Die verkoper zei dat opladen op een gewoon stopcontact geen probleem was. Nou ik vind het nog wel een gedoetje eerlijk gezegd en het klinkt verre van ideaal. Misschien ga ik toch maar gewoon weer lekker benzine doen.

Hoe weet je of er gerommeld is met een import auto? Wat kan je zelf checken?

Oh ja, en waar kan je zelf ook alweer kijken wat de meest/veel voorkomende problemen zijn met bepaalde type auto's?
Bij voorkeur een auto bij een merkdealer kopen(en idealiter de dealer waar de auto in onderhoud is geweest). Uitdraai van de volledige autohistorie vragen en vragen of de auto een schadeverleden heeft gehad. Autodealers zijn verplicht dit te vertellen in Duitsland, dus altijd naar vragen. Bij een merkdealer kun je om (EU) garantie vragen.

Kijk altijd goed of de staat van de auto overeenkomt met de km-stand. Bijv. een versleten stuur bij een auto met minder dan 50K km gelopen kan betekenen dat er iets niet klopt.

Binnen jouw budget is veel te krijgen, dus dwing jezelf om kritisch te zijn.

Laatst bewerkt:
Mijn buurman heeft een PHEV (Kuga) en laadt deze op via een stopcontact. Ik heb het zelf ook een tijd gedaan met onze BEV (ZOE) en dat was vooral behelpen omdat het erg lang duurt met zo'n thuislader (ook wel grannylader genoemd).
Nu heeft een PHEV niet zo'n grote accu en je kan dan met zo'n 10A veilig laden, wat bij mij neerkwam op 2 kW. Hangt er ook vanaf of je een goed bereikbaar stopcontact hebt en dergelijke. Je kan ook op 16A laden maar dan moet je wel goed kijken naar de belasting natuurlijk!
Maar zoals al is gezegd; je moet veel laden en dan is zo'n plugin interessant.
De mildhybride bij een Focus is naar mijn idee niet veel zuiniger dan de voorganger, die ik zelf heb. Ik verbruik gemiddeld 1/19 gedurende het jaar. Zomer zuiniger, winter minder, logisch.

Dus bedenk of je het ziet zitten om te laden én of je dat ook praktisch kan regelen. Anders zou ik gewoon voor een 1.0 gaan, bij Ford of bij Skoda.

Een plug-in heeft vaak ook een korter onderhoudsinterval. Echt goedkoper rijden zal het niet zijn met een plug-in.
Het laden kan idd gewoon op 230v. Doen wij met onze Citigo ook, al heb ik sinds een paar maanden wel een vaste laadkabel.

Ok, plugin hybride lijkt dus niet veel goedkoper en dus voor mij nog niet interessant. Dat mildhybride klinkt dan wel ok. Geen gedoe met stekkeren maar wel 1 op 19 halen dat klinkt wel top!

En jullie hebben het steeds over 1.0. Dat zijn de wat lichtere motoren maar wel degelijk en zuinig? (Ik hoef inderdaad niet weg te spuiten bij het stoplicht.)

Momenteel lichte voorkeur voor een mooie Skoda (boven de Ford). Wel met beetje sportieve velgen enzo.

Kijk, ik heb een Golf 4 variant gehad met een vrij zware motorisering, de 2.0. De huidige 1.0 TSI heeft echter een gelijk vermogen en een veel hoger koppel! Dus het is verre van behelpen met zo'n 1.0.

@JordyvanDort f325029 Wat rij je op dit moment? Een 308 SW uit 2014 lees ik, maar is dat het voorlaatste model, of nog van daarvoor? In 2014 kwam namelijk een nieuwe 308 op de markt. En belangrijker, welke motorisering? En weet je ook het gemiddelde verbruik? En rij je bij voorkeur handbak of automaat, en hoeveel kilometer/jaar?

Als we dat weten kunnen we wellicht wat gerichter aangeven of een 1.0 een beetje aan je verwachtingen kan voldoen.

(Ik realiseer me dat deze informatie misschien deels al gegeven is eerder in het topic, excuses in dat geval)

@JordyvanDort f325029 Wat rij je op dit moment? Een 308 SW uit 2014 lees ik, maar is dat het voorlaatste model, of nog van daarvoor? In 2014 kwam namelijk een nieuwe 308 op de markt. En belangrijker, welke motorisering? En weet je ook het gemiddelde verbruik? En rij je bij voorkeur handbak of automaat, en hoeveel kilometer/jaar?

Als we dat weten kunnen we wellicht wat gerichter aangeven of een 1.0 een beetje aan je verwachtingen kan voldoen.

(Ik realiseer me dat deze informatie misschien deels al gegeven is eerder in het topic, excuses in dat geval)
Het is de versie 2014-2017 met 1.2 PureTech 130 motor. Verbruikt nu bij 160K echt veel olie dus tijd voor iets anders. Ik rij nu 1:14,7. Als ik 90 rij op de snelweg 1:19 ;) Ik rij tegen de 20K per jaar.

1.2 Pure Tech. Heb je het nog lang volgehouden met 160K. Ik zou niets van Stellantis kopen en goed onderzoek doen naar een auto met motor die het wat langer volhoudt.

Volgens mij beginnen we ergens te komen :)
Ik heb een beter (luxer) gevoel bij de Skodas dus even daar maar de focus (sorry voor de woordgrap) op.

Dan rest nu nog de vraag:

Waarom een Octavia ipv een Superb?

Wat zouden redenen zijn om voor een Octavia te kiezen boven een Superb?

Ik hoop nu eigenlijk een Skoda te vinden met trekhaak en een zuinige benzinemotor. Hoeft niet krachtig. Mag gewoon handgeschakeld zijn. Maar dan wel met een sportieve uitstraling (velgen, kleur, panodak, getinte ramen achter) en lekker veel opties (verwarmde stoelen, achteruitrijcamera, sfeerverlichting etc.) als het even kan.

Max uit 2020, 80K gereden, tot 30K

Speld in een hooiberg of wel te doen?

Een Octavia is ook groot en een generatie nieuwer dan de Superb.
De First Edition van de Octavia waren 1.5 benzines met handbak. Veel mensen zoeken tegenwoordig een automaat dus ik denk dat een handbak wat gunstiger te vinden is.
Ik kocht drie jaar terug met bijna dezelfde eisen een Golf, overigens voor de helft van jouw budget…

Mooie Octavia:

Voor 30k ook nieuw te vinden:

Maar met dat budget vind ik deze Passat ook erg leuk:

Een trekhaak kan ook achteraf, dat maakt de zoektocht wat makkelijker:

En ga je voor een generatie ouder dan hou je best wat geld in de zak:

Laatst bewerkt:
Trekhaak zou ik inderdaa mee willen geven om die eventueel nog eronder te laten zetten na aankoop. Maakt je keuze bij aankoop zoveel ruimer.

Verder eens met @Magnifieke malloot: "een octavia omdat deze ruim zat is en een superb duurder is in de maandelijkse lasten".

Wellicht heb je genoeg ruimte bij de superb aan de liftback, nl is geen liftback land en heb je meer kans op een scherpe deal. Ivm restwaarde is wel heel belangrijk bij een liftback dat je nu je slag slaat om tot een goede deal te komen, anders echt voor een station gaan.

Laatst bewerkt:
Zo in het zwart en ook alleen de zwarte wielen vind ik erg fout. De zwarte grille oogt ook niet lekker. Maar verder vind ik die blauwe het aantrekkelijkst.

Ik zou ff de zwarte grille vervangen door een normale, maar verder mooie exemplaren. De rode Octavia heeft zo te zien ook de optionele elektrisch verstelbare stoelen. In mijn ervaring zitten die wel merkbaar beter dan de standaard stoelen, die ik in mijn Octavia heb en die ik ok vind maar niet meer dan dat.

Ik heb die passat bij de dealer beken maar ik vond het interieur net zo saai als de buitenkant. Doet me denken aan een ziekenhuis ofzo. Nee, vast prima auto maar dat is geen match.
Tsja, dan hoor je waarschijnlijk obligatoir te zeggen "over smaak niet valt te twisten", ofzo. Maar een Passat en een Superb zijn verregaand dezelfde auto's en daarmee verregaand even saai (of verregaand even spannend, zo je wilt). Valt volgens mij toch niet echt over te discussiëren...

VW Arteon : Wow!! Ziet er goed uit. Maar denk te duur.
Volvo V60 : Mooi!! Kofferbak iets te klein. Niet zuinig. Maar zou wel trotse eigenaar zijn.
BMW 520i : Mooi. Wel duur. Past niet helemaal bij mij denk ik.
KIA Optima : Zag ik vanmorgen rijden. Mooi. 7 jaar garantie. Veel voor weinig.
Opel Insignia : Achterkantje beetje apart. Maar veel voor weinig
Peugeot 308 (oude model) : Heb ik. Saai om dat weer te nemen.
Peugeot 308 (nieuw model) : Nieuwe model niet mooi.
Ford Focus : Ik had de oude. Was prima. Lijkt me niet heel groot. Geen upgrade tov de 308.
Ford Mondeo : Ruime bak. Niet de mooiste. Wel praktisch.
Renault Talisman : Frans. Mwah. Maar onterecht gevoel lees ik hier.
Toyota Corolla : Mwah.
Cupra Leon : Kleinere kofferbak dan de 308. Geen upgrade.
Skoda Octavia : Saai. Geen upgrade.
Skoda Suberb : Saai. Wel upgrade. En toch nog best duur.
Skoda Enyaq : 100% elektrisch toch? Lijkt me niks op vakantie.
Hier noem ik ze inderdaad ook saai. Dus eens. Maar ik vond het in het echt allemaal erg meevallen. Dus als ik er veel ruimte voor krijg dan denk ik dat ik er wel mee kan leven. Maarja, echt onwijs mooi..nee.. (en eigenlijk wil je dat gevoel wel als je zo'n bedrag uitgeeft.)

Die verkoper zei dat opladen op een gewoon stopcontact geen probleem was. Nou ik vind het nog wel een gedoetje eerlijk gezegd en het klinkt verre van ideaal. Misschien ga ik toch maar gewoon weer lekker benzine doen.

Hoe weet je of er gerommeld is met een import auto? Wat kan je zelf checken?

Oh ja, en waar kan je zelf ook alweer kijken wat de meest/veel voorkomende problemen zijn met bepaalde type auto's?
Laden aan het stopcontact is perfect. Nachtje aan de stekker en de 1e 50km zijn electrisch. Rij met mijn Kia Optima phev met trouw laden en alleen woon werk ruim 1 op 60 nu in de herfst en op lange ritten blijf ik rond de 1op18 a 19. Als die nu nog heel blijft de komende jaren ben ik dik tevreden.

Vandaag bij autoXL geweest. De vrouw vond de blauwe Octavia bloedlelijk. Er stond een Peugeot 508 SW gt-line en die vonden we wel allebei mooi.

Wat denken jullie? Ze zijn echt mooi luxe van binnen. Ik zou ze duurder verwachten maar je koopt ze met prima kilometerstand al rond de 22K. Waarom is dat?

Groot en Frans schrijft altijd wel vlot af, vandaar. Het nieuwste model is wel mooi inderdaad.

Ik zie bij AutoXL 1.2 blokken in de 508. Die staan meen ik niet als heel betrouwbaar bekend. Maar ik kan het mis hebben?

Deze 508 hybrid is inderdaad een hele mooie auto, en staat met deze 1.6 goed bekend.
Het is wel een hele zware auto, dus best duur in de motorrijtuigenbelasting, en verzekering.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen Peugeot man maar dit is wel echt een mooi ding, behalve de afzichtelijke zwarte velgen natuurlijk.
Het is zo te zien een plugin dus inderdaad meer wegenbelasting. Maar ook deels elektrisch rijden.

Doet die toko alleen maar aan import? Dit is er weer een (de R-566-KZ voor de duidelijkheid).
Mooi model op zich, lelijke uitvoering, maar TS heeft nu eenmaal andere smaak. Voor de binnenruimte kies je deze niet. Kofferbak lijkt mij sowieso een stap terug tov de 308.

Doet die toko alleen maar aan import? Dit is er weer een (de R-566-KZ voor de duidelijkheid).
Mooi model op zich, lelijke uitvoering, maar TS heeft nu eenmaal andere smaak. Voor de binnenruimte kies je deze niet. Kofferbak lijkt mij sowieso een stap terug tov de 308.
Ja import, lelijke velgen, aparte stoelen, hybride..niet ideaal. Maar als ik deze nu kan vinden in een 1.2 benzine uitvoering, is het dan een optie? Of zeggen jullie NIET DOEN want dat is vragen om ellende?

M'n huidige Peugeot is namelijk prima maar hij verbruikt nu veel olie. Maar dat is ook iets wat ik vantevoren had kunnen weten geloof ik.

Kofferruimte leek wel voldoende maar zou ik nog eens goed moeten bekijken.

Je had hem hier al eerder geopperd de kodiaq. Alleen vind je het interieur niet mooi. Dat zou
Je kunnen ondervangen met een Sportline. Echt een ideale bak qua ruimte. Ik rijdt hem nu bijna 5 jaar na volle tevredenheid. Maar nadat ik dit bedacht ook even gekeken. Wat een geld vragen ze voor een tweedehands. Dus qua budget valt die af.

Je had hem hier al eerder geopperd de kodiaq. Alleen vind je het interieur niet mooi. Dat zou
Je kunnen ondervangen met een Sportline. Echt een ideale bak qua ruimte. Ik rijdt hem nu bijna 5 jaar na volle tevredenheid. Maar nadat ik dit bedacht ook even gekeken. Wat een geld vragen ze voor een tweedehands. Dus qua budget valt die af.
Ja die Kodiaq is nog duur inderdaad. En wel beetje overdreven groot. Maar hij is inderdaad de revue gepasseerd.

Die 508 zou dan weer een 1.2 Puretech 130pk motor hebben. Die heb ik nu ook en die is wel afgeschreven (veel olieverbruik) bij 160.000km. Kan ik dat bij die 508 dus ook verwachten? Of zijn die inmiddels beter geworden?

Daarbij is die 508 zwaarder en qua verbruik ga ik er dus waarschijnlijk ook op achteruit lijkt me.

Ja import, lelijke velgen, aparte stoelen, hybride..niet ideaal. Maar als ik deze nu kan vinden in een 1.2 benzine uitvoering, is het dan een optie? Of zeggen jullie NIET DOEN want dat is vragen om ellende?

M'n huidige Peugeot is namelijk prima maar hij verbruikt nu veel olie. Maar dat is ook iets wat ik vantevoren had kunnen weten geloof ik.

Kofferruimte leek wel voldoende maar zou ik nog eens goed moeten bekijken.

Zit nog even met je mee te kijken. Dit exemplaar vond ik zelf wel netjes. Gewoon NL geleverd. En de 1.6 i.p.v. de 1.2. Alleen hij staat wel in Goes. Dat is misschien net niet bij je om de hoek.

EDIT:

Dit exemplaar heeft dezelfde kleur (die ik wel gaaf vind) en kent een iets hoger uitrustingsniveau, maar ook een iets hogere kilometerstand en een net wat hogere vraagprijs. Staat te koop in Hillegom. Dat is misschien net wat dichter bij de deur voor je?

Laatst bewerkt:
Die 508 zou dan weer een 1.2 Puretech 130pk motor hebben. Die heb ik nu ook en die is wel afgeschreven (veel olieverbruik) bij 160.000km. Kan ik dat bij die 508 dus ook verwachten? Of zijn die inmiddels beter geworden?

Daarbij is die 508 zwaarder en qua verbruik ga ik er dus waarschijnlijk ook op achteruit lijkt me.
Een 508 is groter, zwaarder en kent een hogere nieuwprijs. Dus je zult er qua MRB, verbruik en verzekering waarschijnlijk wel wat meer aan kwijt gaan zijn ja.

Over de motorisering durf ik me niet uit te spreken. Heb wel bewust even voor je meegekeken naar de benzine 1.6 uitvoeringen. En dus niet de 1.2 uitvoeringen. En ook niet naar de hybride uitvoeringen.

Dit was mijn hele lijstje. Misschien kan je er nog wat mee.

Een 508 is groter, zwaarder en kent een hogere nieuwprijs. Dus je zult er qua MRB, verbruik en verzekering waarschijnlijk wel wat meer aan kwijt gaan zijn ja.

Over de motorisering durf ik me niet uit te spreken. Heb wel bewust even voor je meegekeken naar de benzine 1.6 uitvoeringen. En dus niet de 1.2 uitvoeringen. En ook niet naar de hybride uitvoeringen.

Dit was mijn hele lijstje. Misschien kan je er nog wat mee.

Waarom keek je naar 1.6 ipv 1.2? Qua verbruik is die 1.2 beter lijkt me toch? Qua vermogen maakt het me niet veel uit. Mn huidige auto spuit ook niet weg bij het stoplicht maar dat is prima.

Waarom keek je naar 1.6 ipv 1.2? Qua verbruik is die 1.2 beter lijkt me toch? Qua vermogen maakt het me niet veel uit. Mn huidige auto spuit ook niet weg bij het stoplicht maar dat is prima.
De 1.2 is in de basis dezelfde motor als je nu in je 308 hebt en die zoveel olie zuipt, toch?

Ik vind de 508 sw een mooie auto, zij het niet de ruimste in z'n segment maar als-ie voor jou maar ruim genoeg is. Ik zou denk ik toch maar naar een plug-in op zoek gaan, mits met bekende historie. Dus mogelijk niet een geïmporteerde van een of andere joekelige handelaar.

Tja.. ik ben beetje bevooroordeeld. Maar met jouw budget en wensen is een Tsjechisch modelletje zeker niet verkeerd. Lees mijn review anders eens, wel met een korreltje zout geschreven, maar geeft goede indruk van de kwaliteitsslag die Skoda de afgelopen jaren heeft gemaakt. Zeker als First Edition met wat leuke opties is een Octavia zeker eentje om op je shortlist te hebben staan.

Als Skodarijder zou mijn advies ook zonder meer de Octavia zijn. Als station maar ook in de liftback-uitvoering heeft ie al ruimte zat (600l bagageruimte). En met de 1.0 is ie zuinig en vlot genoeg.

Omdat de 1.2 nou niet bepaald bekend staat als het meest betrouwbare blok ooit, daarbij is wat extra vermogen best lekker zeker in een zware auto.
De 1.2 is in de basis dezelfde motor als je nu in je 308 hebt en die zoveel olie zuipt, toch?

Ik vind de 508 sw een mooie auto, zij het niet de ruimste in z'n segment maar als-ie voor jou maar ruim genoeg is. Ik zou denk ik toch maar naar een plug-in op zoek gaan, mits met bekende historie. Dus mogelijk niet een geïmporteerde van een of andere joekelige handelaar.

Daarom dus dat ik voor je meekeek naar een 1.6 i.p.v. een 1.2.

Persoonlijk ben ik geen fan van de laatste 508 qua model en uitstraling enzo. Doe ook mij dan maar een mooie Skoda Octavia SW in een opvallend kleurtje en met de juiste opties en accesoires. Of qua model bijvoorbeeld een Ford Focus. Spreken mij ook meer aan.

Overigens jaren terug wel nog enige tijd in een 206 en nog langer terug een 106 rallye gereden. Dus heb zeker wel wat met Peugeot. Maar de recentere modellen spreken me gewoon minder aan.

Zojuist weer even bij een autoverkoper langs geweest:

1. De Peugeot motoren werden compleet afgemaakt. Niet aan beginnen. Kan hem geen ongelijk geven gezien het olieverbruik van m'n huidige Peugeot. Ze zijn wel mooi maar moet je misschien toch niet willen.
2. In de categorie ruim en betrouwbaar kwam hij met : Octavia, Seat Leon Sportstourer en de Corolla TouringSports.

Corolla heeft als plus hybride dus 1:20 rijden.

Corolla heeft als plus hybride dus 1:20 rijden.
Was deze niet al gesuggereerd? Bij dezen dan ;-) Zeer betrouwbaar en naar verluidt zuinig te rijden zonder dat je daar veel gekkigheid voor uit hoeft te halen. En zonder stekkert.

Binnen jouw budget staan best nette exemplaren te koop.

Ben zelf niet zo van de "sportieve" look maar deze oogt nog best aardig:
894718_fullimage_1721217183189_39291266-7.jpg

Volgens mij valt de ruimte van zo'n Corolla tegen in vergelijking met een Octavia. Dat benoemde TS wel, behoefte aan ruimte, dus zeker even goed naar kijken.

Leon en Octavia zijn natuurlijk in feite dezelfde auto's technisch. Alleen in een andere verpakking. De Octavia heeft wat minder opsmuk. Een Leon heeft iets meer frivoliteit. Welke van de 2 je het meeste aanspreekt is persoonlijk.

Dit vind ik wel leuk op zich:

Of dit eventueel (een van de laatste van de generatie ervoor):

Deze staat bij dezelfde dealer (vind ik qua kleur weer wat minder, maar veel mensen zweren bij grijs / zilver):

Hele lijstje hier:

Terug
Bovenaan