Verlichting stoort op radio

Japsuh

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik heb een probleempje met de originele xenon-verlichting in mijn Fiat Bravo. Als ik de verlichting aanzet, klinkt in het interieur een hoog zoemend geluid. Dit geluid is niet altijd te horen, maar ik heb er geen pijl op kunnen trekken wanneer wel en wanneer niet.

Op internet heb ik wel mensen gevonden die ook spraken over zoemend geluid (bij een Stilo), maar dan werkte de stelmotoren ook niet goed. Bij mij stelt hij automatisch de verlichting en is de afstelling gewoon zoals het hoort.

Met geopende motorkap hoor ik wel een licht zoemend geluid aan de passagierszijde, maar in het interieur lijkt het luider te klinken. Ik heb een filmpje bijgevoegd:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cooJXCdkWcQ[/video]

Wat kan dit zijn? En nog belangrijker, hoe los ik dit op?

Update:
Het geluid komt uit de linker speaker in de deur heb ik nu vastgesteld. Dan hoor ik ook dat wanneer de verlichting niet aanstaat, er een zachter zoemend gepiep te horen is. Als ik de verlichting aanzet wordt het geluid luider. Als ik de richtingaanwijzers aan doe, hoor ik dat ook terug in de speaker. De radio en de climate control staan uit. Blijkbaar stoort er dus iets op de radio (ondanks dat hij uit staat). Heeft er iemand een idee?

En als je links en/of rechts lostrekt?

Het zou de ballast kunnen zijn, temperatuur of spanning afhankelijk. Is het ook als de motor loopt?

Ik heb allebei de stekkers losgetrokken. Het geluid komt blijkbaar uit het dashboard en niet van de verlichting, dus er moet iets niet goed zitten in de schakeling van de verlichting vrees ik.

Het geluid komt uit de linker speaker in de deur heb ik nu vastgesteld. Dan hoor ik ook dat wanneer de verlichting niet aanstaat, er een zachter zoemend gepiep te horen is. Als ik de verlichting aanzet wordt het geluid luider. Als ik de richtingaanwijzers aan doe, hoor ik dat ook terug in de speaker. De radio en de climate control staan uit. Blijkbaar stoort er dus iets op de radio (ondanks dat hij uit staat). Heeft er iemand een idee?

Haal de stekker van de speaker eens los en kijk wat er gebeurd. Anders eens proberen links en rechts om te wisselen. Als het geluid dan op dezelfde plek blijft, zullen het niet de speakers zijn.
Koppel de radio ook eens los (let op mogelijke radiocode bij originele radio) en kijk of het geluid er dan nog is.

Ik vermoed hier een massaprobleem. Danwel met de lampen, danwel ergens achter het dash of van de radio zelf.

Je eindtrap van je versterker is waarschijnlijk niet goed meer. Hoe modern is je auto? Vaak blijft de versterker aan voor waarschuwingspiepjes e.d.

Affabriek radio of los?

De massaverbindingen onder de motorkap lijken allemaal goed (visueel). De auto is van 2010 en het is een originele radio. Er zit wel een luxer hifi-systeem in, met volgens mij een losse versterker. Nu ben ik wel vergeten te melden dat hij niet altijd stoort, maar meestal wel (heb de auto pas sinds ruim een week).

affabriek versterker?    Kijk eens of je een speakertje direct in de radio kan stoppen. Kan je links en rechts audioinputs wisselen op de versterker? Dan kan je zien of het in het signaal zit of in de versterker.

Als de versterker later is bijgebouwd dan kan je met een onstoorsetje misschien nog wat op de voeding wegfilteren.

Heb hetzelfde probleem gehad in mijn Signum met achteraf ingebouwde Xenon. 1 van de ballasten stoorde, en bij wisselen van links naar rechts ging er weer wat anders storen (spookmeldingen over bandenspanning e.d.)
Heb het opgelost met ferrietkernen, deze om de kabels gedaan tussen ballast en lamp. Het probleem loste zich hierdoor op.

Terug
Bovenaan