Veel witte rook uit uitlaat en water geluid achter dashboard

Opelrijder56

Net ingestapt
Ik bezit een OPEL ASTRA TAILGATE X1.6SZR uit ' 97, heb hem al 12 jaar en hij heeft nog geen eens 100.000 kilometer op de teller en rijdt als een zonnetje, nu merk ik al een week lang dat er veel witte rook uit mijn uitlaat komt, heb het gegoogled en het zou dus waarschijnlijk liggen aan mijn koelvloeistof, dat heb ik vervangen, vervolgens ook nieuwe motorolie erin gedaan en dat ging voor 1 dag goed. Vandaag ging ik ff rijden en ik zie weer dat er best wat witte rook uit de uitlaat komt, het is trouwens echt een grote condensatie rookwolk, wanneer ik op de gas druk wordt het ook meer.

Verder hoor ik ook water achter mijn dashboard lopen, alsof het door een buis loopt, dat had ik ook nooit. Weet iemand wat ik hiermee kan doen? Ik gok op een Pcv die niet meer goed is voor de rook maar voor het watergeluid weet ik niks voor.

Tips zouden erg helpen ;)

Ik heb het bange vermoeden dat het een lekke koppakking is.
Zowel de witte rook uit de uitlaat als het borrelen achter het dasboard wijzen daar op.
Ik denk dat je hoort dat het koelwater borrelt in het koelwaterreservoir.
Laat de motor eens lopen en kijk dan of je wat ziet borrelen in het koelwaterreservoir.
Als het inderdaad de koppakking is kan dit wel eens het einde van je Opel zijn, is geen goedkope reparatie.

ScaniaV8 zei:
Ik heb het bange vermoeden dat het een lekke koppakking is.
Zowel de witte rook uit de uitlaat als het borrelen achter het dasboard wijzen daar op.
Ik denk dat je hoort dat het koelwater borrelt in het koelwaterreservoir.
Laat de motor eens lopen en kijk dan of je wat ziet borrelen in het koelwaterreservoir.
Als het inderdaad de koppakking is kan dit wel eens het einde van je Opel zijn, is geen goedkope reparatie.
Shit! Dat klinkt niet goed, heb er 83000km op zou zo zonde zijn nu. Ik ga morgen naar een garage en kijken wat er aan mankeert, hopelijk is het goed op te lossen.

Wat is "veel"? Als je niet 15 km rijdt heb je al gauw bij deze temperaturen veel condens in de uitlaat. M'n Sebring gooit na het starten een liter of twee er uit... Geen koelvloeistof verlies!

Pietzoveel zei:
Wat is "veel"? Als je niet 15 km rijdt heb je al gauw bij deze temperaturen veel condens in de uitlaat. M'n Sebring gooit na het starten een liter of twee er uit... Geen koelvloeistof verlies!
Vergelijkbaar met dit video, ik heb ietjes minder maar je krijgt wel een idee van hoe het is.

Opelrijder56 zei:
Pietzoveel zei:
Vergelijkbaar met dit video, ik heb ietjes minder maar je krijgt wel een idee van hoe het is.

Maar als je 25 km hebt gereden, is het dan weg of nog net zo?

haarr zei:
Opelrijder56 zei:
Pietzoveel zei:

Maar als je 25 km hebt gereden, is het dan weg of nog net zo?
Dat ga ik morgen wel ff uittesten dan.

Heb je koelvloeistof verlies? Zo nee, ik zou een stukje gaan rijden, na 19:00.... even 10 km op 130 ofzo.... Sommige auto's roken vrij snel, demper achter onder de auto gemonteerd. Zelfs stationair draaien levert al bij lagere temperaturen al een condenswolk op. Het watergeluid bij het dashboard is waarschijnlijk water dat in de paravaan staat tgv verstopte (bladeren?) afvoerkanalen.

Ik moet wel zeggen dat ik wel zo'n mayo achtige smurrie zag toen ik mijn motorolie ging vervangen, heb het net ff gegoogled en dat is een teken van een kapotte/lekke koppaking

Of van heel veel korte stukjes rijden.... Als je vaak korte stukjes rijdt (< 10km) krijg je de condensvorming in het hele motorblok en heb je, zeker nu de temperaturen rond het vriespunt liggen, al snel de zgn sludge vorming.... Maar de koppakking kan natuurlijk lek zijn, dan heb je gauw verlies van koelvloeistof in het expansievat.

Het is al een week lang aardig koud weer in de nachten, dat de uitlaat dan aardig pluimt bij een koude motor is heel normaal bij de huidige temperaturen.
Daar moet je je pas druk om gaan maken als die na een kwartier rijden nog steeds zo hard pluimt en er tevens koelvloeistof verdwijnt uit het koelsysteem.
(als het koelvloeistof is wat uit de uitlaat komt door een lekke koppakking dan ruik je dat echt wel, dan ruik je ook een weeïge zoete geur uit je uitlaat)

Dat je nu opeens water hoort borrelen na het vervangen van de koelvloeistof zegt mij alleen maar dat er na het vullen van het koelsysteem nog lucht in de kachelradiator zit (die zit op hetzelfde koelsysteem als de motor) en dat je het systeem dus niet goed ontlucht hebt.

Het lijkt me allemaal een aardige storm in een glas water veroorzaakt door een foute diagnose en aangewakkerd is door het gegoogle op youtube.
Ontlucht de boel eerst eens goed en ga daarna even een half uurtje rijden, ik schat de kans reëel in dat je problemen dan ook al opgelost zijn.

Opelrijder56 zei:
Ik moet wel zeggen dat ik wel zo'n mayo achtige smurrie zag toen ik mijn motorolie ging vervangen, heb het net ff gegoogled en dat is een teken van een kapotte/lekke koppaking

Zegt google dan niet dat dit probleem net zo goed veroorzaakt kan worden door alleen maar korte ritjes te maken waarbij de motorolie niet op bedrijfstemperatuur komt?
Opwarming en afkoeling zorgt voor condensvorming in de motor, die condens wordt door de olie geklopt en dat mengsel wordt ook wel sludge genoemd.
Als de motorolie op bedrijfstemperatuur komt zal die condensvorming ook weer uit de olie verdampen en de motor gaan verlaten, het is dan wel zaak dat de motorolie de kans krijgt om een tijd op bedrijfstemperatuur te komen en te blijven.

Muddy Bandit zei:
Opelrijder56 zei:

Zegt google dan niet dat dit probleem net zo goed veroorzaakt kan worden door alleen maar korte ritjes te maken waarbij de motorolie niet op bedrijfstemperatuur komt?
Opwarming en afkoeling zorgt voor condensvorming in de motor, die condens wordt door de olie geklopt en dat mengsel wordt ook wel sludge genoemd.
Als de motorolie op bedrijfstemperatuur komt zal die condensvorming ook weer uit de olie verdampen en de motor gaan verlaten, het is dan wel zaak dat de motorolie de kans krijgt om een tijd op bedrijfstemperatuur te komen en te blijven.
Waarschijnlijk heeft het algoritme van Google bepaald dat dit een defecte koppakking is.
Mee eens dat er eerst maar eens goed gereden moet worden met de auto. Koelwater op temperatuur betekend nog niet dat de olie ook goed warm is. Ga eens echt een eind rijden maar houd ondertussen wel het oliepeil in de gaten.

Kenmerk van een lekke koppakking is dat je motor te heet wordt. Indien dat het geval is, dan heb je goede kans dat die lek is (al helpt te veel lucht in het koelwatersysteem ook niet om te koelen). Als de motor te heet wordt, in ieder geval niet verder rijden.

Ik zou reageren maar zag dat Muddy Bandit precies hetzelfde er over denkt. Helemaal met Muddy Bandit eens.

Pietzoveel zei:
Heb je koelvloeistof verlies? Zo nee, ik zou een stukje gaan rijden, na 19:00.... even 10 km op 130 ofzo.... Sommige auto's roken vrij snel, demper achter onder de auto gemonteerd. Zelfs stationair draaien levert al bij lagere temperaturen al een condenswolk op. Het watergeluid bij het dashboard is waarschijnlijk water dat in de paravaan staat tgv verstopte (bladeren?) afvoerkanalen.

Dit inderdaad. Ik merk het zelf ook met de BMW, ik rij naar mijn werk maar 15 km, lang niet genoeg om die 6,5 liter olie en dus de hele motor warm te stoken. Het gevolg is een flinke damp achter de auto vooral bij lagere temperaturen. Rijdt ik 'm echter goed warm dan is er niks aan de hand.

Ik zou even onder de motorkap kijken, vooral deze tijd van het jaar is het zeer mogelijk dat bladeren en andere troep in de afwaterkanalen de boel verstoppen. Links en rechts bij de voorruit moeten 2 gaten zitten, prik die eens door met een lange schroevendraaier.

Terug
Bovenaan