Verwarming (stromend water achter dashboard)

A

Anoniem

Guest
Sinds enige tijd hoor ik na het starten een geluid dat nog het meest lijkt op stromend water, achter het dashboard.
Daarbij merkte ik vanavond dat als ik rij en de kachel staat op de stand voor het raam, dat deze zachtjes blaast ook al staat de kachel uit. Als ik stilsta blaast ie niet. Op andere standen, bijvoorbeeld voor de chauffeur of bijrijder, komt er geen lucht door. Wat kan dit zijn?

Heb je een knopje voor recirculatie? Druk dat knopje is in, en zet de ventilatie uit..

De lucht die je voelt is de rijwind die naar binnen wordt geblazen, door dat knopje in te drukken wordt dat afgesloten. Wat betreft het watergeluid.. dat durf ik niet te zeggen.

Dat watergeluid duidt meestal op een koelsysteem waar lucht in zit, dan zit er nog lucht in de kachelradiator.
Rijdt maar eens een tijdje met de kachel vol op stand hot, meestal verdwijnt de lucht dan wel uit het koelsysteem richting radiator en expansievat. (zorg wel dat het expansievaatje gevuld blijft)

Muddy Bandit zei:
Dat watergeluid duidt meestal op een koelsysteem waar lucht in zit, dan zit er nog lucht in de kachelradiator.
Rijdt maar eens een tijdje met de kachel vol op stand hot, meestal verdwijnt de lucht dan wel uit het koelsysteem richting radiator en expansievat. (zorg wel dat het expansievaatje gevuld blijft)

Ik heb net op de terugweg de kachel vol aangezet op de hoogste stand en warmte, ruim 10 minuten. Ik ben benieuwd of ik morgen een verschil merk, of is 10 minuten te kort?

Moet genoeg zijn om de motor op temperatuur te krijgen.
Stand "hot" alleen is trouwens al genoeg, de aanjager erbij gebruiken heeft daarop geen invloed. ;)

Controleer het koelvloeistofpeil in het expansievaatje morgen eerst even voor je weer gaat rijden, het peil moet bij koude motor wel zondermeer op "min." blijven staan om te voorkomen dat er weer lucht in het koelsysteem terecht kan komen.

Het heeft nog niet heel erg geholpen. Het lijkt wel wat minder, maar het geluid is soms nog wel aanwezig. De auto start overigens redelijk vaak op drie cilinders tegenwoordig, wat binnen een minuut weer over gaat.

Koppakking. Feit. Heb het met meerdere auto's gehad, en dacht altijd dat de koppakking niet aan de orde was, maar als je water hoort stromend, duid dit op een lek(je) in de koppakking. Niet te lang mee doorrijden, des te meer kans is er dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, Des te langer je doorrijd, des te duurder het word.

- Quatrelle - zei:
Koppakking. Feit. Heb het met meerdere auto's gehad, en dacht altijd dat de koppakking niet aan de orde was, maar als je water hoort stromend, duid dit op een lek(je) in de koppakking. Niet te lang mee doorrijden, des te meer kans is er dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, Des te langer je doorrijd, des te duurder het word.

Dank je voor je inbreng. Tot nu toe merk ik geen verlies van koelvloeistof of dat er olie in de koelvloeistof zit. Of is dat niet nodig als de koppakking lek is? Ik zal het maar eens opnemen met mijn monteur, gelukkig hoef ik tot nu toe alleen materiaal te betalen.

Koppakkingen hebben scheidingen tussen olie-koelwater, olie-verbrandingsruimte en koelwater-verbrandingsruimte.
Als het de koppakking is dan heb je een lek tussen koelwater-verbrandingsruimte, dan komen er uitlaatgassen in je koelsysteem en dat zou het borrelende geluid ook kunnen verklaren.
Meestal kun je dit wel ruiken aan je koelvloeistof, en vaak is het aan de bougie van betreffende cilinder ook wel te zien.

Ik heb net even geroken en het ruikt een beetje verbrand. Dus nu begin ik inderdaad een beetje te vrezen voor de koppakking. Nu heb ik de auto nodig voor mijn werk, is het erg schadelijk om nog drie dagen ermee rond te rijden (40km per dag) en daarna naar de monteur te gaan?

De bougies zijn even schoongemaakt en er weer in gezet met contract spray. Sindsdien start de auto helemaal goed.

Het is wel bijzonder te noemen dat het geluid van stromend water achter je dashboard zomaar verdwijnt, en dat nog wel na het even schoonmaken en terug zetten van de bougie's met contact spray.:LOL: Heb je trouwens je koelvloeistof peil gecontroleerd of bijgevuld? Lijkt mij een van de eerste dingen die je doet bij zulke klachten.

Ik heb niet gezegd dat door het schoonmaken van de bougies het stromende water is gestopt. Dat is nagenoeg helemaal gestopt na het bijvullen van de vloeistof.

Terug
Bovenaan