Vlaksleepmode

Lucas 3686562

Wegverkenner
Voor flat towing (Nederlands: platslepen/vlakslepen?) moet je de transfercase in de juiste stand zetten om te voorkomen dat je transmissie frictie heeft zonder smering en zonder koeling. Kan iedere auto in flat tow? Wat is de gebruikelijke methode om de transfercase neutraal te zetten? Niet iedere auto heeft namelijk een 4WD selector en in de auto's waar ik de handleiding van heb doorgenomen wordt er bijna nooit gesproken over flat towing, alsof dit iets is wat iedereen al weet. Ik heb alleen echt geen idee. En moet je bij doubletow het zwaarst gesleepte voertuig als eerste slepen en daarna pas een lichtere trailer? Wat als de trailer zwaarder is dan de gesleepte auto?

Ford F150? Zou gewoon in de handleiding moeten staan. Mijn 2016 Ford Expedition is 2WD en is daardoor niet geschikt voor flat tow, maar er staat keurig beschreven wat je moet doen bij een 4WD.

Het hangt echter volledig af van de auto hoe en wat.

F-150 heeft neutral tow, maar dat is niet de getrokken auto. Ik heb wel een keer met een F-350 de F-150 getrokken.
Bij de F-150 is het shifter in neutral en de 4WD selector 7x 2H en 4L switchen. Gaat mij meer om normale sedans. Kunnen die uberhaupt in platsleepmode? Dus F-150 - (random sedan) - trailer.

Volgens mij is dat afhankelijk van welke sedan je hebt. Als ik even rondkijk is niet elk voertuig geschikt. Zowel onze Expedition als de X5 zijn niet geschikt. Dat zal bij sedans dus ook vaak zijn.

Qua aanhanger achter een flat tow. Mag dat überhaupt wel? Elke staat heeft eigen regels hieromtrent.

Heb je specifieke plannen of is dit hypothetisch?

De 2016 Expedition heeft toch ook de 10R80? Wat vind je er van?

Ik ben nog steeds op zoek naar een kleine en vooral goedkope auto voor woon/werk maar de auto maar neutral tow is wel een hele grote wens. Bijv. een Toyota Corolla Hybrid. Ik zie vaak Smarts die platgesleept worden, die kan het blijkbaar technisch aan, maar we hebben kinderen en bij uitzondering moeten de kinderzitjes wel in de kleine auto kunnen, dus een vierdeurs is wel een eis. Van veel Jeeps weet ik dat ze ook in neutral tow kunnen. De allergoedkoopste basismodel Kia Forte of Nissan Versa is wat mij betreft ook prima, vooral de Forte is extreem zuinig en goedkoop. Ook heb ik gekeken naar een Ford Bronco Sport, maar hoewel ik die echt heel tof vind, voegt een Bronco Sport niet veel toe als we al een F-150 hebben.

De 2016 Expedition heeft toch ook de 10R80? Wat vind je er van?
Nee, de 2016 Expedition heeft nog een zesbak. In principe is deze Expedition nog heel ouderwets en slechts een radicale update waarbij de V8 verdween.

Onze Bronco heeft wel 10 versnellingen, maar weet niet of het een 10R80 is, om eerlijk te zijn.

Waarom de wens van flat tow? Dat is het laatste waar ik aan denk bij het kopen van een auto.

Ik heb voor een heel goede prijs een goede truckbedcamper op de kop weten te tikken. Als je ergens staat, dan is het handig als je een auto hebt om ergens heen te gaan.

Is zo'n enkelassige dolly niet een optie daar in amerika? Flat tow, is bij een handbak vaak nog wel te doen. Bij een automaat vaak niet. Als het niet in het instructieboekje staat zou ik er van uit gaan dat het niet kan.
Zo'n 1 assige dolly tilt de voorwielen op dus zolang de auto voorwiel aangedreven is (en de handrem er af) kun je zo'n dolly gebruiken.

Ik heb voor een heel goede prijs een goede truckbedcamper op de kop weten te tikken. Als je ergens staat, dan is het handig als je een auto hebt om ergens heen te gaan.
Kijk, allereerst gefeliciteerd.

Is het leuke van zo'n truckbedcamper niet dat je ze eenvoudig af kan zetten en met de truck de omgeving kan ontdekken?

Thanks!

Ja, zo'n truckbedcamper kan er opzich wel af, maar je kent Amerikanen. Het moet zo gemakkelijk mogelijk dus slepen we gewoon een extra auto mee.

Goede tip van een handbak. Een handbak heeft geen last van temperatuurproblemen en smeerproblemen in Neutral, toch? Hoewel ik in Nederland niet begrijp waarom je ooit een manual zou willen, de weg naar mijn werk heeft twee verkeerslichten en manuals worden hier niet gestolen dus dat zou een goede reden zijn voor een manual.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Een handbak is de beste anti-diefstal methode in de States inderdaad ;)
In europa zijn handbakken gemeengoed.

De meeste handbakken hebben gewoon een oliebad-spatsmering. De tandwielen zitten altijd in de olie en worden dus altijd gesmeerd.
Die krijgen bekrachtigd via de motor of rechtstreeks vanaf de wielen, exact dezelfde smering, waardoor je ze wel kunt slepen zolang de bak in neutraal staat.

Een handbak kan inderdaad altijd, dus dat is al een optie. Qua automaten is het even zoeken of het kan of niet. De dollie voor de voorwielaangedreven auto's is geen slechte optie. Scheelt ook flink wat beugels vooraan.

Qua aanhanger achter een flat tow. Mag dat überhaupt wel? Elke staat heeft eigen regels hieromtrent.
Ik heb zelf even zitten kijken. Ik weet dat double tow met een fifth wheel is toegestaan. Van wat ik lees wordt de trekstang voor een flat tow geaccepteerd als alternatief voor een fifth wheel, dus dan zou het mogen.

Qya gewichten moet je nog even kijken. Gevoelsmatig zou ik geen zware aanhanger achter de flat tow hangen. Daarbij moet je natuurlijk ook gewoon even in de gaten houden wat de maximale trekgewichten van de sedan zijn.

Het verschilt ook per staat geloof ik.

Fifth wheel is wel mijn ultieme droomcombinatie. Liefst een F-350 King Ranch PowerStroke Dually Long Bed met 5th wheel camper met Toy Hauler en daarachter nog een auto op doubletow (dus trekstang, dus op papier geen doubletow) en in de Toy Hauler een Polaris RZR of soortgelijk. Maar dat is dromen voor over 10 jaar :D en dan verscheep ik de hele combinatie naar Europa voor een vakantie en ga ik ermee naar de camping in Frankrijk. PowerStroke is een diesel op z'n Nederlands, dus lekker op z'n Hollands naar de camping dieselen, alleen dan ietsje groter.

Zo'n dually rijdt trouwens voor geen meter als er niets op ligt en daarom is het begrijpelijk dat al die Amerikanen een auto meeslepen op hun combinatie. Voor comfort zou ik eerder voor een F-250 SRW gaan.

Eerst ga ik de camper eens testen. Misschien hoef ik niet eens een auto te slepen. We hebben wel vaker gekampeerd met truckbedtent en eigenlijk hebben we toen ook geen voertuigverplaatsingen gedaan. Het was wel handig geweest, maar niet noodzakelijk.

Het verschilt ook per staat geloof ik.
Klopt, double tow is toegestaan in ongeveer de helft van de staten.

Mooie dromen, altijd goed. Ik zou alleen niet dromen om de hele zaak op een camping in Frankrijk te zetten. Er zijn zulke mooie plekken in Amerika.

Klopt, double tow is toegestaan in ongeveer de helft van de staten.

Mooie dromen, altijd goed. Ik zou alleen niet dromen om de hele zaak op een camping in Frankrijk te zetten. Er zijn zulke mooie plekken in Amerika.
Eens. Ik ben er ook gaan wonen primair omdat ik de Europese werkmentaliteit van alles voor je werk geven een beetje beu was, maar secundair om meer van een gebied in de VS te zien. De teller staat inmiddels op 35 staten, maar ik denk dat die teller voorlopig even op 35 staten blijft staan en ik eerst de huidige staat goed wil verkennen. Inmiddels bevalt het leven hier zo goed dat ik niet zo goed weet of ik uberhaupt nog wel terug wil naar Europa. Vooral qua werk is het hier ongelooflijk veel relaxter dan in Europa en privetijd is gewoon echt privetijd en wordt als heilig gezien. Voor langeafstandsreizen in de VS is een doubletowcampercombinatie tof (dus over 10 jaar), voor nu is onze kleine slaapmogelijkheid eigenlijk ideaal. Het enige waar ik zelf nog moeite mee heb is de ongelooflijke hoeveelheid keuzes die je hier hebt (vandaar dat ik nog steeds geen tweede auto heb). Misschien is Starlink de beste investering, dan kan ik langere weekenden blijven en de thuiswerkdagen aan het weekend plakken.

Krijg hier beetje een a en i gevoel bij...
100% waar, TS post telkens in een zeer specifieke VS context (trucks, flatbeds,doubletow). Meestal in één paragraaf en dat in de VS privé tijd als heilig wordt gezien is mijnsinziens juist precies andersom. En er is ook een post waarin TS aangeeft LLM te gebruiken om een auto te zoeken. (Large Language Model = een vorm van AI) en dat vind ik wel heel erg specifiek.

Misschien begint SkyNet zo wel met de infiltratie :ROFLMAO: :D:eek:

Terug
Bovenaan