Verzekering heeft schadevrije jaren zonder waarschuwing afgepakt?

Marcel 3221974

Net ingestapt
hoi,

Ik heb een vraag/probleem. Ik heb afgelopen april een klein ongelukje veroorzaakt met mijn oude auto (was een beetje beide schuld, maar ik was het meeste de schuldige) de schade was echt heel miniscuul, zo miniscuul dat we hadden afgesproken dat we niks aan de verzekering zouden doorgeven en als er iets van kosten zouden komen, we het prive zouden oplossen. nooit meer iets van gehoord dus ik dacht prima.

Nou heb ik laatst een nieuwe auto gekocht en ben ik tevens ook naar een andere verzekeraar gegaan. de verzkering zou 50.90 kosten met mijn 3 schade vrije jaren. Nou kreeg ik laatst opeens een polis in mei van 108 euro, in juni moest ik 200 betalen, en nu weer 100 omdat (ik negatief stond, zei mevrouw van de nieuwe verzekering)

Ik vraag me af wat mij recht hier is? waarom heeft mijn oude verzekering of de verzekering van de tegenpartij niks aan mij laten weten? ik had gewoon mijn eigen risico willen betalen waardoor ik mijn schade vrije jaren kon behouden. mogen ze mij zomaar aansprakelijk stellen terwijl ik gewoon nada ervan af weet? mevrouw van de nieuwe verzkering zei dat er 25 juni ook een brief is gestuurd, maar is tot heden niks aangekomen. ik vind het sowieso raar dat ze nu pas een brief sturen want ze hebben mijn schadevrije jaren al blijkbaar ik april/mei ervan afgetrokken.

Je hebt niets aan je verzekering laten weten?
Heeft de tegenpartij iets aan zijn/haar verzekering laten weten?

Als beide nee zijn kan het zijn dat je oude verzekering niet de juiste schadevrije jaren doorgegeven heeft aan RoyData systeem. Bij beeindingen van oude verzekering krijg je via mail of post te horen wat je laatste stand is wat betreft schadevrije jaren. Ook bij je nieuwe verzekering krijg je via e-mail/post een mededeling in welke trede je zit.

Als jij het gemeld hebt bij je verzekering dan meld je in feite een schade, hoe klein die ook mag zijn kost je dit een 'ongeval/claim' en zak je het aantal jaren bijhorende je huidige trede.

Als je halverwege een verzekerings jaar wijzigd van auto/verzekering kan het ook zijn dat je die periode als schadevrij kwijtraakt omdat het systeem met hele jaren werkt. Vanaf 9 maanden van een verzekerings jaar telt hij hem als 1 dacht ik. Alles eronder ga je niet omhoog.

Het is nog altijd no claim korting. Ik heb zo wel eens de schade aan de verzekering vergoed, en zo niet achteruit gegaan in schadevrije jaren.

Nee ik heb zelf niks gemeld. totaal niks. blijkbaar dus de tegenpartij wel, waar ik niks van af wist. Ik zie nu inderdaad dat ik bij beindiging in de -2 schadevrije jaren stond, maar ik heb nooit iets gemeld en ik heb ook geen melding gekregen van de oude verzekering of een schade claim van een tegenpartij. hier hoor ik morgen meer van

er staat een schadeclaim van een andere verzekeraar open wat dus wel de tegenpartij moet zijn. maar als zij een schade claimen en mij aansprakelijk stellen, dan kan ik toch wel kiezen dat ik het bedrag zelf vergoed aan de verzekering? het kan toch niet zo zijn dat omdat ik er een kleine lakschade is, ik 5 jaar zak in mijn jaren?

Casanova zei:
Het is nog altijd no claim korting. Ik heb zo wel eens de schade aan de verzekering vergoed, en zo niet achteruit gegaan in schadevrije jaren.

Je zakt wel in schadevrije jaren alleen je No claim korting bij huidige verzekeraar blijft staan. Dus zodra je wisselt van verzekeraar zit je alsnog een aantal tredes lager ;)

@Marcel: dit is inderdaad raar. Je had dan inderdaad een email of brief moeten krijgen met het specifieke schadebedrag en de keuze het wel of niet door hun (verzekering) te laten vergoeden.

Het beste kan je contact opnemen met je oude verzekering en dit met hun doornemen. Evenals de hoogte van het bedrag en het zelf te betalen. Je oude verzekeraar is de enige die je schade vrije jaren kan aanpassen in Roy Data zodat dit door de nieuwe verzekering overgenomen kan worden.

Heb zelf ook met iets dergelijks te maken gehad alleen dan dat een oude verzekering verkeerde aantal jaren had doorgegeven aan Roydata rn ik hier (eigen fout door niet te controleren) pas na 4 jaar achter kwam. Was een verschil van 4 jaren. Gelukkig na een week bellen en emailen naar 3 verschillende verzekerings bedrijven het in orde gekregen.

Succes

Marcel 3221974 zei:
Nee ik heb zelf niks gemeld. totaal niks. blijkbaar dus de tegenpartij wel, waar ik niks van af wist. Ik zie nu inderdaad dat ik bij beindiging in de -2 schadevrije jaren stond, maar ik heb nooit iets gemeld en ik heb ook geen melding gekregen van de oude verzekering of een schade claim van een tegenpartij. hier hoor ik morgen meer van

er staat een schadeclaim van een andere verzekeraar open wat dus wel de tegenpartij moet zijn. maar als zij een schade claimen en mij aansprakelijk stellen, dan kan ik toch wel kiezen dat ik het bedrag zelf vergoed aan de verzekering? het kan toch niet zo zijn dat omdat ik er een kleine lakschade is, ik 5 jaar zak in mijn jaren?
Heb je wel een schadeformulier ingevuld? Niet geheel onbelangrijk. Er moet namelijk hoor en wederhoor worden toegepast en vervolgens krijg je de mogelijkheid om de schade zelf te betalen. Dat kan binnen een jaar en dan wordt alles hersteld.

Ja dat heb ik gelukkig ter plekke gedaan! denk je dat de nieuwe verzekering die te hoge poliskosten terug betalen? of ben ik dat kwijt? ik kan in iedergeval even beetje de-stressen en rustig slapen nu.

Het is zeer merkwaardig dat je totaal niets van de oude verzekering hebt gehoord, ze hadden toch op zijn minst jou moeten laten weten dat ze uit jouw verzekering een vergoeding aan de tegenpartij uit keren.
Normaal gesproken krijg je altijd de vraag voorgelegd of je deze zelf wilt betalen of aan de verzekering terug wilt betalen.
Meestal heb je hier ook een jaar de tijd voor zodat je in alle rust er over na kunt denken en de zaken financieel op een rijtje kunt zetten.

Marcel 3221974 zei:
Ja dat heb ik gelukkig ter plekke gedaan! denk je dat de nieuwe verzekering die te hoge poliskosten terug betalen? of ben ik dat kwijt? ik kan in iedergeval even beetje de-stressen en rustig slapen nu.
Ok. Dan heeft de tegenpartij het schadeformulier ingestuurd. Raar alleen dat de verzekeraar jou niet aangeschreven heeft. Ik zou er morgen even een telefoontje aan wagen. Heb je een tussenpersoon of is het zo'n direct writer?

Vaak kan je tot 1 jaar na schade-uitbetaling het bedrag alsnog zelf betalen aan je verzekeraar, dan krijg je ook je 'oude' no-claim weer terug (want er is immers geen claim meer)

KadettRT zei:
Casanova zei:

Je zakt wel in schadevrije jaren alleen je No claim korting bij huidige verzekeraar blijft staan. Dus zodra je wisselt van verzekeraar zit je alsnog een aantal tredes lager ;)

Succes

Het is al weer lang geleden en ik weet ook niet van wel of niet, maar ik zou het raar vinden.

Terug
Bovenaan