Vertraging in het gaspedaal: zin of onzin?

Tydelyck

Net ingestapt
gaspedaal.jpg

Zojuist kwam weer dit reclamespotje van Mazda voorbij: https://www.youtube.com/watch?v=pXQlLficugM

"Bekijk deze reclame van Mazda en ontdek waarom een gaspedaal in een Mazda geen gewoon gaspedaal is." schrijven ze er dan ook bij. Als je doorklikt op de link die erbij staat, krijg je dit verhaal:

Mazda.nl zei:
bron
Bij Mazda is geen enkel onderdeel van een auto zomaar een onderdeel. Onze vakmensen streven naar een gevoel van eenheid dat we in het Japans Jinba Ittai noemen: mens en machine als één.
Om dit gevoel van eenheid te bereiken moet alles perfect in balans zijn. Van het geluid dat je ervaart tot de werking van het gaspedaal en zelfs het design. Elk detail moet het gevoel van eenheid vergroten en bijdragen aan het ultieme rijplezier. Maar waarom zit er dan 0,2 seconden vertraging in het gaspedaal van een Mazda?
Een Mazda gaspedaal is geen gewoon gaspedaal. Want hij reageert met 0,2 seconden vertraging. Speciaal ingebouwd door ons team van ingenieurs en ergonomen. Dat is zo miniem, dat je het niet bewust merkt. Maar onbewust maakt het wel degelijk verschil, blijkt uit onderzoek. Zo krijgt je lichaam de tijd om je spieren aan te spannen, zodat optrekken altijd vloeiend voelt. Rijcomfort waardoor je één bent met de auto.

Is dit waar? Heeft dit zin? Of is dit gewoon marketing-onzin en irritant omdat je, kennelijk onbewust, elke keer toch even moet wachten tot je auto reageert?
- Eén argument voor onzin is dat jij als bestuurder dan misschien wel je spieren kunt aanspannen, maar je passagiers niet. Dus waarom zou je het dan zo maken?
- En wat heeft het eigenlijk met vloeiend voelend optrekken te maken? Hoezo voelt optrekken vloeiender aan als je spieren gespannen zijn?

Waarschijnlijk is het meer een uitstoot dingetje, zodat kleine variaties is pedaal druk niet meteen een variatie in motorvermogen betekend.

Ik heb ooit bij 1 auto een irritant fenomeen meegemaakt. Het gebeurde ongeveer 1 op de 10 keer rustig optrekken. Mijn been ging dan resoneren met het accelereren, waardoor je zo'n typisch horten & stoten beginnersritueel kreeg. Ik leende deze Nissan 240SX dacht ik, af en toe dus ik heb het nooit helemaal kunnen doorgronden wat het was.
Misschien een bepaalde bocht of hobbels in het wegdek. Het leek als je door het optrekken werd weggegetrokken van het pedaal, dan rem je wat af, lichaam komt naar voren en je drukt dus weer harder tegen het pedaal.

Anyway ik kan me voorstellen dat een beetje vertraging prettiger kan werken.

Ik zie het als een complete onzin reclame, volgens mij heb je hoe dan ook vertraging tussen intrappen pedaal en uiteindelijke reactie van de auto, oftewel Mazda brengt dit als zijnde een "gimmick" maar volgend mij heeft elke auto dit al. Komt heel vreemd op mij over in ieder geval.

Tsja, waarschijnlijk had mijn vorige Mazda dan ook zo’n speciaal gaspedaal. Mijn huidige 3-serie automaat rijdt echter veel soepeler. Het schakelen verloopt naadloos en door te kiezen voor de Comfort- of Sportmodus kun je de gasrespons ook aanpassen.

Total Loss zei:
Ik zie het als een complete onzin reclame, volgens mij heb je hoe dan ook vertraging tussen intrappen pedaal en uiteindelijke reactie van de auto, oftewel Mazda brengt dit als zijnde een "gimmick" maar volgend mij heeft elke auto dit al. Komt heel vreemd op mij over in ieder geval.

Met een electronisch gaspedaal, zou de reactietijd in principe met de snelheid van het licht gaan, oftewel geen vertraging.
Juist met een ouderwetse gaskabel heb je vertraging omdat je eerst de speling weg moet drukken voordat de gasklep ook daadwerkelijk open gaat.
Ik vermoed dat mazda juist dat probeert te simuleren, zodat het een vertrouwd gevoel geeft.
En laten we wel zijn, 0.2sec is niks.

marcel21674 zei:
Total Loss zei:

Met een electronisch gaspedaal, zou de reactietijd in principe met de snelheid van het licht gaan, oftewel geen vertraging.
Juist met een ouderwetse gaskabel heb je vertraging omdat je eerst de speling weg moet drukken voordat de gasklep ook daadwerkelijk open gaat.
Ik vermoed dat mazda juist dat probeert te simuleren, zodat het een vertrouwd gevoel geeft.
Leuk dat het commando met de snelheid van het licht door de kabel heen gaat, maar vervolgens moet het eerst verwerkt worden door de ECU. Deze werkt niet op lichtsnelheid. Daarna moet het via de CAN bus naar de gasklepunit gestuurd, ook weer niet op lichtsnelheid aangezien het in een protocol gestopt moet worden. Dan moet het nog worden omgezet in een mechanische beweging in geval van een benzine motor, dat gaat ook niet oneindig snel. Uiteindelijk denk ik dat de reactiesnelheid van een mechanisch systeem wel is aardig in de buurt van een electronisch systeem komt.

^^^ Dus is het gewoon reclame / marketing gelul en doet de techniek dát al wat als iets bijzonders door Mazda wordt geframed.

Het is wel weer eens iets anders.. maar of dit veel kopers over de streep trekt?

Goh, dat systeem zit ook in onze bedrijfsbus. Als ik daar het gas intrap, gebeurt er ook niet zo veel. Buitengewoon ergerlijk en vooral ook: levensgevaarlijk.

Mazda heeft die vertraging ingebouwd in hun mild hybride auto's.
Zonder een minieme vertraging zou de auto heel nerveus reageren, ik denk dat andere fabrikanten daar ook een vertraging in hebben zitten.
Met de reclame willen ze laten zien dat ze heel ver gaan om de rijbeleving te verbeteren, de rijbeleving zit immers in de details.
Het moet ook nog eens aan een leek zijn uit te leggen, dus hebben ze dit onderdeel uitgekozen.
Toch denk ik dat het niet wordt begrepen, zoals ook wel blijkt uit de reacties.
De zoom-zoom campagne was beter.

EVV zei:
marcel21674 zei:
Total Loss zei:

Leuk dat het commando met de snelheid van het licht door de kabel heen gaat, maar vervolgens moet het eerst verwerkt worden door de ECU. Deze werkt niet op lichtsnelheid. Daarna moet het via de CAN bus naar de gasklepunit gestuurd, ook weer niet op lichtsnelheid aangezien het in een protocol gestopt moet worden. Dan moet het nog worden omgezet in een mechanische beweging in geval van een benzine motor, dat gaat ook niet oneindig snel. Uiteindelijk denk ik dat de reactiesnelheid van een mechanisch systeem wel is aardig in de buurt van een electronisch systeem komt.

Blijf dat gerust denken maar dat is niet waar. Dat gaat zo snel dat je dat niet kunt meten en is ook de reden dat een elektrische gasklep en gaspedaal een behoorlijk aantal voordelen heeft boven een mechanische.
Het is niet voor niks dat het gemeengoed is nu.

Verder is je voorstelling niet geheel correct, je gaspedaal staat in directe verbinding, de ECU meet vervolgens real time wat de stand van de smoorklep is. Dat gekoppeld aan de input die de map sensor geeft doorloopt je ECU constant de daarbij gestelde kenvelden om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.

Hier kan geen vertraging tussen zitten want dan is je zuiger al voorbij gegaan.
Dit is ook de reden dat je auto vaak in closed loop state werkt. Pas als een van de nazorg sensoren daarbij iets aparts opmerkt kan de ECU ingrijpen volgens bepaalde protocollen en bijregelen.
Wordt dat bijregelen teveel heb je een motorstoring of gaat die in protection mode.

P.S. ja elke regelaar heeft vertraging..maar dit wordt afgesteld op milliseconden.

Nico GTR zei:
EVV zei:
marcel21674 zei:
Total Loss zei:

Blijf dat gerust denken maar dat is niet waar. Dat gaat zo snel dat je dat niet kunt meten en is ook de reden dat een elektrische gasklep en gaspedaal een behoorlijk aantal voordelen heeft boven een mechanische.

Verder is je voorstelling niet geheel correct, je gaspedaal staat in directe verbinding, de ECU meet vervolgens real time wat de stand van de smoorklep is. Dat gekoppeld aan de input die de map sensor geeft doorloopt je ECU constant de daarbij gestelde kenvelden om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.

Dit is ook de reden dat je auto vaak in closed loop state werkt. Pas als een van de nazorg sensoren daarbij iets aparts opmerkt kan de ECU ingrijpen volgens bepaalde protocollen en bijregelen.
Wordt dat bijregelen teveel heb je een motorstoring of gaat die in protection mode.

P.S. ja elke regelaar heeft vertraging..maar dit wordt afgesteld op milliseconden.

Idd. hoe sneller de sampletijd, des te nauwkeuriger de meting, maar soms wil je dat niet, omdat regelingen daar heel nerveus op kunnen gaan reageren en zelfs overshoot kunnen gaan geven, waardoor de afwijking zelfs alleen maar versterkt wordt.

marcel21674 zei:
Nico GTR zei:
EVV zei:
marcel21674 zei:
Total Loss zei:

Idd. hoe sneller de sampletijd, des te nauwkeuriger de meting, maar soms wil je dat niet, omdat regelingen daar heel nerveus op kunnen gaan reageren en zelfs overshoot kunnen gaan geven, waardoor de afwijking zelfs alleen maar versterkt wordt.
Als het analoge signaal van het gaspedaal rechtstreeks via draadjes naar de gasklep gaat, hoe werken dan cruisecontrol, traction control en de mogelijkheid om verschillende mappings van pedaalstand naar gasstand te vertalen? Daarvoor moet de gasklep toch echt onafhankelijk van de werkelijke stand van het gaspedaal worden aangestuurd.

EVV zei:
Als het analoge signaal van het gaspedaal rechtstreeks via draadjes naar de gasklep gaat, hoe werken dan cruisecontrol, traction control en de mogelijkheid om verschillende mappings van pedaalstand naar gasstand te vertalen? Daarvoor moet de gasklep toch echt onafhankelijk van de werkelijke stand van het gaspedaal worden aangestuurd.

Alles gaat via de ecu, maar daar zit geen vertraging in, je praat over enkele milliseconden.

De digitale communicatie is bliksemsnel. Iedereen die een serieus (>100km/u ) RC model (buggy, drone) heeft bestuurd weet dat. Enkele milliseconden.

marcel21674 zei:
EVV zei:

Alles gaat via de ecu, maar daar zit geen vertraging in, je praat over enkele milliseconden.
Dat is nog steeds heel erg vele langzamer dan het eerder gestelde "met lichtsnelheid". Er zitten nu eenmaal een aantal vertragende stappen in. Het omzetten van een analoog signaal naar digitaal kost tijd, het verwerken van dit digitale signaal. Daarna het sturen naar de gasklep en dan moet de gasklep nog reageren, uiteindelijk is dit in de meeste gevallen nog een mechanisch geval.

Ik heb ooit een Astra 1.7 D gereden die ook een demper op de brandstofpomp had.

In eerste instantie rijdt het vreemd. Bij het accelereren merk je er weinig van (er is bij de Astma ook een turbogat) maar bij het "snel schakelen" voelt het alsof je de gasplank te laat lift.

Het nodigt wel uit tot rustig rijden. Even rustig schakelen, rustig gas geven, rustig gas los.

Anyway: de demper van deze Astra lag in no-time op het overgebleven-onderdelen-plankje in de schuur. Dat "meedenken" is niets voor mij. Voor mij is dit een afrader.

marcel21674 zei:

Dat klopt. Toch zijn er mensen die een hoop geld extra uitgeven voor een sterkere motor zodat de 0-100 tijd 0,2 seconde sneller is....

rke zei:
Ik heb ooit een Astra 1.7 D gereden die ook een demper op de brandstofpomp had.

In eerste instantie rijdt het vreemd. Bij het accelereren merk je er weinig van (er is bij de Astma ook een turbogat) maar bij het "snel schakelen" voelt het alsof je de gasplank te laat lift.

Het nodigt wel uit tot rustig rijden. Even rustig schakelen, rustig gas geven, rustig gas los.

Anyway: de demper van deze Astra lag in no-time op het overgebleven-onderdelen-plankje in de schuur. Dat "meedenken" is niets voor mij. Voor mij is dit een afrader.

Ik heb een 626 gehad die een demper op het gaspedaal had. Bij gas loslaten dan. Was goed voor het milieu maar snel schakelen kon niet fatsoenlijk. De demper was er dan ook snel af.

Het zal de komkommertijd wel zijn, maar ik vraag me serieus af welke doelgroep van consumenten er aangetrokken moet worden met deze reclameboodschap.
De gemiddelde sportieve rijder heeft schijt aan elke vorm van vertraging, en de gemiddelde rustige rijder interesseert zich niet zo voor de achterliggende techniek.

Muddy Bandit zei:
Het zal de komkommertijd wel zijn, maar ik vraag me serieus af welke doelgroep van consumenten er aangetrokken moet worden met deze reclameboodschap.
De gemiddelde sportieve rijder heeft schijt aan elke vorm van vertraging, en de gemiddelde rustige rijder interesseert zich niet zo voor de achterliggende techniek.

Het klinkt als de methode van een zwak punt (slome reactie van de regelkring) verkopen als een handig gadget.
Bijvoorbeeld: Deze auto heeft grote roestgaten. Heerlijke ventilatie met dit warme zomerse weer.

En dat terwijl die 0,2 s misschien een heel normale waarde is voor de gasklep response. Stap maar eens in een vroege turbo-auto, dan is 0,2 s responsetijd een goede prestatie.

Zouden ze deze vertraging ook in het rempedaal gebouwd hebben? Want dan kunnen je spieren zich ook vast aanspannen voor de aankomende botsing....

V0RQ zei:
Ik heb ooit bij 1 auto een irritant fenomeen meegemaakt. Het gebeurde ongeveer 1 op de 10 keer rustig optrekken. Mijn been ging dan resoneren met het accelereren, waardoor je zo'n typisch horten & stoten beginnersritueel kreeg. Ik leende deze Nissan 240SX dacht ik, af en toe dus ik heb het nooit helemaal kunnen doorgronden wat het was.
Misschien een bepaalde bocht of hobbels in het wegdek. Het leek als je door het optrekken werd weggegetrokken van het pedaal, dan rem je wat af, lichaam komt naar voren en je drukt dus weer harder tegen het pedaal.

Anyway ik kan me voorstellen dat een beetje vertraging prettiger kan werken.

Dat effect is erg bekend. Heeft zelfs een naam: bonanza.
Elke auto met elektronisch gaspedaal heeft een "bonanza" filter in de software zitten. Als je veel gas geeft en meteen daarna iets minder (doordat je door het optrekken iets van het pedaal wordt weggedrukt) negeert de software dat heel even. Als je niet snel daarna weer duidelijk op het gaspedaal duwt dan gaat de software alsnog naar het gaspedaal "luisteren".
Het bonanza filter staat altijd op gespannen fout met het "change of mind". De motor moet heel wat acties nemen als je tijdens acceleratie plots fors van het gas afgaat. Maar omdat deze filters en definities (er zijn er een stuk of 10, waaronder zo'n 0.2 seconden vertraging dingetje) al naar verhouding oeroud zijn... denk 20 jaar en algemeen toegepast al 15 jaar... is de afstelling en calibratie hiervan zelfs vrijwel volledig geautomatiseerd. De test engineer doet een serie tests, die data wordt dan door een computerscript genalyseerd en daaruit rolt een calibratie. Testengineer gaat met die calibratie nog een aantal tests doen en heel soms is er nog een kleine aanpassing.

Als je ziet hoe weinig er van de calibratie geautomatiseerd is omdat het toch iedere keer net iets anders moet, en dit is wel geautomatiseerd kan je er wel aan afleiden dat het allemaal niets bijzonders is. De Mazda marketing afdeling heeft hier waarschijnlijk voor het eerst iets over gehoord en gebruikt dat als argument. Er zijn wel meer auto fabrikanten die reclame maken met statements over de mooie techniek die zij ontwikkeld zouden hebben en bedacht... terwijl die techniek soms al in een youngtimer te vinden was.

EVV zei:
marcel21674 zei:
EVV zei:

Dat is nog steeds heel erg vele langzamer dan het eerder gestelde "met lichtsnelheid". Er zitten nu eenmaal een aantal vertragende stappen in. Het omzetten van een analoog signaal naar digitaal kost tijd, het verwerken van dit digitale signaal. Daarna het sturen naar de gasklep en dan moet de gasklep nog reageren, uiteindelijk is dit in de meeste gevallen nog een mechanisch geval.

Een motormanagement systeem heeft heel veel regelingen waarvan sommige openloop zijn. De ECU heeft die regelingen op verschillende scheduling rates staan; ofwel hoevaak per x tijd wordt elke regeling uitgevoerd. Ontsteking en dieselinspuiting zijn de snelste; maar die worden ingedeeld afhankelijk van het motortoerental. Bij heel hoog toerental zijn ze, uitgedrukt in tijd, in het miliseconden domein. De rest van de processen is in voornamelijk 100ms of 250ms. Dan zijn er nog een handvol op 10ms (waaronder het gaspedaal). En ook best veel in de 750 a 1000ms... alles met temperatuur verandert immers niet zo snel.
Nee, een gaspedaal is niet zo heel snelle of kritische functie. Het gaspedaal heeft ook maar weinig te maken met hoe de motor parameters worden aangestuurd (inclusief de smoorklep). Het geeft alleen maar aan wat de bestuurder graag wilt doen op het moment.

NB: de aansturing van elektromotoren in de hybrides en EV's is stukken sneller (en nauwkeuriger) dan een verbrandingsmotor. De ECU's kunnen dus best sneller maar een verbrandingsmotor is nu eenmaal een "traag" apparaat.

Ik lees hier veel reacties waarom het al of niet normaal zou zijn dat er enige vertraging zit op het gaspedaal, van enige miliseconden tot iets meer.
Voor mij is het echter onbegrijpelijk dat Mazda daar reclame mee maakt, ik zou het in ieder geval nooit als argument gebruiken om een Mazda te kopen.
Het zou zelfs averechts kunnen werken, men heeft misschien liever een auto die vlotter reageert op het gaspedaal.
Voor mij is het niet meer als een marketingflater.

Goede reden om geen Mazda te kopen! Vertraging in de acceleratie......Je zal maar een noodsituatie moeten ontwijken?

John 9401355 zei:
Goede reden om geen Mazda te kopen! Vertraging in de acceleratie......Je zal maar een noodsituatie moeten ontwijken?

Enig idee hoe lang 0,2 seconde duurt? Er zijn automatische versnellingsbakken die er veel langer over doen om terug te schakelen om daarna daadwerkelijk te versnellen.

Monsieur Le Loure zei:
John 9401355 zei:

Enig idee hoe lang 0,2 seconde duurt? Er zijn automatische versnellingsbakken die er veel langer over doen om terug te schakelen om daarna daadwerkelijk te versnellen.
En wat dacht je van turbo's die eerst druk op moeten bouwen? Ik geloof niet dat die 200 miliseconden merkbaar zijn. Gewoon marketingpraat.

Ik spring even in de bres!
Een technisch inferieure regeling die niet sneller reageert is het zeker niet. Airbags, ABS, ESP, alles in de auto-industrie is al decennia milliseconden werk. Een gaspedaal wordt doorgaans elke milliseconde ingelezen, berekeningen op een simpele 1MHz controller zijn 1 milliseconde hooguit, CANBUS werkt op 1Mbps, zeg een halve milliseconde om 500 bits te versturen en afstand/lichtsnelheid later weer in te lezen. Een luchtklep op een motor gaat doorgaans is 10 milliseconden open zeg alles bij elkaar 50ms.

20ms kan je beginnen te zien, denk aan flikkeren van 50Hz televisie of TL. Ondenkbaar dat je dat als irritant ervaart bij een beweging.

0,2 seconden, 200ms, zijn 5 filmbeelden. Dat is echt niks. Wel merkbaar bij een schakelaar of pedaal maar echt niet 'traag'

Anyway. Een club enthousiaste Mazda engineers komt erachter dat 0,2s vertraging prettiger rijdt, dit feitje komt bij het marketingteam maar valt niet bij iedereen in goeie aarde blijkbaar.

John 9401355 zei:

0,2 seconden, echt? Wat gaat je gaspedaal doen dan? Remmen is altijd sneller. Bijvoorbeeld bij tegemoetkomend verkeer.

V0RQ zei:
Ik spring even in de bres!
Een technisch inferieure regeling die niet sneller reageert is het zeker niet. Airbags, ABS, ESP, alles in de auto-industrie is al decennia milliseconden werk. Een gaspedaal wordt doorgaans elke milliseconde ingelezen, berekeningen op een simpele 1MHz controller zijn 1 milliseconde hooguit, CANBUS werkt op 1Mbps, zeg een halve milliseconde om 500 bits te versturen en afstand/lichtsnelheid later weer in te lezen. Een luchtklep op een motor gaat doorgaans is 10 milliseconden open zeg alles bij elkaar 50ms.

20ms kan je beginnen te zien, denk aan flikkeren van 50Hz televisie of TL. Ondenkbaar dat je dat als irritant ervaart bij een beweging.

0,2 seconden, 200ms, zijn 5 filmbeelden. Dat is echt niks. Wel merkbaar bij een schakelaar of pedaal maar echt niet 'traag'

Anyway. Een club enthousiaste Mazda engineers komt erachter dat 0,2s vertraging prettiger rijdt, dit feitje komt bij het marketingteam maar valt niet bij iedereen in goeie aarde blijkbaar.

John 9401355 zei:

0,2 seconden, echt? Wat gaat je gaspedaal doen dan? Remmen is altijd sneller. Bijvoorbeeld bij tegemoetkomend verkeer.

Klopt. En de grote grap is dus dat elke auto met elektronisch gaspedaal (alles van de laatste 10 a 15 jaar) dus ook ongeveer 0.2 seconden vertraging heeft. Dit is een van de filters die nodig zijn om grappen zoals een bonanza effect en andere fenomenen tegen te gaan. Het is daarom wederom een voorbeeld waarbij de marketing afdeling iets neemt als bijzonderheid wat echt totaal niet bijzonder is. Maar goed; wie weet werkt het wel. Je moet je ergens mee onderscheiden. En zie; Mazda wordt uitgebreid besproken.

Mazda software afdeling, 2 weken voor de deadline software release:
software engineer tegen leidinggevend: "Ik had nog zo gezegd dat we 1 dollar meer uit hadden moeten geven aan hardware, ik krijg de gaspedaal reactie gewoon niet onder de 200 mSec omdat de ECU te druk is"
Leidinggevende: "Is het echt niet op te lossen? Als mensen hier achter komen, staan we voor schut"
software engineer: "Snellere hardware zou helpen"
Leidinggevende: "Dan maken we 1 dollar minder winst per auto, dat is uitgesloten!"
Software engineer: "Kunnen we hier geen feature van maken? Nuttelose features doen het altijd goed"
Leidinggevende: "Wat een idee, ik bel marketing wel even, die zijn goed in nuttelose features bedenken"
Marketing: "Geef me 2 uur, dan heb ik wat bedacht..."

EVV zei:
Mazda software afdeling, 2 weken voor de deadline software release:
software engineer tegen leidinggevend: "Ik had nog zo gezegd dat we 1 dollar meer uit hadden moeten geven aan hardware, ik krijg de gaspedaal reactie gewoon niet onder de 200 mSec omdat de ECU te druk is"
Leidinggevende: "Is het echt niet op te lossen? Als mensen hier achter komen, staan we voor schut"
software engineer: "Snellere hardware zou helpen"
Leidinggevende: "Dan maken we 1 dollar minder winst per auto, dat is uitgesloten!"
Software engineer: "Kunnen we hier geen feature van maken? Nuttelose features doen het altijd goed"
Leidinggevende: "Wat een idee, ik bel marketing wel even, die zijn goed in nuttelose features bedenken"
Marketing: "Geef me 2 uur, dan heb ik wat bedacht..."

Breng gebreken naar buiten als "handigheidjes", dan verkoop je het alsnog.

Dat is geen truc die meneer Mazda heeft uitgevonden, het is inmiddels een te veel gebruikte truc in marketing.

[0,2 seconden, echt? Wat gaat je gaspedaal doen dan? Remmen is altijd sneller. Bijvoorbeeld bij tegemoetkomend verkeer.[/quote]\

Remmen is voor lafaards

Bij alle auto's met een elektronisch gaspedaal is de input die je als bestuurder doet niet meer dan een suggestie naar de computer die vervolgens gaat bepalen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
Als jij het pedaal vol in trapt maar op dat moment kan de motor omdat het toerental nog te laag is of iets dergelijks maar maximaal 75% verwerken dan krijg je die 75% en niet 100%.
Veel auto's hebben ook bij een koude motor sowieso al een tragere gasrespons dan bij een warme motor in verband met emissie eisen.

Dus wat Mazda doet zal vast niet uniek zijn maar ze zijn de eerste waarbij de marketingafdeling er een ding van maakt.

Behalve op het rempedaal zouden ze het dan ook op de besturing en de gordels en de airbags moeten maken zou je dan toch denken :p

Terug
Bovenaan