Ik denk dat de topicstarter niet goed begrijpt hoe het werkt met velgen.
Antwoord op de topictitel:
Nee een velg van een ander automerk past over het algemeen niet zomaar.
Elk automerk heeft verschillende maten voor de velgen. Dit verschilt per model maar ook bij hetzelfde model onderling kan dit zelfs verschillen afhankelijk van de uitvoering en de keuze van de klant. (Lichtmetaal heeft veelal een andere maat dan staal)
Dit komt onder andere door:
- Aantal wielbouten/moeren: 4, 5 en soms zelfs 6, vroeger kwam 3 ook nog wel voor.
- Steekmaat: afstand tussen de wielbouten in milimeter zoals 4x100 of 5x115 (4 en 5 is het aantal bouten)
- Naafdiameter: de groote van de middenopening van de velg in milimeter. Hier zit veel verschil tussen de merken onderling. Groter kan soms worden opgevangen door een centreerring, kleiner past sowieso niet.
- Velgbreedte: de ene velg is breder of smaller dan de andere velg.deze maat is aangeduid in inches. Een te breed wiel kan gaan aanlopen tegen je wielkast of veerpoot.
- Et waarde: de afstand tussen het midden van de velg en het montagevlak in milimeter. Deze wordt afgestemd op de positie van het wiellager zodat het midden van de velg het midden van het lager belast, zodat die gelijkmatig slijt. Maar dit is van nog veel meer factoren afhankelijk.
- lengte van het schroefdraad: niet elke velg is even dik, het schroefdraad van de bouten of studs kan te kort of te lang zijn bij het monteren van andere velgen. Hierdoor kan het gebeuren dat een velg niet voldoende vast zit. Een wiel kan er daardoor af komen of het kan bewegen ten opzichte van de naaf omdat de wielmoeren niet ver genoeg er op gedraaid kunnen worden. Te lange wielbouten kunnen achter de naaf tegen andere onderdelen aan komen en deze beschadiigen of zelfs het wiel blokkeren.
- type wielmoeren/bouten. Je hebt onder andere conisch en bolconisch, maar in zeldzame gevallen bestaan er ook velgen die vlakke bouten of moeren gebruiken. Deze typen zijn niet uitwisselbaar.
Daarnaast is de bandenmaat een meebepalende factor of een velg onder een andere auto past.
een te brede band kan aanlopen tegen veerpoot of wielkast, een te smalle band op een brede velg ziet apart uit maar is ook slecht voor de band.
Een te hoge of te lage band kan ervoor zorgen dat je kilometerteller afwijkt van de werkelijke snelheid.
Conclusie:
Je kunt dus niet even een velg op een andere auto zetten als je niet weet of alle maten en specificaties overeen komen, of voldoende overeen komen dat de velg wel past.
Als je bovenstaande niet begrijpt: rijd langs een velgen en banden handelaar en vraag daar wat ze kunnen aanbieden voor jou auto. Zij kunnen je de juiste velgen verkopen.