Vervanging van volvo v40 (nee, een oude)

Esje

Wegverkenner
We rijden zo’n 15.000 km per jaar in een v40 2.0 uit 2003. In de afgelopen 12 jaar heeft deze eigenlijk maar 1x serieus iets gehad dat niet onder de noemer onderhoud viel. Nu 250.000 km op de teller en het laatste apk-puntje was een pluizige gordel ;). De auto hoeft niet de deur uit, maar de kans bestaat dat er mechanisch of cosmetisch iets gebeurt dat vervanging, gezien de waarde, noodzakelijk maakt. Om niet op zo’n moment met oriënteren te moeten beginnen volgt de vraag wat dan? Wat is een goede vervanger? Uitgaande van gelijke binnen- en buitenruimte, vermogen en betrouwbaarheid en die we mogelijk weer zo lang kunnen rijden zonder piepjes en rammeltjes. Eigenlijk dus een nieuwe versie van onze huidige auto. Gezien onze ervaring gaat de voorkeur uit naar een volvo, met een volvo blok, maar is de v40/v60 vergelijkbaar ?
In ieder geval niet frans, geen opel, ford of iets volkswagens- achtigs. Leeftijd pakweg 5-8 jaar tot 20.000

Ik zou zeggen: leg de lat hoog bij schades en reparaties. Een auto van €20k schrijft 4k af in het eerste jaar. Je zou dus best kunnen overwegen om een reparatie van 2k toch te doen aan de v40 als hij verder goed bevalt.

Pas bij een vervanger op voor automaten, turbo’s, led-verlichting, schuifdaken etc. Een V60 lijkt mij een dure kostganger en de v40 is kleiner denk ik.

Frans, Opels en Fords zijn prima auto's hoor. :LOL:

Sterker nog, Volvo heeft veel techniek van PSA en Ford in zijn auto's gebruikt.

De huidige V40 is een kleine C segment hatchback, als diesel kent die wat EGR en roetfilter probleempjes, het vorige model V60 is ook niet bepaald een hele grote station die tevens niet heel betrouwbaar is. Een collega van mij rijdt in een 3 jaar oude T4 automaat en die heeft er in een jaar tijd al behoorlijk vaak mee bij de garage gestaan (motorstoringslampje dat steeds maar weer terug komt, vastgelopen achterrem, storing automaat)

De jaren dat Volvo onverwoestbare techniek maakte liggen al ver achter ons. Nee, een Ford Focus of Opel Astra biedt meer zekerheid :LOL:

Beste is 'm lekker op de weg houden. Zijn erg betrouwbare auto's met dito blokken. Ze halen ook gewoon de standen van de grotere broers. Echt grote problemen hebben ze niet. Er is kans op roest en de VVT-wielen begeven het weleens. Je zoekt trouwens niet iets Ford-achtigs. Wat onderdelen van jouw auto, komen al van de FoMoco. 😉

Als je iets nieuws bij Volvo zoekt, wat niet Ford-achtig is, wordt het gewoon lastig. Je komt al gauw op een V50 uit met een 2.4/T5 voor een Volvo blok. Maar het onderstel en heel wat andere onderdelen komen van de Ford Focus. Zijn wel erg goede auto's en rijden juist door het onderstel erg fijn.

Ga je naar een nieuwe V40 kijken of zelfs een V60. Dan krijg je wederom toch weer het Ford-achtige met een vleugje Geely. Wat ze zeker niet slecht maakt! Maar je zit bijvoorbeeld wel met een VEA blok, die zijn direct ingespoten. Wat wel weer iets meer onderhoud gaat vragen.

Mijn advies is gewoon, zolang je niet op deze uitgekeken bent, doorrijden en een keertje slikken als er wat gedaan moet worden.

In de Volvo V40 1 heb ik vroeger nog regelmatig gereden, maar dan met de betrouwbare en degelijke 1.9 turbo diesel van Renault. Volvo gebruikt in de V40 2, die bekend staat als goede en betrouwbare auto, veel Ford, en Peugeot techniek. De 1.6 benzinemotor is de 1.6 Ford Ecotec, en de 1.6 diesel komt van Peugeot, de 2.0 diesel is van Volvo maar was wel gevoelig voor vervuiling.

Zoals bekend is Volvo jaren eigendom geweest van Ford, en is nu in handen van het Chinese Geely.

De hedendaagse Volvo's zijn zeker niet meer beter of duurzamer dan Ford, Opel, Renault, Toyota of andere merken. Eigenlijk past je lijstje op basis van betrouwbaarheid niet meer in de bouwjaren waar in je zoekt.

Goede en betrouwbare keuzes in dit segment zijn bijvoorbeeld, de Kia Ceed, Hyundai I30, Toyota Auris, Renault Megane 1.3 TCe vanaf 2018, Opel Astra vanaf 2016.

Toyota en Nissan bouwen veel auto's in Frankrijk en Engeland. De Toyota Yaris is op en top Frans, en bestaat voor een groot deel uit Franse onderdelen.

Als de Volvo V40 het goed blijft doen dan zou ik die gewoon houden, je schrijft er niet veel meer op af.

Tjonge, hier mag ik als leek het woordenboek wel bij pakken. Vvt-wiel gegoogled, en het klinkt als de onverwachte reparatie. Een geluidje , een tandwiel met mogelijk een breuk dat voor problemen kon gaan zorgen? Is uit voorzorg vervangen en de kosten waren even hoog als vervanging distributie.
Deels ford is geen probleem, zolang het niet de motor is. Als we bij verschillende merken door de bouwjaren heen googlen zien we motoren waar zoveel mogelijk vermogen uitgeknepen wordt, 3 cilinders ed, weliswaar zijn dit vooral problemen bij diesels en we zoeken benzine. We hebben steeds geduimd dat we deze door konden rijden en de v50 en de opvolgende V40 serie over konden slaan, maar de v40 heeft vanaf 2016 toch weer een volvo blok? Van de V60 weet ik dit niet, maar die vind ik uiterlijk weer zo groot, daarentegen heb ik de kofferbak van een v40 eens bekeken en die vond ik (te) klein. Ooh en als ik om me heen kijk naar nieuwe Modellen valt me op dat er weinig ruit aan zit, beperkt zicht?
Is de nieuwe v40/v60 niet te vergelijken met de onze?

Zeker we rijden nog steeds door, maar ook deze is eindig. Uit de reacties proef ik dat er niet iets vergelijkbaars is. Wat komt er dan in de buurt? Zou een goede opvolger zijn. Heeft de afgelopen pakweg 6 jaar betrouwbaarheid laten zien? Honda ? Toyota?
@vorq ‘automaten, turbo’s, led-verlichting, schuifdaken etc’ is dit een algemene regel of specifiek voor een merk? Dit uitsluiten beperkt de keuze aanmerkelijk.

Wij stonden een paar maanden geleden voor dezelfde keus.
Onze V40 met 386k op de teller was tot nu toe probleemloos en in zeer goede staat.
Bij de voorspatborden zag ik wel een klein bobbeltje, het begin van de eerste roest.
Ook bij de achterspatborden waren in de hoeken de eerste sporen van roest te zien.

Dus toch maar op zoek naar een vervanger voor de V40.
We wilden eerst een V70 kopen met de 5 cilinder, maar deze werd niet sportief genoeg bevonden door mijn vrouw.
Uiteindelijk gekozen voor een V50 met de 2.4 motor met 170pk.
Een stuk comfortabeler dan de V40 en geen tildrempel.
De goedkoopste optie is gewoon doorrijden met de V40, die zijn vrijwel onverwoestbaar.

Esje zei:
Tjonge, hier mag ik als leek het woordenboek wel bij pakken. Vvt-wiel gegoogled, en het klinkt als de onverwachte reparatie. Een geluidje , een tandwiel met mogelijk een breuk dat voor problemen kon gaan zorgen? Is uit voorzorg vervangen en de kosten waren even hoog als vervanging distributie.
Deels ford is geen probleem, zolang het niet de motor is. Als we bij verschillende merken door de bouwjaren heen googlen zien we motoren waar zoveel mogelijk vermogen uitgeknepen wordt, 3 cilinders ed, weliswaar zijn dit vooral problemen bij diesels en we zoeken benzine. We hebben steeds geduimd dat we deze door konden rijden en de v50 en de opvolgende V40 serie over konden slaan, maar de v40 heeft vanaf 2016 toch weer een volvo blok? Van de V60 weet ik dit niet, maar die vind ik uiterlijk weer zo groot, daarentegen heb ik de kofferbak van een v40 eens bekeken en die vond ik (te) klein. Ooh en als ik om me heen kijk naar nieuwe Modellen valt me op dat er weinig ruit aan zit, beperkt zicht?

Zeker we rijden nog steeds door, maar ook deze is eindig. Uit de reacties proef ik dat er niet iets vergelijkbaars is. Wat komt er dan in de buurt? Zou een goede opvolger zijn. Heeft de afgelopen pakweg 6 jaar betrouwbaarheid laten zien? Honda ? Toyota?
@vorq ‘automaten, turbo’s, led-verlichting, schuifdaken etc’ is dit een algemene regel of specifiek voor een merk? Dit uitsluiten beperkt de keuze aanmerkelijk.

In de Volvo V40 en V60 ligt inderdaad ook een 2.0 benzinemotor, door de directe inspuiting kunnen ze wel wat last hebben van vervuiling. In tegenstelling tot wat je denkt is een moderne Volvo tegenwoordig zeker niet degelijker of betrouwbaarder, en dat geldt ook voor de motoren. Volvo scoort inmiddels onder het gemiddelde, dat komt ook doordat op luxe auto's veel nieuwe snufjes zitten. De naam van zeer degelijk is uit het verleden. Er zijn wel genoeg andere argumenten om een Volvo te kopen.

Ik heb zelf ook in de V40 1 gereden, niks mis mee, maar nu rijden veel auto's veel beter, ik was teleurgesteld in de Volvo V50, de auto vind ik erg overgewaardeerd.

Ik heb in mijn vorige post al veel hele goede auto's genoemd, die uit diverse landen komen, bijvoorbeeld Kia, Hyundai en Renault hebben enorme stappen gezet in afwerking en kwaliteit, de Opel Astra vanaf 2016 is ook een goede auto, net als de Renault Megane vanaf 2018 met 1.330 CC Mercedes Renault motor, de Kia Ceed, Hyundai I30, en Toyota Auris.

Ford heeft overigens best een goede reputatie op benzinemotoren gebied. Je kunt er natuurlijk wel wat over vinden, maar er zijn ook enorme aantallen geproduceerd.

Bijna alle motoren in de klasse waar in je kijkt hebben een turbo ( behalve Mazda), ik heb zelf nog nooit een turbo stuk gehad ook bij enorme kilometerstanden. Een automaat is ook erg fijn, en in de praktijk gaan die tegenwoordig ook niet vaak stuk. Pas wel op voor de powershift automaten die Volvo en Ford vanaf ik meen 2008 monteerden, die waren slecht. De latere 7DCT300 automaten vanaf 2017 waren goede automaten en werden o.a. gebruikt door Mercedes, Renault, Nissan en Dacia.

Esje zei:

Wil je echt iets betrouwbaars dan kun je niet om Toyota/Lexus heen. Welk model jou aanspreekt weet ik niet, maar goede modellen zijn de Auris of diens opvolger Corolla. Ook de Prius uiteraard. Bij Lexus de ct200h en als die te klein is de IS300h. Deze staan allemaal als onverwoestbaar te boek, eigenlijk hoe Volvo vroeger was ;)

De volvo heeft 136 pk, 190 nm en 1400 kg geremd. In die richting moet het wel ongeveer blijven, dus de corolla komt volgens mij niet in aanmerking.

Ah, als er iets getrokken moet worden is het handiger om dat de volgende keer in de OP te zetten :LOL:

De rest vd specs komt wel aardig overeen.

Dat was een algemene regel. Ik zeg niet dat het er niet op mag zitten, maar met een TSI met DSG en schuifdak met ledlampen heb je meer kans op dure reparaties dan een Lexus met alleen ledlampen.

Bobslee zei:
Esje zei:

Wil je echt iets betrouwbaars dan kun je niet om Toyota/Lexus heen. Welk model jou aanspreekt weet ik niet, maar goede modellen zijn de Auris of diens opvolger Corolla. Ook de Prius uiteraard. Bij Lexus de ct200h en als die te klein is de IS300h. Deze staan allemaal als onverwoestbaar te boek, eigenlijk hoe Volvo vroeger was ;)
Een toyota dealer binnen gelopen, eigenlijk alleen om een beeld te krijgen wat de markt biedt. Het aanbod gekregen om een ritje te maken in een corolla 1.8 en 2.0 hybrid en met name de laatste was een onverwacht prettige ervaring, deze zou zomaar op het lijstje kunnen komen. Punt is het kunnen trekken, het komt niet vaak voor, maar dan moeten plannen en huren van een voertuig :confused:

Wat ga je trekken? Een flinke caravan 3x per jaar? Of 1x per jaar een kleine kar naar de milieustraat? Of ben je wekelijks familie en kennissen aan het verhuizen?

Nou, de caravan kan wel de deur uit, maar we hebben studerende kinderen die hun plek nog niet gevonden hebben en daarnaast nog geen eigen vervoer en dat speelt ook mee. Nu kunnen ze altijd de gezinsauto meenemen, ook om te blijven rijden, maar met een jonge auto heb ik daar wellicht wat meer problemen mee.

Goed dat je proefritten maakt, en fijn dat die goed bevallen zijn.

Realiseer je dat een Volvo V40 al 26 jaar geleden op de markt kwam, en dat de autotechniek bepaald niet stil heeft gestaan. Moderne auto's uit het C en D segment zijn vaak veel stiller, comfortabeler, luxer, en hebben een betere wegligging en remmen. De Volvo V40 was een goede auto maar toen al geen topper op gebied van comfort, geluid en wegligging.

Probeer ook gewoon wat modellen uit die wel voldoende kunnen trekken,
er zijn al goede opties voorbij gekomen. Je kunt ook kijken naar grotere auto's als een Ford Mondeo, Renault Talisman, of Opel Insignia B. Deze auto's bieden heel veel luxe, comfort, en ruimte en zijn betrouwbaar. En dat voor relatief weinig geld.

Bij de Talisman kun je het beste een nemen van de productie uit 2017, deze automaat heeft een verbeterde koeling, handig met zware aanhangers, vanaf productie mei 2017 heb je ook een sneller multimediasysteem met Android Auto en Apple Carplay.

Succes met de proefritten.

Wonderlijk altijd de suggesties dat Volvo’s niet meer betrouwbaar zijn. Ik rijd nu zes jaar met een zeer betrouwbare V70, echt een geweldige auto. Nog met 1.6 blok van Ford of PSA, latere modellen van 2015 kregen het 2.0 blok van Volvo. Ook de 1.6 is probleemloos. Dus lijkt me tzt een mooie opvolger, volop ruimte voor verhuuzingen.

Als je kijkt naar verschillende lijstjes op betrouwbaarheid dan is Volvo een middenmotor, uit mijn hoofd stonden ze in de Reliability Index op de 23e plaats. De duurdere modellen zoals de XC90 halen de score naar beneden. Ford scoort duidelijk hoger, dit komt ook doordat Ford vaak minder dure, complexe auto's bouwt, alles wat er niet op zit gaat ook niet stuk.

De 1.6 ecotec van Ford staat goed bekend, maar dat had u al ervaren. Niemand beweert ook dat Volvo's slecht zijn, maar ze zijn volgens de statistieken niet uitzonderlijk degelijk of betrouwbaar meer. Dat is ook logisch, Ford en Geely willen gewoon geld verdienen, en dat lukt goed. Ze kopen groot in, en gebruiken in verschillende modellen en merken de zelfde platforms en techniek.

Ik ben fan van het merk Volvo. Volvo maakt over het algemeen mooie en stijlvolle auto's.

We rijden 33 jaar volvo en hebben de beste ervaring met 2.0 volvo blokken, dat is de reden dat we daar weer naar kijken. Daarnaast hadden we gelezen over problemen met de ford ecoboost motoren waardoor dit ons geen optie leek, maar begrijp ik nu goed dat er in volvo ook een ford ecotec motor kan liggen en de chinese volvo variant niet te vergelijken is met wat we nu hebben?
Wat zijn dan vanaf pakweg 2014 de motorische aanraders voor een v60?
Nu waren we ook bij een volvo dealer. Deze had helaas weinig tijd, geen afspraak, kan gebeuren. Jammer wel dat er , na aangeven van de reden van ons bezoek, niet aangeboden werd even een v40 van het slot te halen om de ruimte te voelen. Deze zou kleiner zijn dan we nu hebben... geloof ik ook wel, maar had het wel fijn gevonden om dat zelf te beoordelen. Nu alleen een oude v60 en cx40 gezien en die hebben me niet overtuigd. Helaas ligt het veto bij degene die het meest rijdt.

De eerste generatie van de Ford 1.0 ecoboost motoren kende wat problemen met de koeling/koelvloeistof, die problemen zijn inmiddels verholpen en bij de latere bouwjaren (zeker vanaf de facelift van de Focus) zijn dit hele betrouwbare motoren gebleken.

Overigens zal niemand beweren dat Volvo's onbetrouwbaar zijn, maar probleemloos zijn ze zeker niet (meer).

Esje zei:
We rijden 33 jaar volvo en hebben de beste ervaring met 2.0 volvo blokken, dat is de reden dat we daar weer naar kijken. Daarnaast hadden we gelezen over problemen met de ford ecoboost motoren waardoor dit ons geen optie leek, maar begrijp ik nu goed dat er in volvo ook een ford ecotec motor kan liggen en de chinese volvo variant niet te vergelijken is met wat we nu hebben?
Wat zijn dan vanaf pakweg 2014 de motorische aanraders voor een v60?
Nu waren we ook bij een volvo dealer. Deze had helaas weinig tijd, geen afspraak, kan gebeuren. Jammer wel dat er , na aangeven van de reden van ons bezoek, niet aangeboden werd even een v40 van het slot te halen om de ruimte te voelen. Deze zou kleiner zijn dan we nu hebben... geloof ik ook wel, maar had het wel fijn gevonden om dat zelf te beoordelen. Nu alleen een oude v60 en cx40 gezien en die hebben me niet overtuigd. Helaas ligt het veto bij degene die het meest rijdt.

In de Volvo V60 T2, T3 en T4 ligt de zelfde motor namelijk de 1.6 Ecoboost van Ford, de V60 staat ook op een Ford platform.

De T5 heeft de zelfde motor die ook in veel Fords ligt, bij Ford noemen ze het de 2.0 Ecoboost. Wat ik las dat dit een doorontwikkeling was van de Mazda 2.0, en als eerste door Ford werdt gebruikt.

ak2 zei:
De T5 heeft de zelfde motor die ook in veel Fords ligt, bij Ford noemen ze het de 2.0 Ecoboost. Wat ik las dat dit een doorontwikkeling was van de Mazda 2.0, en als eerste door Ford werdt gebruikt.

T5 heeft niets met 2.0 Ecoboost en Mazda doorontwikkelingen te maken. Gewoon het Volvo 2.5 blok.

De 1.8 van Ford in de V50 etc. moet je wel mijden. Dat worden olieboten.

Bullpower zei:
ak2 zei:

T5 heeft niets met 2.0 Ecoboost en Mazda doorontwikkelingen te maken. Gewoon het Volvo 2.5 blok.

De 1.8 van Ford in de V50 etc. moet je wel mijden. Dat worden olieboten.

Vroeger stond de T5 voor de dikke 5 cilinder 2.5 liter van Volvo, dat is echter al vele jaren niet meer zo.

Volvo gebruikt de benaming echter nog steeds maar dan voor de 4 cilinders. In de jaren waarin de TS zoekt kwam ik zover ik kon zien alleen 4 cilinders tegen.

Terug
Bovenaan