A
Anoniem
Guest
Hoi!
Voor het eerst op het forum, helaas met een voor mij nare vraag
Van de week startte ik mijn Nissan Micra uit 2018 voorzien van een 0,9 TCe Motor (+/- 90 Pk en 75.000 km gelopen).
Ik reed ongeveer 100m toen er een piepend en krakend geluid onder de motorkap vandaan kwam. Te zien was ook dat de motor in toeren daalde tijdens dat gepiep.
Afijn, besloten maar direct om te draaien en de auto weer netjes te parkeren. Zodra ik uitstapte kwam er al witte rook onder de gesloten motorkap vandaan...
De ANWB maar gebeld welke aangaf dat het een vastgelopen aircopomp-poelie was. Dit was ook duidelijk te zien toen hij de andere poelies ronddraaide.
De auto staat nu bij de garage en wordt onder BOVAG garantie gemaakt.
Om eerst een stukje inleiding te geven voor mijn vraag: mijn vorige auto, een 208 uit 2013, had een kapotte carterpan. Deze werd gemaakt en ongeveer 2 weken later had ik een motorstoringslampje. Motor in elkaar gedraaid en niet meer te fixen helaas. Gelukkig nog onder garantie dus tegen een heel mooi tarief de auto in kunnen ruilen voor de Micra.
Zodra deze Micra gemaakt is heb ik nog ongeveer 3 maanden BOVAG-garantie over bij het bedrijf waar ik de auto heb gekocht.
Nu zag ik dat dit bedrijf, waar ik zeer tevreden over ben (zij kunnen er immers niets aan doen dat een poelie het begeeft
), ook een SEAT IBIZA 1.0 TSI (+/- 90 pk) uit 2018 heeft staan. Deze heeft ongeveer 50.000 km gelopen en is voorzien van dezelfde luxe als mijn Micra (en maar één vorige eigenaar). Ik zou daar ongeveer 2.000 euro op bij moeten leggen. Dan zou ik weer 12 maanden BOVAG-garantie hebben.
Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig:
1. Kan er door het vastlopen van die poelie en de verlaging van de motortoeren (hij had het zwaar) extra schade zijn ontstaan welke zich pas over een tijdje uit?
2. Is het inruilen van de auto voor de Seat een verstandige keuze?
3. Is de 0,9 TCe motor van Renault/Nissan in zijn algemeenheid betrouwbaarder dan de 1.0 TSI van Volkswagen?
Alvast hartelijk dank voor het antwoord!
EDIT: De riem is wel blijven draaien. Hij is niet gesprongen, wel gesmolten. De hele kuip zat vol met rubberspikkels die de riem rond heeft gegooid.
Voor het eerst op het forum, helaas met een voor mij nare vraag
Van de week startte ik mijn Nissan Micra uit 2018 voorzien van een 0,9 TCe Motor (+/- 90 Pk en 75.000 km gelopen).
Ik reed ongeveer 100m toen er een piepend en krakend geluid onder de motorkap vandaan kwam. Te zien was ook dat de motor in toeren daalde tijdens dat gepiep.
Afijn, besloten maar direct om te draaien en de auto weer netjes te parkeren. Zodra ik uitstapte kwam er al witte rook onder de gesloten motorkap vandaan...
De ANWB maar gebeld welke aangaf dat het een vastgelopen aircopomp-poelie was. Dit was ook duidelijk te zien toen hij de andere poelies ronddraaide.
De auto staat nu bij de garage en wordt onder BOVAG garantie gemaakt.
Om eerst een stukje inleiding te geven voor mijn vraag: mijn vorige auto, een 208 uit 2013, had een kapotte carterpan. Deze werd gemaakt en ongeveer 2 weken later had ik een motorstoringslampje. Motor in elkaar gedraaid en niet meer te fixen helaas. Gelukkig nog onder garantie dus tegen een heel mooi tarief de auto in kunnen ruilen voor de Micra.
Zodra deze Micra gemaakt is heb ik nog ongeveer 3 maanden BOVAG-garantie over bij het bedrijf waar ik de auto heb gekocht.
Nu zag ik dat dit bedrijf, waar ik zeer tevreden over ben (zij kunnen er immers niets aan doen dat een poelie het begeeft
Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig:
1. Kan er door het vastlopen van die poelie en de verlaging van de motortoeren (hij had het zwaar) extra schade zijn ontstaan welke zich pas over een tijdje uit?
2. Is het inruilen van de auto voor de Seat een verstandige keuze?
3. Is de 0,9 TCe motor van Renault/Nissan in zijn algemeenheid betrouwbaarder dan de 1.0 TSI van Volkswagen?
Alvast hartelijk dank voor het antwoord!
EDIT: De riem is wel blijven draaien. Hij is niet gesprongen, wel gesmolten. De hele kuip zat vol met rubberspikkels die de riem rond heeft gegooid.