verhoogd toerental bij koude motor TFSI

Guest
goede morgen allen

is het normaal dat een motor soms s'morgens een verhoogd toerental heeft?
vaak 1 minuut lang dan zakt hij weer keurig terug naar normale waarde
hij zal dit altijd al hebben gehad maar nu bij groep A uitlaat valt het wel extra op (meer geluid)

het lijkt wel een choke..zoals vroeger
zou dit met de lamda zonde te maken hebben..

betreft 1.4 TFSI

Volgens mij is het om de temperatuur en oliedruk even goed op te krikken. Choke (rijker mengsel) zou ook met minder toeren kunnen met injectie. Het kan ook nog de accu zijn die even extra vraagt.

Is doodnormaal, is om je lamdasonde sneller op temperatuur te laten komen, deze regelt de inspuiting afhankelijk van allerlei meetwaardes.

oke dat is dan duidelijk maakt wel een bult herrie hahaha maar ja dat is aan mijzelf te wijten

Verwarming van de lambdasonde door een hoger toerental is niet nodig omdat de sonde een verwarmingselement heeft.

Meeste andere benzine auto's doen dit niet..

Audi -> voorsprong door techniek hahah

Als het echt koud is geweest doet de Volvo dit ook, volgens het boekje om de kat zsm op temperatuur te krijgen.

Pietje P. zei:
Meeste andere benzine auto's doen dit niet..

Audi -> voorsprong door techniek hahah

Alle auto's doen dit. Als ik het me goed herinner heeft dat te maken met milieuregelgeving. In de eerste bepaalde looptijd na het starten worden de uitstootwaardes niet meegewogen. Door in die tijd de motor (soms flink) verhoogd stationair te laten lopen komt de kat sneller op temperatuur. Na een seconde of 45 zou hij terug moeten gaan naar normaal stationair, op voorwaarde dat de airco uit staat. Zo niet, dan kan het zijn dat de auto een foute sensorwaarde binnen krijgt, doorgaans van koelvloeistoftemperatuur of lambda. Deze zijn uitleesbaar.

Volkomen normaal. Onze Toyota Auris loopt koud ook eerst even op ruim 1500 tpm voor hij na een halve minuut afzakt tot 1000tpm.

Heb polo 1.2 tsi. Precies het zelfde gedrag, is volkomen normaal. Eerst rond de 1000 a 1100 toeren. Na een tijdje (1 a 2 min of 1 min rijden) alles zoals normaal.

Zoals vele voor mij al zeiden, volkomen normaal, elke auto doet dat, oud of nieuw.
Deels om de kat. op temperatuur te krijgen, maar het is ook gewoon de moderne variant op de choke werking.

Vroeger hoorde je het veel duidelijker. Nu valt het gewoon minder op door de stillere motor.

Terug
Bovenaan