Vibratie achterremmen na goedkeuring APK

Henk39

Net ingestapt
1,5 week geleden heb ik mijn Opel Corsa naar de APK gebracht waaruit de uitlaat een afkeurpunt was. Zelf op de brug gezet en de uitlaat vernieuwd (wat trouwens zeer zeer discutabel was - ik zag nergens gaten en vernam geen sissende geluiden bij het sluiten van de demper.....maat goed toen had ik al de uitlaat gekocht etc dus toch maar vervangen

1 week geleden voor de 2de x keer de APK - dus geen herkeuring maar gewoon weer een hele nieuwe aftikken. Blijkt dat er een rijmverschil achter was gevonden en ze de trommel even hebben open gehad en iets met de cilinder hebben gedaan, die zat een beetje vast volgens hun, om het remverschil te verhelpen volgens hun en door de keuring te krijgen ....

Maar nu heb ik dus vibrerende remmen wat enorm irritant is, voel het ook in het pedaal.....

Uiteindelijk moeten de cilinders wel vervangen worden, heb ze zelf ook nog even bekeken...........maar als ze er gewoon af van waren gebleven had ik dit niet gehad (en ook zo zijn geweest gezien een week eerder bij de 1ste APK dit niet noemenswaardig was)....wat kan ik nu eisen van die garage? Het slaat namelijk nergens op dat eerst niet en toen opeens wel een rijmverschil een afkeurpunt is binnen een week waar ik nog ong 40 km nog heb gereden naar de doe-het-zelf garage, naar huis en de APK.

Vibrerende rem is blijkbaar een ovale remtrommel...... bezuinigen op veiligheid is altijd een goed idee! Auto heeft APK, dus remcilinder weer vastzetten!

Tsja...mijn remvoering zat los toen ik naar huis reed vanaf de APK. Het blijft een momentopname!

Ovaal acht ik zeer zeer zeer klein...de trommels zijn 3 jaar geleden vernieuwd plus schoenen...en voor de APK geen vibratie, na de APK opeens wel...hoe dan? Zijn ze in binnen een dag opeens ovaal geworden??

Verder momentopname, tuurlijk dingen kunnen los schieten etc...maar een enorme vibratie nadat ze aan de remcylinders hebben lopen klooien lijkt mij niet echt de bedoeling....

Waarom ga je niet terug naar de garage en leg je je probleem voor?
Wie weet lossen ze het zo voor je op.
Zo moeilijk lijkt het mij allemaal niet.

Doe ik ook morgen...ben benieuwd of het wel eens eerder voorgekomen is dat er een euvel bij is gekomen nadat een garage aan je auto heeft gezeten tijdens de APK. En wat de garage dan deed

Henk39 zei:
Doe ik ook morgen...ben benieuwd of het wel eens eerder voorgekomen is dat er een euvel bij is gekomen nadat een garage aan je auto heeft gezeten tijdens de APK. En wat de garage dan deed

Zulke dingen komen niet vaak voor en elke garage reageert anders, daar valt niets zinnigs over te zeggen.

Langs geweest...uiteindelijk niks anders kunnen doen dan een reparatiebeurt a 200 piek aanbieden voor het vervangen van de remcylinders....kompleet waardeloos. Binnen 5 dagen tussen de 1ste en 2de APK een remverschil van bijna nihil naar 34%...''Ja meneer de APK is slechts een momentopname""....echt gooi er een kwartje in en er komt een standaard tekst uit rollen bij die gasten...maar goed, dan maar zlef de remcylinders vervangen.........

Waarom denken mensen toch altijd dat een APK een garantie is. Of het nou een dag, week of maand later is, APK is een momentopname, het is niet voor niets dat dat zo vaak gezegd word. Er is iets mis met de remmen, bij de APK schijnbaar nog niet. Het is jou auto, en jou remmen. Wat wil je nou? Dat ze jou remmen gratis gaan repareren?

Ik begrijp overigens niet hoe het kan gaan trillen door slechte remcilinders, maar dat zal wel aan mij liggen.

Tuurlijk begrijp ik dat het een momentopname is....maar hoe kan de remdruk nou op APK dag 1 prima zijn en 5 dagen later op APK dag 2 opeens een verschil van 34% en afgekeurd worden ...dan is je methodiek gewoon compleet ruk (ja ik kijk dit met een wetenschappelijk bril gezien ik uit die wereld kom)

En waar het mij ook nog om gaat is dat ze dus de remdruk weer gelijk hebben gekregen blijkbaar maar nu dus de remmen vibreren.....en nu zeggen 'tsja..helaas'

2 metingen met 34% verschil in het resultaat hoeft, wetenschappelijke gezien, helemaal niet gek te zijn.

Misschien zat 't remcilindertje aan de andere kant deels vast ten tijden van de 1e apk, waardoor ze allebei de kanten slecht (maar nog net voldoende) remde, maar wel zonder al teveel remverschil en is ie daarna toevallig losgekomen in die 5 dagen, maar deze kant wel nog vastzat bij de 2e apk. Het is maar gedachte.
Vervelend, vreemd, raar, opvallend, pech, geef 't naam, maar dit kun je de garage niet kwalijk nemen: hun constateren dit alleen.
Remcilinders vervangen en de remvoeringen beoordelen, want ik kan mij zo voorstellen dat er een rare slijtage aanwezig was, toen er een halve remcilinder z'n ding deed; wat mogelijk nu die vibratie kan verklaren.

Tip: een rustige anticiperende rijstijl kan ervoor zorgen dat remcilinders achteraan vast komen te zitten, simpelweg omdat ze niet of nauwelijks wat te doen hebben. Gewoon af en toe een keer flink op de rem trappen om ze gangbaar te houden.

In die 5 dagen heb je toch met de auto gereden....dus wetenschappelijk gezien heb je meer dan 1 ding veranderd en is je test dus sowieso ongeldig. Of je kunt zeggen dat data kan laten zien wat je wilt zien...

De remtest kan best zwaar zijn, je belast dingen anders dan in praktijk waardoor je beginnende gebreken heel erg kunt versnellen. Niet ideaal nee maar je moet toch op een bepaalde manier remvertraging meten. Dan heb je nu dus toch een probleem....ik weet hoe het voelt. Mijn remmen waren ook 3 jaar en slechts 140.000 km oud.

106506740_1806550429487690_8428148291042873230_o.jpg

Gebruik doet van alles met je remmen....

Zo zie ik het ook liever.(y)

Tsja, die bijbehorende remklauw zag er ook wel aardig uitdagend uit:

Ik heb destijds nog een verslag gemaakt van de revisie van die klauw op een ander forum zodat de twijfelende collega hobbyisten hun drempelvrees ook konden overwinnen. :)

Eventjes wel ja, maar gemiddeld een half jaar later kan ik het allemaal weer opnieuw doen en is de remvoeringen alweer volledig van de blokken/schoenen afgesleten.
Remdelen gaan bij mij ongeveer 5000 km mee (en daarom heb ik dat spul ook gewoon op voorraad liggen): een kleine bijkomstigheid van m'n 4x4 offroad hobby.:)

Terug
Bovenaan