Dat is wel een opvallende gelijkenis, hoewel mijn ervaring volledig tegenovergesteld is....
Ik stapte in 2010 ook over van een Audi (A4 Avant) naar een Volvo (S80).
Mijn (lease-) Audi was een aaneenschakeling van ellende en ook van de veelgeroemde interieurkwaliteit heb ik weinig gemerkt. De overstap naar Volvo was voor mij een verademing, zowel qua comfort als qua dealerervaring....
Toen ik daarna door een verandering van werkgever weer in een Audi terechtkwam (A5 Sportback) werd ik wederom geconfronteerd met substantiële kwaliteitsissues. Toen was ik er ook helemaal klaar mee.
De keuze voor een D6 was eerlijk gezegd vooral fiscaal ingegeven, maar ik ben in ruim 160K nooit met enig issue geconfronteerd. Hoewel ik bij anderen ook wel eens minder positieve verhalen over Volvo hoor, hebben wij ( mijn vrouw is inmiddels ook aan haar derde Volvo toe...) op ruim 600K kilometers nog nooit een probleem gehad. Dat is, in combinatie met een fenomenaal goede dealer, voor mij wel hét argument.....
Ik denk dat ik met mijn Audi's gewoon pech heb gehad (zowel de 2.0 TDI pompverstuiver als de 2.0 TFSI van 2009-2011 stonden als problematisch te boek) , want ik heb diverse collega's die heel blij zijn met hun Audi. Ik vond bij Audi met name het totale gebrek aan service bij twee verschillende dealers onacceptabel, zeker voor een merk dat zichzelf nogal premium vind....Voor Leolux stoelen en een kopje Italiaanse espresso koop je niet zoveel, als je vervolgens hartje zomer in een VW Lupo zonder airco naar huis rijdt, nadat je je auto voor de derde keer in een maand met dezelfde storing bij de dealer hebt geparkeerd.....en dan vervolgens twee weken met dat karretje mag blijven rondtuffen, om maar een van de vele voorbeelden te noemen...... Bij de Volvo dealer krijg ik vanaf dag één bij elke beurt en met dezelfde vergoedingsregeling van de leasemaatschappij minimaal een gelijkwaardige auto mee....(meestal een duurdere....lekker maken, heet dat geloof ik....

).
Veel succes en (fijne) keuzestress toegewenst!