Tropical Motors zei:
Nico GTR zei:
Heel groot vraagteken hier, waarom zou je die niet willen?
Noem me een dinosauriër, maar ik vind elektrische auto's helemaal niets. Kleine actieradius en urenlang opladen past niet in bijna 2020.
Tsja....ik weet dat mijn volgende auto een benzine word met een heleboel vermogen en dat ik nog een projectje heb voor mijn huidige auto met een motorswap.
Maar in het dagelijks leven ben ik elke dag bezig met de ontwikkeling van diverse EV achtige oplossingen.
Ik weet niet of ik me helemaal kan vinden in je nadelen....
Laten we eens kijken waar een A-segmenter meestal voor gebruikt word, stadsverkeer, wendbaar, klein en overal makkelijk te parkeren. Koppel dat aan volledig elektrische aandrijving en hij is nog vlot ook. Lekker stil (geen stomme trillingen meer van een 3 cilinder zoals de Alto altijd kenmerkte) altijd automaat.
Met de vernieuwde VAG drieling krijg je een accupakket van 32 kWh (bruikbare energieinhoud) waarbij je dus kunt bepalen hoever je kunt rijden.
Ik heb nog niet zelf kunnen uitvogelen hoe de praktijk verbruikcijfers zijn, maar vanuit mijn ervaringen met enkele wat grotere voertuigen durf ik wel te stellen dat 14 kWh / 100 km makkelijk haalbaar moet zijn en ja ik zeg makkelijk!
32/14 = 228 km range. Das zat voor een klein autootje wat je toch hoofdzakelijk in de stad gebruikt, zelfs voor 90% van je eigen ritten is dat meer dan voldoende, ja vakanties en familiebezoek aan de andere kant van het land daargelaten.
Maar dan kun je snelladen met 40 kWh voor de kleine rakker, na 175 km op 120 km/h ff lekker een broodje eten, en na een halfuur heb je sowieso weer 100 km extra, dan red je het wel om van noord naar zuid te rijden in redelijke tijd. Das toch maar een paar keer per jaar en mocht je dat echt niet willen pak je toch de grote familiewagen?
Thuis laad je hem via het stopcontact in 9 uur volledig op, een nachtje stilstaan op de oprit, je slaapt immers toch en morgenochtend heb je weer een volle accu als je naar je werk moet, extra voordeeltje, hij is alvast warm als je hem goed instelt zodra je instapt. Laadpaal met ondersteuning voor 32A (heb je niet thuis daar heb je maar 16A) kan die laadtijd nog eens halveren.
Dus is het een slecht alternatief.....het is eerder gewoon omschakelen, een dergelijk autootje bied niet de voordelen die een Tesla model 3 je bied...ook niet die van een VW id.3 of een afgeleide daarvan.
Maar wat het wel bied is een mooie instapper in een markt die sowieso al duurder word. Ja 23.000 euro is heel veel geld, maar er is 18 jaar geleden ook 24.000 gulden afgetikt voor mijn huidige Clio....
Dit soort wagens moet je niet willen kopen nieuw, private lease of gewoon wachten tot de eerste gebruikte op de markt komen.
Voor 7000 minder heb je ook een tweedehands Zoe met een 41 kWh accupakket, komt ietsje verder, kan net zo snel laden, maar bied door zijn Chameleon lader (altijd AC van 3 tot 41 kWh) een heel erg flexibele auto die je altijd met de snelheid kunt laden die je uitgekozen laadpaal kan.
Wil je snel en range dan betaal je daar een prijs voor, accu's zijn helaas niet goedkoop en gaan dat ook echt niet snel worden....wat je wel kunt beargumenteren, waarom zou ik een e-Up kopen terwijl ik voor 7000 meer een id.3 heb? Ja goed punt, ik zou dan ook wachten.
Maar het idee van een elektrische A-segmenter is echt geen heel vreemde. Het is zelfs voor een hoop mensen een ideale dagelijkse auto.
Dan kunnen we de dinosaurus in ons geruststellen met een lekker dikke V6 of 5 cilinder in de familieauto om daarmee elk jaar 5000 fun kilometers te rijden met een mooi geluid en bijbehorende vrijheid. Dat je dan iets meer kwijt bent op vakantie aan brandstofkosten...ach die verdien je wel terug doordat je dagelijkse auto weinig onderhoud nodig heeft.