Verzoek om info: Dacia Spring => besteld.

F Mitsi zei:
Carfanatic zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Damianw26 zei:
Het is maar net waar je ermee gaat rijden en wat je gewend bent. Als je onderstaand filmpje bekijkt is een 0-100 tijd van 20 seconden plankgas tergend langzaam. Een kangoo 1.9 dti doet het in 13,5 seconden in standaard vorm, en zal een stuk meer koppel hebben bij de tussenacceleraties. Voor stadsgebruik zal zo'n spring meer dan krachtig genoeg zijn natuurlijk.

https://youtu.be/Aq-Oa4pUzlA

1 woord: levensgevaarlijk (zo traag)

nonsens.

Precies. Hoe vaak trek je nu eignelijk volgas op? ik echt nooit. Ik heb best wel vaak in een ongeblazen berlingo gereden, en die zou theorie in dik 16 seconden naar de 100 gaan. Als je niet volgas geeft haalt die dat natuurlijk nooit. Voordeel van elctro is dat je veel makkelijker vol gas weg gaat. Dus lijkt me zeker geen probleem in het dagelijks gebruik.

Het voordeel is vooral dat de initiële acceleratie goed is. In die allereerste meters is ook de Spring best vlot. Alleen dat vlakt af naar mate de snelheid toeneemt en dat afvlakken gaat vervolgens weer sneller dan bij een andere electrische auto, benzine- of dieselauto.

RaceChinees zei:
Ivanov zei:
Nu vergeet ik alleen in de 'vergelijking’ nog iets te melden. Recent is er een crashtest geweest waarbij ook de Dacia Spring tegen de muur is gegooid. De uitslag van de test was ‘dramatisch’. De Spring scoorde bijna als slechtste, alleen de Renault Zoë deed het nog minder. Ten eerste : ik ben erg benieuwd welke auto veiliger is: een 2001 Renault Kangoo of een 2021 Dacia Spring. Ik denk dat de Dacia dan wint. Ten tweede: ongeveer vijf jaar geleden is de Zoë ook getest. Destijds kwam die als één van de veiligste auto’s naar voren: top marks en 5 sterren. Wat heeft Renault sindsdien veranderd aan de auto op veiligheidsgebied? Niets, helemaal niets. Hoe kan dan een auto in vijf jaar tijd van (één van de) veiligste ineens de onveiligste worden? Simpel: dat kan niet. Tenzij de puntenscore sindsdien is aangepast. Dingen (verklikkers ed.) die vijf jaar geleden bonuspunten opleverden zitten nu op al die auto’s en leveren geen extra punten meer op. Als je het dus goed bekijkt is de Zoë nog steeds even veilig als vijf jaar geleden, alleen scoren er andere auto’s nog veel beter. Eén van die auto’s is de Spring. Als je een ranglijst zou maken staat de Spring dus boven de Zoë en die staan samen weer ver, ver boven een 2001 Renault Kangoo.

Zoe heeft nu geen zij bescherming voor de hoofd, eerst wel. Dus er wel degelijk een afwaardering van de veiligheid.

Paar belangrijke aanpassingen (uit mijn hoofd):
2015: 100 overlap test op een muur: test gordel/airbags. Zonder gordelspanners/loadlimitor gaat je hier slecht mee scoren. (bijna alle auto's hebben sinds 2015 dan ook gordelspanners/load limitor voor de achterpassagiers, voor was al redelijk standaard). Zoe heeft geen update gehad, dus geen gordelspanners/loadlimitor voor de achterpassagiers
2020: Zij impact, paal test en offset frontaal test aangepast. Effect van de off-set frontaal is gelijk getrokken (vaste deformeerbare object vervangen met een 50km/h 1400kg deformeerbare object). Hierdoor kan je frontale test tussen verschillen gewichtsklasse vergelijken. Maar is natuurlijk veel zwaarder voor kleine lichte auto's.

Ter vegelijking met een Up electric: Die heeft een lichtere crashtest gehad (2019) maar scoort ook marginaal op de frontaal offset. Effectief zou die ~250kg extra als tegenstander krijgen met de nieuwe test en daardoor slechter scoren.

Ter vergelijking met een kangoo uit 2003: die had een onstabiele passagiers compartiment met zijn 1100 eigen gewicht. De spring moet een 1400kg tegenstander verwerken.

Wat crashbescherming betreft, scoort de Spring bijna hetzelfde als de nieuwe i10. In de context van alles, vindt ik de Spring score prima voor een A-segmenter.

Hmm. Dank voor de info. Ik was in de veronderstelling dat de Zoe helemaal geen aanpassingen had gehad, maar dus blijkbaar wel. Maar de vergelijking die ik aanhaalde tussen 2001 Kangoo en een 2021 Spring klopt wel. Alleen, de 2003 Kangoo die je aanhaalt, is dat al de 'phase 2'? In 2003 is er een facelift/upgrade gekomen, te merken aan de andere neus. Nu denk ik alleen dat het niet heel veel verschil zal maken met de 2001 versie. Of deze zijn op crashtechnisch gebied gelijk of het 2003 model is veiliger/minder onveilig. De volgorde blijft 2021 Spring > 2001 Kangoo. Alleen is het dan 2021 Spring > 2003 Kangoo > 2001 Kangoo of 2021 Spring > 2003 Kangoo = 2001 Kangoo?

Ivanov zei:
MCW 84 zei:
Goed verslag Ivanov. Je kan het prima in relatieven zien. Ik lees alleen (voor jou) geen enkele minpunt. Is die er echt niet?

Minder ruimte achterin (helemaal achterin), als je de Kangoo gewend bent dan is dat minder; ook al gebruik je het zo goed als haast nooit. Het enige dat me opviel en me wel een beetje tegenvalt is dat de Spring geen cruisecontrol heeft. Wel een begrenzer, dat je natuurlijk kunt instellen, maar aangezien het uit de schappen van Renault komt zou je toch zeggen dat dit een kleine upgrade is, hoeft niet eens zo veel geld te kosten. En dan een gewone cruisecontrol, niet eens een adaptieve ofzo.

Een Twingo heeft dit ook. Als je daar het knopje wisselt naar die zoals ik in de Megane heb dan heeft die wel cruisecontrol. Het lijkt me ergens logisch dat een Spring dezelfde softwarebasis kent en dus ook overweg kan gaan met het juiste knopje. Maar das een kwestie van een gokje nemen voor 30 euro.

Leuke test,
objectief en volledig.
Toegegeven, het is geen Tesla of Taycan, maar je hebt wel 10 Dacia's voor de prijs van die laatste.
Als ik het zo lees komt betaalbaar elektrisch rijden ook voor de niet-bedrijfswagenrijders stilaan in zicht.
Je zal alleen maar zo ellendig lang moeten wachten op levering...

Carfanatic zei:
Nico GTR zei:
Ivanov zei:
MCW 84 zei:
Goed verslag Ivanov. Je kan het prima in relatieven zien. Ik lees alleen (voor jou) geen enkele minpunt. Is die er echt niet?

Minder ruimte achterin (helemaal achterin), als je de Kangoo gewend bent dan is dat minder; ook al gebruik je het zo goed als haast nooit. Het enige dat me opviel en me wel een beetje tegenvalt is dat de Spring geen cruisecontrol heeft. Wel een begrenzer, dat je natuurlijk kunt instellen, maar aangezien het uit de schappen van Renault komt zou je toch zeggen dat dit een kleine upgrade is, hoeft niet eens zo veel geld te kosten. En dan een gewone cruisecontrol, niet eens een adaptieve ofzo.

Een Twingo heeft dit ook. Als je daar het knopje wisselt naar die zoals ik in de Megane heb dan heeft die wel cruisecontrol. Het lijkt me ergens logisch dat een Spring dezelfde softwarebasis kent en dus ook overweg kan gaan met het juiste knopje. Maar das een kwestie van een gokje nemen voor 30 euro.

Een aantal functies van die radio zijn via het stuur te bedienen. Daar zitten ook de knoppen voor de snelheidsbegrenzer, cruisecontrol is niet aanwezig op de Spring.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-spring-back-to-basics/

Hoi Carfanatic,

Zoals je wellicht weet ben ik een klein beetje bekend met Renault. Ik ben me ervan bewust dat de autojournalisten dat niet altijd zijn maar er is niet enkel een knop voor de cruisecontrol op het stuur. Want ook de Twingo heeft die knoppen.

Dacia%20Spring%20Electric%203.jpg

Als je onder op het dashboard kijkt heb je daar van rechts naar links, een 12V socket, een blanco knopje, het door mij beoogde CRUISECONTROL knopje, en de tractiecontrole of ASR, of welke controle houdend systeem er nodig is met 44 pk.

Dat cruisecontrol knopje vervang je door een ander knopje. Te weten...

w=xxlarge

Dit knopje.

Deze zit ook in mijn Megane. Bij een Twingo 3 vervang je het knopje zoals de Spring heeft met enkel, Begrenzer en off, naar het knopje zoals deze, met begrenzer en cruise control. De bediening vanaf het stuurwiel blijft hetzelfde. Net als mijn Megane en elke Renault vanaf 2001. +/- en res/0

Nogmaals, een gokje van 30 euro.

Maar je hebt toch ook nog best wat kosten als je een laadpaal in je tuin wilt? De laadpaal zelf, aanpassingen meterkast, etc. Gewoon aan het stopcontact schiet volgens mij niet op.

brg zei:
Leuke test,
objectief en volledig.
Toegegeven, het is geen Tesla of Taycan, maar je hebt wel 10 Dacia's voor de prijs van die laatste.
Als ik het zo lees komt betaalbaar elektrisch rijden ook voor de niet-bedrijfswagenrijders stilaan in zicht.
Je zal alleen maar zo ellendig lang moeten wachten op levering...

Dat zou op zich nog niet zo erg zijn. Dan kan ik mentaal afscheid nemen van de Kangoo, misschien dat ik hem nog een keer nodig heb naar Spa toe voor de Westfieldcup. Bovendien moet er nog een trekhaak onder de Seat van Marvant geknoopt worden. En daarnaast heb je dan zes maanden de tijd om een wallbox te regelen. Misschien niet nodig, maar wel handig. En als deze niet te prijzig is, gewoon doen.

Nico GTR zei:
Carfanatic zei:
Nico GTR zei:
Ivanov zei:
MCW 84 zei:

Een aantal functies van die radio zijn via het stuur te bedienen. Daar zitten ook de knoppen voor de snelheidsbegrenzer, cruisecontrol is niet aanwezig op de Spring.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-spring-back-to-basics/

Hoi Carfanatic,

Zoals je wellicht weet ben ik een klein beetje bekend met Renault. Ik ben me ervan bewust dat de autojournalisten dat niet altijd zijn maar er is niet enkel een knop voor de cruisecontrol op het stuur. Want ook de Twingo heeft die knoppen.

Dacia%20Spring%20Electric%203.jpg

Als je onder op het dashboard kijkt heb je daar van rechts naar links, een 12V socket, een blanco knopje, het door mij beoogde CRUISECONTROL knopje, en de tractiecontrole of ASR, of welke controle houdend systeem er nodig is met 44 pk.

Dat cruisecontrol knopje vervang je door een ander knopje. Te weten...

w=xxlarge

Dit knopje.

Deze zit ook in mijn Megane. Bij een Twingo 3 vervang je het knopje zoals de Spring heeft met enkel, Begrenzer en off, naar het knopje zoals deze, met begrenzer en cruise control. De bediening vanaf het stuurwiel blijft hetzelfde. Net als mijn Megane en elke Renault vanaf 2001. +/- en res/0

Nogmaals, een gokje van 30 euro.

Ik heb ook sterk het vermoeden dat dit zou moeten kunnen lukken. Vraag is alleen of de dealer hier aan mee wil werken omdat het een private lease verhaal is. Op zich wil ik die € 30 en eventuele arbeidskosten wel betalen. Als het werkt kan de dealer dit gewoon op alle Dacia's (Spring) aan gaan bieden. Ik snap ook niet zo goed waarom de Spring (als het inderdaad zo makkelijk is) niet gewoon cruise control heeft. Eén schakelaar (die Renault zelf zeker geen € 30 zal kosten) en de rest zit er al. Hooguit wat software, maar dat hebben ze bij Renault ook.

Quadrifoglio Verde zei:
Maar je hebt toch ook nog best wat kosten als je een laadpaal in je tuin wilt? De laadpaal zelf, aanpassingen meterkast, etc. Gewoon aan het stopcontact schiet volgens mij niet op.

Meeste stopcontactladers zijn 2.1kw. Theoretisch heb je dan iets meer dan 13 uur nodig om volledig op te laden. Maar laden heeft iets verlies, maar aan de andere kant rij je meestal je accu niet helemaal leeg. Als je niet constant je accu leeg probeert te maken en elke keer dat je thuis komt aan de lader plugt, dan lukt dat toch prima?

Quadrifoglio Verde zei:

Klopt, daar hebben we zes maanden voor om dat te regelen. Maar het idee bij de Spring is dat het vooral een stadsauto is, daar wordt overdag mee gereden. 's Avonds plugt de eigenaar/bereider de auto aan het stopcontact en die staat vervolgens de hele nacht (als de auto toch stil staat) te laden. Duurt wat langer, maar dat maakt dan toch niet uit. Thuis om ongeveer 18:00u, weg de volgende ochtend om ongeveer 08:00u. 14 uur om te laden.

RaceChinees zei:
Quadrifoglio Verde zei:

Meeste stopcontactladers zijn 2.1kw. Theoretisch heb je dan iets meer dan 13 uur nodig om volledig op te laden. Maar laden heeft iets verlies, maar aan de andere kant rij je meestal je accu niet helemaal leeg. Als je niet constant je accu leeg probeert te maken en elke keer dat je thuis komt aan de lader plugt, dan lukt dat toch prima?

:) Je bent me net een slag voor.

Als je consequent thuis (traag) laadt dan levert dit zomaar 1000 km per week op, meer dan genoeg.

Frits79 zei:
Nico GTR zei:
Het cruisecontrolknopje onderdeel nummer is: 25 55 036 53R
Heb je dan alleen het knopje of cruisecontrol? 😉

Als ik logisch nadenk zou dat de schakelaar zijn die in de middenconsole moet. Volgens Nico GTR zou het een kwestie moeten zijn van de schakelaar vervangen, zoals bij zijn Mégane. Maar, heeft de Spring de benodigde software. Tweede vraag: heeft Renault dan speciale software geschreven voor de Spring (en eventuele andere Dacia's) specifiek met alleen een begrenzer of is het echt alleen de schakelaar die ontbreekt? *Klik* los, *Klik* vast en hé presto, je hebt ook cruisecontrole.

Ivanov zei:
Frits79 zei:
Nico GTR zei:

Als ik logisch nadenk zou dat de schakelaar zijn die in de middenconsole moet. Volgens Nico GTR zou het een kwestie moeten zijn van de schakelaar vervangen, zoals bij zijn Mégane. Maar, heeft de Spring de benodigde software. Tweede vraag: heeft Renault dan speciale software geschreven voor de Spring (en eventuele andere Dacia's) specifiek met alleen een begrenzer of is het echt alleen de schakelaar die ontbreekt? *Klik* los, *Klik* vast en hé presto, je hebt ook cruisecontrole.
Ik weet het niet, want als het zo simpel zou zijn dan moet je het toch meteen bij aankoop kunnen krijgen.

Heel lang geleden was het bij de turbo diesels van de BMW E34 een kwestie van de stuurschakelaar monteren (bedieningspookje) en je had cruise control. Af fabriek iets van fl. 600,- meen ik en de schakelaar kostte slechts fl. 110,- en zat in 3 minuten op z'n plek.

Frits79 zei:
Ivanov zei:
Frits79 zei:
Nico GTR zei:

Ik weet het niet, want als het zo simpel zou zijn dan moet je het toch meteen bij aankoop kunnen krijgen.

Dat lijkt vanuit klantperspectief vaak wel zo, maar je moet als OEM natuurlijk keuzes maken. Aan cruisecontrol zitten een paar homologatieeisen en testen verbonden. Die testen die moet je natuurlijk hebben dan, dat kost tijd. Geld. Ergo, vraag je aan de mensen die interesse hebben in een Spring...heb jij 250 euro over voor cruisecontrol als optie? Nee? Prima dan laten we dat liggen dan kan de auto goedkoper zijn.
Wil niet zeggen dat je het niet in de software hebt staan. Je hebt bij een Clio 2 ook een koppelingsschakelaar nodig bijvoorbeeld. Die zit niet in een Spring. Remschakelaar heb je sowieso en het is goedkoper om die in elk model hetzelfde te hebben want dan heb je bulk. Kabelboom maak je ook gewoon in delen en maak je zoveel mogelijk gelijk. Dat is voor je aftersales inrichting makkelijk.

Het is niet zo dat een groot bedrijf dit niet netjes heeft gestroomlijnd, maar kostenbesparing en snelheid zit wel in dit soort processen. Of je moet een gigantisch proces door om software gekeurd, gehomologeerd en goed bevonden te krijgen. Of je doet ctrl C, ctrl V en je bent klaar.

Let wel dat alles hier gezegd puur hypothetisch is. Ik weet dat het werkt bij een Twingo. Ik ga ervan uit dat de Spring en de Twingo enige componenten delen. Waarbij dan de aanname is dat het ook hier op deze manier werkt. Maar dat weet je pas als je het probeert.

Nico GTR zei:
Frits79 zei:
Ivanov zei:
Frits79 zei:
Nico GTR zei:

Dat lijkt vanuit klantperspectief vaak wel zo, maar je moet als OEM natuurlijk keuzes maken. Aan cruisecontrol zitten een paar homologatieeisen en testen verbonden. Die testen die moet je natuurlijk hebben dan, dat kost tijd. Geld. Ergo, vraag je aan de mensen die interesse hebben in een Spring...heb jij 250 euro over voor cruisecontrol als optie? Nee? Prima dan laten we dat liggen dan kan de auto goedkoper zijn.
Wil niet zeggen dat je het niet in de software hebt staan. Je hebt bij een Clio 2 ook een koppelingsschakelaar nodig bijvoorbeeld. Die zit niet in een Spring. Remschakelaar heb je sowieso en het is goedkoper om die in elk model hetzelfde te hebben want dan heb je bulk. Kabelboom maak je ook gewoon in delen en maak je zoveel mogelijk gelijk. Dat is voor je aftersales inrichting makkelijk.

Het is niet zo dat een groot bedrijf dit niet netjes heeft gestroomlijnd, maar kostenbesparing en snelheid zit wel in dit soort processen. Of je moet een gigantisch proces door om software gekeurd, gehomologeerd en goed bevonden te krijgen. Of je doet ctrl C, ctrl V en je bent klaar.

Let wel dat alles hier gezegd puur hypothetisch is. Ik weet dat het werkt bij een Twingo. Ik ga ervan uit dat de Spring en de Twingo enige componenten delen. Waarbij dan de aanname is dat het ook hier op deze manier werkt. Maar dat weet je pas als je het probeert.

Ik denk dat je dan, softwaretechnisch, zou moeten kijken naar een Renault Zoe, eTwingo of Twizzy. Hebben zij cruisecontrol? Ik neem aan, en dat is dus echt maar een aanname, dat de software van die drie op dat gebied (allemaal electrisch) redelijk gelijk zal zijn.

Moet je toch maar gewoon een knopje kopen en het tijdens een proefrit uitproberen :T

Ivanov zei:
Nico GTR zei:
(..)

Ik denk dat je dan, softwaretechnisch, zou moeten kijken naar een Renault Zoe, eTwingo of Twizzy. Hebben zij cruisecontrol? Ik neem aan, en dat is dus echt maar een aanname, dat de software van die drie op dat gebied (allemaal electrisch) redelijk gelijk zal zijn.

Twizzy heeft geen knop voor cruise control, zover mijn herinnering gaat.

Volgens mij moet je naar de modellen Kwid etc. kijken, dus de Aziatische kant op, dat is namelijk de basis van de Spring.
Ik heb dat gisteren al ff gedaan.. maar op die interieurfoto's zag ik juist minder knoppen. Alleen de 12V plug zit op dezelfde plaats.
Het kan dus zijn dat voor de Dacia markten iets extra is gedaan?

Durashift zei:
Ivanov zei:
Nico GTR zei:
(..)

Twizzy heeft geen knop voor cruise control, zover mijn herinnering gaat.

Volgens mij moet je naar de modellen Kwid etc. kijken, dus de Aziatische kant op, dat is namelijk de basis van de Spring.
Ik heb dat gisteren al ff gedaan.. maar op die interieurfoto's zag ik juist minder knoppen. Alleen de 12V plug zit op dezelfde plaats.
Het kan dus zijn dat voor de Dacia markten iets extra is gedaan?

Dat is iets om met de dealer op te nemen. Ik vind het een interessant punt. Je zou mogen verwachten dat de eTwingo en Spring toch wat componenten delen en vrijwel zeker de basis software met betrekking tot de electromotor.

Inmiddels is de eerste klap op het verhaal gegeven: ik ben accoord met de (private) lease offerte. Nu de benodigde informatie aanleveren en afwachten. Een eerste poging via de ANWB strandde. Dat was om er achter te komen of ik überhaupt de lease wel zou kunnen betalen/mogen leasen. Alleen dat mislukte omdat Marvant en ik de hypotheek van onze woning samen betalen van een gezamenlijke rekening. Dus leverde ik braaf mijn salarisstrook aan en een afschrift van de gezamenlijke rekening. Vervolgens hebben ze niet verder gekeken/gevraagd en simpelweg de hypotheek tegen mijn salaris gezet. En dan gaat elke mogelijk alarm af. En volgt een afwijzing.

Dus gaan we nu voor een nieuwe poging, nu via de dealer. Dit keer lever ik ook de salarisstrookjes van Marvant aan, zodat duidelijk wordt dat Marvant en ik samen de hypotheek betalen, er dus twee salarissen tegenover de hypotheek staan en ik (alleen) de lease prima kan betalen.

Door mij gekozen/samengesteld: een Dacia Spring. Uiteraard met de 44 pk/125 Nm motor (uiteraard de sterkste die ze aanbieden (y)). Comfort Plus in de kleur Blue Cenote (RRA) met Orange Pack (omdat ik weet hoeveel Marvant van de kleur oranje houdt en omdat die in het blauw mooi uitkomt).Daarbij de upgrade naar de 30 Kw lader. Inruil van de Kangoo erbij en (hopelijk) een bijdrage uit de subsidiepot voor aanschaf van een electrische auto: scheelt ongeveer € 55 per maand (subsidie), met Kangoo verrekend precies € 62,50 per maand.

Volledige uitrustig:
Code:
Kaart West Europa;
Media Nav DAB+ met ondersteuning Apple Car Play en Android auto;
Elektrisch bedienbare ramen achter;
Elektrisch bedienbare ramen voor;
Elektrisch verstelbare buitenspiegels;
Sleutel met afstandsbediening;
Handmatig bediende airconditioning;
ECO modus;
Automatisch noodremhulpsysteem (Active Emergency Braking System);
Achteruitrijcamera;
Snelheidsbegrenzer;
Automatische noodoproep bij ongeval;
Waarschuwingssignaal 'Gordel niet om';
Bandenspanningcontrolesysteem;
Type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel voor publieke laadpunten en wallbox;
Volwaardig reservewiel;
Antiblokkeersysteem (ABS) met automatische remkrachtverdeler;
Boordcomputer met LCD scherm;
Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening;
Front Airbag bestuurder en passagier (uitschakelbare passagiersairbag);
Richtingaanwijzer met 'snelwegfunctie';
Dagrijverlichting;
Automatische deurvergrendeling bij wegrijden;
Gordijnairbags vóór en achter;
ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de zitplaatsen achter;
Hill Start Assist;
Buitenspiegelkappen 'Orange Pack';
Stalen wielen 14";
'Orange Pack';
'Orange Pack' oranje tinten rond luchtroosters;
Bekleding in TEP leder zwart met oranje stiksels;
Achterbankleuning in in geheel neerklapbaar (1/1)

Hopelijk wordt het goedgekeurd!

Wie is Marvant eigenlijk? Zal natuurlijk je partner zijn maar ik kom die als profiel nergens tegen.

MCW 84 zei:
Hopelijk wordt het goedgekeurd!

Wie is Marvant eigenlijk? Zal natuurlijk je partner zijn maar ik kom die als profiel nergens tegen.

Yup, dat is mijn lief. Ze heeft een account, vooral (en eigenlijk alleen) voor het Formule 1 spelletje, maar meestal doet zij daar de voorspelling via mij. Vandaar dat er soms staat
Marvant vanaf de bank zei:
:)

En daarbij is het zoeksysteem van het forum niet het beste ter wereld. Ik weet dat ze, achter de schermen, druk bezig zijn met een upgrade. Wanneer deze gaat komen weet ik alleen nog niet.

Carfanatic zei:
Staat de auto al op voorraad of moet je een half jaar wachten, anders kun je die subsidie wel vergeten.

De levertijd is ongeveer een half jaar. Volgens de geleerden (de verkoper) is het tekenen van het contract in 2022 (of de opdracht van de leasemaatschappij) voldoende om de aanvraag in te dienen.

Ivanov zei:
Carfanatic zei:
Staat de auto al op voorraad of moet je een half jaar wachten, anders kun je die subsidie wel vergeten.

De levertijd is ongeveer een half jaar. Volgens de geleerden (de verkoper) is het tekenen van het contract in 2022 (of de opdracht van de leasemaatschappij) voldoende om de aanvraag in te dienen.

Je zal zelf nog de nodige stappen moeten doen bij het betreffende RVO loket.

Voor jouw kennis: ;)

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp/subsidie-aanvragen/lease-nieuw#

Vanaf 3 januari 2021 9:00 uur is het loket open.

Ik dacht dat het korter was.. maar je hebt 18 maanden de tijd (na subsidieverlening) om een kenteken en registratiebewijs in te dienen bij de RVO om je geld te krijgen (in maandelijkse termijnen).

Kortom, een aanhoudend chips tekort is niet direct bedreigend voor de subsidieknaken. :T

Durashift zei:
Ivanov zei:
Carfanatic zei:

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp/subsidie-aanvragen/lease-nieuw#

Ik dacht dat het korter was.. maar je hebt 18 maanden de tijd (na subsidieverlening) om een kenteken en registratiebewijs in te dienen bij de RVO om je geld te krijgen (in maandelijkse termijnen).

Kortom, een aanhoudend chips tekort is niet direct bedreigend voor de subsidieknaken. :T

Ik was in de veronderstelling dat de dealer/leasemij dit gaat doen. De leasemij koopt immers de Dacia en wordt dus de eigenaar. Logisch dat zij de subsidie ontvangen. Ook logisch dat het met mij verrekend wordt.

Ik weet niet of een chips tekort (Lay's KFC smaak?) echt van toepassing is, aangezien de eTwingo waar ook driftig mee geadverteerd wordt (met aankoopsubsidie) uit voorraad leverbaar is. De Spring blijkt toch wel een gewild model te zijn.

Stiekem hoop ik erop dat hij 93 in het kenteken gaat krijgen, met #93 heb ik tenslotte mijn racedebuut gemaakt in de Logan Endurance Cup.

Inmiddels zijn de laatste formulieren/afschriften/loonstrookjes ingeleverd bij de leasemij. De initiële check was al positief, nu kijken er echte mensen naar in plaats van een computeralgoritme. Ik wacht af.

En er is weer nieuws. De leaseaanvraag is goedgekeurd. Contract is getekend, ingescand en gemaild. Subsidie is aangevraagd. Nu weer wachten.

Ivanov zei:
Durashift zei:

Ik was in de veronderstelling dat de dealer/leasemij dit gaat doen. De leasemij koopt immers de Dacia en wordt dus de eigenaar. Logisch dat zij de subsidie ontvangen. Ook logisch dat het met mij verrekend wordt.

Ben ik toch even benieuwd; zoals ik je bericht lees is je veronderstelling leidend en ga je de subsidie niet zelf aanvragen. De link van Durashift is echter duidelijk "De leaseovereenkomst staat op naam van de particulier die de subsidie aanvraagt en ontvangt." Dat lees je ook op andere sites terug.

Let er wel op dat je met de Dacia spring volgens EV-database hooguit 100km op de snelweg(in de winter) kan afleggen.
Voor stadsauto prima maar ga je een dagje naar de andere kant van Nederland? Huur dan een benzineauto.

Want los van het feit dat je om de 100km moet laden, moet je ook circa 30 minuten laden. En hopen dat je geen 10\20km omweg moet doen om een lader te vinden....een lader die beschikbaar is....zonder storingen etc.

Dit advies geef ik als EV gebruiker.

T 1673516 zei:
Let er wel op dat je met de Dacia spring volgens EV-database hooguit 100km op de snelweg(in de winter) kan afleggen.
Voor stadsauto prima maar ga je een dagje naar de andere kant van Nederland? Huur dan een benzineauto.

Want los van het feit dat je om de 100km moet laden, moet je ook circa 30 minuten laden. En hopen dat je geen 10\20km omweg moet doen om een lader te vinden....een lader die beschikbaar is....zonder storingen etc.

Dat is toch niet belangrijk, want als je het hele verhaal had gelezen dan had je geweten dat er ook nog een Seat is waarmee ze kunnen rijden als de Spring niet toereikend is.

MikeM zei:
Ivanov zei:
Durashift zei:

Ben ik toch even benieuwd; zoals ik je bericht lees is je veronderstelling leidend en ga je de subsidie niet zelf aanvragen. De link van Durashift is echter duidelijk "De leaseovereenkomst staat op naam van de particulier die de subsidie aanvraagt en ontvangt." Dat lees je ook op andere sites terug.

Ik bleek zelf de subsidie aan te moeten vragen, wordt ook aan mij uitbetaald. In 48 maanden en niet de 60 maanden looptijd van de lease. Ambtenaren logica, denk ik.

T 1673516 zei:

Het is zeker de bedoeling om straks, in de zomer, toch minstens één keer met de Spring naar een Westfieldcup race in Zandvoort te gaan. Volgens één van de apps zou er daar tegenover Mickey's een laadpaal staan met een stapel aansluitingen. Plan B is 'gewoon' uit het stopcontact laden, terug via de KFC in Veenendaal en daar laden terwijl wij smullen.

Frits79 zei:
T 1673516 zei:

Dat is toch niet belangrijk, want als je het hele verhaal had gelezen dan had je geweten dat er ook nog een Seat is waarmee ze kunnen rijden als de Spring niet toereikend is.

Precies. Daar hebben we de Seat voor.

Ivanov zei:
(..)

Ik bleek zelf de subsidie aan te moeten vragen, wordt ook aan mij uitbetaald. In 48 maanden en niet de 60 maanden looptijd van de lease. Ambtenaren logica, denk ik.

Ja, dát vind ik wel van een zeker logica getuigen. 48 maanden is een zeer gemiddeld contracttermijn voor leaseauto's. Okay, misschien voor EV's wat langer doordat de bijtelling max. 60 maanden betreft.

Binnen private lease zijn er tegenwoordig ook kortere looptijden in trek.

Overheid zal een grens moeten trekken.. en op individueel niveau de subsidie gelijk stellen aan de leasetermijn van de individuele aanvrager zal te diepgaand maatwerk wezen.

Durashift zei:
Ivanov zei:
(..)

geli

Ja, dát ik vind ik wel van een zeker logica getuigen. 48 maanden is een zeer gemiddeld contracttermijn voor leaseauto's. Okay, misschien voor EV's wat langer doordat de bijtelling max. 60 maanden betreft.

Binnen private lease zijn er tegenwoordig ook kortere looptijden in trek.

Overheid zal een grens moeten trekken.. en op individueel niveau de subsidie gelijk stellen aan de leasetermijn van de individuele aanvrager zal te diepgaand maatwerk wezen.

Aha, een one-size-fits-all dus. Dan is het wel weer logisch.

De bestelling van de leasemaatschappij bij de dealer is binnen, volgende week wordt de Dacia besteld.

Update: subsidie is toegekend, nu wachten op deel 2. Daarvoor is het kenteken en chassisnummer nodig.

Update:

Aangezien ik vandaag op mijn werk toch moest bezorgen én (redelijk) in de buurt was, ben ik maar even bij de dealer langsgegaan om te vragen hoe de status van de Spring is.

De verkoper, was er én beschikbaar. Hij gaf zelf toe dat hij niet goed was met namen, maar de mijne wist hij nog wel... Hij gaf als reden het intensieve mailverkeer. Laten we het daar op houden. Na even zoeken had hij 'mijn' Dacia gevonden. Stond niet onder 'Ivanov' maar onder 'Private Lease'. De nijverige arbeiders in Wuhan hadden alleen nog een leverdatum gegeven. Er is al wel een chassisnummer toegekend. Helaas kan ik dat nog niet toevoegen aan 'mijn Dacia', die kent de Spring nog niet.

De verkoper vond het vreemd dat er nog geen leverdatum toegekend is, omdat ze rond het bestelmoment van 'mijn' Spring meerdere Springs hadden besteld (vijf of zes) die allemaal wél een (voorlopige) leverdatum hebben: allemaal rond 10 juNi. Alleen de mijne niet. En dat terwijl ik toch zo lovend geweest ben over die hardwerkende mensen in de fantastische Volksrepubliek China. Hij heeft een mailtje gestuurd naar de administratie of zij kunnen ontdekken waarom dat is en daar gaat hij (waarschijnlijk) donderdag op terugkomen. Hij verwacht dat de 'mijne' ook rond 10 juNi afgeleverd zal gaan worden. Dat is dus de aflevering, daadwerkelijk overhandigen van de sleutels en de uitleg.

Ow, dan heb je het grootste deel van de wachttijd er al wel op zitten.. :p
10 juni afleveren.. dan zal de auto daar al wel eerder binnenkomen.. dus begin juni kan je wellicht sneak-previewen?

Toevallig de laatste dagen een paar witte exemplaren tegen gekomen. Staat 'm ook wel fris, zo met de zwarte kunststof delen.

Durashift zei:
Ow, dan heb je het grootste deel van de wachttijd er al wel op zitten.. :p
10 juni afleveren.. dan zal de auto daar al wel eerder binnenkomen.. dus begin juni kan je wellicht sneak-previewen?

Toevallig de laatste dagen een paar witte exemplaren tegen gekomen. Staat 'm ook wel fris, zo met de zwarte kunststof delen.

Laten we het hopen. Morgen ga ik, als het goed is, bericht krijgen waarom juist mijn Spring geen bevestiging heeft gekregen.

Terug
Bovenaan