Versnellingsbak Opel Astra.

A 7933706

Net ingestapt
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb een Opel Astra J 1.4 turbo cosmo uit 2011. Nu hoor ik de laatste week een gierend schurend geluid onder de motorkap komen. Bij Opel geweest en daar hebben ze een rijtest gedaan en kreeg te horen dat de lagers van de versnellingsbak zijn versleten. Heb voor de zekerheid bij een andere Opel garage gevraagd en die zeiden dat de lagers van het wiel of as was versleten.. Nu is mijn vraag, als ik met de auto rij en zet de motor helemaal uit en geen contact aan, en in de vrij van de versnellingsbak dan hoor je het geluid ook. Dan zou je zeggen dat als de motor uit is dat dit niet van de lagers van de versnellingsbak kan komen. Of heb ik dit mis.

Hopelijk niet de versnellingsbak, want je hebt de beruchte M32 versnellingsbak er in zitten.

Ook in de vrij draaien er assen in de versnellingsbak. Zoek maar eens op m32 en er gaat helaas voor je een wereld open.

De Astra heeft weinig echt structurele dure onkosten. Maar de M32 versnellingsbak is er wel een. Is een bekend probleem dat gierende geluid.

Ik weet niet wat de garage vraagt; maar omdat dit zo vaak voor komt zijn er veel garages die dat inmiddels met de ogen dicht kunnen en daardoor wat vriendelijkere prijzen hanteren, buiten de opel dealer om. Dat loont dus zeker!

even snelle google hit

1060 euro

AsconaGT zei:
De Astra heeft weinig echt structurele dure onkosten. Maar de M32 versnellingsbak is er wel een. Is een bekend probleem dat gierende geluid.

Ik weet niet wat de garage vraagt; maar omdat dit zo vaak voor komt zijn er veel garages die dat inmiddels met de ogen dicht kunnen en daardoor wat vriendelijkere prijzen hanteren, buiten de opel dealer om. Dat loont dus zeker!

even snelle google hit

1060 euro
Het jammere is wel dat de revisie geen garantie geeft dat het probleem opgelost is. De lagers en oliekanalen zijn te klein ontworpen waardoor het probleem met nieuwe lagers alleen niet opgelost is. Er zijn bedrijven die een ander deksel met lagers toepassen waardoor het probleem als het goed is wel opgelost wordt.

EVV zei:
AsconaGT zei:

even snelle google hit

1060 euro
Het jammere is wel dat de revisie geen garantie geeft dat het probleem opgelost is. De lagers en oliekanalen zijn te klein ontworpen waardoor het probleem met nieuwe lagers alleen niet opgelost is. Er zijn bedrijven die een ander deksel met lagers toepassen waardoor het probleem als het goed is wel opgelost wordt.

mbt de oliekanalen heb ik nog nooit gehoord, zou kunnen hoor. Bij mijn weten zijn het met name de lagers te strak in de bak gezet. Ik heb nog niemand gehoord die voor de tweede keer aan de beurt is. Wat niet wil zeggen dat het nooit is gebeurd, maar als het slechts een tijdelijk lapmiddel zou zijn zouden er wel veel klachten te vinden moeten zijn op het internet.

Misschien dat de nieuwe lagers beter zijn? Iemand in mijn omgeving heeft dit ook laten doen (bij de dealer, bovag garantie nog),had ook last van dat gierende geluid in een M32 bak. Was ook skeptisch en was bang dat na zijn garantie de bak weer stuk zou kunnen gaan, maar die rijd er al weer jaren zorgeloos in na revisie.

Bovendien zijn er ook genoeg mensen die 200.000 halen met de originele bak, gek genoeg hebben ze het ook lang niet allemaal

AsconaGT zei:
EVV zei:
AsconaGT zei:

even snelle google hit

1060 euro

mbt de oliekanalen heb ik nog nooit gehoord, zou kunnen hoor. Bij mijn weten zijn het met name de lagers te strak in de bak gezet. Ik heb nog niemand gehoord die voor de tweede keer aan de beurt is. Wat niet wil zeggen dat het nooit is gebeurd, maar als het slechts een tijdelijk lapmiddel zou zijn zouden er wel veel klachten te vinden moeten zijn op het internet.

Misschien dat de nieuwe lagers beter zijn? Iemand in mijn omgeving heeft dit ook laten doen (bij de dealer, bovag garantie nog),had ook last van dat gierende geluid in een M32 bak. Was ook skeptisch en was bang dat na zijn garantie de bak weer stuk zou kunnen gaan, maar die rijd er al weer jaren zorgeloos in na revisie.

Bovendien zijn er ook genoeg mensen die 200.000 halen met de originele bak, gek genoeg hebben ze het ook lang niet allemaal
Ik vond dat toevallig bij een Engels bedrijf dat M32 reviseert. Voor mij was het hele M32 verhaal genoeg reden om geen Opel te kopen met minder dan 320 Nm koppel...

Alle M32 bakken gaan vroeg of laat naar de knoppen. De facelift Astra heeft een verbeterde M32 bak eronder hangen, met een extra oliekanaal en andere lagers. Die bakken gaan vrijwel niet stuk.

Revisie kost je tussen de 1000 en 1300 euro. Daarna gaan ze eigenlijk niet meer stuk.

AsconaGT zei:
De Astra heeft weinig echt structurele dure onkosten.

Dat ben ik helaas niet met je eens. Op een Opel Astra groep op Facebook worden ook veel meldingen gemaakt van olielekkages op het blok. Heb ze zelf helaas ook meegemaakt.
De ergste is een lekke pakking achter de distributie. Dat is een dure om te laten repareren. Ook lekkages aan de koelvloeistoftank komen vaak voor. Er zijn zelfs wat gevallen die een gescheurd turbohuis hebben. Persoonlijk zou ik de Astra J 1.4T en 1.6T eenieder afraden. Bij de 1.6T loopt de 4e cilinder warm. De 1.4 en 1.6 atmosferisch zijn, hoewel traag, wel betrouwbaar.

Terug
Bovenaan