vervangen bougies

Waneer vervang jij je bougie's?

• Totaal aantal stemmers
    977
  • Opiniepeiling gesloten .

Marcel21674

Wegverkenner
Naar aanleiding van een draadje in de algemeen sectie van dit forum,

Waneer vervangen jullie de bougies van de 2/4 wieler(s).
In mijn geval weet ik eerlijk gezegd de voorgeschreven termijn niet eens, maar ga er vanuit dat het zo rond de 10.000km zal zijn.
Nu ben ik van het principe, don't fix what ain't broken. Dus met andere woorden zolang het niet stuk is en geen overmatige slijtage vertoont ga ik niets iets ververvangen omdat het zo in het boekje staat.
Nu komt het, daardoor zitten de huidige bougies van m'n 626(93) er zeker al 110.000km in en misschien wel 131.000km (huidige km-stand van de auto). Heb de auto 5 jaar terug gekregen met 20.000km op de teller.
Gisteren de bougies weer eens los gehad en er is nog altijd geen echte slijtage waarneembaar aan de electroden, enige wat nu minder begint te worden is het metalen deel, waar je de bougie sleutel op zet, dat vertoont wat lichte oppervlakkige roest.

Het zelfde geldt, voor m'n mx-6, de bougies daarvan zitten er zover ik kan nagaan, (aanschaf van de auto) 31.000km en wellicht ook wel veel langer in. Ook aan deze bougies is nog geen noemenswaardige slijtage te zien.

Dan vraag ik mij af, wat is die vervangingstermijn waard.....

Dat is net zo als bij het vervangen van de motorolie, de fabrikant geeft een veilig gemiddelde op.
Het is nu eenmaal voor een fabrikant onmogelijk op basis van individuele omstandigheden een advies op maat te geven.

Verder leiden verschillende vervangingstermijnen tot veel onduidelijkheid voor de consument, en tot mogelijk foute interpretatie.

vervangingstermijn is geen 10.000km. Verschilt per merk/type motor, maar 50.000 of elke 3 jaar is eerder normaal. Verder kosten bougies voor mijn auto €10 voor 4 stuks, dus ook niet te moeilijk over doen.

1x per 2 jaar bij een grote beurt en dat doe ik zelf.
Bij een auto waar het me minder boeit zou ik t 1x in de 3 of 4 jaar doen (dwz geen daily)

Ligt er ook aan hoe het onderhoud is geweest en hoe de auto word gebruikt.

Overigens worden ze wel eerder vervangen als dat nodig blijkt te zijn (ontstekingsproblemen bijvoorbeeld)

Methode if it aint broken, don't fix it is de meest idiote gedachte die je kunt gebruiken. Uitstellen van onderhoud kan later voor veel hogere kosten leveren als het wel stuk is.
Bougies hebben een keramisch deel dat kan breken. Ze kunnen een bepaalde tijd een bepaalde hitte aan bijvoorbeeld. Maar als je het langer dan dat doet, word de kans op breken steeds groter.

Gebroken keramische deel kan voor motorschade zorgen als je pech hebt.

Dus Fix it before it is broken.

Ik mis de optie ''Zelf, tijdens jaarlijks onderhoud''.
Dat is namelijk wat ik doe, tegelijk samen met de andere slijtagedelen. Overbodig, zonder meer, maar ik weet wél dat ik er weer een jaar tegen kan :D

Moet je ook niet heel letterlijk nemen, maar bedoel, je gaat ook geen banden vervangen als er nog 4 mm profiel opzit en het 2 mm mag wezen en de band verder in prima conditie is. Of je vervangt een uitlaat ook niet eerder dan dat hij stuk gaat.
Dus waarom bougies vervangen bij 20.000km terwijl ze schijnbaar in sommige gevallen toch veel langer mee kunnen.
Snap ook wel met sommige zaken ga je niet gokken zoals bv. een distributieriem, al hou ik voor de omlooprollen en snanrol ook een 2x zo lange vervangingstermijn aan. Riem 100.000km en de rollen 200.000km, moet ik eerlijk bekennen dat ik de riem meestal wel iets eerder doe, zo rond de 85.000km dus spanrollen rond de 170.000km. Zou in principe niet eens hoeven, want het MX-6blok is een vrijloopblok, maar ja, blijft eng, plus eventuele gevolg schade.

marcel21674 zei:
Dus waarom bougies vervangen bij 20.000km terwijl ze schijnbaar in sommige gevallen toch veel langer mee kunnen.

Bij mij halen ze de 5000km nog niet, eerder de helft :p

General Custom zei:
marcel21674 zei:

Bij mij halen ze de 5000km nog niet, eerder de helft :p

Daarom zeg ik in sommige gevallen.:p Die van m'n mazda 818 gaan ook niet veel langer mee dan de vervangingstermijn van 10.000km.

Vooral doen, totdat het een keer wel misgaat en dan hoop ik dat je ook nog steeds blij bent dat je die paar tientjes niet hebt uitgegeven. En ja, banden worden wel voortijdig vervangen en ja, als de uitlaat zijn beste tijd heeft gehad, komt er ook een ander (stuk) onder. Mijn auto's moeten het doen, altijd, geen zin om vanwege een paar tientjes besparing te stranden. Ik ben dus vóór het preventief vervangen.

Ik heb ze laatst ook vervangen, geen idee hoe lang ze erin zaten. Kostte mij 40 Euro voor 8 bougies en dan kan ik weer een aantal jaar mee verder. (y)

R-W zei:
Vooral doen, totdat het een keer wel misgaat en dan hoop ik dat je ook nog steeds blij bent dat je die paar tientjes niet hebt uitgegeven. En ja, banden worden wel voortijdig vervangen en ja, als de uitlaat zijn beste tijd heeft gehad, komt er ook een ander (stuk) onder. Mijn auto's moeten het doen, altijd, geen zin om vanwege een paar tientjes besparing te stranden. Ik ben dus vóór het preventief vervangen.

Het gaat niet mis, mag misschien niet zo lijken, maar onderhoud mijn auto's wel goed. Heeft ook niets met een paar tientjes willen besparen te maken, heeft gewoon te maken met, dat ik er tegen ben om iets weg te gooien wat nog prima functioneert. Zal ook altijd eerst kijken op iets te repareren valt of te reviseren.

ik rijd op lpg met een mechanische injectie. Daarmee wil je geen backfire krijgen. Dus netjes op tijd vervangen die bougies in mijn geval.

gheirunah zei:
ik rijd op lpg met een mechanische injectie. Daarmee wil je geen backfire krijgen. Dus netjes op tijd vervangen die bougies in mijn geval.

Backfire heeft niets te maken met de staat van je bougies, eerder met het ontstekingstijdstip en de klepspeling.

marcel21674 zei:
gheirunah zei:

Backfire heeft niets te maken met de staat van je bougies, eerder met het ontstekingstijdstip en de klepspeling.

Een verouderde bougie kan iets later gaan ontsteken. Aangezien die veroudering om miliseconden gaat lijkt het niet erg. Maar bij LPG komt dit net wat secuurder en kan een verouderde bougie wel degelijk voor vervelende problemen gaan zorgen.

Pobresh zei:
marcel21674 zei:
gheirunah zei:

Een verouderde bougie kan iets later gaan ontsteken. Aangezien die veroudering om miliseconden gaat lijkt het niet erg. Maar bij LPG komt dit net wat secuurder en kan een verouderde bougie wel degelijk voor vervelende problemen gaan zorgen.

Dat zou best kunnen, want deed je vroeger ook niet zo om de x-aantal km's het ontstekingstijdstip controleren en afstellen, om veroudering/slijtage te compenseren..
Dat het bij LPG allemaal wat nauwer luistert, dat zal best.

Bij de Honda is dat elke 120000 km, gezien de prijs van de bougies en dat er 8 in gaan wil je dat ook niet eerder doen.

Ik vervang ze zelf gewoon elk jaar tijdens mijn onderhoudsbeurtje na de APK. Bougies voor mijn auto kosten geen drol en ik merk het toch wel als er frisse bougies in zitten. Hij trekt dan net even wat lekkerder door!

Bij mijn Amerikaan dien je ook periodiek de bougiekabels etc te vervangen. Dat doen we dan maar voor die paar tientjes! Het niet tijdig vervangen van bougies kan bij zwaardere motorbelasting leiden tot overslaan of overslag, doordat de weerstand toeneemt en de spanning dus ook. Gevolg: kans dat de penbobines doorbranden (oa Opel), backfire (ontsteking via een bougie die minder weerstand heeft door overslag).

Suurbier91 zei:
Ik vervang ze zelf gewoon elk jaar tijdens mijn onderhoudsbeurtje na de APK. Bougies voor mijn auto kosten geen drol en ik merk het toch wel als er frisse bougies in zitten. Hij trekt dan net even wat lekkerder door!

Zou willen dat ik het zelfde kon zeggen. Mijne zijn 42€ per stuk :cry:

€42 per stuk?? Nee dan had ik het ook niet elk jaar gedaan denk ik haha! Vind het bijna lullig om te vertellen hoeveel die van mij kosten per stuk..
Precies 10% van wat die van jou kosten haha! En dan heb ik ze nog van NGK ook!

Suurbier91 zei:
€42 per stuk?? Nee dan had ik het ook niet elk jaar gedaan denk ik haha! Vind het bijna lullig om te vertellen hoeveel die van mij kosten per stuk..
Precies 10% van wat die van jou kosten haha! En dan heb ik ze nog van NGK ook!

Wrijf het er maar in ja :( haha nee hoor ik weet 't. Wil ze nog wel vervangen van het voorjaar maar zal niet elk jaar gebeuren met deze prijs :x

Waar haal je ze dan vandaan als ik vragen mag? Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb even vluchtig gegoogled naar bougies voor je MG maar dan kom ik op prijzen uit van rond de €9. Heb je dan de beste bougies die er zijn voor jouw auto ofzo?

Suurbier91 zei:
Waar haal je ze dan vandaan als ik vragen mag? Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb even vluchtig gegoogled naar bougies voor je MG maar dan kom ik op prijzen uit van rond de €9. Heb je dan de beste bougies die er zijn voor jouw auto ofzo?

Ik heb gisteren ook zelf nog even gekeken. Ik had een aanvraag gedaan bij zowel Brezan als Van der Peijl als bij Rijsbergen. Online zijn ze inderdaad wel wat goedkoper. Alleen merk ik wel dat bij alle bougies die bij mij er in passen de maten anders zijn. Van 0.75 tot 1.1mm. En daar zit m dus het verschil in. Zelf aanpassen kan ik niet want heb geen voelermaten liggen. Gevalletje ooit uitgeleend en niet terug gekregen :x

Ivm dat ik tegen de 25000km per jaar zit elk jaar nieuwe bougies gaan de bombines ook langer mee wat hè wel in de gaten moet houden acu of die ieder jaar gecontroleerd wordt bij mij wel.
Dat is ook belangrijk ivm de voldoende stroom capaciteit moet zijn.

Terug
Bovenaan