Verdwijnt het A-segment?

A

Anoniem

Guest
Wat gebeurt er de laatste tijd toch met kleine auto's uit het A-segment? Steeds meer verdwijnen gewoon doodleuk; geen idee waarom.
Opel Karl en Suzuki Celerio zijn alleen nog uit voorraad leverbaar. Einde verhaal is het ook voor de drieling VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo. De laatsten zijn alleen nog nieuw te bestellen met elektrische krachtbron, maar die wil je niet.
Raar fenomeen. Willen fabrikanten geen nieuwe kleine auto's meer verkopen? Wat is er toch aan de hand?

Marges zijn (te) klein. Bovendien levert het ook qua aftersales (onderhoud) beduidend minder op dan de grotere broers.

Bekijk je dit nationaal, Europees of mondiaal? De Karl kwam niet uit een Opel fabriek (Korea, oud Daewoo?) en die is volgens mij niet overgekomen naar PSA..

Daarnaast moeten nieuwe auto's binnen de EU aan steeds meer veiligheidseisen voldoen... past dat allemaal in zo'n klein autootje (fysiek én prijstechnisch). Wat mij opvalt is dat A segmenters in de basis vaak heel lang mee gaan in productiejaren (Logisch, de ontwikkelkosten van die op auto's met lage marges zijn pas over langere termijn terugverdiend). Als een bestaand model niet aangepast kan worden is het dus "over" voor Europa.

Lees dit uitgebreide artikel en je hebt antwoord op al je vragen. :) https://europe.autonews.com/sales-segment/automakers-fight-rescue-small-cars-extinction-eu-rules-bite

Ja, door de toegenomen eisen wordt het steeds lastiger om een a-segment een beetje rendabel te produceren. Ik denk dat er heus wel wat stadsautootjes zullen overblijven, maar het aanbod zal vast verder verschralen helaas.

Nico GTR zei:
Heel groot vraagteken hier, waarom zou je die niet willen?

Noem me een dinosauriër, maar ik vind elektrische auto's helemaal niets. Kleine actieradius en urenlang opladen past niet in bijna 2020.

Ja, dit segment zal verdwijnen dankzij de EU, vanwege een combinatie van redenen zoals aangevoerd door @D Elzinga en @vsl..

Tropical Motors zei:
Nico GTR zei:

Noem me een dinosauriër, maar ik vind elektrische auto's helemaal niets. Kleine actieradius en urenlang opladen past niet in bijna 2020.

Tsja....ik weet dat mijn volgende auto een benzine word met een heleboel vermogen en dat ik nog een projectje heb voor mijn huidige auto met een motorswap.
Maar in het dagelijks leven ben ik elke dag bezig met de ontwikkeling van diverse EV achtige oplossingen.

Ik weet niet of ik me helemaal kan vinden in je nadelen....

Laten we eens kijken waar een A-segmenter meestal voor gebruikt word, stadsverkeer, wendbaar, klein en overal makkelijk te parkeren. Koppel dat aan volledig elektrische aandrijving en hij is nog vlot ook. Lekker stil (geen stomme trillingen meer van een 3 cilinder zoals de Alto altijd kenmerkte) altijd automaat.

Met de vernieuwde VAG drieling krijg je een accupakket van 32 kWh (bruikbare energieinhoud) waarbij je dus kunt bepalen hoever je kunt rijden.
Ik heb nog niet zelf kunnen uitvogelen hoe de praktijk verbruikcijfers zijn, maar vanuit mijn ervaringen met enkele wat grotere voertuigen durf ik wel te stellen dat 14 kWh / 100 km makkelijk haalbaar moet zijn en ja ik zeg makkelijk!
32/14 = 228 km range. Das zat voor een klein autootje wat je toch hoofdzakelijk in de stad gebruikt, zelfs voor 90% van je eigen ritten is dat meer dan voldoende, ja vakanties en familiebezoek aan de andere kant van het land daargelaten.

Maar dan kun je snelladen met 40 kWh voor de kleine rakker, na 175 km op 120 km/h ff lekker een broodje eten, en na een halfuur heb je sowieso weer 100 km extra, dan red je het wel om van noord naar zuid te rijden in redelijke tijd. Das toch maar een paar keer per jaar en mocht je dat echt niet willen pak je toch de grote familiewagen?
Thuis laad je hem via het stopcontact in 9 uur volledig op, een nachtje stilstaan op de oprit, je slaapt immers toch en morgenochtend heb je weer een volle accu als je naar je werk moet, extra voordeeltje, hij is alvast warm als je hem goed instelt zodra je instapt. Laadpaal met ondersteuning voor 32A (heb je niet thuis daar heb je maar 16A) kan die laadtijd nog eens halveren.

Dus is het een slecht alternatief.....het is eerder gewoon omschakelen, een dergelijk autootje bied niet de voordelen die een Tesla model 3 je bied...ook niet die van een VW id.3 of een afgeleide daarvan.
Maar wat het wel bied is een mooie instapper in een markt die sowieso al duurder word. Ja 23.000 euro is heel veel geld, maar er is 18 jaar geleden ook 24.000 gulden afgetikt voor mijn huidige Clio....
Dit soort wagens moet je niet willen kopen nieuw, private lease of gewoon wachten tot de eerste gebruikte op de markt komen.

Voor 7000 minder heb je ook een tweedehands Zoe met een 41 kWh accupakket, komt ietsje verder, kan net zo snel laden, maar bied door zijn Chameleon lader (altijd AC van 3 tot 41 kWh) een heel erg flexibele auto die je altijd met de snelheid kunt laden die je uitgekozen laadpaal kan.

Wil je snel en range dan betaal je daar een prijs voor, accu's zijn helaas niet goedkoop en gaan dat ook echt niet snel worden....wat je wel kunt beargumenteren, waarom zou ik een e-Up kopen terwijl ik voor 7000 meer een id.3 heb? Ja goed punt, ik zou dan ook wachten.
Maar het idee van een elektrische A-segmenter is echt geen heel vreemde. Het is zelfs voor een hoop mensen een ideale dagelijkse auto.

Dan kunnen we de dinosaurus in ons geruststellen met een lekker dikke V6 of 5 cilinder in de familieauto om daarmee elk jaar 5000 fun kilometers te rijden met een mooi geluid en bijbehorende vrijheid. Dat je dan iets meer kwijt bent op vakantie aan brandstofkosten...ach die verdien je wel terug doordat je dagelijkse auto weinig onderhoud nodig heeft.

Het probleem met het A-segment is dat de eisen vwb veiligheidssystemen en uitstoot steeds strenger worden. Gevolg: een auto produceren wordt duurder. En wel zo duur dat het in kosten niet veel meer uitmaakt of het een A- of B-segmenter is. Daarnaast is het A-segment alleen in Nederland populair, en nog een beetje als huurauto in de Zuid-Europese landen.
Je ziet dat een beetje knappe A-segmenter met airco zo'n 15k moet kosten. Een B-segmenter is niet heel veel duurder (zeg 2,5k, voor heel wat extra ruimte). Daarom stoppen veel fabrikanten met het A-segment.

De switch naar volledig elektrische A-segmenters vind ik een mooie, ik heb dan ook een eCitigo in bestelling staan. Elektrische aandrijving past gewoon heel goed bij een stadsauto, al vind ik die naam wat krom. Het is gewoon een ideale auto voor de kleinere ritjes, dat hoeft zeker niet per se in de stad te zijn. Wij rijden nooit in de stad, maar onze tweede auto, waar de eCitigo voor in de plaats komt, rijdt weinig op de snelweg.

Inderdaad Barri, een A segmenter in elkaar lassen/schroeven zal net zo duur zijn als een C of D segmenter. Iets meer kilo's aan staal, koper, plastic, rubber en vooral geluidsisolatie... Een 4 cilinder motor is een 4 cilinder in bewerkingstijd, 1.2L of 2.2L, alleen weer iets meer kilo's alu a € 1,- p/kg ofzo. Voordeel van sofware is dat het niets weegt voor alle auto's van een merk toepasbaar zijn. Je zet bij de goedkopere modellen gewoon de functionaliteiten "uit". Het prijsverschil tussen de segmenten zou dus steeds kleiner moeten worden, maar dan past het niet in het verdienmodel van: 1) De staat (belastingen) en 2) De fabrikant (Ego moet geld kosten)

Tropical Motors zei:
Nico GTR zei:

Het is maar net waar je de auto voor in gaat zetten. Wij hebben de Citigo in bestelling. Deze wordt voornamelijk ingezet voor woon-werk verkeer met 20 km enkele reisafstand. Bij het werk staat een laadpaal(bijna altijd onbezet) en thuis zijn het er 6 die< ondanks de Tesla’s in de straat, bijna nooit in gebruik zijn. Als ik naar bed ga terwijl de auto aan de oplader staat merk ik daar verder niets van.

Wij hebben ook een eCitigo in bestelling. Gewoon de hele nacht aan een gewoon stopcontact; geen probleem.

Terug
Bovenaan