Veiligste manier van tunen

Rikkertttt

Net ingestapt
Beste Leden,

Ik zit te denken om mijn LPG systeem uit mijn suzuki swift sport (2020) te halen en om hem dan te laten tunen. LPG is lekker goedkoop en hij rijdt er goed op, maar tunen wordt afgeraden op LPG. Ik vind het wel jammer, want ik maak veel kilometers (128 per dag) alleen vind wat meer power ook erg leuk. Jammer dat LPG slecht tune baar is :(.

Ik wil uitzoeken wat de veiligste manier van tunen is. Alleen chiptuning? Of stage 2? Het veiligste is natuurlijk niet tunen, dat snap ik. Maar wat kan ik het beste doen? Stage 1, 2 of 3? Of juist iets anders? Ik ben er niet zo bekend mee, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Hopelijk zijn hier wat experts die mij zouden kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Rik
 
Wat is stage 1, 2 of 3?
Ik zou lekker de LPG erin houden en genieten van een relatief vlotte en zuinige auto!
 
Waarom zou LPG slechts tunebaar zijn? LPG heeft een mooi hoog octaangetal, dat is juist mooi voor tuning. En anders de LPG computer ook opnieuw af laten stellen zodat die automatisch over schakelt op benzine als je eens het vermogen aan spreekt.
 
Als je gaat tunen dan is de veiligste manier om

1. Eerlijk te zijn wat je wilt en niet wilt
Is het erg dat de motor nerveus stationair loopt? Dat bv een zwaardere koppeling erin moet die lastig te doseren is? Of wil je gewoon net wat meer power wat je ook maar heel af en toe gebruikt?

2. Als je het gaat doen zoek dan een bedrijf uit die er echt verstand van heeft.
Bijvoorbeeld chiptuning kan een hele goede zet zijn. Maar er is ook heel veel troep dat al snel of juist na langere tijd schade kan geven.

3. Zorg dat de basis goed is
Is al het onderhoud op peil? Zijn zwakke punten of zaken die vanwege slijtage al minder zijn al aangepakt?

Zo moet je aardig kunnen beginnen. De LPG hoeft er niet perse uit zoals al aangegeven is.
 
Een ongeblazen benzinemotor heeft niet zoveel aan chiptuning. De winst die je daarmee kunt boeken is verwaarloosbaar eigenlijk.
Een ongeblazen benzineblok is eigenlijk alleen mechanisch te tunen. Dan kan er veel, maar dat kost ook veel.
Als deze Suzuki er wel een is met een geblazen 1.4, dan is chiptuning een mogelijkheid. Hoeveel er mee te bereiken is weet ik niet, maar hou het binnen de veilige marges, want als ie ploft, dan ploft ie ook echt.
 
Normaal gesproken heeft een 2020 Swift Sport een turbo motor. Je gaat van 140 naar 165pk.
 
De veiligste manier van tunen is je radio op een zender afstemmen. :p

Maar zo'n 1.4 Swift is toch al van zichzelf een vrij rap karretje?
Bij deze afstanden zou ik de LPG zeker niet verwijderen, vraag een goede LPG specialist naar de mogelijkheden.
 
Ik heb een systeem van prins, en heel veel mensen die autos tunen geven aan dat ze geen autos met LPG tunen. Ik heb een mail gestuurd naar prins over het tunen van mijn auto en hun raden het ook af omdat ik een VSI 2.0-DI systeem in de auto heb. Geen idee wat dit inhoudt maar ze geven wel aan dat met een VSI 3.0 systeem het wat beteouwbaarder zou worden.

Het jammere is dat ik er totaal geen verstand van heb en dus niet weet wat waar is en wat niet :(
 
Rikkertttt zei:
Ik heb een systeem van prins, en heel veel mensen die autos tunen geven aan dat ze geen autos met LPG tunen. Ik heb een mail gestuurd naar prins over het tunen van mijn auto en hun raden het ook af omdat ik een VSI 2.0-DI systeem in de auto heb. Geen idee wat dit inhoudt maar ze geven wel aan dat met een VSI 3.0 systeem het wat beteouwbaarder zou worden.

Het jammere is dat ik er totaal geen verstand van heb en dus niet weet wat waar is en wat niet :(

Het basisprincipe is eenvoudig: Men neme een beetje brandstof en een bijbehorende hoeveelheid lucht (zuurstof), vonkje erbij en het mengsel verbrandt. (let op! explodeert niet!!)
Tunen is er voor zorgen dat er meer van dat mengsel in de cilinder komt om zo meer druk bij de verbranding te krijgen. Bij een turbomotor laat je de turbo iets meer lucht inblazen en dan iets meer brandstof erbij. En dan wordt het puzzelen: Kan de brandstofpomp de gevraagde hoeveelheid leveren? Kunnen de verstuivers het aan? Kan er voldoende lucht worden aangezogen en afgegeven worden door de turbo? Is het blok stevig genoeg om de extra krachten op te vangen? Kunnen de extra uitlaatgassen makkelijk afgevoerd worden? Is er voor de onderdelen voldoende koeling aanwezig of raakt alles over verhit en smelt alles samen? Kan de koppeling het aan? De aandrijfassen? Bij een standaard motor heeft een fabrikant iets betrouwbaars ontwikkeld met een bepaalde veiligheidsmarge. Door "iets" te wijzigen zal, om het goed te doen, er behoorlijk gerekend, geprogrammeerd en getest moeten worden met de computer die alles aanstuurt. En dat is duur (veel manuren). Dat ontwikkel je als fabrikant niet voor 10 fanaten die op LPG rijden én willen tunen....
 
Pietzoveel zei:
Rikkertttt zei:
Ik heb een systeem van prins, en heel veel mensen die autos tunen geven aan dat ze geen autos met LPG tunen. Ik heb een mail gestuurd naar prins over het tunen van mijn auto en hun raden het ook af omdat ik een VSI 2.0-DI systeem in de auto heb. Geen idee wat dit inhoudt maar ze geven wel aan dat met een VSI 3.0 systeem het wat beteouwbaarder zou worden.

Het jammere is dat ik er totaal geen verstand van heb en dus niet weet wat waar is en wat niet :(

Het basisprincipe is eenvoudig: Men neme een beetje brandstof en een bijbehorende hoeveelheid lucht (zuurstof), vonkje erbij en het mengsel verbrandt. (let op! explodeert niet!!)
Tunen is er voor zorgen dat er meer van dat mengsel in de cilinder komt om zo meer druk bij de verbranding te krijgen. Bij een turbomotor laat je de turbo iets meer lucht inblazen en dan iets meer brandstof erbij. En dan wordt het puzzelen: Kan de brandstofpomp de gevraagde hoeveelheid leveren? Kunnen de verstuivers het aan? Kan er voldoende lucht worden aangezogen en afgegeven worden door de turbo? Is het blok stevig genoeg om de extra krachten op te vangen? Kunnen de extra uitlaatgassen makkelijk afgevoerd worden? Is er voor de onderdelen voldoende koeling aanwezig of raakt alles over verhit en smelt alles samen? Kan de koppeling het aan? De aandrijfassen? Bij een standaard motor heeft een fabrikant iets betrouwbaars ontwikkeld met een bepaalde veiligheidsmarge. Door "iets" te wijzigen zal, om het goed te doen, er behoorlijk gerekend, geprogrammeerd en getest moeten worden met de computer die alles aanstuurt. En dat is duur (veel manuren). Dat ontwikkel je als fabrikant niet voor 10 fanaten die op LPG rijden én willen tunen....

Thanks voor je antwoord. Met chiptuning zou ik er waarschijnlijk zon 35PK en 65NM koppel bij krijgen. Klinkt niet heel veel. (Naja, 65 nm koppel op 220 koppel is wel aardig wat natuurlijk) dus ik heb zoiets van dat kan de auto wel aan toch? Het is de sport variant van de swift natuurlijk. Kijk als ik geen LPG er in had had ik hem al lang laten chippen, omdat mij dat wat meer bekend is. Maar doordat LPG in mijn auto zit en ik daar niks van af weet ben ik echt super voorzichtig. Ik wil gewoon dat mijn auto sneller kan inhalen en wat sneller op trekt. Ik hoef er geen 300km/u mee te rijden op de mooie autobahn en mijn ritjes van en na werk zal ik sporadisch is een keer gebruik maken van de extra power. Meeste is gewoon in zijn 6 op cruise control de snelweg over.

Het is al wel een rap karretje hoor, maarja, kan altijd net ietsjes rapper 😝

Gr, rik
 
Is er geen merkgebonden forum voor Suzuki waar ervaringen te vinden zijn? Mijn keuze zou in dit geval inruilen voor een andere auto zijn. Een goed werkende lpg-installatie verwijderen terwijl je veel kilometers rijdt voelt voor mij vooral als kapitaalvernietiging.
 
Dakloos zei:
Is er geen merkgebonden forum voor Suzuki waar ervaringen te vinden zijn? Mijn keuze zou in dit geval inruilen voor een andere auto zijn. Een goed werkende lpg-installatie verwijderen terwijl je veel kilometers rijdt voelt voor mij vooral als kapitaalvernietiging.

Voor zover ik weet niet, mijn situatie is natuurlijk erg specifiek. Mensen die LPG laten installeren rijden natuurlijk veel kilometers, en nemen vaak een zuinige auto. Ik wil het beste van de 2 werelden combineren.
 
Rikkertttt zei:
Dakloos zei:
Is er geen merkgebonden forum voor Suzuki waar ervaringen te vinden zijn? Mijn keuze zou in dit geval inruilen voor een andere auto zijn. Een goed werkende lpg-installatie verwijderen terwijl je veel kilometers rijdt voelt voor mij vooral als kapitaalvernietiging.

(...) Ik wil het beste van de 2 werelden combineren.

Altijd het beste recept voor succes. :T
 
Van die extra pk's zal je in de praktijk weinig gaan merken aangezien die er pas bij komen tegen het rode gebied van je toerenteller.
En ik heb een sterk vermoeden dat je dat extra koppel ook voornamelijk gaat beleven dankzij de traction control, bij lichte autootjes met voorwielaandrijving blijft het altijd lastig om toegevoegd vermogen en koppel op een bruikbare manier over te brengen op de weg.
Ik kan je alleen maar het advies geven om alles te laten zoals het is, de Swift Sport heeft standaard al ruim voldoende vermogen en koppel mee gekregen om vlot door het verkeer heen te kunnen gaan.

Ik heb hier een vrij zware 5,7L V8 staan die 305pk en 475Nm aan koppel kan leveren aan de achteras (meetgegevens dyno testbank), dit zijn hele leuke cijfertjes maar in de praktijk zijn die waarden echter geheel waardeloos en alleen maar nuttig om de banden op te roken en mezelf te lanceren in een richting die de auto zelf uitkiest.
(en dat is meestal een totaal andere richting als die ik wens aangezien al dat vermogen bij mij niet getemperd wordt door computertjes en traction control:))
 
Wat nog niet genoemd is. is het feit dat zulke dingen razendsnel wennen en je je afvraagt , is dat nou alles?
Ik heb jaren rondgereden met Peugeot 306 turbodiesels, die pakweg 20 pk en 50 Nm meer hadden dan standaard (was simpel te doen met standaard turbo en inspuitpomp) en 3 dagen na het tunen was je alweer totaal gewend aan de extra pit.
Reed ik in een andere/nieuwe, ongetunde, was je in 1 dag alweer gewend..
 
EVV zei:
Waarom zou LPG slechts tunebaar zijn? LPG heeft een mooi hoog octaangetal, dat is juist mooi voor tuning. En anders de LPG computer ook opnieuw af laten stellen zodat die automatisch over schakelt op benzine als je eens het vermogen aan spreekt.

Voor zo'n tuner die overal standaard software induwt (wat 80% doet) word het lastig.
 
De veiligste manier is om een auto te kopen die qua performance aan je wensen voldoet. De te behalen resultaten zijn minimaal en zoals iemand hierboven ook zegt, die kleine verschillen wennen heel snel. Voor een serieus effect wil je eigenlijk dingen die natuurkundig gewoon niet kunnen met een bepaald type auto. Er zijn maar heel weinig auto's die zijn gebouwd voor veel meer performance. Zou ook raar zijn want dan worden die dingen onnodig duur, door onderdelen die je niet gebruikt of die zwaar overgedimensioneerd zijn.
 
Deze twee dingen (lage kosten per km en meer vermogen) rijmen natuurlijk voor geen meter; elke besparing van de LPG gooi je nu overboord door de auto te tunen (eenmalige investering) én de hogere brandstofkosten wanneer je het extra vermogen aan wilt spreken. Daarnaast heeft het ook een nadelig effect op de levensduur van slijtageonderdelen dus onderaan de streep kun je er wel van uit gaan dat de LPG voor spek en bonen is geïnstalleerd.

Ik snap echter volledig waarom je de tuning overweegt, ik heb ook een turbodiesel gehad waarvan het vermogen als "bij toverslag" flink was toegenomen. In combinatie met mooie velgjes, een verlaagd onderstel en wat andere modificaties zet je zo'n auto lekker naar je eigen hand en een pak extra pk's is dan een beetje de kers op de taart zeg maar.

Toch zou ik het in dit geval niet doen, maak lekker je goedkope kilometers met de Swift zoals 'ie is en tzt kun je wellicht wat dichterbij gaan werken en ga je lekker los met een andere auto waarbij de lage kosten per kilometer niet direct de voornaamste drijfveer moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan