Vergoeding (zakelijke) kilometers volgens brandstof/uitstoot toegepast?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Dit onderwerp is wel eens (zijdelings) aan de orde gekomen in een ander topic, maar maar ik ben nieuwsgierig naar de volgende stap: een vergoeding van reiskosten afhankelijk van jouw vervoerskeuze. Om een voorbeeld te geven: zowel woon-werkverkeer als zakelijke kilometers worden dit en volgend jaar bij ons verschillend verrekend:
  • als je 'groen' vervoer kiest (elektrisch en 'actief': wandelen/fietsen) 0,22 euro/km woon-werkverkeer en 0,30 euro/km zakelijke reizen
  • fossiel vervoer 0,17 euro/km woon-werkverkeer en 0,25 euro/km voor zakelijke reizen.
  • OV wordt via een OV-chipkaart 100% vergoed.
Kortom: heb je een elektrische auto (of ga je op de fiets, e-bike of speedpedelec), dan krijg je voor een dag woon-werkverkeer van 2*25 km 11,00 euro - en als je met een benzine- of dieselauto rijdt 8,50 euro.
Hybride auto's tellen deze twee jaren als actief of elektrisch. De vergoedingen voor zowel fossiele brandstofvervoer als hybride vervoer worden op termijn verminderd. De vergoeding voor elektrisch en 'actief' vervoer blijft wel gelijk (ijs en weder dienende uiteraard). Het verschil tussen elektrisch/actief en fossiel vervoer wordt dus groter.
Ik ben er nieuwsgierig naar: wordt bij jullie bedrijf verschil gemaakt in hoe je reist? Is het verschil groot? Hoe ervaar je dat in de praktijk?

Ik begrijp het onderscheid, maar wil een werkgever echt bepalen waarmee de medewerkers naar kantoor komen, dan moeten ze die medewerker maar gewoon een auto ter beschikking stellen vind ik. Nu gebeurt dat vak door elkaar en krijg je scheve gezichten.

Nu gebeurt dat vak door elkaar en krijg je scheve gezichten
Ik heb de indruk (maar wellicht heb je daar beter zicht op) dat (grotere) bedrijven de neiging hebben juist minder vaak auto's ter beschikking stellen (leaseregelingen worden onder de loupe genomen), alleen aan de mensen die echt vaak zakelijke ritten maken (niet per se woon-werkverkeer). Ik ben ook nieuwsgierig hoe dit in België speelt, waar een bedrijfswagen nog meer dan in Nederland een belangrijke arbeidsvoorwaarde is.

Probeer maar eens een eerder eens toegezegde leaseauto af te nemen... :)

Nu moeten medewerkers al aangeven met wat voor vervoer men naar kantoor komt, voor de CO2 rapportage (werkgebonden personenmobiliteit). Hoever mag je gaan als werkgever met het bemoeien met het transport van je medewerkers? Is de 'reiskostenvergoeding' een verworven recht of niet?
Leaserijders zal het worst zijn, maar ik merkte het toch zeker toen in coronatijd de reiskostenvergoeding omgezet werd van een vast bedrag per maand naar een vergoeding voor daadwerkelijk gereisde kilometers. Weekje vakantie; geen reiskostenvergoeding. Ergens logisch, maar er is wel een stuk 'salaris' afgenomen met die wijziging.

Toevallig zelf hiermee bezig. Ik wil het omdraaien en vanuit positieve - als je elektrisch of OV vervoer gebruikt krijg je méér dan de standaard 0.21ct. Niet fossiel afbouwen.

Niet iedereen (veel niet) kunnen zo even overstappen op een EV en ik vind dat je als werkgever daar niet iemand op moet korten als dat hem/haar niet lukt.

Wat je wel kan doen is stimuleren of belonen als iemand wel dat is gelukt / wilt doen of af en toe het OV pakt.

Er is wel hééél veel weerstand hierop. Sowieso het onderwerp duurzaamheid. Grijze haren krijg je er van ;)

Fiets stimuleren is ook een goede, dan heb je ook minder parkeerplaatsen nodig bij kantoor.
Maar wat ik merk is dat bedrijven dit 'kostenneutraal' willen doen.

Fiets stimuleren is ook een goede, dan heb je ook minder parkeerplaatsen nodig bij kantoor.
Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom fiets stimuleren (financieel of middels een lease fiets) een moeilijk onderwerp is. Mij viel altijd op dat bedrijven drukker zijn hoe ze parkeer problemen moeten oplossen van medewerkers. Maar dan kijk ik rond en dan zijn er collega's die binnen 10 kilometer wonen en die zie je nooit op de fiets. Kost de werkgever wel een parkeerplek.
Je krijgt wel vaak te horen, maar we hebben een fietsplan. Klopt, maar dan krijg je als werknemer een keer 500 - 800 euro korting op een fiets en je mag je dan een keer na 4 jaar weer aanmelden.
Ik ben geen ondernemer, dus misschien dat iemand anders dit kan uitleggen.

Of gewoon doen zoals bij mijn vrouw op het werk. Die moet gewoon betalen om de auto op het werk kwijt te kunnen, wordt wel gecompenseerd ivm de afstand naar huis. Mensen die dan binnen x kilometers van het werk wonen moeten dan wel de volle pond betalen.

Ik zou het persoonlijk bijzonder vinden wanneer een werkgever kijkt naar de auto die je bezit. Dat voelt dan weer als een benadeling voor de mensen met een kleine portemonnee (gezien de huidige prijzen van auto's)
Dan zie ik graag werkgevers die de mogelijkheid bieden om een EV of Plugin, kosteloos op te laden op de zaak (kan mensen over de streep halen die bijvoorbeeld niet de mogelijkheid hebben om een EV thuis op te laden er 1 te kopen).

OV vergoeding zie ik hier ook veel aangeboden worden, maar hier in het oosten van het land ben je in sommige gevallen nog steeds langer onderweg met OV, dan met de auto in de spits.

Dan zie ik graag werkgevers die de mogelijkheid bieden om een EV of Plugin, kosteloos op te laden op de zaak
Op zich heel zinnig. Ik krijg een hoge fietsvergoeding en we kunnen inderdaad ook voordelig een fiets kopen. Dat kosteloos opladen is een dingetje. De belastingdienst ziet dat als loon in natura en ik gok dat dit uiteindelijk best lastig kan zijn hoe eenvoudig en logisch dit kan lijken. Aan de andere kant: alles is op te lossen.

Ja en dit vind ik dus laf. Als je een bepaalde visie hebt en iets echt goed wilt doen, is het dan erg dat je hier iets meer geld aan kwijt bent ? Wat is dat je waard, dat moet de business case zijn. Niet dat het €0 moet en je het bij je werknemer wilt halen.

Het werkt hier geheel anders, ik zeg niet dat het beter is, maar vaak worden daar tussen werkgever en werknemer afspraken over gemaakt en dat is ook onderhandelbaar.

Ten eerste, een lease auto is eigenlijk niet een gemeengoed, er zijn wel bedrijven die dat aanbieden, maar vaak wordt je daar niet zo blij van. Belastingtechnisch werkt het wat anders en is het net zo interessant om privé een auto te kopen.

Ten tweede, de kostenvergoeding is in de regel 60-70 cent per km en de keuze is aan de werknemer wat hij daarmee doet/rijdt.

Ten derde, wordt er vaak een OV abo aangeboden, of een compensatie. Een OV abo kan het gehele OV landelijk dekken, afhankelijk van je positie is dat dan 2de of 1ste klasse. Het OV netwerk is dan ook wel heel erg goed hier en dat wordt steeds meer als de “hoofd” vervoersvoorziening gezien.

Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb, worden ook weinig parkeerplaatsen aangeboden voor hun werknemers. Dus men wordt gemotiveerd om het met OV naar het werk te reizen.

Ik begrijp het onderscheid, maar wil een werkgever echt bepalen waarmee de medewerkers naar kantoor komen, dan moeten ze die medewerker maar gewoon een auto ter beschikking stellen vind ik. Nu gebeurt dat vak door elkaar en krijg je scheve gezichten.
Bedrijven moeten rapporteren hoeveel CO2 uitstoot er wordt gegenereerd (woonwerk verkeer telt mee). Dus ze kunnen best differentiëren om werknemers te stimuleren een vervoermiddel te kiezen dat voor de laagste uitstoot zorgt.
Overigens kan een bedrijf ook gewoon niets geven. Er zijn meerdere landen waar het helemaal jiet gebruikelijk is om een vergoeding voor woonwerkverkeer te geven. Mijn vriendin werkt voor hetzelfde bedrijf als ik, maar dan in Ierland maar krijgt geen cent vergoeding.

Ik krijg 23c/km en heb een businesskaart altijd vrij en icd toeslag vrij. CO2 vraagstuk is bij ons niet van toepassing.
Fietsen is voor mij niet mogelijk en openbaar vervoer heb ik zelden wat aan.

het is dan altijd wel de vraag hoe je om gaat met werknemers die niet met het OV kunnen. Moeten die dan maar verhuizen naar een locatie waar wel OV is? Uiteindelijk woont niet iedereen op locaties waar het OV de hele dag door rijdt.

Bedrijven moeten rapporteren hoeveel CO2 uitstoot er wordt gegenereerd (woonwerk verkeer telt mee). Dus ze kunnen best differentiëren om werknemers te stimuleren een vervoermiddel te kiezen dat voor de laagste uitstoot zorgt.
Overigens kan een bedrijf ook gewoon niets geven. Er zijn meerdere landen waar het helemaal jiet gebruikelijk is om een vergoeding voor woonwerkverkeer te geven. Mijn vriendin werkt voor hetzelfde bedrijf als ik, maar dan in Ierland maar krijgt geen cent vergoeding.
Het is nu alleen nog rapporteren, zonder verdere consequenties. En ik begreep dat de rapportage verplichting vervalt voor nog meer bedrijven (grens aantal medewerkers is opgetrokken).

het is dan altijd wel de vraag hoe je om gaat met werknemers die niet met het OV kunnen. Moeten die dan maar verhuizen naar een locatie waar wel OV is? Uiteindelijk woont niet iedereen op locaties waar het OV de hele dag door rijdt.
Hogere kostenvergoeding, 21ct per km is behoorlijk achterhaald. Maak daar minimaal 50 ct van!

Bij mijn werkgever is het woon-werk verkeer > 10 km: 23 ct/km, voor fiets, phev of ev en 21 ct/km voor ICE. Maximale vergoeding is 100 km.

Hogere kostenvergoeding, 21ct per km is behoorlijk achterhaald. Maak daar minimaal 50 ct van!
De fiscus bepaald vrijstelling. De onkostenvergoeding dekt de meerkosten die je hebt voor het gebruik van de auto voor woon- werkverkeer. Met andere woorden: je mag geen voordeel hebben ten opzichte van je buurman met dezelfde auto die deze niet voor woon- werkverkeer gebruikt. Die 23 cent dekt gewoon de kosten van een niet al te grote auto. De werkgever kan altijd meer vergoeding geven.

Terug
Bovenaan