Veiligheidsgordel (riem), alleen gordel (stof) vervangen, hoe gordel los uit blokkeringsmechanisme?

A

Anoniem

Guest
Update nav reakties: Ook op "Onderdelenlijn.nl" gezet! Sloopbedrijven hebben bijna geen gordels voor Toyota Picnic! 1 gevonden en die is 4 keer duurder dan alleen band laten vervangen ;(

Goedendag,


Mijn veiligheidsgordel is tijdens APK afgekeurd op slijtage. Mechanisme is dus goed. Ik wil alleen de gordel vervangen. Nu heb ik gelezen dat je hem niet mag doorknippen of verwijderen omdat er een veer in het blokkeringsmechanisme zit. Al een aantal bedrijven gevonden die de band vervangen. Ook zeilmakerijen!
Hoe wordt de gordel uit het blokkeringsmechanisme (vastzetten bij botsing) gehaald en weer teruggezet zonder dat veer terugschiet? Voor uit- en inbouw van totaalsysteem genoeg video's gevonden, maar het gaat mij puur om losmaken oude en bevestigen nieuwe gordel in het blokkeringsmechanisme. Ik zoek ook verder naar video's en tekst!


Alvast bedankt!
 
Waarom vervang je het niet gewoon voor een complete nieuwe? Op de sloop zal er vast wel een te vinden zijn. Zorg echter wel dat je er dan eentje zoekt uit een auto die niet in elkaar gereden is, omdat dan de gordelblokkering al kapot kan zijn (one time use)
 
a.u.b. alleen reageren op de vraag. Andere dingen zijn al bekend/ben ik mee bezig ;)
 
Ik denk dat je bij het vervangen van de band niet automatisch een nieuw type goedkeur hebt... tenzij je het e-keur nummer etiket over zet. Watersportzaken lever de zogenaamde hangbanden gewoon per meter.
 
Zoek eens op engelse en duitse sites zou ik zeggen.
Eisen dat er alleen geantwoord mag worden op de specifieke vraag heeft meestal het effect dat men een topic gaat vervuilen trouwens.

Verder is het idd zo dat het typegoedkeur vervalt als je zelf aanpassingen vericht.
Wellicht is het een idee om een universele gordel te plaatsen: https://www.gordelspecialist.nl/completeautogordel. Enige nadeel is dat je geen gordelspanner meer hebt, mocht deze origineel wel aanwezig zijn geweest (gordelspanner is het ondereel dat er voor zorgt dat tijdens een ongeval de riem aangespannen wordt, dit is dus niet hetzelfde als de gordelblokkade die in vrijwel elke gordel zit)
 
Bedankt! Gordelspecialist is bekend ;)
Airbagbank.eu ook.
 
Bedankt, losmaken accu is bekend.
Hoezo bezuinigen op veiligheid? Laat gordelband door erkend bedrijf eropzetten.
 
Wat kan ik me voorstellen als 'erkend'? Staat dit bij de RDW als een "gecertificeerd bedrijf voor het omzetten van gordels" geregistreerd? Of heeft het slechts een inschrijving bij de KvK? Is het door de fiscus 'erkend' omdat er wat BTW betaalt wordt? Normaliter dient een autofabrikant allemaal botsproeven en kwaliteits controles te doorlopen vóórdat een typegoedkeuring wordt afgegeven. Ik heb nog niet vernomen dat er voor autogordels bedrijven zijn, die de certificering hebben, dat indien zij een gordel vervangen, dit zonder te testen door de RDW, gefiatteerd krijgen voor o.a. de APK...
 
Beste Pietzoveel, mogen bedrijven zoals Gordelspecialist en Airbagbank.eu volgens jou geen gordelbanden vervangen omdat die niet voldoen aan de APK-eisen? Heb jij webpagina waar dat staat?
 
Ik niet... Bevestigen zij dat wat zij uitvoeren toegestaan is ? ( Je kon vroeger ook je km stand laten terugdraaien via "bedrijven" )
 
Jammer dat het bij invullen en mening geven blijft en je geen bronnen geeft. Ik stel vragen omdat ik wil leren.
 
Als je iets in de automotive brache wil, op gebied van constructie en veiligheid, hangen er binnen de EU heel veel regels aan vast. Een auto importeren van buiten de EU is een crime, bij de RDW dien je van alles te laten testen of aan te tonen. Ook op het gebied van airbags en gordels dienen er typegoedkeuringen te zijn verleend, het EU-keurmerk. Een systeem gordel kan goedgekeurd zijn, maar het separaat vervangen van de band is dat dus niet. De goedkeuring gaat over de hele keten van het product. Het vervangen van het band deel van je gordel kan natuurlijk, maar de manier, met welk garen en van hoe eea gestikt wordt zodat dit conform de EU-certificering geschiedt is mij niet bekend. Uiteindelijk is het je eigen veiligheid. Het zou alleen een beetje triest zijn als je bij een aanrijding extra letsel oploopt omdat je stiksel van je gordel niet tegen de klap bestand bleek. Is het bedrijf die de vervanging van de band uitvoerde hiervoor aansprakelijk te stellen?

Als je met 50 km/u tegen een boom aan rijdt en je auto wordt 1 meter korter voordat je stil staat... Hoeveel kg komt er aan je gordel te hangen? Ik schat zo'n 3.000 kg....
 
Als je al hebt gekozen, waarom vraag je het dan nog? Je hebt een zeilmakerij gevonden die de gordelband gaat vervangen en je gaat er bij de eerste de beste klapper achter komen of ze dat goed hebben gedaan. Wat is het probleem dan nog? Jij hoeft de band toch niet zelf los te halen van de rol? Er is een reden waarom je wel veel instructies kunt vinden over het loshalen van de hele unit en geen filmpjes over het verwijderen van de gordelband zelf. Verder is alles blijkbaar al bekend, wat verwacht je dan nog?
 
Haal het oprolmechanisme maar eerst eens uit de auto en kijk of deze nog verder te demonteren is... vele rolautomaten zijn namelijk in elkaar geklonken i.p.v. geschroefd en in dat geval valt het op een verantwoorde (lees veilige) manier gordelband vervangen aardig tegen.
 
Terug
Bovenaan