velg van ander automerk past toch gewoon?

aaa 2908969

Wegverkenner
Stel ik heb een vw en ik zie leuk stel gebruikte sportvelgen dat het logo van een ford hebben.

Dan passen deze ford velgen tot gewoon op de vw als het aantal bout gaten overeenkomt ofniet? Of moeten de sportvolgen persee van hetzelfde merk als de auto zijn?

En vraag 2, zijn deze logo's die op de doppen zitten helemaal vast erin of kun je die makkelijk eruit klikken en vervangen?

Hieronder een voorbeeld wat ik bedoel:
iu

De website Steekmaat.nl geeft uitkomst.
Ik weet dat dit Fiesta velgen zijn, steek 4*108. Volkswagen, de Up, heeft 4*100. En de ET waarde en naafdiameter zullen ook wel verschillen.

Er zijn veel merken met 4*100 en de naafdiameter is vaak op te lossen met vulringen.

Ik weet dat dit Fiesta velgen zijn, steek 4*108. Volkswagen, de Up, heeft 4*100. En de ET waarde en naafdiameter zullen ook wel verschillen.

Er zijn veel merken met 4*100 en de naafdiameter is vaak op te lossen met vulringen.
Dat is een handige website. Thanks!

ET waarde en steekmaat. Kapje tik je er zo uit, vanaf de binnenkant.
dankje!

En ook even opletten bij de wielbouten. Bij mij hadden de velgen met de zomerbanden wielbouten met een bolle conische kant en de velgen met winterbanden een rechte conische kant.

Ik zie dat Steekmaat.nl veel verschillende merken heeft.
euhm, nou zal per merk ook de kwaliteit verschillen gok ik?
hoe weet ik wat een goed kwaliteitvol merk is en welke niet?

Wat bedoel je precies? Steekmaat geeft alleen maar de maat weer en biedt geen wielen aan.

Ik denk dat de topicstarter niet goed begrijpt hoe het werkt met velgen.

Antwoord op de topictitel:
Nee een velg van een ander automerk past over het algemeen niet zomaar.

Elk automerk heeft verschillende maten voor de velgen. Dit verschilt per model maar ook bij hetzelfde model onderling kan dit zelfs verschillen afhankelijk van de uitvoering en de keuze van de klant. (Lichtmetaal heeft veelal een andere maat dan staal)

Dit komt onder andere door:
- Aantal wielbouten/moeren: 4, 5 en soms zelfs 6, vroeger kwam 3 ook nog wel voor.

- Steekmaat: afstand tussen de wielbouten in milimeter zoals 4x100 of 5x115 (4 en 5 is het aantal bouten)

- Naafdiameter: de groote van de middenopening van de velg in milimeter. Hier zit veel verschil tussen de merken onderling. Groter kan soms worden opgevangen door een centreerring, kleiner past sowieso niet.

- Velgbreedte: de ene velg is breder of smaller dan de andere velg.deze maat is aangeduid in inches. Een te breed wiel kan gaan aanlopen tegen je wielkast of veerpoot.

- Et waarde: de afstand tussen het midden van de velg en het montagevlak in milimeter. Deze wordt afgestemd op de positie van het wiellager zodat het midden van de velg het midden van het lager belast, zodat die gelijkmatig slijt. Maar dit is van nog veel meer factoren afhankelijk.

- lengte van het schroefdraad: niet elke velg is even dik, het schroefdraad van de bouten of studs kan te kort of te lang zijn bij het monteren van andere velgen. Hierdoor kan het gebeuren dat een velg niet voldoende vast zit. Een wiel kan er daardoor af komen of het kan bewegen ten opzichte van de naaf omdat de wielmoeren niet ver genoeg er op gedraaid kunnen worden. Te lange wielbouten kunnen achter de naaf tegen andere onderdelen aan komen en deze beschadiigen of zelfs het wiel blokkeren.

- type wielmoeren/bouten. Je hebt onder andere conisch en bolconisch, maar in zeldzame gevallen bestaan er ook velgen die vlakke bouten of moeren gebruiken. Deze typen zijn niet uitwisselbaar.

Daarnaast is de bandenmaat een meebepalende factor of een velg onder een andere auto past.
een te brede band kan aanlopen tegen veerpoot of wielkast, een te smalle band op een brede velg ziet apart uit maar is ook slecht voor de band.
Een te hoge of te lage band kan ervoor zorgen dat je kilometerteller afwijkt van de werkelijke snelheid.

Conclusie:
Je kunt dus niet even een velg op een andere auto zetten als je niet weet of alle maten en specificaties overeen komen, of voldoende overeen komen dat de velg wel past.

Als je bovenstaande niet begrijpt: rijd langs een velgen en banden handelaar en vraag daar wat ze kunnen aanbieden voor jou auto. Zij kunnen je de juiste velgen verkopen.

Laatst bewerkt:
Moet een auto niet ook opnieuw worden uitgecamberd als je er andere wielen op zet? Het loont sowieso om te balanceren als je de wielen toch al wisselt, maar een ander wiel is toch een beetje hetzelfde als spacers? Moet het camber dan niet worden aangepast? Als je toch het camber aanpast, dan kun je net zo goed volledig uitlijnen.

Moet een auto niet ook opnieuw worden uitgecamberd als je er andere wielen op zet? Het loont sowieso om te balanceren als je de wielen toch al wisselt, maar een ander wiel is toch een beetje hetzelfde als spacers? Moet het camber dan niet worden aangepast? Als je toch het camber aanpast, dan kun je net zo goed volledig uitlijnen.
Ligt er maar geheel aan wat voor wiel/band combinatie je monteert.
Er zijn genoeg mensen met 2 verschillende sets wielen (zomer en winterset) Als alles gewoon goed is uitgezocht en redelijk met elkaar overeen komt hoef je echt niet elke keer opnieuw uit te lijnen.

Balanceren doe je bij nieuwe banden en na ongeveer de helft van de levensduur als er trillingen onstaan bij ongeveer 80km/h of meer. Want door slijtage kan de balans nog wel eens verschuiven en wielgewichtjes kunnen ook loskomen/loslaten waardoor de balans ook niet meer klopt.

Bij spacers verleg je de ET waarde. Dit kan zorgen voor afwijkend camber en je sporing kan te sterk worden daardoor.
Maar als je het juist doet hoeft niet voor problemen te zorgen.

Alles hangt van elkaar af. Een wijziging of reparatie aan je ophanging betekend wel altijd uitlijnen.

Ik kan me trouwens geen enkele uitlijner bedenken die alleen een camber gaat afstellen omdat je spacers gemonteerd hebt... Dan versta je je vak gewoon niet. Of je doet iets op speciaal verzoek. Je stelt alles wat mogelijk is af, of je doet het niet.
Extra camber zorgt eigenlijk altijd voor extra slijtage, omdat het wiellager anders belast wordt dan de bedoeling is.

Dus bij een andere ET waarde moet je dus uitcamberen (en kun je dus net zo goed uitlijnen). Hier heeft 1 op de 10 trucks een liftkit en vaak met spacers, maar soms zie je aan de bandenslijtage dat er iets aan de uitlijning niet meer klopt. Ik neem aan dat je met spacers of een andere ET waarde ook andere bearings nodig hebt? Alleen sporing kun je aanpassen met touwtjes, toch? Camber en caster kan alleen met apparatuur?

Nee, bij een andere et is het lang niet altijd noodzakelijk om de boel uit te lijnen. Dat is ook afhankelijk van de rest van de maten van de velg en welke bandenmaat je gebruikt en waarom je die spacer gebruikt.

Dat de uitlijning verkeerd staat bij die trucks komt meer door de liftkit dan door eventuele spacers.
Die liftkit veranderd namelijk de hele constructie van geometrie. De draagarmen en schokdempers + veren komen onder een andere hoek te staan, daardoor komen caster, camber en sporing onder een andere hoek te staan.
Dat veroorzaakt veel meer bandenslijtage dan een gemiddelde spacer...

Uitlijnen kan geheel zonder apparatuur op een vlakke vloer met o.a. touwtjes en schietlood. Dat wordt bij diverse sport en circuit auto's ook nog steeds gedaan.
Maar je moet wel heel goed weten wat je doet en goede referentiepunten gebruiken.
Uiteraard moet je ook alle afstelgegevens hebben en begrijpen.

Het voordeel van uitlijnapparatuur is dat deze zichzelf als vast referentiepunt gebruikt en kan bepalen hoe de auto er voor staat. Daardoor wordt het allemaal veel eenvoudiger en sneller.

Het vervangen van wiellagers(bearings) is normaliter niet nodig, maar door een afwijkende et waarde kan het lager wel snelller gaan slijten omdat deze verkeerd belast wordt. Daardoor is de kans dat deze wel eerder vervangen moet worden voor nieuw.

Maar we dwalen heel erg offtopic nu. Het gaat hier over velgen, niet over wel of niet uitlijnen. Ik denk dat daar beter een afzonderlijk topic over kan worden aangemaakt.

Wat bedoel je precies? Steekmaat geeft alleen maar de maat weer en biedt geen wielen aan.
Ik denk dat de topicstarter niet goed begrijpt hoe het werkt met velgen.

Ik begrijp het prima. jij begrijpt mij niet.
Als je de website Steekmaat.nl opent en je voelt je kenteken in en daarna op een bandenmaat bij "mogelijke banden maten"
Dan word je naar de website winparts.nl geleid zoals bijvoorbeeld deze waar je nieuwe velgen kan kopen.
Maar er worden op die website verschillende merken verkocht.

Dus nogmaals de simpele vraag:
Nou zal per merk ook de kwaliteit verschillen gok ik?
hoe weet ik wat een goed kwaliteitvol merk is en welke niet?

Je haalt de termen velgen en banden nu door elkaar.
Banden discussies hebben we er diverse van. Misschien daar eens kijken?

Ik reageerde op je initiele vraag met betrekking tot de velgen. Banden is weer een compleet andere discussie...

Terug
Bovenaan