Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

coolNL

Net ingestapt
Goedemiddag allen,

Ik zit met de volgende vraag. Ik rijd sinds ruim 2 jaar met een Kadjar 1.5 DCI 110 EDC Automaat. En dat bevalt me uitstekend, op wat kleine dingen na (bv. het niet automatisch afsluiten van de deuren en het inklappen van de binnenspiegels na het verlaten van de auto) Het is een heerlijke auto om in te rijden. Ik overweeg daarom om hierna opnieuw een (jonge occasion) Kadjar aan te schaffen.

Maar de grote vraag is..... blijf ik dan bij een diesel automaat of ga ik switchen naar benzine? Diesel is momenteel niet zo 'hip' meer en de kans bestaat dat ik een volgende diesel niet zo gemakkelijk meer kwijtraak en er relatief minder voor terugkrijg. Maar daarnaast las ik deze week een commentaar van iemand die zei:
"De omslagpunten voor diesels zijn wel een stuk hoger komen te liggen. Niet alleen door de hogere meerprijzen, maar ook door de veel lagere restwaardes. Soms moet je 40000km per jaar rijden om breakeven te rijden. En dan heb je ook nog te maken met een hogere bijtelling omdat alles nu 22% is."

In hoeverre klopt deze statemement? Ligt dat omslagpunt inderdaad zo hoog tegenwoordig? Zelf rijd ik slechts 18000. (Dat is niet zoveel maar ook mijn brandstofkosten zijn in de regel 20% lager dan normaal agv een eigen pomp op het bedrijf.)

Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik dat verschil in kosten inzichtelijk kan maken? Is daar misschien een handig Excel tooltje voor?
(Overigens rijd ik mijn Kadjar volledig privé. Dus geen bijtellingen oid.)

Alsvast dank voor de tips/adviezen.

Mvg,
Mark

Gewoon blijven doorrijden in je huidige Kadjar is 4x slimmer dan inruilen. Daar heb je geen Excel voor nodig.

Nja in principe is het vrij simpel, je moet alleen de gegevens weten:
- wegenbelasting huidige Kadjar en van de beoogde Kadjar op benzine.
- verzekeringskosten huidige en nieuwe Kadjar
- verbruik huidige en nieuwe
- afschrijving (deze is het lastigste te voorspelen)

De wegenbelasting staat vast, in de regel kun je stellen dat je voor een auto op diesel het dubbele betaalt als voor dezelfde auto op benzine. Betaal je nu bijvoorbeeld 100€/maand wegenbelasting dan is dat voor de benzine variant waarschijnlijk zo'n 50€/maand.

Verzekering is grotendeels gebaseerd op de nieuwwaarde, zal op jaarbasis niet veel schelen schat ik.

Verbruik kun je best uitrekenen via spiritmonitor.com daar kun je van vrijwel iedere auto het werkelijk verbruik opzoeken. Stel dat de huidige Kadjar 1 op 20 rijdt, dan verstook je op jaarbasis dus zo'n 900 liter (18000km/20)
Stel dat de Kadjar op benzine 1 op 18 doet dan verstook je in dat geval 1000 liter.
Jij weet zelf de prijs per liter voor diesel vs benzine bij de pomp waar jij tankt, dus de totale brandstofkosten zijn simpelweg verstookte liters X literprijs.

Dan nog de afschrijving. Kijk eens op marktplaats wat een vergelijkbare 2 jaar oude Kadjar op diesel nog waard is en vergelijk dat met wat je zelf betaald hebt. Doe vervolgens hetzelfde met een vergelijkbare Kadjar op benzine. Stel dat de huidige Kadjar over 24 maanden 4800€ waarde heeft verloren dan heb je dus een afschrijving van 200 per maand. Heeft de benzine Kadjar in dezelfde tijd slechts 2400 afgeschreven kun je daar 100€/maand voor rekenen.

Zet vervolgens alle maandelijkse kosten op een rijtje en je ziet wat er onderaan de streep goedkoper uit komt. Vergeet ook niet dat een diesel vaak duurder onderhoud nodig heeft.

houdt bij diesel ook rekening dat die zwaarder is qua gewicht, dus dan is het qua wegenbelasting niet alleen verhaal van diesel benzine, maar ook van een gewichtsklasse hoger. De benzine uitvoeringen zitten in de categorie tot 1350 kg en de diesels van 1351 tot 1450 kg. voor de diesel betaal je 203 euro meer in de 3 maanden.

Auto encyclopedie zei:
houdt bij diesel ook rekening dat die zwaarder is qua gewicht, dus dan is het qua wegenbelasting niet alleen verhaal van diesel benzine, maar ook van een gewichtsklasse hoger. De benzine uitvoeringen zitten in de categorie tot 1350 kg en de diesels van 1351 tot 1450 kg. voor de diesel betaal je 203 euro meer in de 3 maanden.
Je kan ook gewoon het verhaal van je voorganger lezen, die geeft het punt van de MRB al aan.
Het probleem met een diesel Kadjar is dat je niet weet wat de overheid gaan doen met diesels en je dus niet weet hoe hard hij gaat afschrijven. Ik zou lekker doorrijden in je huidige auto, scheelt je al een hoop afschrijving, je mist alleen wat luxe dingen maar niet iets waar je niet zonder kunt, maar wil je hem toch weg doen dan zou ik voor een benzine versie gaan.

De uitleg van Zadelsnuiver is denk ik duidelijk. Gewoon berekenen dus. Belangrijk is dat inruilen altijd geld kost, omdat de verkoper gewoon geld wil verdienen, en garantie moet geven. De eerste 3 a 4 jaar zakt een auto meestal enorm in waarde, daarna wordt de afschrijving veel lager. Neem dat ook mee in berekening, de kans is heel groot dat het door rijden gewoon de voordeligste optie is.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Je kan ook gewoon het verhaal van je voorganger lezen, die geeft het punt van de MRB al aan.
Het probleem met een diesel Kadjar is dat je niet weet wat de overheid gaan doen met diesels en je dus niet weet hoe hard hij gaat afschrijven. Ik zou lekker doorrijden in je huidige auto, scheelt je al een hoop afschrijving, je mist alleen wat luxe dingen maar niet iets waar je niet zonder kunt, maar wil je hem toch weg doen dan zou ik voor een benzine versie gaan.

Ja verschil is dan dat hij op 50 euro uit komt en ik op een kleine 70 euro per maand aan wegenbelasting verschil

Ik begrijp eerlijk gezegd je redening niet, je gaat van een Kadjar diesel aut. eventueel naar een gebruikte Kadjar diesel automaat, wat is dan de toegevoegde waarde buiten het feit dat je moet bij betalen (en dat die occasion wat jonger is)?

Auto encyclopedie zei:
Zadelsnuiver zei:
Auto encyclopedie zei:
Ja verschil is dan dat hij op 50 euro uit komt en ik op een kleine 70 euro per maand aan wegenbelasting verschil

Staat er toch heel duidelijk bij dat het een voorbeeld was..

Daarom nog ff extra uitgewerkt graag gedaan verder
Je hoeft niet altijd het laatste woord te hebben en je krijgt ook geen veer in je kont als je de meest posts haalt.

Zolang je nog voordelig dieselbrandstof kan tanken lekker blijven doorrijden.. Vermoedelijk kan het met je 18 duizend kilometer nu nét uit door dat voordeeltje.. en het is ook de vraag in hoeverre je alle kosten op werkelijke waarde berekent. Onderhoud en afschrijving blijven schattingen en zijn achteraf pas naar de werkelijkheid te rekenen.

Buiten dat, het rijcomfort dat zo'n diesel/automaat combi bij zo'n auto geeft is ook wel wat euro's waard, wellicht?

Met slechts 18k per jaar rijden, lijkt me een benzine goedkoper. Ik noem maar de Mazda CX-5. de CX-30, of CX-3. Reken maar uit, temeer omdat de Mazda's als erg betrouwbaar bekent staan. Maar als je deze Kadjar gaat verkopen verlies je een gigantisch bedrag qua afschrijving, dit ga je niet goed maken tenzij je een goeie veel goedkopere 2dehands auto koopt, en die zijn er ook heus wel weer. Ik vrees dat doorrijden nu het meest voordelig is! Mij lijkt een 110 pk dci helaas niet vooruit te trappen in een Kadjar, maar wellicht bent U een rustige rijder.
En als gadgets zoals inklappen van spiegels nou het enige is dat u mist, en de auto bevalt verder. Doorrijden!

Gewoon blijven rijden is natuurlijk het meest voordelige in dit geval.
Mocht je echt perse van je zuurverdiende geld af willen dan zou ik met zo weinig kilometers per jaar een nieuwere benzine versie kopen.

Total Loss zei:
Mocht je echt perse van je zuurverdiende geld af willen dan zou ik met zo weinig kilometers per jaar een nieuwere benzine versie kopen.

Idd. Je kunt overwegen of een Mazda CX-30 iets is met die nieuwe skyactiv motor. Zou gemiddeld 1 op 18 ofzo halen.

Megatron zei:
....Maar als je deze Kadjar gaat verkopen verlies je een gigantisch bedrag qua afschrijving....
Hallo Megatron, kun je mij svp uitleggen waarop je hierboven genoemde stelling is gebaseerd?

Bvd

Megatron zei:
Total Loss zei:

Idd. Je kunt overwegen of een Mazda CX-30 iets is met die nieuwe skyactiv motor. Zou gemiddeld 1 op 18 ofzo halen.

Nieuwe motor, maar met klassieke oude 6 traps automaat....(n)

Ik zou nog even doorrijden. En als je dan later toch naar een benzine overstapt gelijk voor de nieuwere 1.3tce gaan ipv de oudere 1.2tce. Dit is een compleet andere motor met meer koppel, een beter koppelverkoop en niet de problemen met koaanslag als je korte stukjes rijdt. Ik heb deze motor in de Mégane. Fijne motor om de caravan mee te trekken en ik rijd 1:17 met een behoorlijk zware voet en regelmatig surfplanken op het dak.

Terug
Bovenaan