Verlopen

Stefan 7884953

Net ingestapt
Hi allemaal,

Ik heb jullie advies nodig, ik merk in mijn omgeving al wel dat de adviezen nogal verschillen, dus ik ben erg benieuwd!

De situatie: ik heb op dit moment geen auto, dus geen inruil of iets dergelijks.
Vanaf Augustus zal ik voor iniedergeval een jaar zo rond de 53.000 gaan rijden. Het jaar daarop zal dit rond de 40.000 liggen. Het jaar daarop weer 53.000.
Hoeveel ik in het 4e jaar van nu moet gaan rijden is nog niet duidelijk.
Wat wel duidelijk is, is dat na 4 jaar ik drastisch minder zal hoeven te rijden. Laten we zeggen 15.000 per jaar.

Deze afstanden komen door een nieuwe baan waar ik de eerste paar jaar zoveel voor moet rijden.
Ik krijg voor al deze kilometers wel de vergoeding van €0,19 per kilometer.
Een auto van de zaak is geen optie. En verhuizen voor de paar jaar is qua situatie even niet handig.

Mijn reistijd enkele reis is 1 uur en 5 min. En wellicht niet onbelangrijk, ik ben 2.02m.

Helaas is mijn budget niet zo groot, Max 5500-6000.

Nu gaan de adviezen van een Fiat Punto van rond 2011 tot aan een Saab 9-3 of 3-serie met toch al hoge km-stand en deze tot 4 ton oprijden.
Voorkeur zou voor een diesel zijn,gezien de zuinigheid en dieselprijs.

Dus ik zou graag jullie hulp willen! Want ik vind dit heel lastig.
Overigens zal ik na deze 4 jaar willen overstappen op een benzine. Tegen die tijd heb ik ook meer te besteden, maar dat is een andere discussie.

Alvast heel erg bedankt!

Mijn eeuwige hoteladvies:

Overnacht een paar keer per week in airbnb of hotel. Km kosten gewoon declareren. Je wint bakken met tijd en energie én autokosten.

In een hotel krijg je geen pech, geen file, geen ongeluk, geen slijtage, geen boze baas door te laat komen, je kan langer doorwerken, meer overuren maken.

55.000 per jaar rijden is zéér duur je rijdt een goeie dieseloccasion met een ton erop in 4 jaar helemaal op met daarbij nog 8 onderhoudsbeurten en hopelijk weinig reparaties, startbudget van 6k is ook al geen toppertje voor deze monsterafstanden.

Denk dat wat voor auto je ook koopt je hem in die 4 jaar tijd hoe dan ook volledig oprijdt, mocht je die 4 jaar überhaupt al halen. Een diesel uit het B-segment of C-segment lijkt mij het meest logische.

Het is inderdaad verre van de ideale situatie. Het is alleen wel echt mijn droombaan, helaas horen daar echter de eerste vier jaar deze km's bij.

Het idee van een hotel is zeker een goeie optie om voor één a twee dagen te doen per week.

@total loss,
Heb je ook nog een merk/model in gedachten?

Je verwacht dus met een auto van rond de 6000 EUR in 4 jaar een kleine 200.000 km te rijden, dan verwacht je van die 6.000 héél wat:
enkele mogelijkheden:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/43943725
weinig km's:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44084014
https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/44566515
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/40802160
https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44340587

Het budget is best klein. Goede opties zijn inderdaad de Renault Clio 1.5 DCI, Citroen C3 (2) 1.6 E HDI en Citroen DS3 1.6 E HDI.

Of wat groters, kies een goede lpg auto met een hele degelijke motor zoals een Renault Megane 3 1.6 16V, of een Citroen C5 2.0 16V eerste generatie phase 2, in deze auto is ook geleverd met een een hele degelijke 2.0 HDI diesel.

Of kijk naar een Fiat Bravo 1.6 of 1.9 multijet.

Gezien de hoeveelheid kilometers die je in de auto gaat doorbrengen, zou ik persoonlijk voor een ruime comfortabele wagen kiezen. Één die niet heel erg gewild is, want na die 4 jaar zal er een behoorlijke kmstand op staan. Hierdoor is de aanschaf binnen budget en afschrijving gering.

Zoals AK2 al voorstelt, een C5, of Laguna, Saab, Peugeot 407, Volvo S80. Dit zijn ook wagens die naast diesel met LPG te vinden zijn. LPG kom je dan mooi mee uit met de km vergoeding en hou je denk ik zelfs over reserveringen.

Er zijn goede suggesties gegeven, als ik in jouw positie zou staan had ik een ouderwetse VAG 1.9 TDI gekocht. Die zitten in diverse auto's van de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen, dus zoek er een auto omheen die jou aanstaat.

Deze motoren lopen met normaal onderhoud en beetje gevoel voor techniek 4 ton of meer (spreek uit eigen ervaring)

Zoiets: Seat Leon

Kijk ook eens naar oudsiders als Lancia Delta of Chevrolet cruze. Ik zal in jou geval ook naar gewicht kijken. En dan zijn deze 2 wel relatief zwaargewichten. Een Opel of Chevrolet met de 1.7 isuzu diesel is ook echt een aanrader. De 1.3 die in de Punto ,Corsa, aveo zit heeft ketting problemen. De 1.6 van psa is goed als je de 8 klepper neemt. Als je voor echte budget wil ga je voor een Chevrolet nubira of lacetti. Veel succes

herman Witjes zei:
De 1.6 van psa is goed als je de 8 klepper neemt

Ik hoor altijd iedereen over de 8 klepper, maar er is ook een gemodificeerde 16 klepper versie geweest tussen 2009 en 2012 gok ik (afhankelijk van het merk). Die zijn ook goed. de C3 E-HDI uit 2011-2012 heeft bijvoorbeeld de 16 klepper met 92 pk, maar dat zijn wel echt goede blokken.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat er gemodificeerd is (ben er wel in geïnteresseerd) , ik denk een groter carter, betere olietoevoer naar de turbo en evt. verstuivers. Dan heb je de meeste problemen van de eerste serie wel opgelost.

Zo leer ik elke dag weer, maar ik laat de 16 klepper toch liever aan mij voorbij gaan, net als de 2.0 pompverstuivers van vag, waarvan er ook verhalen rondgaan dat er een betrouwbare generatie van is. Dan liever de 1.9 TDI.

Stefan 7884953 zei:
...
Het idee van een hotel is zeker een goeie optie om voor één a twee dagen te doen per week.
..

Ik heb best wat collega's die het om minder kilometers doen. Goedkope slaapplek, abonnement op zo'n fitnessclub door heel het land zodat ze daar altijd wat kunnen sporten en douchen. Of ze namen een racefiets mee voor wat vertier. Wat langer werken op de hoteldagen, wat korter op de rijdagen.

Sommige gingen zelfs op een camping liggen in zo'n klein tentje.

V0RQ zei:
Stefan 7884953 zei:
...
..

Ik heb best wat collega's die het om minder kilometers doen. Goedkope slaapplek, abonnement op zo'n fitnessclub door heel het land zodat ze daar altijd wat kunnen sporten en douchen. Of ze namen een racefiets mee voor wat vertier. Wat langer werken op de hoteldagen, wat korter op de rijdagen.

Sommige gingen zelfs op een camping liggen in zo'n klein tentje.

Als ik dit lees ben ik blij dat ik mijn woon werk op de fiets kan doen...

On: ik zou eerder aan een hybride denken, bijvoorbeeld een Prius van de 2e generatie. Heb je nog een automaat ook.

herman Witjes zei:
Zitten we hier op hotelweek of Autoweek?
Wat is dit nou weer voor domme opmerking. Dus jij vind het normaal dat iemand dik 50dkm gaat rijden in een jaar en amper budget heeft voor een fatsoenlijke auto.
Hij krijgt advies over andere mogelijkheden, maar het is aan de TS om daar wat mee te doen.

Amper budget? Er is vooral op diesel gebied genoeg te koop voor € 6.000. en wat is er mis met veel rijden, lekker je hoofd leegmaken als je uit je werk komt. Of je in een hotel nou lekker uitrust.

herman Witjes zei:
Amper budget? Er is vooral op diesel gebied genoeg te koop voor € 6.000. en wat is er mis met veel rijden, lekker je hoofd leegmaken als je uit je werk komt. Of je in een hotel nou lekker uitrust.

Het is een suggestie van VORQ waar ts al dan niet iets mee kan doen.

Ik ben het met je eens dat je voor 6k genoeg leuke diesels kunt kopen en er zijn genoeg mensen die auto rijden leuk vinden en hun hand echt niet omdraaien voor 50k. Daarbij zijn er genoeg die dagelijks een uur aan reistijd hebben.

herman Witjes zei:
Ja amper budget het gaat om 150dkm in 3 jaar, die 6000 euro schrijf je in zijn geheel af en de auto's binnen dat budget die genoeg comfort bieden hebben al hoge kilometerstanden.

Stefan 7884953 zei:
Het is inderdaad verre van de ideale situatie. Het is alleen wel echt mijn droombaan, helaas horen daar echter de eerste vier jaar deze km's bij.

(..)

Koop voor zo'n 2 mille een diesel waarmee je het eerste jaar door kan komen. Daarna heb je ook een beter beeld OF het daadwerkelijk je droombaan is, denk ik.
Ook weet je dan beter of je het reisschema nog 3 jaar vol kan houden.
Wellicht heb je, met een beetje mazzel, wel zo'n goede koop gedaan dat je het 2e jaar nog wel met dezelfde auto door kan rijden.. ;)

Krijgen we weer dat hotel advies. Pff.

Ruim 2 uur reistijd per dag is helemaal zo gek nog niet. Uitgaande van een 8 urige werkdag ben je dan iets meer als 10 uur van huis. Om daar nou een hotel voor te nemen...

Voor 6k koop je idd een leuke Franse diesel (Renaults DCI of PSA’S HDI), die zijn enorm betrouwbaar en zuinig.
Met 19ct/km kun je de boel prima financieren. Ik doe zelf ook niet anders. Er hoeft bij mij maar weinig geld bij per jaar om mijn auto te rijden.

De voorgestelde adviezen van LPG of hybride zijn leuk maar met 200km per dag sta je of bijna dagelijks aan de pomp of je betaald nog steeds een verschrikkelijk hoge benzineprijs.

Nee joh lekker gaan dieselen en hou er in het ergste geval rekening mee dat je auto maar 3 jaar mee gaat, hou een buffer achter de hand en bezuinig niet op onderhoud/oliebeurtjes en dan kom je er met de eerder genoemde diesels wel.

T Aus zei:

Ruim 2 uur reistijd per dag is helemaal zo gek nog niet. Uitgaande van een 8 urige werkdag ben je dan iets meer als 10 uur van huis. ..

Knap 210km in 2 uur. En ook al geen lunchpauze en 0 minuten rek bij de baas blijkbaar en je zit al in de auto om 17:00??

V0RQ zei:
T Aus zei:

Ruim 2 uur reistijd per dag is helemaal zo gek nog niet. Uitgaande van een 8 urige werkdag ben je dan iets meer als 10 uur van huis. ..

Knap 210km in 2 uur. En ook al geen lunchpauze en 0 minuten rek bij de baas blijkbaar en je zit al in de auto om 17:00??

Hmmja dat jij zo’n baas hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft natuurlijk.

En 210km is prima te doen in 2 uur tijd. Hangt natuurlijk wel af van je locatie/traject en tijdstip.
Maar TS geeft zelf aan dat hij er 1 uur en 5 minuten over zal doen dus ik neem aan dat hij bekend is met zijn traject en dit niet zomaar verzint.

(Zelf doe ik overigens 100 minuten over 2x75 km)

Met al die reacties krijg je als nieuwkomer hier bijkans de indruk dat al die fragiele machientjes maar met moeite de 200.000km halen.. In landen buiten Nederland rijdt men ondertussen vrolijk met kilometerstanden waar de gemiddelde Nederlander direct, maar volstrekt onterecht, jeuk van krijgt. Gewoon goed bijhouden. Daarbij, je kan een auto geen groter plezier doen dan elke dag enkel een paar uur snelweg snorren.

Mijn advies: max 2/3 van je budget voor aanschaf reserveren (de rest voor onderhoud/reparaties), beperk je tot de gekende betrouwbare auto's, zoek geen te nieuwe auto, en houdt er rekening mee dat het ding over 4 jaar voor max 500 euro naar de export gaat.

Ik heb recent een Audi A2 TDI aangeschaft en kan je deze van harte aanraden. Rijdt echt lekker op de snelweg, is ontzettend zuinig, en zit goed in elkaar. Ruim binnen je budget te vinden ook.

Toevallig net in een ander topic gereageerd en de auto's die ik daar adviseer passen hier ook prima:

AUTOMAAT 5500 EURO MAX

Zeer relaxed kilometervreten en qua totale kosten ook zeker een goede optie. Hoge kilometerstanden zijn geen enkel probleem, qua onderhoud zeker voordeliger dan een diesel (en uiteraard wegenbelasting ook). Met een beetje normaal rijden is 1 op 20 prima te doen.

Mocht je toch aan een diesel willen dan is de eerder genoende Renault 1.5 DCI een zeer goede keuze. Door het grote aanbod ook voor scherpe prijzen te krijgen, eventueel in een Laguna voor nog wat meer comfort (al zal een Megane ook prima voldoen).

V0RQ zei:
In een hotel krijg je geen pech, geen file, geen ongeluk, geen slijtage, geen boze baas door te laat komen, je kan langer doorwerken, meer overuren maken.

Maar als TS thuis een gezin heeft is dat ook niet een ideale optie.

Jay DoubleYou zei:
...
Maar als TS thuis een gezin heeft is dat ook niet een ideale optie.

Zelfs dan zou een baas met wat schuiven in de werktijden je een een lange vrijdagmiddag of woensdagmiddag thuis kunnen gunnen Als je van 5x van 8:30 tot 17:30 moet werken zie je je kinderen elke dag een uurtje.

T Aus zei:
...
Hmmja dat jij zo’n baas hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft natuurlijk.

En 210km is prima te doen in 2 uur tijd. Hangt natuurlijk wel af van je locatie/traject en tijdstip.
Maar TS geeft zelf aan dat hij er 1 uur en 5 minuten over zal doen dus ik neem aan dat hij bekend is met zijn traject en dit niet zomaar verzint.

(Zelf doe ik overigens 100 minuten over 2x75 km)

Gelukkig heb ik geen baas, maar ik heb wel voor veel bazen gewerkt en soms heb je echt nog wel een kwartier nodig voordat je je auto start, denk aan grote bedrijfsterreinen met parkeergelegenheid verderop, vergaderingen die uitlopen, een iemand die je nog even aanspreekt, omkleden in je eigen tijd etcetera.

Als ik jouw reistijd extrapoleer dan zit TS op 1:08 uur en reistijd wordt doorgaans nooit korter, een keertje tanken, wat file, etc.

En ja als je de mooiste vrouw en liefste kinderen van de wijk thuis hebt zitten met het allerlekkerste avondeten en spannendste ideetje voor 's avonds laat, of je moet gewoon de kippen voeren, ja zeker naar huis rijden!
Daarentegen als je met slecht en donker weer buiten de vakantieperiodes elke keer laat thuiskomt en thuis wacht alleen een stapel magnetronmaaltijden, chagerijnige huisgenoten en na 2 uur kan je weer je bed in dan zou ik het wel weten.

V0RQ zei:
En ja als je de mooiste vrouw en liefste kinderen van de wijk thuis hebt zitten met het allerlekkerste avondeten en spannendste ideetje voor 's avonds laat, of je moet gewoon de kippen voeren, ja zeker naar huis rijden!

Haha ik moest even glimlachen, geniaal :) Maar helemaal waar, dit is de afweging die TS moet maken.

Ik heb een maat die ook 60.000 km in een jaar rijdt met dagelijks 2 uur reistijd en zijn budget voor een auto was ongeveer de helft, dat vergt serieus denkwerk, planning en onderhoud/reparaties om die auto fatsoenlijk op de weg te houden (gelukkig kunnen we zelf wat sleutelen, anders was het echt een dure hobby geweest).

Kortom ik zou het niet kunnen en niet willen, al is 60 min enkele reis nog wel te overbruggen maar het moet niet veel meer zijn. Mocht ik toch in die situatie belanden dan pak ik ook 2 of 3 nachtjes per week een hotelletje denk ik.

Ik reken zelf ook een uurtje enkele reis. Meestal worden het niet meer dan 50 minuten.
's Ochtends om 6 uur de deur uit. Voor 7 uur loop ik m'n werk binnen.
En om klokslag 3 uur loopt deze jongen de deur weer uit om vervolgens voor 4'en nog thuis te zijn.

Bijna 2 uur reistijd per dag maar dan zou ik ook zogenaamd geen tijd hebben om mijn vrouw en kinderen te zien?
Bij TS (en bij zovelen die hier om advies komen vragen op het forum) met iets meer reistijd moet het ook prima mogelijk zijn.

Alleen de denkfout die de meesten maken is dat iedereen van 8:30 tot 17:30 (of nog een half uur extra) werkt. Ja, dan blijft er weinig tijd over om thuis iemand te zien.

Wat je ook niet moet vergeten dat veel mensen met het OV reizen, en die zijn vaak al een uur kwijt om van de ene kant van de stad naar de andere te komen (been there, done that..). In de situatie van TS lijkt al snel erger door het aantal kilometers wat afgelegd moet worden maar een uurtje reistijd (enkele reis) is niet zo heel spannend. Allicht helpt het een stuk wanneer je de files kan ontwijken door van 7-15 te werken ipv 9-17.

Met zoveel kilometers en dat budget zou ik mooi voor een diesel gaan. Een punto 1.3 mjet zijn goede motoren, alleen de distributieketting is een heikel punt. Voor 5-6k moet je een heel mooi exemplaar hebben. De 1.5 dci is denk ik beter. Als je niet nieuw koopt zou ik nooit voor benzine gaan. Dan ben je al snel 5000 euro aan brandstof kwijt per jaar. Met diesel zeker 1000-1500 minder schat ik zo uit de losse pols.

Het lijkt alsof Stefan geschrokken is van jullie reacties en goed bedoelde adviezen :)
Tenminste ik ga daar gemakshalve even vanuit omdat hij niet meer heeft gereageerd :confused:
De vogel lijkt weer gevlogen......toch knap dat jullie dat elke keer voor elkaar krijgen :D o_O
Aan de andere kant is het ook wel komisch om al die verschillende reacties soms te lezen. De reageerders zijn soms meer bezig met elkaar dan met de vraag van de TS :LOL:......humor :D
Ik vermaak me er mee.
Overigens adviseer ik gewoon een diesel :cool:

Ik zal voor een smart forfour gaan, das een comainrail diesel en heeft een distributie ketting die een auto leven mee gaat. Leuk als je een 95 pk uitvoering kan vinden, de Colt waar deze motor ook in zit raad ik af vanwege de irritante a-stijl.

Hi allemaal!

Excuus dat ik nu pas reageer op m'n eigen topic; Ik ben even weggeweest en open dit nu pas weer, wat veel reacties top! Bedankt daarvoor, heel fijn.
Ik heb inderdaad het 'geluk' dat ik 4 dagen in de week buiten de file's om kan rijden, dus dat scheelt al veel. En hahaha, ik vind natuurlijk dat ik de leukste vrouw met spannendste ideeën van de wijk thuis heb zitten :D!

Ik heb de afgelopen twee jaar ook al een uur en 10-15 min reistijd gehad. Dit was wel met het OV, maar ik ben het dus gewend. Gelukkig is dit na 3 jaar dus afgelopen en zal de reistijd veel minder worden.

Ik zie veel de 1.5 van Renault terugkomen, hebben jullie daar nog een specifiek advies over qua bouwjaren / model?

De Prius is ook genoemd, is dat inderdaad een aantrekkelijke optie voor deze afstanden? Wat zijn jullie meningen?

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Gr,
Stefan.

Weet niet of je de ruimte nodig hebt, maar bij een Megane staan er veel als station te koop, omdat die 14% bijtelling heeft gehad daardoor een groot aanbod en nu lagere prijzen.
Volgens mij moet je een Bose of GT-Line versie hebben, maar ga voor een lekker dik uitgevoerd exemplaar.

Thanks, ik zie het inderdaad veel stations. Maar dat is helemaal prima.
Weet iemand welke uitvoering je bij de Megane moet hebben inderdaad? Tenminste 'moet' is overdreven natuurlijk. Maar hoe de benamingen zijn van Basic --> Luxe.

Gr,
Stefan.

Als een Megane groter is dan wat je nodig hebt kun je altijd nog de Clio of Clio Estate overwegen. Die zijn iets goedkoper (in aanschaf en in MRB ), maar worden net als de Megane wel heel veel aangeboden.

Zelf heb ik geen ervaring met de Megane maar wat ik altijd overal lees is dat je beter een facelift (of Phase Deux zoals dat bij Renault heet?) nemen omdat die mooiere materialen hebben binnenin.

Megane Bose
renault-megane-estate-1-5-dci-bose-navi-xenon-cruise-trekhaak-nieuw-db-riem-top-staat.jpg

Bij de Megane 3 1.5 DCI kun je het beste een phase 2 (vanaf 2012) of een phase 3 nemen (vanaf 2013). Die zijn mooier afgewerkt en hebben een mooier interieur. Overigens is de phase 1 best ok.

De Bose en GT Line zijn veel voorkomende luxe uitvoeringen. De GT Line heeft sportstoelen en een harder onderstel, de Bose is luxe en is meer gericht op comfort, ga ze dus gewoon vergelijken. Ik zou zelf denk ik voor de Bose gaan.
De andere uitvoeringen zijn Autentique, Expression, Dynamique, Collection. Alleen de Autentique is vrij kaal, de rest is in mijn ogen eigenlijk prima. Renault monteert verschillende stoelen, in duurdere uitvoeringen boven de Expression heb je betere stoelen, kijk dus gewoon waar je het beste in zit. Later is er boven de Expression ook nog een Limited geleverd.

Als alternatief kun je ook kijken naar de Renault Clio 1.5 DCI. Bij goed onderhoud kan een Clio 4 of Megane 3 1.5 DCI echt heel veel veel kilometers aan, de motor staat na een zwakke start (ongeveer 2001), inmiddels bekend als langloper. En als ooit het roetfilter vol is, er zijn verschillende bedrijven die het voordelig kunnen reinigen, of heel voordeliger kunnen vervangen. Zelf kies ik altijd liever jonger met meer kilometers dan ouder met heel weinig.

De reistijd en kilometers zijn in mijn ogen echt prima te doen. En gewoon lekker om even het hoofd leeg te maken.

Opzich raakt een roetfilter niet snel vol als je enkel hele lange ritten maakt waarbij de motor goed warm wordt.

Rij je veel korte stukjes dan wordt het een ander verhaal.

Zelf kies ik altijd liever jonger met meer kilometers dan ouder met heel weinig.
Dit is inderdaad een heel goed advies bij diesels.

Terug
Bovenaan