Rutger DC
Asfaltkampioen

Venucia (Qichen) werd in september 2010 geïntroduceerd en was oorspronkelijk een merk van de joint-venture Dongfeng Motor tussen de Dongfeng Motor Group en Nissan. In die tijd waren niet-Chinese autofabrikanten die lokaal in China auto's produceren verplicht om een Chinees merk met hun joint-venture-partner op te richten, met als doel een overdracht van technologie. Zo verschenen er rond die tijd talloze nieuwe merken, waarvan de meeste een sluimerend bestaan leidden. In de praktijk kregen die joint-venture merken meestal een oud model van het niet-Chinese automerk, of een antiek model waar een elektrische aandrijflijn in werd gemonteerd.
De twee grote uitzonderingen op deze regel zijn Baojun (van SAIC-GM-Wuling) en Venucia. In 2011 begon Venucia overigens wel met een afgeleide van een niet dauwfris Nissan-product: de D50 sedan, kort daarna gevolgd door de R50 hatchback. Deze auto's zijn gebaseerd op de eerste generatie Nissan Tiida. Later volgden de Morning Wind (Nissan Leaf met eigen logo's), T70 (op basis van de eerste generatie Nissan Qashqai) en de R30 (grondig bewerkte versie van de Nissan Micra/March K13). In 2013 lag de jaarverkoop al direct boven de 100.000 exemplaren. Voor veel minder geld dan je voor een Nissan kwijt was, kocht je immers een Venucia met dezelfde techniek.
In 2017 werd Venucia onafhankelijk van Nissan en ging Dongfeng Nissan Venucia verder als Dongfeng Venucia. Dat jaar werden bovendien diverse nieuwe producten gelanceerd, met een nieuwe ontwerptaal en veel meer op zichzelf staande modellen: de M50V MPV, D60 sedan en later de T60 SUV en T90 SUV. Dat jaar liep de verkoop op tot ruim 145.000 verkochte auto's, maar daarna liepen de verkopen geleidelijk terug. De vorig jaar gepresenteerde Xing (Star) was een belangrijke nieuwe auto voor Venucia, met een nieuw platform en een nieuwe ontwerptaal. Helaas is ook de Xing geen groot succes; die trok in oktober 2020 iets meer dan 3.000 klanten en is na de D60 sedan de bestverkochte Venucia.
De eerste serie modellen van Venucia: de D50 sedan en deze R50 hatchback op basis van de Nissan Tiida.

Later verschenen onder meer de R30 op basis van de March/Micra K13...

... en de T70 op basis van de eerste generatie Nissan Qashqai.

De M50V was de eerste MPV van Venucia en flopte jammerlijk.

Huidig modellenaanbod
e30
Introductiejaar: 2019
Prijs 72.400-85.400 RMB
Aan de basis staat de elektrische Venucia e30, een rebadge van de Renault City K-ZE (Dacia Spring).

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5713/
D60 (EV)
Introductiejaar: 2017
Prijs 69.800-140.800 RMB (EV 144.775-178.800 RMB )
De D60 kreeg voor modeljaar 2021 een grondige facelift. Daarbij profiteerde de auto ook van een nieuw dashboard.




De pre facelift blijft leverbaar en dienst als instapuitvoering.

De D60 EV heeft een 58 kWh accupakket. De EV heeft nog de oude neus.

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5159/ / https://photo.yiche.com/serial/5846/
T60 (EV)
Introductiejaar: 2018
Prijs 86.800-112.800 RMB (168.800-181.800 RMB )




De T60 EV heeft een 60,7 kWh accupakket.

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5421/ / https://photo.yiche.com/serial/5721/
V-Online
Introductiejaar: 2021
Prijs 99.800-130.800 RMB
De V-Online (Chinese naam: Da V ofwel Grote V) was vorig jaar de laatste toevoeging aan het Venucia-gamma. Deze middelgrote SUV is 4562 mm lang, 1917 mm breed en 1617-1625 mm hoog. De wielbasis is 2700 mm. De auto is net als de grotere Xing voorzien van een 1.5T 48V-mildhybride benzinemotor met 190 pk.




Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7539/
Introductiejaar: 2019
Prijs 126.600-149.600 RMB
De Xing is na de T90 Venucia's grootste SUV. De Xing is 4691 mm lang, 1905 mm breed en 1694-1706 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2756 mm. De auto is voorzien van een 1.5T benzinemotor met 48V-mildhybridetechniek, goed voor een systeemvermogen van 190 pk.





Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/6143/
T90
Introductiejaar: 2016
Prijs 118.800-154.800 RMB
Voor modeljaar 2021 is de T90 weer helemaal bij de tijd, een nieuwe 1.5T benzinemotor (van Mitsubishi, de hofleverancier van talloze Chinese autofabrikanten) met 48V mildhybride-techniek deed namelijk zijn intrede.




Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/4797/