Versnellingsbak olie wissel handbak?

A

Anoniem

Guest
Beste forumlezers,
Wat vinden jullie van versnellingsbak olie wissel van een handbak? Je hoort en leest er bijna niets over!

Wil het zelf graag even wisselen, niet omdat ik klachten heb maar het zit er toch al 14jaar in nu en 190000km verder, moet ik nog ergens meer op letten dan plugje eruit en weer bij vullen? Kan ook geen tutorials vinden op het web

Auto: Audi a3 8p 1.6 (geen fsi)
 
wat zijn precies je klachten? Want oliewissel helpt lang niet altijd. Soms kan het juist een probleem verergeren.

En een handbak heeft idd vaak "oil for life" Echter is dat hooguit een km of 150.000 a 200.000 zeker bij oudere bakken.
9 van de 10x is het vooral goed opletten hoeveel olie er in de bak moet. Vlak vullen is vaak een vereiste.
Er zijn bakken die trouwens geen aflaatdop hebben, daar is het vervangen wat lastiger.

Zoek eens op audi a3 8p getriebeöl wechseln
bij duitse auto's is het handig als je je duits op peil hebt als je zoekt naar tutorials ;)
 
Thijs 5808411 zei:
Beste forumlezers,
Wat vinden jullie van versnellingsbak olie wissel van een handbak? Je hoort en leest er bijna niets over!

Wil het zelf graag even wisselen, niet omdat ik klachten heb maar het zit er toch al 14jaar in nu en 190000km verder, moet ik nog ergens meer op letten dan plugje eruit en weer bij vullen? Kan ook geen tutorials vinden op het web

Auto: Audi a3 8p 1.6 (geen fsi)

Ben er zelf zeer terughoudend in. Ik heb een vergelijkbare bak en na 3 ton een keer de olie vervangen. Van de ander na 4,5 ton en bijna 20 jaar. Olie kwam er nog verrassend fris uit. Vullen is een kwestie van rechtzetten, lozen via de onderste plug, vullen via de bovenste. Wel een aparte dop voor nodig. Soepel schakelen hangt meer van het schakelmechaniek naar de bak toe af. Bij oud spul is het vaak de clou dat het prima blijft werken, zo lang je er niet te veel met de tengels aan zit.
 
Ooit een Kever 1303 gehad, de versnellingsbakolie zou volgens Nederlandse instructieboekje nooit vervangen hoeven te worden, volgens een Engels handboek iedere 100K... Schakelde daarna wel stukken beter! Bij Hyundai stond in het in het onderhoudsschema bij "zware belasting" iedere 100K vervangen. Er zit weinig olie in, kost over het algemeen weinig. Olie veroudert o.a. door leeftijd, condens en slijpseldelen. Hierbij verliest het bepaalde eigenschappen en verminderen de smerende eigenschappen. Let wel op dat, indien je gaat verversen, je het voorgeschreven type gebruikt. GL5 kan je niet wisselen met GL4! (ongeacht de dikte)
 
Pietzoveel zei:
Ooit een Kever 1303 gehad, de versnellingsbakolie zou volgens Nederlandse instructieboekje nooit vervangen hoeven te worden, volgens een Engels handboek iedere 100K... Schakelde daarna wel stukken beter! Bij Hyundai stond in het in het onderhoudsschema bij "zware belasting" iedere 100K vervangen. Er zit weinig olie in, kost over het algemeen weinig. Olie veroudert o.a. door leeftijd, condens en slijpseldelen. Hierbij verliest het bepaalde eigenschappen en verminderen de smerende eigenschappen. Let wel op dat, indien je gaat verversen, je het voorgeschreven type gebruikt. GL5 kan je niet wisselen met GL4! (ongeacht de dikte)

Ik vervang in principe iedere 100.000 km de versnellingsbakolie.... maar het vinden van de juiste olie kan lastig zijn. Zoals je leest, zijn er genoeg techneuten die liever de olie niet verversen omdat vaak juist na het verversen de problemen boven water komen.
De bak kan gaan zingen en het schakelen kan van niet zo best naar echt slecht gaan. Maar bij auto's die vaak hard moeten werken (een 4x4 die gebruikt wordt voor het verslepen van zware aanhangers, een sedan waar vaak een caravan mee versleept wordt) zou ik zeker de olie verversen - denk ook aan de olie van de diffs.

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met versnellingsbakolie verversen.
Bij mijn Camry heb ik het bij 200.000 km laten doen (ik had de auto net gekocht) en een wat jankend geluid als de bak goed warm was, was direct weg. Toen ik hem met 350.000 km verkocht schakelde hij nog steeds als een zonnetje. Bij mijn Peugeot 106 was er nauwelijks verschil tussen voor de wissel en er na, bij de Polo begon de bak te janken en barstte de bak open (Polo-kwaaltje volgens de bakken-revisie-boer) na de oliewissel, mijn huidige Renault Clio schakelt wat prettiger sinds het verversen en de BMW K75 schakelt nog steeds goed (BMW schrijft oliewissel eens in de 60.000 km voor in een extra manual voor BMW specialisten).

Maar, ik wil het nog even benadrukken, zorg voor de juiste olie. Geen 'betere' olie, geen dunnere olie, geen Alibaba of Aldi cheapo-prut...., gewoon de juiste olie.



P.s. Veel aftapdopjes van versnellingsbakken hebben een magneet waar eventueel staalslijpsel aan blijft plakken. Controleer deze magneet, deze geeft een goede indruk hoe het met de slijtage gesteld is.
 
bedankt voor alle reacties!

heb ik heb geen klachten, maar nadat ik zelf grote beurt + alle vloeistoffen heb gewisseld (op versnellingsbak olie na) heb ik de smaak goed te pakken gekregen!
had inderdaad gezien dat er een ander plugje nodig is voor het aftappen dan bij een normale olie wissel

ik kan alleen geen af vul hoogte indicatie op de versnellingsbak zelf vinden
zal ook eens wat duitse sites bij langs gaan :)

jammer genoeg kan ik na het grondig doorspitten van mijn instructie boekje van de auto geen soort olie vinden
 
Thijs 5808411 zei:
bedankt voor alle reacties!

heb ik heb geen klachten, maar nadat ik zelf grote beurt + alle vloeistoffen heb gewisseld (op versnellingsbak olie na) heb ik de smaak goed te pakken gekregen!
had inderdaad gezien dat er een ander plugje nodig is voor het aftappen dan bij een normale olie wissel

ik kan alleen geen af vul hoogte indicatie op de versnellingsbak zelf vinden
zal ook eens wat duitse sites bij langs gaan :)

jammer genoeg kan ik na het grondig doorspitten van mijn instructie boekje van de auto geen soort olie vinden

Vulhoogte = horizontaal zetten en vullen tot het overloopt. Plus minus 2 liter gaat er dan in. Mpm heeft de goede in elk geval in het assortiment zitten. Zal vanavond even in de haynes kijken.
 
Die "speciale" plug is over het algemeen gewoon een 1/2 inch vierkant waar je een 1/2 inch dopsleutel in kan stoppen.

Vulhoogte is inderdaad tot hij overloopt. Je kan op mpm, kroonoil, (en waarschijnlijk ook wel anderen) gewoon met je kenteken zien wat voor en hoe veel olie er in moet.
 
rke zei:
bij de Polo begon de bak te janken en barstte de bak open (Polo-kwaaltje volgens de bakken-revisie-boer) na de oliewissel
Als die bakken beginnen te janken zit er al heel lang te weinig olie in. Een oliewissel helpt dan niet meer. Bak klapt vanzelf een keer kapot, ongeacht oliewissel.
Schakelaskeerring lekt 9 van de 10x. En als die eenmaal begint met lekken kun je hem vrijwel jaarlijks vervangen want de schakelstang is lichtelijk versleten door de jaren heen en de keerringen die tegenwoordig gemaakt worden zijn gewoon niet meer zo goed als toen. Met een lekkende keerring kun je wel doorrijden, zolang je maar regelmatig (lees minimaal elke 10k) het niveau checkt en eventueel bijvult.


Maar ik dwaal af:

Als er geen klachten zijn. Zou ik normaliter alleen de bak controleren op (oude) lekkages en alleen controleren of er voldoende olie in de bak zit.
Echter. Je auto (en dus je bak) hebben al 200k gelopen. Bakolie vervangen is dan een overweging die je zelf moet maken.
Bakproblemen zijn vaak pas hoorbaar als het te laat is. Maar er zijn ook problemen die niet direct een hoorbaar effect hebben of een effect op het schakelen. Zo kan er flink speling op een bak zitten zonder dat je daar iets van hoort.

Als er ijzerslijpsel in je olie zit is je bak er niet goed aan toe...
Er hoort een magneet in de bak te zitten, als die volledig verzadigd is ga je pas echt ijzerslijpsel in de olie zien. In veel gevallen zit die magneet op de aflaatplug trouwens.

Een metallic kleurtje van olie (grijzige waas) is ook geen goed teken om die reden. Dat is vaak reden om de bak eens te inspecteren en op zn minst de magneet eens schoon te maken.

De vul en aflaatplug kunnen bij vag ook inwendige 6kant (inbus) zijn. Bij bmw gebruiken ze ook uitwendige 6kant.

Als je eraan begint: Draai altijd eerst de vulplug los! Als je die niet loskrijgt stop je.
Waarom? Als je er pas achter komt dat de plug niet los te krijgen is als de olie er al uit is. Ben je verder van huis.
 
Pobresh zei:
De vul en aflaatplug kunnen bij vag ook inwendige 6kant (inbus) zijn. Bij bmw gebruiken ze ook uitwendige 6kant.

Ik moet het even nazoeken, maar volgens mij heb ik er m'n inbus 17 voor gebruikt. Is echt een grote jongen. Die doppen kunnen ook aardig vast zitten, al heb ik daar met het wringijzer niets van gemerkt.
 
Nog even nagezocht. Dit is de antieke 102 pk sterke 1.6 die in heel veel VAG producten is gebruikt. De bak weet ik niet precies, dus je moet het op het kenteken gericht gaan navragen, maar als ik de Haynes mag geloven, ga je op een 75W90 volsyntheet uitkomen. En dat is in elk geval wel wat ik er destijds in gedaan heb. Toen wel de versie genomen met de VW specs op het etiket, deze olie heb ik toen ook niet online besteld, maar ben ik in de winkel gaan halen.
 
In tegenstelling van wat de meeste zeggen, welke olie ook is nooit voor eeuwig, ook versnellingsbak of automatenbakolie niet. Er zit op elke bak een beluchtingsventiel, waardoor de bak kan ventileren. je trekt hoe dan ook "vervuilde" buitenlucht in de bak. tevens verouderd olie onder invloed van temperatuurwisselingen.
Het kan zeker geen kwaad om zo rond de 70 a 80.000km de olie eens te wisselen, zeker als je niet teveel km's per jaar maakt.
 
s velthuis zei:
Soepel schakelen hangt meer van het schakelmechaniek naar de bak toe af. Bij oud spul is het vaak de clou dat het prima blijft werken, zo lang je er niet te veel met de tengels aan zit.

Ben ik niet helemaal met je eens, zeker als er meerdere olie soorten geschikt zijn voor een bepaald type handbak.
Zo had een van mijn vroegere auto's een 5 bak, waar ook automatenbak olie in mocht, daar ging hij aanmerkelijk soepeler van schakelen, dat was echt een wereld van verschil. Van echt hakerig en zwaar schakelen naar super vloeiend.
 
Nee, als er een lichtere olie in gaat, ga je wel verschil merken. Maar dit is hier niet aan de orde, moet heel specifieke olie in. Zal niet verrast zijn als de oude er nog helder en tamelijk reukloos uitkomt. Dat laatste is niet vanzelfsprekend trouwens. Vanwege een aandrijfas wissel bij een Mégane een keer de bakolie eruit gehaald, dat rook naar babyvoeding. Maar dan wel door variant die al in de baby heeft gezeten en er weer uit gekomen is... En die lucht is weken in mijn garage blijven hangen.
 
s velthuis zei:
Nee, als er een lichtere olie in gaat, ga je wel verschil merken. Maar dit is hier niet aan de orde, moet heel specifieke olie in. Zal niet verrast zijn als de oude er nog helder en tamelijk reukloos uitkomt. Dat laatste is niet vanzelfsprekend trouwens. Vanwege een aandrijfas wissel bij een Mégane een keer de bakolie eruit gehaald, dat rook naar babyvoeding. Maar dan wel door variant die al in de baby heeft gezeten en er weer uit gekomen is... En die lucht is weken in mijn garage blijven hangen.

Bij een rally-cinquecento kwam olie uit de versnellingsbak die naar oud, verbrand frituurvet stonk. Deze auto vrat (dankzij flink wat meer vermogen aan de krukas) meerdere versnellingsbakken per seizoen.

Dit lijkt een wat overdreven voorbeeld, maar hoe veel mensen rijden wel eens met een zware caravan de Alpen over? Heb je wel eens gemeten hoe warm de versnellingsbak geworden is na een traag zomers ritje van enkele kilometers volgas bergje op?
Ongeveer tien procent van al die kilowattjes die de krukas voor je maakt gaan als warmte in de overbrenging zitten (heb je zomaar een 5000 Watt kacheltje in die bak zitten...).
Bij een FWD wordt deze warmte afgegeven in vooral de versnellingsbak. De bak die gekoeld moet worden met rijwind.

Vandaar het advies om bij zwaar belaste motoren ook regelmatig de bakolie te vervangen.
 
s velthuis zei:
Nog even nagezocht. Dit is de antieke 102 pk sterke 1.6 die in heel veel VAG producten is gebruikt. De bak weet ik niet precies, dus je moet het op het kenteken gericht gaan navragen,.

Het is inderdaad de antieke 102pk 1.6 deze 'langzame' motor gekozen omdat het schijnbaar de enige probleemloze motor in de audi a3 8p serie is :)

jammer dat ik verschillende antwoorden hoor over het wisselen van de versnellingsbak olie. had graag gehoord, vervangen die hap!
maarja hij nu nog erg goed..

mn kenteken is 29-nk-sv daarmee vind ik meerdere merken olie.
 
ik ga maar ook gewoon naar de winkel/garage navragen/kopen voor de juiste olie!

als het geen goed doet, kan het vast geen kwaad!
leuk veel reacties trouwens!
 
Thijs 5808411 zei:
s velthuis zei:
Nog even nagezocht. Dit is de antieke 102 pk sterke 1.6 die in heel veel VAG producten is gebruikt. De bak weet ik niet precies, dus je moet het op het kenteken gericht gaan navragen,.

Het is inderdaad de antieke 102pk 1.6 deze 'langzame' motor gekozen omdat het schijnbaar de enige probleemloze motor in de audi a3 8p serie is :)

jammer dat ik verschillende antwoorden hoor over het wisselen van de versnellingsbak olie. had graag gehoord, vervangen die hap!
maarja hij nu nog erg goed..

mn kenteken is 29-nk-sv daarmee vind ik meerdere merken olie.

Ik denk qua benzinemotor de beste keuze die je kon maken. Ik denk dat die alleen een 1.9 tdi voor zich moet dulden in duurzaamheid.

Bij Kroon kom ik dan op deze uit:

https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/795/sp-gear-1081/879/ Inderdaad een 75W volsyntheet met API GL5 normering.

En bij MPM op deze:

https://www.mpmoil.nl/products/recommendation.php?1=1&2=910052&3=9100484&4=91041549#output Zelfde specs

Die heb ik inderdaad in onze twee VAG'ers gemikt.
 
In 37 jaar met 15 auto's (waarvan het grootste deel met km-standen van 200.000 - 488.000 km) nog nooit olie van een handbak vervangen. En ook nog nooit enig probleem gehad met versnellingsbak (noch met koppeling of motor overigens).
Lijkt mij dan ook niet nodig: i.t.t. tot een motor heeft een versnellingsbak veel minder te lijden gedurende gebruik.
 
Terug
Bovenaan