Ivanov zei:
Nu vergeet ik alleen in de 'vergelijking’ nog iets te melden. Recent is er een crashtest geweest waarbij ook de Dacia Spring tegen de muur is gegooid. De uitslag van de test was ‘dramatisch’. De Spring scoorde bijna als slechtste, alleen de Renault Zoë deed het nog minder. Ten eerste : ik ben erg benieuwd welke auto veiliger is: een 2001 Renault Kangoo of een 2021 Dacia Spring. Ik denk dat de Dacia dan wint. Ten tweede: ongeveer vijf jaar geleden is de Zoë ook getest. Destijds kwam die als één van de veiligste auto’s naar voren: top marks en 5 sterren. Wat heeft Renault sindsdien veranderd aan de auto op veiligheidsgebied? Niets, helemaal niets. Hoe kan dan een auto in vijf jaar tijd van (één van de) veiligste ineens de onveiligste worden? Simpel: dat kan niet. Tenzij de puntenscore sindsdien is aangepast. Dingen (verklikkers ed.) die vijf jaar geleden bonuspunten opleverden zitten nu op al die auto’s en leveren geen extra punten meer op. Als je het dus goed bekijkt is de Zoë nog steeds even veilig als vijf jaar geleden, alleen scoren er andere auto’s nog veel beter. Eén van die auto’s is de Spring. Als je een ranglijst zou maken staat de Spring dus boven de Zoë en die staan samen weer ver, ver boven een 2001 Renault Kangoo.
Zoe heeft nu geen zij bescherming voor de hoofd, eerst wel. Dus er wel degelijk een afwaardering van de veiligheid.
Paar belangrijke aanpassingen (uit mijn hoofd):
2015: 100 overlap test op een muur: test gordel/airbags. Zonder gordelspanners/loadlimitor gaat je hier slecht mee scoren. (bijna alle auto's hebben sinds 2015 dan ook gordelspanners/load limitor voor de achterpassagiers, voor was al redelijk standaard). Zoe heeft geen update gehad, dus geen gordelspanners/loadlimitor voor de achterpassagiers
2020: Zij impact, paal test en offset frontaal test aangepast. Effect van de off-set frontaal is gelijk getrokken (vaste deformeerbare object vervangen met een 50km/h 1400kg deformeerbare object). Hierdoor kan je frontale test tussen verschillen gewichtsklasse vergelijken. Maar is natuurlijk veel zwaarder voor kleine lichte auto's.
Ter vegelijking met een Up electric: Die heeft een lichtere crashtest gehad (2019) maar scoort ook marginaal op de frontaal offset. Effectief zou die ~250kg extra als tegenstander krijgen met de nieuwe test en daardoor slechter scoren.
Ter vergelijking met een kangoo uit 2003: die had een onstabiele passagiers compartiment met zijn 1100 eigen gewicht. De spring moet een 1400kg tegenstander verwerken.
Wat crashbescherming betreft, scoort de Spring bijna hetzelfde als de nieuwe i10. In de context van alles, vindt ik de Spring score prima voor een A-segmenter.