A
Anoniem_1738404004
Guest
De verbruiksmonitor die AutoWeek ook beschikbaar stelt voor electrische autos: houdt geen rekening met de accu degradatie, of het feit dat de BMS van een electrische auto het accupakket in de winter minder vol doet laden.
Zie ook mijn verbruiksmonitor, want mijn Leaf heeft circa 11% accu degradatie. Ook weet ik dat nu met het koude weer het accupakket max 93% volgeladen wordt, dus 100% is eigenlijk nooit volledig vol. Want dan zou je accupakket heel gauw de geest geven! Daarom wordt in de zomer tot max 97.9% volgeladen.
Die verschillen zijn nog verwaarloosbaar: maar doordat de verbruiksmonitor niet rekening houdt met de variabelen bij een EV, krijg je eigenlijk een vertekend beeld. Waarschijnlijk zal er dus een lager gemiddeld verbruik getoond worden, dan ik daadwerkelijk rij inclusief de laadverliezen. Heeft AutoWeek hier ooit al eens over nagedacht? Want de verbruiksmonitor is sowieso nogal knullig aangepast, voor electrische autos. Aangezien waar ik de kWh's invul, nog steeds "Hoeveelheid (Liters)" staat.
Daarnaast zie ik veel gebruikers waardes van hun boordcomputer invullen: dat werkt natuurlijk ook niet. Zou het niet mogelijk zijn om de accu degradatie in te vullen? Niet dat iedereen dit weet, maar ik lees dat gewoon met een ODB2 dongle uit. In Drivvo heb ik mijn maximale accucapaciteit op 35kWh staan inplaats 39kWh, wat een veel realistischer gemiddeld verbruik oplevert.
Zie ook mijn verbruiksmonitor, want mijn Leaf heeft circa 11% accu degradatie. Ook weet ik dat nu met het koude weer het accupakket max 93% volgeladen wordt, dus 100% is eigenlijk nooit volledig vol. Want dan zou je accupakket heel gauw de geest geven! Daarom wordt in de zomer tot max 97.9% volgeladen.
Die verschillen zijn nog verwaarloosbaar: maar doordat de verbruiksmonitor niet rekening houdt met de variabelen bij een EV, krijg je eigenlijk een vertekend beeld. Waarschijnlijk zal er dus een lager gemiddeld verbruik getoond worden, dan ik daadwerkelijk rij inclusief de laadverliezen. Heeft AutoWeek hier ooit al eens over nagedacht? Want de verbruiksmonitor is sowieso nogal knullig aangepast, voor electrische autos. Aangezien waar ik de kWh's invul, nog steeds "Hoeveelheid (Liters)" staat.
Daarnaast zie ik veel gebruikers waardes van hun boordcomputer invullen: dat werkt natuurlijk ook niet. Zou het niet mogelijk zijn om de accu degradatie in te vullen? Niet dat iedereen dit weet, maar ik lees dat gewoon met een ODB2 dongle uit. In Drivvo heb ik mijn maximale accucapaciteit op 35kWh staan inplaats 39kWh, wat een veel realistischer gemiddeld verbruik oplevert.