeft echter niet zo te zijn!
Als je het olieverbruik en het extra geluid voor lief neemt, kan zo'n blok er lang mee rondrijden tot het olieverbruik zo hoog is dat het niet leuk meer is.

Tikkende kleppen klinkt veel harder (bijna alsof je een steentje (of meerdere) in het blok hebt zitten) en meer als een slag die niet correspondeert met de "normale" motorloop.
Meestal hoor je die ook alleen bij het starten en na langer stilstaan. Eenmaal wam kunnen ze ook nog tikken, maar zeker in het begin houden ze er vaak na een tijdje mee op. Tot de motor weer een keer afkoelt.

Wordt het bij warme motor erger of juist minder erg (of is het dan weg?)

En welk advies verwacht je verder?

Nouja, eigenlijk niet per definitie advies. Heb de golf eigenlijk destijds gekocht met het oog op mijn stageperiode die begin september begint. Aangeschaft voor 1.500 euro, dus repareren was ik sowieso al niet van plan. Is het ook helemaal niet meer waard. Ik rijdt nu zo'n 2 maand met de auto, en heb iets meer dan 1.000 kilometer gereden, en heb nog geen 1x olie bij hoeven vullen. Oliepeil is ook nog in orde. De garage heeft er destijds bij aanschaf nieuwe olie ingegooid. Geen idee of dit 5W30 is of 10W40.

Op je vraag over warme en koude motor kan ik het volgende zeggen. Naar mijn idee is het getik bij een koude start aanwezig, maar zodra de temperatuurmeter richting de 90 graden gaat, minder, dan wel niet geheel afwezig. Het valt me bij warme motor in iedergeval minder op.

Bedankt voor je reactie! :)

s velthuis zei:
Dat dieselgeluid klinkt wel heel erg als een kantelende zuiger. Kleppen 'tikken' meer. Hoe is het olieverbruik van deze motor? Zou er overigens niets aan laten doen, olie goed bijhouden en er gewoon mee rijden. Kan nog heel erg lang goed gaan, dit is niet direct catastrofaal.

Ja zo'n vermoeden had ik al. Het was ook inderdaad vooral een dieselgeluid. Was ook niet van plan dit te laten repareren, aangezien dit een duur geintje is. Wil er de komende 5 maand mijn stageperiode mee rond komen (+- 15.000 - 20.000 KM) en dan voor een golf uit een later bouwjaar gaan die andere blokken gebruiken, gezien dit inderdaad een bekend probleem is. Ik neem aan dat die 20.000 kilometer nog wel moet lukken :)

Joshua 3249497 zei:
s velthuis zei:

Ja zo'n vermoeden had ik al. Het was ook inderdaad vooral een dieselgeluid. Was ook niet van plan dit te laten repareren, aangezien dit een duur geintje is. Wil er de komende 5 maand mijn stageperiode mee rond komen (+- 15.000 - 20.000 KM) en dan voor een golf uit een later bouwjaar gaan die andere blokken gebruiken, gezien dit inderdaad een bekend probleem is. Ik neem aan dat die 20.000 kilometer nog wel moet lukken :)

Hoe later het bouwjaar, hoe beroerder het wordt. Positieve uitzondering zijn de gewone, atmosferische 1.6'en en de 1.8 turbo. De kaf-periode van VW is daar ongeveer begonnen helaas. Maar die 20k zal echt geen enkel probleem zijn, mits de olie niet onder peil komt. Deze kan er echt oud mee worden, als je iets anders wil, zou ik elders gaan shoppen.

s velthuis zei:
Joshua 3249497 zei:
s velthuis zei:

Hoe later het bouwjaar, hoe beroerder het wordt. Positieve uitzondering zijn de gewone, atmosferische 1.6'en en de 1.8 turbo. De kaf-periode van VW is daar ongeveer begonnen helaas. Maar die 20k zal echt geen enkel probleem zijn, mits de olie niet onder peil komt. Deze kan er echt oud mee worden, als je iets anders wil, zou ik elders gaan shoppen.

Ja, ik ben gewoon van plan elke week, eens per 2 weken het oliepeil te checken. Vooralsnog heb ik niet het idee dat die (veel) olie verbruikt. Tenminste na 1000 kilometer nog niks hoeven bijvullen. Denk dat ik uiteindelijk wel weer een golf wil. Als student is dit nu prima te betalen, en stiekem rijden golfjes wel leuk. :)

Het zijn Inderdaad kantelende zuigers, dit is een bekend probleem bij deze motor. Gewoon regelmatig olie peilen en eventueel bijvullen. Repareren is een hele/ te dure optie.

Na deze Golf zou ik gewoon ruimer kijken, er zijn genoeg auto's die echt (veel) beter rijden, en/of een (veel) betere prijs kwaliteits verhouding hebben. Je merkt ook gewoon dat de autotechniek in de loop van de jaren zeker niet stil heeft gestaan.

Kantelende zuigers inderdaad, maar dat wist je al.

Nog even over de mogelijke opvolger: iedereen recht op z'n eigen mening, maar de Golf 4 was absoluut de best rijdende C-segmenter in zijn tijd. Geloof me, ik heb ze toendertijd allemaal gereden; Astra, 306, Focus, Mégane, Stilo en Civic. Ok, de A3 was misschien net iets beter maar onderhuids dezelfde auto als de Golf natuurlijk. Allicht zijn er tegenwoordig (veel) betere opties en beaam ik dat je recente VAG producten best aan je voorbij kunt laten gaan maar een (goede) Golf 4 legt de lat wel hoog als het je eerste auto is (y)

/Rant

Zadelsnuiver ik heb ook in heel veel auto's gereden in zijn tijd was de Golf 4 in zijn klasse een plezierige auto, en hoorde zeker tot de top. Met de 1.4 16V heb ik ook gereden maar vond ik wel heel weinig vermogen hebben.

Ik ben kort geleden nog meegereden in een Golf 4, je merkt dan toch wel goed dat de tijd zeker niet heeft stil gestaan. Oudere auto's maken (meestal) gewoon meer lawaai, en zijn minder verfijnd. Als eerste auto is het overigens zeker niet verkeerd, en is het al leuk als je een luxere C segment auto hebt. Ik was vroeger al blij met een roestige Simca Horizon.

Gewoon dus lekker doorrijden met de Golf 4, en veel succes gewenst met de studie.

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Er zijn leuker rijdende auto's , een Ford Focus is daar absoluut 1 van.

Wat is jouw definitie van leuk? En jouw definitie is dus leidend? :cry:

Uiteraard heeft iedereen wel een voorkeur voor wat volgens hun "leuk" rijdt. Dat is ook helemaal niet erg, en zorgt voor concurrentie, en voortdurende innovatie bij de ontwikkeling van nieuwe auto's. Ik ben het eens met AK2 over het weinig vermogen. De auto is gewoonweg iets te zwaar voor 75PK. Echter kom ik prima met het verkeer mee, en de auto's van mijn ouders waar ik in gereden heb hadden ook niet extreen veel PK. Momenteel is dat een Renault Captur (2015)met ern 0.9 liter blok, 90PK en turbo. Dus echt "veel" vermogen ben ik ook nog niet gewend. Volgende auto wordt sowieso weer wat meer vermogen. +-100PK. Je moet uiteraard klein beginnen met een 1e auto ;).

Ik weet nu iniedergeval waar ik aan toe ben, en dat het blok nog prima een tijdje mee kan zolang ik de olie maar regelmatig check en bijvul. Ik dank jullie allen voor jullie heldere uitleg! :)

Feit dat het met een warme motor wel nog aanwezig is maar wel zachter wordt, is alleen maar bevestiging voor de kantelende zuigers.
Tikkende kleppen stoppen met tikken als de motor warm is, of ze blijven net zo hard tikken als wanneer de motor koud is.

Mijn 8v blokje heeft ook last van kantelende zuigers (komt minder vaak voor maar kan dus wel)
Na bijna 70k km is het geluid niet erger geworden en het olieverbruik is nog steeds minimaal.
c.a. 0,5l per beurt (10-20k) met nog wat zwetende pakkingen die het verbruik hoger maken dus eigenlijk nagenoeg niks.
Vooral irritant geratel dus bij een koudere motor.
In de winter is het erger, simpelweg omdat de olie kouder en dus dikker is in het begin.

Wat je vooral NIET moet gebruiken zijn olie-additieven tegen overmatige geluiden.
Deze maken vaak de olie dikker en dat zorgt bij kantelende zuigers juist voor meer geluid... (wel voor minder olie verbruik)

Controleer trouwens even hoe de carterontluchting erbij staat. Die raken graag verstopt als ze geen verwarmings-terugroepactie hebben meegemaakt.

Terug
Bovenaan