vering citroen jumpy

Karel 9434583

Net ingestapt
Mijn citroen jumpy III van december 2016 heeft een verhoogd laadvermogen. Nu rijd ik er altijd alleen en zonder lading in. Door het verhoogde laadvermogen zitten er denk ik harde veren onder en is het rijden niet erg comfortabel. Graag wil ik weten of ik er zwakkere veren aan de achterkant onder moet zetten, of zwakkere veren en andere schokdempers of alleen andere schokdempers om een beetje meer comfort te krijgen. Dank voor het advies en reacties. vriendelijke groet, Karel

Ja, verhoogd laadvermogen zal waarschijnlijk door andere type vering, wellicht schokbrekers én banden met een groter draagvermogen, geregeld zijn.
Feitelijk ga je de constructie aanpassen indien je naar de basis instelling wilt en zal je ook het laadvermogen op het kentekenbewijs moeten laten aanpassen.

Wellicht is het makkelijker om wat zwaars in de laadruimte thv de achteras vast te monteren. Blok beton ofzo. Je kan wellicht wat proberen met wat tegels en een spanband erover.

Rijscholen hebben in hun vrachtwagens ook een blok beton als 'ladinggewicht' vast erin staan, opgesloten door rongen. Of een IBC met water vullen en vast zetten, maar dat neemt wel ruimte in beslag.

Ze monteren ook wel eens hulpveren (paradoxaal), die de auto aan de achterzijde een paar centimeter uit de veren tilt en die eerste paar centimeter "comfortabel" laat veren en ook nog de volle laadcapaciteit gebruikt kan worden.

Ik zou eerst eens precies uitzoeken wat er gedaan is om aan een hoger laadvermogen te komen, tot nu toe zijn het alleen maar speculaties, zelf weet je het ook niet precies.
Pas als dat duidelijk is loont het de moeite om te kijken wat je kunt doen om de auto soepeler te laten veren.

Ik ben even snel aan het zoeken geweest. Als ik uitga van het model vanaf 2016 en kijk bij een 1.6 HDi en een 2.0 HDi dan krijg ik te zien dat deze auto luchtvering zou hebben. Als ik kijk bij het model ervoor (vanaf 2007) en bij een 1.6 HDi dan zie ik alleen een verschil in de achterveren tussen een korte en lange wielbasis. Als je me per PM het kenteken kunt sturen dan kan ik kijken wat mijn onderdelensysteem aangeeft.

Het huidige model heeft ook een zogenoemde 'Worker' uitvoering. Dan heb je het Grip Control systeem, plus een verhoogde vering (bodemvrijheid) én verhoogd laadvermogen tot 1400 kg (op de M en XL versie).

Luchtvering zal het veergedrag juist soepeler moeten maken, volgens mij.

Terug
Bovenaan