Vastgelopen aircopomp-poelie

A

Anoniem

Guest
Hoi!

Voor het eerst op het forum, helaas met een voor mij nare vraag :)

Van de week startte ik mijn Nissan Micra uit 2018 voorzien van een 0,9 TCe Motor (+/- 90 Pk en 75.000 km gelopen).
Ik reed ongeveer 100m toen er een piepend en krakend geluid onder de motorkap vandaan kwam. Te zien was ook dat de motor in toeren daalde tijdens dat gepiep.
Afijn, besloten maar direct om te draaien en de auto weer netjes te parkeren. Zodra ik uitstapte kwam er al witte rook onder de gesloten motorkap vandaan...

De ANWB maar gebeld welke aangaf dat het een vastgelopen aircopomp-poelie was. Dit was ook duidelijk te zien toen hij de andere poelies ronddraaide.
De auto staat nu bij de garage en wordt onder BOVAG garantie gemaakt.

Om eerst een stukje inleiding te geven voor mijn vraag: mijn vorige auto, een 208 uit 2013, had een kapotte carterpan. Deze werd gemaakt en ongeveer 2 weken later had ik een motorstoringslampje. Motor in elkaar gedraaid en niet meer te fixen helaas. Gelukkig nog onder garantie dus tegen een heel mooi tarief de auto in kunnen ruilen voor de Micra.

Zodra deze Micra gemaakt is heb ik nog ongeveer 3 maanden BOVAG-garantie over bij het bedrijf waar ik de auto heb gekocht.
Nu zag ik dat dit bedrijf, waar ik zeer tevreden over ben (zij kunnen er immers niets aan doen dat een poelie het begeeft :)), ook een SEAT IBIZA 1.0 TSI (+/- 90 pk) uit 2018 heeft staan. Deze heeft ongeveer 50.000 km gelopen en is voorzien van dezelfde luxe als mijn Micra (en maar één vorige eigenaar). Ik zou daar ongeveer 2.000 euro op bij moeten leggen. Dan zou ik weer 12 maanden BOVAG-garantie hebben.

Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig:
1. Kan er door het vastlopen van die poelie en de verlaging van de motortoeren (hij had het zwaar) extra schade zijn ontstaan welke zich pas over een tijdje uit?
2. Is het inruilen van de auto voor de Seat een verstandige keuze?
3. Is de 0,9 TCe motor van Renault/Nissan in zijn algemeenheid betrouwbaarder dan de 1.0 TSI van Volkswagen?

Alvast hartelijk dank voor het antwoord!

EDIT: De riem is wel blijven draaien. Hij is niet gesprongen, wel gesmolten. De hele kuip zat vol met rubberspikkels die de riem rond heeft gegooid.
 
Vastgelopen poelie kan zorgen voor een flink sneller versleten multiriem. Die slipt dan door over de vastgelopen poelie. Maar de kans is groot dat ze die gelijk mee vervangen.
Het kan zijn dat als de waterpomp ook op de multiriem zit, dat de motor warm is gelopen maar dat had je dan vast ook wel gemerkt (al kan die witte rook er op duiden, er gaat dan altijd een lampje branden./knipperen als het te warm wordt)
Seat met TSI blok... lekker laten staan. Ik weet niet hoe het met die generatie tsi motoren is, maar ik zou al weg zijn bij het idee. Die motorenfamilie staat niet goed bekend.
Die renault blokken zijn voor zover ik weet betrouwbaarder. Daar heb ik nog niks vreemds over vernomen eerlijk gezegd.
 
Pobresh zei:
Vastgelopen poelie kan zorgen voor een flink sneller versleten multiriem. Die slipt dan door over de vastgelopen poelie. Maar de kans is groot dat ze die gelijk mee vervangen.
Het kan zijn dat als de waterpomp ook op de multiriem zit, dat de motor warm is gelopen maar dat had je dan vast ook wel gemerkt (al kan die witte rook er op duiden, er gaat dan altijd een lampje branden./knipperen als het te warm wordt)
Seat met TSI blok... lekker laten staan. Ik weet niet hoe het met die generatie tsi motoren is, maar ik zou al weg zijn bij het idee. Die motorenfamilie staat niet goed bekend.
Die renault blokken zijn voor zover ik weet betrouwbaarder. Daar heb ik nog niks vreemds over vernomen eerlijk gezegd.

Ik lees 100 meter heen en 100 meter terug, zal wel mee vallen met warm lopen. Voor de rest ben ik het zeker met je eens.
 
Pobresh zei:
Vastgelopen poelie kan zorgen voor een flink sneller versleten multiriem. Die slipt dan door over de vastgelopen poelie. Maar de kans is groot dat ze die gelijk mee vervangen.
Het kan zijn dat als de waterpomp ook op de multiriem zit, dat de motor warm is gelopen maar dat had je dan vast ook wel gemerkt (al kan die witte rook er op duiden, er gaat dan altijd een lampje branden./knipperen als het te warm wordt)
Seat met TSI blok... lekker laten staan. Ik weet niet hoe het met die generatie tsi motoren is, maar ik zou al weg zijn bij het idee. Die motorenfamilie staat niet goed bekend.
Die renault blokken zijn voor zover ik weet betrouwbaarder. Daar heb ik nog niks vreemds over vernomen eerlijk gezegd.

Op zich zijn de TSI blokjes 2013> best wel ok. Maar persoonlijk zou ik die Seat ook lekker laten staan en in de Micra blijven rijden.

Als je de extra ruimte niet nodig hebt is de Micra financieel gezien op alle vlakken de beste keuze.
 
Ah, dus je wilt op voorhand €2k uitgeven voor een jaartje BOVAG-garantie? Onbegrijpelijk, en dat allemaal ingegeven omdat een poelie van een stukje randapparatuur kapot gaat?

Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig:
1. Kan er door het vastlopen van die poelie en de verlaging van de motortoeren (hij had het zwaar) extra schade zijn ontstaan welke zich pas over een tijdje uit? NEE
2. Is het inruilen van de auto voor de Seat een verstandige keuze? Als je je geld graag afgeeft bij het garagebedrijf wel.
3. Is de 0,9 TCe motor van Renault/Nissan in zijn algemeenheid betrouwbaarder dan de 1.0 TSI van Volkswagen? Zijn allebei nog zo jong, kan me niet voorstellen dat dat al verschil maakt.

Hou je Nissan en die €2k op de bankrekening en er kan je niks gebeuren..
 
Terug
Bovenaan