versnellingsbakolie verversen?

Erik 9667124

Startmotor
Goeie dag,

Ik heb begrepen dat remvloeistof en versnellingsbakvloeistof bij een Opel Zafira B bj 2009 hetzelfde zijn.

Betekend dit dat als ik de remvloeistof ververs ook automatisch de versnellingsbakvloeistof ververst wordt?

Of is er een bepaalde aftapkraan voor de versnellingsbak?

Ik wil de versnellingsbakvloeistof vervangen omdat mijn auto bij een koude motor erg slecht schakelt en na een paar kilometer schakelt de bak alsof er niets aan de hand is.

Er word waarschijnlijk bedoeld dat de remvloeistof ook voor de hydraulische koppeling gebruikt word. Als je de remolie ververst, zal die dus ook ververst worden.
Versnellingsbakolie is wel weer heel iets anders.

Remvloeistof en hydrauliekolie voor de koppeling is hetzelfde, maar ook al worden beide systemen via hetzelfde reservoir gevoed zal je bij verversen toch zowel de rem moeten doen als de hydrauliek van de koppeling... afhankelijk van de soort vloeistof zal dat om de 3 jaar voorgeschreven worden.
Verder staat dit geheel los van de versnellingsbak, die draait in z'n eigen olie en dat zal ook eens in de zoveel tijd vervangen moeten worden... zie de fabrieksintervallen.

Erik 9667124 zei:
Goeie dag,

Ik heb begrepen dat remvloeistof en versnellingsbakvloeistof bij een Opel Zafira B bj 2009 hetzelfde zijn.

Betekend dit dat als ik de remvloeistof ververs ook automatisch de versnellingsbakvloeistof ververst wordt?

Ik wil de versnellingsbakvloeistof vervangen omdat mijn auto bij een koude motor erg slecht schakelt en na een paar kilometer schakelt de bak alsof er niets aan de hand is.

Je mag ut gerwoon olie noemen hoor...het is geen hydraulische bak als het geen automaat is...
Verversen is meestal niet of om de heel veel kilometers voorgeschreven.
Het kan echter geen kwaad en is ook niet duur als je het zelf doet.
Ergens onderop zit een stop op het laagste punt voor het adtappen (platte bak eronder)
Voor het vullen heeft elke fabrikant z'n eigen lokatie/methode , maar meestal zit er bovenop een beluchtingsklep die je eraf kan schroeven en daar een slang met trechter in.
Accu en of accubak moet er meestal uit daarvoor, gewoon kijken hoe je erbij komt.

Kees 9379262 zei:
Erik 9667124 zei:
Goeie dag,

Je mag ut gerwoon olie noemen hoor...het is geen hydraulische bak als het geen automaat is...
Verversen is meestal niet of om de heel veel kilometers voorgeschreven.
Het kan echter geen kwaad en is ook niet duur als je het zelf doet.
Ergens onderop zit een stop op het laagste punt voor het adtappen (platte bak eronder)
Voor het vullen heeft elke fabrikant z'n eigen lokatie/methode , maar meestal zit er bovenop een beluchtingsklep die je eraf kan schroeven en daar een slang met trechter in.
Accu en of accubak moet er meestal uit daarvoor, gewoon kijken hoe je erbij komt.

Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb hierboven dingen door elkaar gehaald. Wat ik bedoelde is dat de koppelings- en remvloeistof hetzelfde zijn.
Ik zit met een dilemma en ik twijfel wat het probleem van zwaar schakelen bij koude motor kan zijn. De koppeling is in december 2020 vervangen dus die kan (volgens mij) bij normaal gebruik en na 20.000 km ( vooral snelweg) niet op zijn. In juli 2022 is de versnellingsbakolie door de garage ververst omdat hij kraakte ( tandenpoetsen) bij de achteruit. Mijn vermoeden is dat er door de garage verkeerde / te dikke olie in gedaan is. Vorige winter schakelde de bak namelijk wel normaal. Omdat het schakelen bij koude start na een paar kilometer weer prima gaat denk ik dat het de versnellingsbakolie is die te dik is en opwarmt. Wat zou het meest effect hebben denken jullie de versnellingsbakolie of de koppelingsvloeistof vervangen? Onder de auto zie ik geen lekkages oid.

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat bij vervanging de voorgeschreven olie en juiste hoeveelheid is gebruikt in de versnellingsbak.

Rustig schakelen en de synchromesh ringen hierbij hun werk laten doen zal waarschijnlijk het meeste effect gaan geven... schakelen doe je met je vingertoppen, en niet met je vuist.
Het is niet alleen de motorolie die tijd moet krijgen om rustig op temperatuur te komen voordat de smerende werking optimaal is, dit geldt ook voor de olie in een versnellingsbak.
Raggen met de pook doet in een koude bak exact hetzelfde als vol gas blazen met een koude motor.

Ik ben het met je eens dat schakelen rustig moet , maar bij koude start lukt dat echt niet nu, in geen enkele versnelling. En na een paar kilometer gaat het weer prima. Het vreemde is dat zelfs vorig jaar december (met vorst) schakelde hij beter met koude motor dan hij nu doet, dus ik denk dat de olie niet de juist is vervangen afgelopen juli. Mijn vraag is wat heeft hier het meeste invloed op, de versnellingsbakolie of de koppelingsvloeistof ?
Diegene ga ik het eerste vervangen.

Je gaat een defect niet oplossen met nieuwe olie. Dat idee lijk je een beetje te hebben, ook met het kraken in de achteruit.
Als iets kapot is, is het kapot, dan gaat olie echt niet helpen. Ik geloof er eigenlijk weinig van dat dit veroorzaakt is door olie, of weer verholpen word door olie.
Misschien is de koppeling versleten, die zou dit kunnen veroorzaken, of is de versnellingsbak gewoon versleten.

En de dikte van de olie heeft ook echt niet zo'n grote invloed, daar merk je gewoon helemaal niets van. (er is ook niet zo'n grote range in versnellingsbakolie)

De versnellingsbakolie heb ik vervangen. Omdat mijn auto geef aftapplug heeft heb ik de plaat onder de versnellingsbak los geschroeft, met een grote bak eronder. Nieuwe pakking er tussen en de plaat weer vastgezet. Nieuwe versnellingsbak olie van de dealer erin en ik hoopte dat het probleem weg was. Helaas bij het testrondje wat ik reed kreeg ik hem niet in z'n 2. Wegenwacht is gekomen en die pompte een keer of 20 met het koppelingspedaal en het schakelen ging weer fantastisch! Waarschijnlijk zat er lucht (of smeurrie) in de leiding. Hij vond de rem-/koppelingsoliewel aan de donkere kant en gaf het advies dit te verversen. Nu had ik remolie verversen al op de planning staan en daar komt de koppelingolie nu bij.

Enig idee waar de aftapplugvan de koppeling zou kunnen zitten bij een Opel Zafira b?

Normaal gesproken, zit er geen aftapplug op het rem en/of koppelingssysteem. Dit ververs je doormiddel van doorspoelen.
Vooraf zuig je bij voorkeur even het reservoir leeg, zodat je niet heel veel vloeistof nodig hebt.
En dan spoel je hem door op dezelfde wijze, als je zou doen bij ontluchten, tot er schone vloeistof uit de ontluchtingsnippel komt.
Tijdig het reservoir bijvullen zodat je geen lucht in het systeem krijgt.

Terug
Bovenaan