Verschil auto's van dezelfde generatie

A

Anoniem

Guest
Goedenavond!

Een vraag waar ik al een tijdje aan denk en waar ik geen goed antwoord op kan vinden.

Als voorbeeld neem ik de Ford Fiesta Generatie 7 (2017-2022).
Qua uiterlijk, opties en type motoren is de Ford Fiesta in Generatie 7 niet veranderd.
Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen die Ford doorvoert bij bijvoorbeeld "versie 1" uit 2017 en "versie 6" uit 2022 (uitgaande van een Fiesta van hetzelfde type bv Vignale, dezelfde motor en uitrusting).
Zijn er verschillen of maakt het eigenlijk niet/weinig uit?

Dat kan sterk per model verschillen. Vaak zijn er qua uiterlijk wat kleine verschillen: een voorbumper met iets andere mistlampen, een wat andere grille, andere achterlichten dat soort zaken. Qua motorisatie kan het zijn dat de nieuwste versies net iets zuiniger of sneller zijn dankzij een andere Turbo, een (automatische) versnellingsbak met betere technologie of simpelweg een andere afstelling van de ECU. Ook kan het zijn dat het interieur wat aangepast is; een ander stuurtje, meer knoppen of de knoppen verhuisd naar een andere plek of een iets anders vormgegeven dashboard. Denk ook aan upgrades in het multimedia systeem en connectiviteit maar ook bijvoorbeeld meer/nieuwere passieve veiligheidssystemen zoals lane assist en pre-collision dat soort zaken. Vaak is de Engelse Wikipedia een goede bron om de verschillen qua bouwjaren te achterhalen, alhoewel dit niet voor alle auto's geldt want sommige uitvoeringen zijn specifiek voor Nederland, vooral in de ex-lease vind je soms interessante combinaties van nuttige en niet-zo-nuttige opties.

Via mn werk krijg ik wel eens mailings van de merken over de modeljaar updates en de tussentijdse updates. Bij de Fiesta valt me op dat er bij elke wijziging weer veel dingen worden wegbezuinigd. Leeslampje niet meer standaard, goedkoper stofje links en rechts, dat soort werk.
Verder wordt de multimedia vaak vernieuwd, zijn er wat wijzigingen in het kleurenpalet en soms ook in de uitvoeringen.
Zo was de Vignale eerst een aparte uitvoering maar is het nu een pakket/uitvoering bovenop de Titanium dacht ik.
Op Doppel-wobber.de zie je complete overzichten van al zulke wijzigingen van de verschillende generaties Golf.

Terug
Bovenaan