Verschil Kia Rio CVVT en T-GDI

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Hier een vrouw met weinig verstand van auto's en de motoren ervan, dus graag jullie hulp :).

Ik ben aan het rondkijken voor een Kia Rio uit 2018. Nu zie ik dat de meeste een 1.0 T-GDI motor hebben, maar er zijn er ook een aantal die een 1.2 CVVT motor hebben. Ik heb al een beetje rondgekeken op internet, maar ik kan niet goed vinden wat het verschil nou precies is tussen deze 2. Kunnen jullie mij dit (in makkelijke taal) uitleggen?
En welk type motor zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Astrid

Als ik het hier op deze site goed zie dan zitten deze motoren sowieso in verschillende modellen.
De 1.2 alleen in de oude versie en de 1.0 alleen in de nieuwste versie.

De 1.2 is een ouderwets type motor, zonder turbo ( 84 pk )
De 1.0 is een nieuwer type motor, met turbo ( 100 pk )

Zonder Turbo heeft de auto minder trekkracht bij lage toeren, al met al moet je meer geduld hebben voor er iets gebeurd, je moet meer toeren maken.

In dit geval heb ik ze even naast elkaar gezet in Carbase. klik

Al met al is de nieuwere 1.0 stukken sneller en op papier ook zuiniger.
Aangezien de 1.0 ook nog eens in het nieuwste model zit zou ik indien het financieel kan altijd voor die versie gaan!

Bovenstaande klopt, maar verdient verdere uitleg:

De 1.2 is een 4 cilinder 16 klepper zonder turbo. Niet de snelste wel (bijna) onverwoestbaar en zeer betrouwbaar.
De 1.0 is een 3 cilinder turbo. Deze is sneller, maar heeft een zwaarder leven ( want méér kracht uit minder cc.)

Wat betreft praktijk verbruik, verwacht ik weinig tot geen verschil.

Kortom, je kan kiezen: Een betrouwbare stille 4 cilinder, of een wat pittigere roffelende 3 cilinder.

Terug
Bovenaan