Verschil bandenmaat zelfde as

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Maandag had ik een lekke band, de ANWB is gekomen en heeft mijn reservewiel erop gezet. Dit was een gewoon wiel, met dezelfde velg als de andere wielen.
Nu hoorde ik een tik achterin tijdens het rijden. Ik keek naar de bandenmaat en zag dat de bandenmaat op de achteras verschilt. De ene is 155/70/13, de ander is 165/65/13.

Kan ik hiermee doorrijden, of moet dit zo snel mogelijk gewisseld worden? De tik heb ik voor de lekke band nooit gehoord.

Het lijkt me geen goed idee om te rijden met banden met een verschillende omtrek. Zou er niet meer mee rijden.

Als het een aangedreven as is lijkt het me niet prettig voor je differentieel.

Zo snel mogelijk wisselen, hoewel het verschil in diameter van die wielen minimaal is. Dus het lijkt mij niet dat het de tik kan veroorzaken, maar op een 'as' horen dezelfde soort en maat banden te liggen omdat het anders ten kosten van de rij-eigenschappen gaat.

Het is geen aangedreven as. Ik heb al een vervangende auto geregeld in geval het niet handig is om ermee verder te rijden.

Het verschil in eigenschappen merk je ook bij het remmen, dus dat het geen aangedreven as is maakt niet uit.

Altijd dezelfde maat en type banden onder je auto leggen.

En als je er dan toch 2 soorten ophebt zorg dan dat voor en achter gelijk zijn t.o.v. elkaar.

Nissan GT-R zei:

En als je er dan toch 2 soorten ophebt zorg dan dat voor en achter gelijk zijn t.o.v. elkaar.

Dacht het niet. Gaat juist om 2 gelijke banden op één 'as'. Er zijn zelfs (sport)auto's die af fabriek voor en achter verschillende bandenmaten monteren.

Meeuw zei:
Nissan GT-R zei:

Dacht het niet. Gaat juist om 2 gelijke banden op één 'as'. Er zijn zelfs (sport)auto's die af fabriek voor en achter verschillende bandenmaten monteren.

Dat zeg ik toch ook.

Voor 1 bandenmaat
Achter 1 bandenmaat.

t.o.v. van elkaar gelijk.

Ik moet Meeuw wel gelijk geven als ik het zo lees.   

Het staat er een beetje krom.

En dan krijg je het zelfde als wat ik heb na een lekke band: verschil in profiel, en dus nog verschil in omtrek. De betreffende banden zitten voor, met als gevolg een flinke afwijking naar rechts.

Wanneer de band met het minste profiel is versleten, gaan er twee nieuwe banden onder.

Tik kan idd in de band of de velg zitten (andere velgmaat ook trouwens, balanceergewichtje wat tegen een remklauw aanloopt bijvoorbeeld)

Bandenmaat maakt in deze overigens geen zak uit:
155/70/13: Omtrek: 17191mm
165/65/13.: Omtrek: 17112mm
Zijn vervangingsmaten van elkaar. Op zich is het dus niet zo heel erg. In dit geval zit je dus met een volwaardig reservewiel en geen thuiskomertje, waardoor je er wat langer op naar huis kunt rijden.
Ik heb zelf ook een reservewiel met 155/70/13 in de auto liggen terwijl er 185/55/14 op de rest van de velgen zit. Ook dat kan als reservewiel omdat het een vervangingsmaat is. En ja dat merk je tijdens het rijden. (heb ooit 145/80/13 gehad ten opzichte van 165/60/14, dat rijdt voor geen meter in de regen) Overigens zijn al die maten die ik nu genoemd heb vervangingsmaten van elkaar (originele bandenmaat is van mijn auto ook 155/70/13)

In elk geval is het sowieso verstandig om ff je band te vervangen en weer op de auto te leggen. Reservewiel even controleren en als die nog goed is kan die weer terug in de auto.

Is het trouwens zo moeilijk om even zelf een wiel te vervangen? Ben blij dat je nog een wiel hebt. Tegenwoordig moet je daar voor bijbetalen(als het al mogelijk is om er een te plaatsen)

@Pobresh

Bedankt voor je reactie.
Even over het zelf vervangen van het wiel: Ik had het heel graag zelf gedaan, omdat mij dat erg leuk lijkt om te doen en veel voldoening geeft. Maar ik was op weg naar mijn werk, waar ik dus te laat kwam, en als ik zelf voor de eerste keer moest gaan vervangen dan zou het misschien lang gaan duren. Als ik de tijd had, had ik het zeker zelf willen doen.

Maar nu over wat je zegt over het reservewiel: De tik kan dus in de band of de velg zitten. Ik zou niet weten waar het anders in zou moeten zitten. Of er moet iets anders beschadigd zijn door de lekke band. Nu moet ik morgen weer naar mijn werk, in totaal 60km rijden. Zou jij dit nog gewoon doen met dit reservewiel? Of zou je dat niet doen?

Carracio zei:
Maar nu over wat je zegt over het reservewiel: De tik kan dus in de band of de velg zitten. Ik zou niet weten waar het anders in zou moeten zitten. Of er moet iets anders beschadigd zijn door de lekke band. Nu moet ik morgen weer naar mijn werk, in totaal 60km rijden. Zou jij dit nog gewoon doen met dit reservewiel? Of zou je dat niet doen?

Ik heb zelf minstens 2 maanden rondgereden met een reservewiel linksvoor (145/80/13 ten opzichte van 165/60/14) zolang de omtrek maar ongeveer hetzelfde is en het gewoon een volwaardig reservewiel is kun je er gewoon mee rondrijden. Met een thuiskomer raad ik dat ernstig af, die zijn daar niet op gemaakt.

Wat betreft die tik zou je even kunnen kijken of hij nergens aanloopt: auto opkrikken en wiel ronddraaien. Dan hoor je vaak snel genoeg waar de tik ongeveer vandaan komt.

(edit: zie net dat mijn bericht al te laat is, ik ben helaas niet dagelijks op het forum)

Het andere wiel zit er alweer op. De tik kwam van de trommelrem die heel licht aanliep. Dat is nu ook verholpen.
Alles is dus weer zoals het was.

Carracio zei:
Het andere wiel zit er alweer op. De tik kwam van de trommelrem die heel licht aanliep. Dat is nu ook verholpen.
weet je zeker dat t geen te lange wielbout was? Uit zich meestal ook alleen met een andere velg die net ff een slag extra schroefdraad in de trommelrem steekt.

Ach het is in elk geval opgelost (y)

Pobresh zei:
Carracio zei:
weet je zeker dat t geen te lange wielbout was? Uit zich meestal ook alleen met een andere velg die net ff een slag extra schroefdraad in de trommelrem steekt.

Ach het is in elk geval opgelost (y)

Ik dacht ook dat het in orde was. Vanmorgen even de bandenspanning gecontroleerd van alle banden. De band die lek was gaf maar 1.4 aan, dat was zaterdag hoger. Ik vertrouwde het niet en heb de reserve er maar weer opgedaan. Nu zie ik dat de maat van de reserve 155 65 13 is en niet de maat die ik eerder aangaf. Dus aan dezelfde as zit 165 65 13 en 155 65 13. Kan dit wel kwaad?

Minder, maar je moet wel bedenken dat de 165 een afstand is en de 65 een percentage.
Dus er zal nog steeds een verschil zitten in de omtrek al zal het wel minder zijn.

hebben ze de reserveband wel goed gerepareerd? Oftewel van binnenuit? En ik hoop niet bij een zaak als kwikfit?

Verschil in die 2 bandenmaten is ongeveer 4cm en 1cm hoogte. Zolang het tijdelijk is kan dit wel.

Terug
Bovenaan