Van ruilen komt huilen - Handig of niet?

Silver114

Startmotor
Hola forumleden,

Jullie hebben mij al vaker goed bijgestaan in de lastigere automotive beslissingen. En ik heb er weer eentje voor mijn kiezen.

Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk in detail te omschrijven. Dan hoop ik dat jullie mij van zo goed mogelijk advies kunnen voorzien.

Op het moment rijd ik sinds een jaar geleden een Fiat Grande Punto T-jet Sport uit 2008 met 120 pk. Er staat 155000 km op de teller en voordat ik hem vorig jaar maart kocht is de koppeling nog vervangen. Ik heb er afgelopen jaar het nodige onderhoud aan gehad. Remschijven achter, remblokken rondom, gloednieuwe uitlaat (zaten roestgaten in, en flexibel stuk vooraan bij de motor was verrot), standaard dingen als filters, olie en dergelijken. APK is net geweest en weer in orde voor een jaar.

Nu heb ik een aanbod gekregen. Een goede vriend van mij zijn vader ging zijn auto inruilen op een nieuwe. Volkswagen Jetta 1.2 TSI uit 2011. Iets meer kilometers gemaakt, er staat 272000 km op de teller. APK loopt af 28 juni 2024. Hij kreeg er €2500 voor en vroeg toen eens rond in onze vriendengroep. Voor €2000 mag ik hem overnemen. Ik zie ze online staan voor €4000-€5000 vandaar dat ik denk, hee goede deal.

De meneer is een bankier en de eerste en enige eigenaar van de auto geweest. Dit is geen belediging, maar het is zeker geen avonturier. Dus ik kan ervan uitgaan dat er netjes met de auto is omgegaan. Daarnaast heeft deze altijd keurig netjes optijd onderhoud gehad. Distributieketting is vervangen (iets met fabrieksfout?), schokdempers vorig jaar en de banden zien er nog netjes uit.

Zelf denk ik nog één à twee jaar gebruik te maken van de auto, daarna ga ik over op een leaseauto.

Maandelijkse kosten verschillen nauwlijks tussen beide auto's. De Jetta is iets zuiniger.

Voor mijn Grande Punto denk ik nog wel €4000 te kunnen krijgen. Ziet er pico bello uit. Op zijn minst €3800.

Is deze ruil aan te raden?

Kan ik ervan uitgaan dat mijn Grande Punto niet té lang te koop zal staan in de huidige markt?

Verder is en blijft het onderhoud natuurlijk een beetje een gok. Zijn allebei oude beestjes... De Jetta is wat comfortabeler in mijn dagelijkse woon werkverkeer (80km per dag totaal). Dus dat zie ik wel echt als een upgrade.

Ik ga zaterdag een rondje rijden in de Jetta, dan kan ik het gelijk regelen. En mijn eigen Fiat zondag te koop zetten.

Help me out! Superdank!

- Silver

Laatst bewerkt:
Tja, de Jetta is in vele opzichten natuurlijk een andere auto dan de Punto.
Wat verwacht je van een auto?

120.000km meer vind ik nogal een verschil. Zeker met het onderhoud dat je al gedaan hebt zou ik lekker de Punto houden.
Tenzij je het verwachtte verschil qua geld nodig hebt, maar dan nog is het maar de vraag of je dat ook echt krijgt.
Dat ze te koop staan voor bepaalde bedragen zegt niet dat je dat er ook voor krijgt natuurlijk. Zeker bij particuliere verkoop niet.

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Ik verwacht in principe niet veel van de auto. Dat hij comfortabel rijdt en mij de aankomende 1 à 2 jaar goedkoop van A naar B brengt.

Het lastige is natuurlijk altijd de onwetendheid betreffende het onderhoud... In het geval van de Punto heb je het gevoel het het een en ander te weten, gezien daar al veel aan gebeurd is. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen. De Jetta is in principe ook goed onderhouden...

PS. Ik heb inderdaad 'slinks' uit de tekst gehaald, is weinig slinks aan. Meer een dilemma haha.

Het is natuurlijk een gok, die Jetta. Maar als je het een significant fijnere auto vindt dan je Punto, kan ik me voorstellen dat je de gok waagt.

Een oude VW Jetta 1.2 TSI met hoge kilometerstand blijft een gok. De Jetta uit deze bouwjaren staat zeker niet bekend om de kwaliteit en degelijkheid. Het kan ook een dure gok worden.

Voordeel van de Fiat is dat er al veel aan gedaan is. De kans op dure problemen is klein.
Ik zou de Fiat houden.

ALS je je Fiat voor 3800 euro particulier kan verkopen (wat ik betwijfel eerlijk gezegd, gezien prijzen bij autobedrijven / handelaars voor Punto's met vergelijkbare km-stand). EN de Jetta voor 2000 euro kan overnemen. DAN heb je 1800 euro 'over' als speelgeld. Zit het je mee met de Jetta, dan ga je er op over houden. Heb je pech, dan ga je er op toeleggen. De Fiat is een auto die je kent en waarin je zelf al hebt geinvesteerd. Ik denk dat ik er ook mee zou doorrijden. Maar hou je van een gokje, dan zou ik het doen (de Jetta is wel een ruimere auto).

Dank voor de reacties. Het is en blijft inderdaad een gok... Ik ga vandaag een stukje rijden, mocht ik het inderdaad een significant fijnere auto vinden overweeg ik om de gok te wagen.

We zullen zien.

Terug
Bovenaan