Verwacht onderhoud Peugeot 107

S 7796852

Net ingestapt
Na een hele tijd met het OV te hebben gereisd, wil ik voor woon-werkverkeer toch weer een simpel autootje. Bij m'n vorige garage heb ik een Peugeot 107 XS uit 2007 gekocht met 180 duizend op de teller. De garage gaat zorgen voor een nieuwe APK en moet de auto überhaupt nog helemaal langslopen want hij heeft 'em net binnengekregen.

Nu vroeg hij nog of ik vragen of wensen heb. Ik heb werkelijk geen verstand van auto's dus ik weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik las ergens iets dat de koppeling bij deze citybugs op 150k vervangen zou moeten worden. Heeft iemand nog andere tips voor onderdelen die ik even na moet vragen?

Wat een gekke vraag van de garage. Hij moet gewoon technisch in orde zijn. Als je eisen mag stellen zou ik willen dat je een jaar vooruit kan zonder gezeik: banden, remmen, koppeling. Maarja, als die onderdelen nog een paar maanden 'levensduur' hebben dan is de garage vast niet genegen ze tegen eigen kosten te vervangen.
Daarnaast is een beurtje met frisse olie en frisse filters sowieso wel fijn. Zou zonde zijn als je daarvoor over een maandje weer terug moet.

Wat een gekke vraag van de garage. Hij moet gewoon technisch in orde zijn. Als je eisen mag stellen zou ik willen dat je een jaar vooruit kan zonder gezeik: banden, remmen, koppeling. Maarja, als die onderdelen nog een paar maanden 'levensduur' hebben dan is de garage vast niet genegen ze tegen eigen kosten te vervangen.
Daarnaast is een beurtje met frisse olie en frisse filters sowieso wel fijn. Zou zonde zijn als je daarvoor over een maandje weer terug moet.
Oh dat gaat hij ook doen hoor, zie nu inderdaad dat ik het een beetje raar verwoord. Ik zou meer willen weten wat ik kan verwachten over een jaar of 2 jaar of meer. Maar misschien is dat ook wel lastig te zeggen. Mocht er na bv 2 maand toch iets mis zijn, dan fixt hij het altijd kostenloos.

Belangrijk is dat bij elke beurt de koppeling goed wordt afgesteld. De Peugeot 107/ Toyota Aygo en Citroën C1 hebben geen zelfstellende koppeling. De koppeling is ook een zwak punt van deze auto.

Zorg dat de olie wordt ververst, en filters worden vervangen, remmen goed gecontroleerd worden, banden etc..
De garage moet de auto zo afleveren dat je het eerste jaar, niet meer naar de garage hoeft. De APK eisen zijn zo minimaal, dat je er in de praktijk niet heel veel aan hebt.

Ik heb 2 Peugeots 107 gehad. nooit problemen met de koppeling, kan de rijstijl een rol spelen?
Ik weet niet of het een officiële garage is, waar TS de auto gaat kopen, maar die moet toch in goede staat zijn en incl. APK afgeleverd worden?

Koppeling afstellen is inderdaad een dingetje bij die auto's. Als het regelmatig gebeurt is er eigenlijk niets aan de hand. Gebeurt het niet kan het zomaar zijn dat hij na 50-70k oid weer versleten is.

Bij een dealer zal dat vast ook in de voorschriften staan, bij een universele garage waarschijnlijk niet.

Ook wel bijzonder vind ik, koppelingskabel afstellen komt gewoon niet meer voor bij moderne auto's. (dus daar zal een monteur ook niet naar kijken) Een zelfstellende kabel kost ook bijna niets. Maar bij deze auto's zit die er dus niet op. Verkeerd punt om op te besparen wat mij betreft. Maar goed, ik ontwerp geen auto's. :LOL:

Laatst bewerkt:
Bij een dealer zal dat vast ook in de voorschriften staan, bij een universele garage waarschijnlijk niet.

Tja, de meeste (keten) universele garages vertellen de klant toch graag dat zij volgens fabrieksvoorschriften het onderhoud en reparaties uitvoeren. Dán zou je mogen verwachten dat het stellen van de koppelingskabel gedaan wordt. :unsure:

Tja, de meeste (keten) universele garages vertellen de klant toch graag dat zij volgens fabrieksvoorschriften het onderhoud en reparaties uitvoeren. Dán zou je mogen verwachten dat het stellen van de koppelingskabel gedaan wordt. :unsure:
Hoeveel garages vervangen niet de remolie iedere 2 jaar? Of de PCV klep? De meeste stagaires (=goedkoop) die in een garage werken krijgen een pak onderdelen mee en de opdracht "beurtje"..... En de meeste eigenaren van oudere auto's willen zo min mogelijk geld uitgeven.... De cirkel is rond.

Terug
Bovenaan