Verkeerde transmissie-gegevens bij kentekencheck

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik was van plan een auto te gaan kopen die geïmporteerd is. Na mijn proefrit ben ik nog eens het kenteken na gaan kijken. Het voertuig is een automaat maar tot mijn verbazing stond bij de gegevens van het kenteken dat het om een handgeschakelde transmissie gaat. Is dit iets dat fout kan gaan tijdens het importeren (lijkt me niet) of wat moet ik hiervan vinden? Ben benieuwd naar wat jullie denken.

Groetjes,
Ewoud

Daar valt niets over te zeggen enkel op basis van deze vage gegevens. (welke auto gaat het om, over welk type transmissie gaat het???)
Kan zijn dat er na de import een automaatbak in is gehangen, kan zijn dat er voor de import een automaatbak in is gehangen en de importkeuring gedaan is door een blinde keurmeester, kan ook zijn dat een halfautomaat geregistreerd is als manuele transmissie.

Aan de hand van het chassisnummer kun je zelf even nagaan welke transmissie er in die auto hoort te zitten, en dat is tevens ook de enigste manier om zekerheid te krijgen of de samenstelling van die auto klopt.

Weet wel dat garage houders een half automaat vaak experts of onbewust aanbieden als handbak.

Maar het kan nog extremer zie onderstaande video

https://youtu.be/CPSD2V0PnDc

Technisch gezien zijn de meeste halfautomaten ook gewoon manuele versnellingsbakken met een plaatkoppeling, een echte automaatbak steekt totaal anders in elkaar.

En er kan ook een typefoutje gemaakt zijn.... als 2% fout zou gaan op 8 mln auto's staat er bij 160.000 voertuigen wat verkeerd....

Nou ik heb ook net een kenteken check laten doen via de autoweek.nl site maar daar kloppen ook een aantal dingen niet van. 'Apk datum geldig tot' klopte niet, rapport zei dat de kilometers niet logisch waren maar bij de rdw wel. Gewichten zat een klein verschil en in de kleur. Dus ik weet niet waar autoweek zijn info vandaan haalt maar ik vind het weggegooid geld.

@Henk 6338091 en @Ewoud - als je het betreffende kenteken willen sturen in een PM en een korte omschrijving aan mij, dan kan ik het uit (laten) zoeken.

Mijn auto heeft sinds 26 juni een nieuwe APK maar autoweek geeft aan "Deze auto heeft momenteel geen geldige APK, een nieuwe keuring is vereist." Op de site van de RDW staat wel de juiste vervaldatum.

@Joost Boers waar haalt autoweek deze gegevens eigenlijk vandaan?
Want een dag of wat afwijking mbt apk data begrijp ik nog finnik is ook niet altijd actueel, maar afwijkingen mbt de rdw gegevens van de kilometerstand is wel vreemd. Al helemaal als je voor de service betaald.

@Joost Boers waar haalt autoweek deze gegevens eigenlijk vandaan?
Want een dag of wat afwijking mbt apk data begrijp ik nog finnik is ook niet altijd actueel, maar afwijkingen mbt de rdw gegevens van de kilometerstand is wel vreemd. Al helemaal als je voor de service betaald.
Deze worden via een partner gesynchroniseerd. Achter de schermen zijn techneuten er al naar aan het kijken. Het is inderdaad de bedoeling dat de gegevens correct zijn.

Terug
Bovenaan