Verzekering oversluiten na claim.

NVE87

Net ingestapt
Beste,

Een aantal maanden geleden heeft mijn vrouw een ongeluk gehad met een fietser , mijn vrouw kwam van rechts en de fietser nam de bocht zo ruim dat hij zijn electrische fiets in de zijkant van onze Juke parkeerde.

Na lang getouwtrek heeft de verzekering mij een bericht gestuurd dat er tegenstrijdige verklaringen zijn en er gedeelde schuld is , echter heeft mijn verzekering wel 1800€ over gemaakt aan de tegenpartij , vraag me niet waarom maar de schade aan zijn fiets was maar 900 en een dag na het ongeval zat de beste meneer bij mij aan de keukentafel en toch betalen ze letselschade.

De schade aan mijn eigen auto is nog niet gemaakt , maar deze kan ik wel opgeven aan de verzekering , dit kost me 450€ eigen risico, dus ik weet nog niet wat ik hier mee doe.

Echter door dit ongeval zak ik 5 jaar terug in schadevrije jaren ( van +2 naar-3) dit scheelt mij aanzienlijk in maand bedrag aan gezien ik van 70% terug ga naar 20% korting , kost mij op allrisk dekking 70 euro per maand meer als nu , nu is mijn vraag , mag ik de auto op de naam van mijn vrouw verzekeren ? , we zijn getrouwd en wonen op het zelfde adres, zij heeft 0 schade vrije jaren maar stroomt wel in op 60% korting , dus zou ik maar iets van 12 euro meer in de maand betalen als nu .

Zijn hier regels voor of kan dit gewoon ?

Je kunt je vraag toch gewoon aan de tussenpersoon van de verzekering, of aan de helpdeskmedewerker vragen?

En tja, nee heb je, ja kun je krijgen en iets stiekum doen is een verzekering niet van gediend als je toch weer eens schade maakt.

Volgens mij hoort een auto op naam van de hoofdbestuurder te staan. Niet op naam van degene die de beste deal kan krijgen. Het gebeurt natuurlijk wel vaker, maar netjes is het niet en in theorie kan het tot problemen leiden.
Overigens kun je je ook afvragen of een allrisk verzekering voor een auto uit 2011 noodzakelijk is.
Maar goed, dat is een persoonlijke afweging.

Het verschil tussen wa+ of allrisk is een €11 per maand , daarbij heb ik niet de financiële middelen om een vergelijkbaar iets terug te kopen na een ongeluk van mijn kant , dan betaal ik graag die 11 euro meer.

Gebruik van de auto is ong. 50/50 , en volgens mij is het gewoon een legale constructie die ik wil gaan doen , immers bij verkoop van de auto vervalt ook de verzekeringsplicht, zal morgen nog eens bellen met de verzekering.

Volgens mij kan dit gewoon. Helemaal als je de auto overschrijft. Waarschijnlijk zal het rechtstreeks via de helpdesk niet zo makkelijk gaan maar gewoon naar een andere partij oversluiten is natuurlijk altijd mogelijk.

Overigens kan je de schade door de verzekering laten vergoeden en dan binnen 1 jaar toch terugbetalen. Dan verandert je bonus malus niet.

V0RQ zei:
Volgens mij kan dit gewoon. Helemaal als je de auto overschrijft. Waarschijnlijk zal het rechtstreeks via de helpdesk niet zo makkelijk gaan maar gewoon naar een andere partij oversluiten is natuurlijk altijd mogelijk.

Overigens kan je de schade door de verzekering laten vergoeden en dan binnen 1 jaar toch terugbetalen. Dan verandert je bonus malus niet.

De verzekering terug betalen uit eigen zak kan zeker , echter moet ik dan bijna 1900€ uit eigen zak betalen voor iets waar ik in mijn ogen nog steeds niet schuldig aan ben , en de verzekering schijnbaar ook niet anders hadden ze niet gezegd gedeelde schuld , dat geld gaat mooi naar stichting Nick , help Nick de winter door.

En al helemaal niet na dat de tegenpartij een dag na het ongeval bij mij aan de keukentafel zat om het schadeformulier in te vullen en 3 dagen erna liet weten dat het repareren van zijn fiets 900€ zou gaan kosten , om vervolgens nog eens 1000€ meer bij de verzekering af te troggelen, onder de noemer letselschade.

Ik kijk wel of ik in het zwart mijn eigen schade kan fixe en zo wat geld in de portomonee te houden.

Ten aanzien van die letselschade: het is natuurlijk niet zo dat ze dat alleen uitkeren als je opgevouwen in een ziekhuisbed ligt. Het is heel goed mogelijk dat die fietser wel (beperkt) letsel heeft opgelopen. Los van een paar bezoekjes aan fysio of de huisarts zit daar volgens mij ook altijd een stukje 'schrikgeld' bij in. Dat voelt nu heel onrechtvaardig, maar als het je zelf overkomt dan is het best prettig dat het zo geregeld is.

Dit natuurlijk even helemaal los van het feit of de schuldvraag hier eerlijk is afgehandeld, want daar kan je je vraagtekens bij zetten. Maar dat is dan weer Nederland, waar de fietser vrijwel onschendbaar is...

NVE87 zei:
V0RQ zei:

De verzekering terug betalen uit eigen zak kan zeker , echter moet ik dan bijna 1900€ uit eigen zak betalen voor iets waar ik in mijn ogen nog steeds niet schuldig aan ben , en de verzekering schijnbaar ook niet anders hadden ze niet gezegd gedeelde schuld , dat geld gaat mooi naar stichting Nick , help Nick de winter door.

En al helemaal niet na dat de tegenpartij een dag na het ongeval bij mij aan de keukentafel zat om het schadeformulier in te vullen en 3 dagen erna liet weten dat het repareren van zijn fiets 900€ zou gaan kosten , om vervolgens nog eens 1000€ meer bij de verzekering af te troggelen, onder de noemer letselschade.

Ik kijk wel of ik in het zwart mijn eigen schade kan fixe en zo wat geld in de portomonee te houden.

Als je in het eerste jaar 70eu per maand meer kwijt bent betaal je al 840eu terug in jaar 1 dus die 5 jaar terugval kan duurder zijn dan het zelf gewoon te bekostigen. 1900 euro is veel maar voor een verlies van 5 jaren misschien nog aan de lage kant. Denk dat je 3000-4000 euro meer aan premies kwijt zou kunnen zijn in die 5 jaar, overigens kan je dit laten berekenen door de verzekeraar wat voordeliger is qua kosten duurdere premie of zelf betalen. Je kan volgens mij zelfs een betalingsregeling treffen om de verzekeraar in termijnen te betalen voor de kosten tegenwoordig wel binnen het jaar dan zoals is gezegd. Overigens doet het er verder niet toe of je wel of geen schuld had een fietser is altijd beschermd in de wet ik zou gewoon kijken wat financieel het slimste is.

Terug
Bovenaan