Verbruiksmonitor geeft vertekend beeld bij EV's

A

Anoniem_1738404004

Guest
De verbruiksmonitor die AutoWeek ook beschikbaar stelt voor electrische autos: houdt geen rekening met de accu degradatie, of het feit dat de BMS van een electrische auto het accupakket in de winter minder vol doet laden.

Zie ook mijn verbruiksmonitor, want mijn Leaf heeft circa 11% accu degradatie. Ook weet ik dat nu met het koude weer het accupakket max 93% volgeladen wordt, dus 100% is eigenlijk nooit volledig vol. Want dan zou je accupakket heel gauw de geest geven! Daarom wordt in de zomer tot max 97.9% volgeladen.

Die verschillen zijn nog verwaarloosbaar: maar doordat de verbruiksmonitor niet rekening houdt met de variabelen bij een EV, krijg je eigenlijk een vertekend beeld. Waarschijnlijk zal er dus een lager gemiddeld verbruik getoond worden, dan ik daadwerkelijk rij inclusief de laadverliezen. Heeft AutoWeek hier ooit al eens over nagedacht? Want de verbruiksmonitor is sowieso nogal knullig aangepast, voor electrische autos. Aangezien waar ik de kWh's invul, nog steeds "Hoeveelheid (Liters)" staat.

Daarnaast zie ik veel gebruikers waardes van hun boordcomputer invullen: dat werkt natuurlijk ook niet. Zou het niet mogelijk zijn om de accu degradatie in te vullen? Niet dat iedereen dit weet, maar ik lees dat gewoon met een ODB2 dongle uit. In Drivvo heb ik mijn maximale accucapaciteit op 35kWh staan inplaats 39kWh, wat een veel realistischer gemiddeld verbruik oplevert.

Je kan alleen natuurlijk nooit een accudegradatie invullen, die moet je wel weten. Het belangrijkste is dat je kan zien wat het verbruik is.

Voor het vergelijken van het verbruik tussen EV's kun je het beste uitgaan van de WLTP waarden omdat dit op een gestandaardiseerde manier is gemeten!

Het is toch heel simpel, gewoon een jaartje bij houden hoeveel je betaald hebt voor stroom, hoeveel kWh je geladen hebt en hoeveel km je gereden hebt. Dan kun je dus je daadwerkelijke verbruik en je prijs per km uitrekenen.

Viel mij voor mijn Tesla niet tegen, iets van 1 kWh/100 km afwijking tov de boordcomputer.

Laatst bewerkt:
Een absolute afwijking zegt helemaal niks. 1 kWh op de hoeveel? Zelfs bij bv 20 kWh/100km heb je het dan al over een afwijking van 5%. Als hij zuiniger was, dan wordt die veel zinniger relatieve afwijking alleen maar groter.

De boordcomputer van mijn auto geeft dan minstens drie keer zo nauwkeurig het werkelijke verbruik aan.

Laatst bewerkt:
Ja dat is wat ik noteer: maar iedere keer als je volledig opgeladen hebt, wat ik dus niet zo vaak doe? Gaat AutoWeek verbruiksmonitor ervanuit dat een volle accupakket altijd 40kWh is, terwijl zelfs nieuw onder optimale omstandigheden maximaal 39kWh beschikbaar was.

Nu is dat 35kWh, dus ik denk dat het gemiddelde verbruik bij een volle acculading al gauw 10% tot 15% te laag berekend wordt. Minder kWh's betekent ja zuiniger gereden, alleen dat klopt niet. Het accupakket wordt gewoon minder volgeladen in de winter.
OK, ik dacht dat je gewoon kon invullen hoeveel kWh je van de laadpaal hebt gebruikt en het aantal kilometers dat je gereden hebt! Nu lijkt het helemaal onbetrouwbaar zeker omdat iedereen ook weer andere snelheden rijdt, snelweg, file, bebouwde kom etc. :unsure:

De Verbruiksmonitor is voor EV's in feite een kleine aanpassing vergeleken met brandstofauto's. En gebaseerd op de kilometers die je tussen twee laadbeurten (als tankbeurten) aflegt. Dus degradatie wordt daarin niet meegenomen, speelt geen rol. Een van de dingen die het bijhouden van kWh-verbruik via de Verbruiksmonitor lastiger maakt is dat je niet altijd goed ziet hoeveel je precies laadt/hebt geladen en je daardoor gemakkelijker een inschatting maakt van een gemiste laadsessie of gewoon weer een nieuwe reeks start. Het is wel iets waar we het komende jaar over na gaan denken: welke tools zijn optimaal en welke kunnen/willen we verbeteren?

Uiteindelijk is het simpel beide te doen @Joost Boers.

SoC bij begin laadbeurt
SoC bij einde laadbeurt

Geladen kWh (afgelezen van device, dit is per definitie al relatief onbetrouwbaar maar goed 98%....niet zeuren)
Gereden kilometers.

Op termijn zul je dan zien dat er een discrepantie ontstaat met de hoeveelheid kWh/% SoC. Dan weet je direct de degradatie.

Terug
Bovenaan