Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Als laatste post van deze pagina nog even de complimenten voor alle spots!

Zowel de spots van Rob uit Israël waar opvallend veel Japanse auto's tussen zaten! (y)

@R W D: Niet veel spots maar wel erg leuke oudjes allemaal! Mijn favoriet is de Ami-8!

@XBXG: Zoals gewoonlijk weer erg veel Franse auto's. Daardoor vallen de niet-Franse auto's extra op! De foto met daarop 3 Renault 5's vind ik erg leuk, zie dat maar een tweede keer voor elkaar te krijgen. ;)

@Wouter82: Wat een pauperzooi daar zeg! Erg leuk om te zien. ;) Ik vond de foto met daarop de Taunus erg mooi!

@929V6: Die bordeauxrode Maestro (?) vind ik erg leuk! Alle andere spots overigens ook. Leuk dat je er ook vaak een stukje omgeving bijpakt op de foto.

@n.kroon: Mijn vakantie was ook weinig succesvol qua spots. Overigens wel een netta Jetta. ;)

Mijn vakantiespots doe ik in de volgende post om zo nog even op de volgende pagina te komen. :p

Ik ben zelf deze vakantie een weekendje naar Edinburgh geweest. Ik heb er heel erg weinig kunnen spotten, het is niet echt een spotstadje.

Hieronder het resultaat:

Ik dacht eerst dat ik een bijzondere, oude bus gevonden had maar er bleken er meer van rond te rijden. Ter impressie toch een foto.

En ook van deze bus bleken er veel meer rond te rijden... :rolleyes:

De 'eerste spot' was deze Land Rover.

Daarna gevolgd door deze Accord.

Wat een contrast! ;)

Ik heb er honderden van zien rijden en toch is dit de enige taxi die ik bewust gefotografeerd heb. :eek:

Van deze Figaro werd ik dan weer enigszins vrolijk!

Mijn buurman heeft een S2000 in exact dezelfde kleur. Dit is de enige andere S2000 die ik in deze kleur heb gezien.

Een oude E-Type in de binnenstad was een aangename verrassing!

En als afsluiter van mijn vakantiespots, deze leuke Alfa!

D' oh zei:

Misschien is deze vraag ietwat off-topic, maar hoe weet je nou dat je het laatste bericht van een pagina aan het typen bent? :confused:

D' oh zei:
@XBXG: Zoals gewoonlijk weer erg veel Franse auto's. Daardoor vallen de niet-Franse auto's extra op! De foto met daarop 3 Renault 5's vind ik erg leuk, zie dat maar een tweede keer voor elkaar te krijgen. ;)

Helaas kwam ik pas op de camping erachter dat er een derde R5 op de foto stond. :(

D' oh zei:
Ik ben zelf deze vakantie een weekendje naar Edinburgh geweest. Ik heb er heel erg weinig kunnen spotten, het is niet echt een spotstadje.

Het is misschien niet veel, maar het zijn wel leuke spots. (y)
Die oude bussen zijn echt geweldig, en ze zijn al ruim een halve eeuw oud. Ook al zie je ze daar veel, het blijft toch bijzonder.

XBXG zei:
D' oh zei:

Misschien is deze vraag ietwat off-topic, maar hoe weet je nou dat je het laatste bericht van een pagina aan het typen bent? :confused:

Huh? Ik dacht dat jij wel wist hoe je dat kon zien. Ik heb wel vaker het idee gehad dat jij ook speciaal wachtte tot je een post kon maken op de nieuwe pagina. Haha.

Nog voordat je het topic opent kun je zien hoeveel berichten er zijn geplaatst. Elke 01 en 51 post zijn nieuwe pagina's. De teller stond op 99 dus ik postte mijn commentaar als 00. Vervolgens wist ik dat post 01 op een nieuwe pagina terecht zou komen. Jouw post is 02 en deze post van mij is 03. ;)

30calqc.png

Gebruik mijn kennis alleen ten goede...

XBXG zei:
D' oh zei:

Helaas kwam ik pas op de camping erachter dat er een derde R5 op de foto stond. :(

Grappig hoe je als spotter soms zo 'blind' kan zijn. :D

XBXG zei:
D' oh zei:

Het is misschien niet veel, maar het zijn wel leuke spots. (y)
Die oude bussen zijn echt geweldig, en ze zijn al ruim een halve eeuw oud. Ook al zie je ze daar veel, het blijft toch bijzonder.

Mijn volgende vakantie wordt naar een iets spotrijker (Europees) land. Iemand suggesties?

Wordt het trouwens niet eens tijd dat jij je gebruikersnaam veranderd XBXG? Althans, jij baseerde die toch op het kenteken van je laatste auto? :p

Mijn volgende vakantie wordt naar een iets spotrijker (Europees) land. Iemand suggesties?

Malta schijnt geweldig te zijn. Moet k ook nog eens heen, alleen al daarom. :)
Verder zorgen kleine dorpjes in bijvoorbeeld Frankrijk en Italie ook regelmatig voor verrassingen.

D' oh zei:
Huh? Ik dacht dat jij wel wist hoe je dat kon zien. Ik heb wel vaker het idee gehad dat jij ook speciaal wachtte tot je een post kon maken op de nieuwe pagina. Haha.

Nog voordat je het topic opent kun je zien hoeveel berichten er zijn geplaatst. Elke 01 en 51 post zijn nieuwe pagina's. De teller stond op 99 dus ik postte mijn commentaar als 00. Vervolgens wist ik dat post 01 op een nieuwe pagina terecht zou komen. Jouw post is 02 en deze post van mij is 03. ;)

30calqc.png

Gebruik mijn kennis alleen ten goede...

Bedankt! Dit had ik nooit geweten. ;)

D' oh zei:

Malta werd al gezegd. Ik zeg: Portugal! Heel veel Japanse klassiekers die je bijna nergens anders meer ziet rijden. En ze zijn ook vaak nog in een bijzonder nette staat. Op het Franse Forum-Auto.com zit een Fransman die in Portugal woont en daar elke dag de meest bijzondere auto's fotografeert.
Zelf ben ik nog nooit op het vasteland van Portugal geweest, maar ik ben wel op het Portugese eiland Madeira geweest. Daar rijdt net zo'n bijzonder autopark als op het vasteland (klik).

D' oh zei:
Wordt het trouwens niet eens tijd dat jij je gebruikersnaam veranderd XBXG? Althans, jij baseerde die toch op het kenteken van je laatste auto? :p

XBXG is de chassiscode van de BX 19 GT en de BX 19 Digit. Ik heb mijn nickname altijd behouden, ook al had ik mijn GT in 2003 en 2004, en mijn drie Digits in 2004, 2005 en 2006.

Vorig jaar in Corsica ergens langs de weg een restaurantje gepakt...kom je met de eigenaar in gesprek (werd gerund door gezin). Was overigens super relaxed. Vader, moeder en de kleine zitten er gewoon buiten, alles lekker kalm aan.

op een gegeven moment vraagt hij me mee en trekt een stokoude schuur open. Heeft hij er een Clio RS en Clio Williams staan, volledig klaar voor de ralley. Hobby van hem en zijn vrouw. Daarnaast een mooie blauwe Renault Alpine....overal maak ik foto`s van en toen niet....ik kan mezelf wel voor de kop slaan. Was een mooi plaatje geweest.

In elk geval in Frankrijk moet je wel veel kilometers maken (niet over de péage) om met een leuke collectie foto's thuis te komen. Langs de oude Routes Nationales is eigenlijk het meeste te zien, vooral bij garagebedrijfjes staat er nog wel eens wat.

D'oh zei:
@929V6: Die bordeauxrode Maestro (?) vind ik erg leuk! Alle andere spots overigens ook. Leuk dat je er ook vaak een stukje omgeving bijpakt op de foto.

Bedankt! Dat laatste is soms gewoon omdat ik niet dichterbij kan komen, maar meestal doe ik het met opzet (ook bij in NL gemaakte foto's) om de foto's een beetje sfeer mee te kunnen geven zonder dat er veel fotografietechniek aan te pas komt.
Het is inderdaad een late Maestro (zonder Austin-merkplaatjes).

D' oh zei:

België!

Ik woon er nu drie weken en heb al een kleine 300 foto's genomen! En dan heb ik het alleen nog maar over Antwerpen...
Voor auto's zou ik landen als Duitsland, Ierland, Engeland, Scandinavië, Zwitserland een beetje mijden. Daar is relatief weinig te spotten. Hoe armer, hoe beter over het algemeen. Ga naar Oost- of Zuid-Europa. Zuid-Europese eilanden doen het vaak ook erg goed.

Rob0032 zei:
D' oh zei:

België!

Ik woon er nu drie weken en heb al een kleine 300 foto's genomen! En dan heb ik het alleen nog maar over Antwerpen...
Voor auto's zou ik landen als Duitsland, Ierland, Engeland, Scandinavië, Zwitserland een beetje mijden. Daar is relatief weinig te spotten. Hoe armer, hoe beter over het algemeen. Ga naar Oost- of Zuid-Europa. Zuid-Europese eilanden doen het vaak ook erg goed.
In Scandinavie is juist heel veel te spotten. De mooiste klassieke amerikanen en andere oldtimers rijden daar rond. Met name in Zweden.

michel1975 zei:
Rob0032 zei:
D' oh zei:

België!

In Scandinavie is juist heel veel te spotten. De mooiste klassieke amerikanen en andere oldtimers rijden daar rond. Met name in Zweden.

Dan heb ik echt de verkeerde gebieden bezocht, ook in Zweden. Ik ben daar een paar keer geweest en er zijn inderdaad relatief veel Amerikanen (ik heb daar minder mee, dus dan valt dat niet zo op), maar verder heb ik niet heel erg veel boeiends gezien. Ja een hoop oude Volvo's, maar na een tijdje heb je die ook wel gezien.

XBXG zei:
D' oh zei:

XBXG is de chassiscode van de BX 19 GT en de BX 19 Digit. Ik heb mijn nickname altijd behouden, ook al had ik mijn GT in 2003 en 2004, en mijn drie Digits in 2004, 2005 en 2006.

Toch past bvb deze Alfa wel bij je :p

Ik heb al veel meer auto's gezien met XB-XG in het kenteken. Maar nogmaals, XBXG is geen kenteken maar een chassiscode. ;)

Toevallig zelf ook een week in Schotland verbleven en ben o.a. een paar dagen met mijn vader wezen rondhangen in Edinburgh, Glasgow en Fort William. Helaas was het Verenigd Koninkrijk voor mij niet echt een spotwaardig land. Ik heb er grotendeels dezelfde moderne auto's zien rondrijden als in Nederland. Desondanks toch nog aardig wat gespot. Er zitten ook wat sfeerplaatjes bij. ;)

Jaguar XF shooting break by Trabantje601, on Flickr

T3 en T2 busjes kwam je letterlijk overal tegen! Op de camping kon ik zo een stuk of 15-20 T3tjes tellen en de onderstaande 3 T2tjes.
VW T3 Bus Campervan by Trabantje601, on Flickr
VW T2 Bus by Trabantje601, on Flickr
2x VW T2 Bus by Trabantje601, on Flickr

Metro Taxi by Trabantje601, on Flickr
A view of Edinburgh by Trabantje601, on Flickr
Fiat Multipla by Trabantje601, on Flickr
Wist eigenlijk niet dat er een facelift versie van de goede oude Multipla bestond! Iemand een idee tot hoe lang ze gemaakt zijn?

Skoda Felicia Pick Up by Trabantje601, on Flickr
Scottish automobile, any ideas? forgot the name :X by Trabantje601, on Flickr
Ik heb ook nog het Riverside Museum in Schotland bezocht, ze hebben echt een prachtige collectie auto's! Een Trabant hadden ze ook, alleen stond die helaas in een opslagruimte. :(
Volvo Police car by Trabantje601, on Flickr
Vauxhall Monaro V8 (front) by Trabantje601, on Flickr
Vauxhall Vectra VXR by Trabantje601, on Flickr
Is 'VXR' de equivalent van wat we hier als GTC kennen?

De snelste VW bus van Elvington
1952 VW T1 Bus (front) by Trabantje601, on Flickr

Nog een sportieve Skoda, gespot op de boot. Iemand een idee wat voor type het ook al weer was?
Skoda Rapid (front) by Trabantje601, on Flickr

Nog wat museumstukken van het Riverside Museum:
Daihatsu Van by Trabantje601, on Flickr
any idea? forgot the name :X by Trabantje601, on Flickr
nope, also forgot this one's name! by Trabantje601, on Flickr

Dat was het weer, hopelijk wordt de vakantiebestemming voor volgend jaar wat rijker qua spots. :)

Trabantje zei:
T3 en T2 busjes kwam je letterlijk overal tegen! Op de camping kon ik zo een stuk of 15-20 T3tjes tellen en de onderstaande 3 T2tjes.
Gaaf hoor die busjes! (y)
Trabantje zei:
Is 'VXR' de equivalent van wat we hier als GTC kennen?
VXR is Engels voor OPC. :) OPC staat voor Opel Performance Centre, en VXR voor VX-Racing, waar het VX dan volgens mij weer voor Vauxhall staat.

Gave Monaro ook trouwens! (y)

Leuke spots! De "politieauto" is een ambulance (als ik het opschrift mag geloven ;) ).

De roodwitte T2 is wel een apart geval, deze heeft een kenteken uit 2011, terwijl je in Engeland geen kenteken kunt krijgen dat nieuwer is dan de auto. Gevalletje huisvlijt?

Volgens mij is dat een van de laatste in Brazilië gebouwde T2's. Volgens de DVLA komt ie toch echt uit 2011.

Trabantje zei:
Toevallig zelf ook een week in Schotland verbleven en ben o.a. een paar dagen met mijn vader wezen rondhangen in Edinburgh, Glasgow en Fort William. Helaas was het Verenigd Koninkrijk voor mij niet echt een spotwaardig land. Ik heb er grotendeels dezelfde moderne auto's zien rondrijden als in Nederland. Desondanks toch nog aardig wat gespot. Er zitten ook wat sfeerplaatjes bij. ;)

Inderdaad een weinig spotwaardig land. Ik heb wel het gevoel dat er meer bijzondere auto's rondrijden in Nederland dan daar. :)

Trabantje zei:

Hé wat grappig, die rotonde zit 50 meter van het appartement waar ik verbleef.

Haha, dat is inderdaad wel erg toevallig! Ik zat zelf op een camping net buiten Edinburgh. Heb jij ook een keer met zo'n dubbeldekker bus gereisd?

Trabantje zei:
Haha, dat is inderdaad wel erg toevallig! Ik zat zelf op een camping net buiten Edinburgh. Heb jij ook een keer met zo'n dubbeldekker bus gereisd?

Jawel, echter niet met zo'n oude. Wel meermaals met zo'n blauwe, in de achtergrond van die rotondefoto. Overigens opvallend veel vriendelijke busschauffeurs in Schotland!

D' oh zei:
Trabantje zei:

Jawel, echter niet met zo'n oude. Wel meermaals met zo'n blauwe, in de achtergrond van die rotondefoto. Overigens opvallend veel vriendelijke busschauffeurs in Schotland!

Ja, dat viel mij inderdaad ook op! Wij zijn een keer of 10 met zo'n moderne dubbeldekker geweest en de buschauffeurs zijn inderdaad verassend vriendelijk. Wat ik ook erg leuk vind is dat het OV zo goedkoop was. Een enkeltje met de bus door heel Edinburgh kostte geloof ik slechts 1,50 GBP en een enkeltje met de metro in Glasgow 1,60 GBP. Omgerekend is het uiteraard duurder, maar nominaal vind ik het alsnog erg meevallen. Was dat hier ook maar zo...

Ik ben afgelopen maand (weer) naar Taiwan geweest, vooral om mijn Chinese taal wat bij te spijkeren. Er was echter genoeg tijd om te reizen en aangezien ik een fietsje mocht lenen, heb ik zo'n beetje heel Pingtung doorkruist :) Aangezien ik ergens tussen de 200 en 250 autofoto's heb gemaakt, zal ik de foto's ook over meerdere delen spreiden. Vooral Japanse autofabrikanten zijn populair in Taiwan, maar ik heb ook foto's van Franse, Duitse, Spaanse, Koreaanse, Russische, Chinese, Taiwanese, Amerikaanse, Italiaanse, Maleisische, Britse en Zweedse autofabrikanten. Voor ieder wat wils dus :)

Deel 1: Taiwanese en Chinese autofabrikanten, huisvlijt en Lada

Neen, een Yue Loong Feeling heb ik deze keer helaas niet gezien in Taiwan, wel genoeg andere Yue Loong's, maar dat zijn oude lokale versies van Datsun en Nissan-modellen die later aan bod komen.

Luxgen is dé lokale Taiwanese autofabrikant. Luxgen is een automerk van Yulon, bekend van onder meer de Yue Loong (Feeling) en als lokale producent van Nissan. Luxgen heeft op jaarbasis 4.5% van de Taiwanese markt in handen. Bijna tweederde komt op conto van de nieuwe U6, die toen ik vorig jaar Taiwan bezocht nog niet leverbaar was. Andere modellen zijn de sedan S5 (een verkoopflop), de U7 en de MPV M7.

Luxgen S5

Luxgen U6 Turbo

Luxgen U7 Turbo

Yulon heeft ook geprobeerd om modellen van de (vasteland) Chinese autofabrikant Geely te slijten in Taiwan onder de naam tobe. Dat was geen groot succes.

tobe M'car

Ook Chery heeft het met weinig succes geprobeerd in Taiwan. De door Pininfarina getekende A3 heet in Taiwan Apola, de A1 heet Fresh.

Chery Apola

Geinige zelfbouw creaties waar ik heel vrolijk van werd:

Tot slot de Russische autofabrikant Lada. De enige Lada die ik heb gezien is deze:

Lada Niva 2121

Taiwan Deel 2: Italiaanse, Spaanse en Zweedse autofabrikanten

De Europese fabrikanten zijn niet heel ruim vertegenwoordigd op Taiwan, anders dan in China. Volkswagen is bijvoorbeeld een exclusief merk, in China domineert het Duitse merk de markt juist. Anders dan op het vasteland China leven er in Taiwan geen anti-Japanse gevoelens, ondanks dat het eiland tussen 1895 en 1945 Japans grondgebied was.
Italiaanse autofabrikanten zijn zeker niet ruim vertegenwoordigd, ze worden al jaren niet meer geleverd in Taiwan. Toch lijkt de eerste generatie Fiat Punto een van de meest populaire Europese auto's te zijn geweest.

Fiat Fiorino pick-up

Karton wordt vaak op de auto's gelegd om de auto's koel te houden en tegen de krachtige zon te beschermen.

Fiat Coupé

Seat is al helemaal een rariteit in Taiwan. Ik heb een Cordoba gezien, maar leuker is deze Ibiza

Seat Ibiza Comfort

Alfa Romeo 75 3.0 V6

Opmerkelijk is de hoeveelheid originele Lancia Thema's die ik heb gezien, ik heb er meer gezien dan de drie die ik heb vastgelegd. Ik heb ook een vroege Dedra gezien.

Lancia Thema

Lancia Thema

Lancia Thema 3.0 V6 LS

Nog veel populairder lijkt de Saab 9000 in sedanuitvoering te zijn geweest.

Saab 9000 CD

Saab 9-5 Turbo4

Volvo zou weleens het bestverkochte Europese automerk van Taiwan geweest kunnen zijn in de jaren '80/begin jaren '90, met name de sedanuitvoeringen van de 240, 740 en 940 zijn nog veel in het straatbeeld te zien.

Volvo 240

Volvo 740

Heel leuke vakantiefoto's, D-C. Ik zag ze al voorbij komen op Flickr, en het is echt genieten! Sowieso erg mooie foto's. (y)

Taiwan Deel 3: Toyota, Geo en Hino

Toyota heeft momenteel ongeveer 30% van de Taiwanese automarkt in handen. Da's niet iets nieuws, het lijkt erop dat Toyota vanaf eind jaren '80 marktleiderschap overnam.

Hino is de vrachtwagendivisie van Toyota en is bij autoliefhebbers misschien vooral bekend van de Contessa, een Japanse middenklasser uit de jaren '60 met Renault-techniek. De meeste vrachtwagens in Taiwan zijn van Japanse autofabrikanten: Hino, Nissan Diesel, Mitsubishi Fuso en Isuzu.

Toyota Celica GT & 2x Alfa Romeo 75

Vanaf de eind jaren '80 lijkt Toyota met de Corolla, Corona, Camry en Zace het marktleiderschap te hebben verkregen op de Taiwanese automarkt. Dit is de enige hatchback en enige E80 die ik heb gezien, vanaf de E90 is de Corolla niet meer weg te denken uit het straatbeeld.

Toyota Corolla FX hatchback

Toyota Corolla

Niet minder populair was de Corona. Op een gegeven moment werden er drie Corona's naast elkaar geleverd, de Corona (Carina II), Corona Exsior (Carina E) en Corona Premio.

Toyota Corona

Toyota Corona Liftback 2.0 GLXi

Toyota Camry DX

Toyota Zace

Voor wie wat aparters wilde in Taiwan met Corolla-techniek, kon naar de Geo-dealer voor de Prizm. Die is afgeleid van de (Corolla) Sprinter van de E90-serie, bij ons Corolla liftback genoemd.

Geo Prizm

Geo Prizm Liftback

Hino Dutro 300

Hino Ranger

Ik kende ze natuurlijk ook al DC, maar ik kan niet vaak genoeg genieten van je foto's! Niet alleen de vaak bijzondere auto's, de info die je erover hebt maar ook de mooie foto's die je er van weet te maken!

Heel erg tof!! En nogmaals bedankt dat je ze met ons wou delen!

Taiwan Deel 4: Daihatsu, Subaru en Isuzu

Daihatsu lijkt net als in Europa van de markt te zijn gehaald: nieuwer dan de Sirion 2, Materia en Terios zie je ze niet. De Skywing stond bovenaan mijn wensenlijstje voor dit jaar: ik had er al verscheidene van gezien, maar nog geen enkele kunnen vastleggen. De Skywing is een model dat exclusief voor de Taiwanese markt is ontwikkeld: het gaat om een liftback-uitvoering van de Charade G11.

Daihatsu Skywing CDS-II

Daihatsu Skywing

Daihatsu Social

Daihatsu Social SN

Identiek aan de Toyota Dyna en Hino-versie is de Daihatsu Delta.

Daihatsu Delta U10

Daihatsu Delta Diesel

Subaru's Tutto is net als de Skywing een model speciaal voor de Taiwanese markt: een liftback op basis van de Justy. Is nog iets meer in het straatbeeld te zien dan de Skywing, waarschijnlijk omdat 'ie later geïntroduceerd werd.

Subaru (Ta Ching) Tutto Super Deluxe

Subaru (Ta Ching) Tutto Super Deluxe

Voor de liefhebbers van retro had Subaru de Impreza Casa Blanca op basis van de Impreza Plus.

Subaru Impreza Casa Blanca

Subaru Legacy

Als concurrent voor de Toyota Zace had Isuzu de Panther in de aanbieding:

Isuzu Panther 2.0

Taiwan Deel 5: Mitsubishi & Proton

Mitsubishi is momenteel de derde autofabrikant van Taiwan na Toyota en Nissan en heeft 11% van de markt in handen.

De Minica is oorspronkelijk een kei car, een lokaal geproduceerde variant werd in 1987 geïntroduceerd met grotere 800 cc motor.

Mitsubishi Minica 800

Mitsubishi Colt MY2007 vs. MY2013

De Mitsubishi Freeca was Mitsubishi's antwoord op de Toyota Zace en Isuzu Panther. De Freeca en Zace zullen beide bij de meest verkochte auto's van dat moment hebben gehoord. Mitsubishi heeft inmiddels al jaren de Zinger als opvolger, een speciaal voor Taiwan ontwikkeld model. Die kost overigens niet meer dan een Colt Plus.

Mitsubishi Freeca Royal Exceed

CMC is de fabrikant die Mitsubishi's in Taiwan produceert, zoals Yulon dat voor Nissan doet en Lio Ho voor Ford en Mazda. Mitsubishi is zeer sterk in commerciële voertuigen: de Minicab - later Varica, Veryca en Delica zijn al jarenlang de bestverkochte wagens in hun soort. CMC plakt er zijn eigen logo's op, de auto's staan echter gewoon bij de Mitsubishi-dealer.

Dit is een erg oude Minicab van de derde generatie (tot 1982):

Mitsubishi (CMC) Minicab 700

Mitsubishi (CMC) Minicab

Mitsubishi (CMC) Minicab

Vanaf eind jaren '80 werd de auto Varica genoemd.

Mitsubishi (CMC) Varica

Minitruck familie: Ford Pronto, Mitsubishi (CMC) Varica & Veryca, Suzuki APV

Mitsubishi (CMC) Delica

Proton Satria

Proton Persona 1.6 XLi

Proton Jumbuck 1.5 GLi

Proton Jumbuck

Proton Savvy

Proton Gen-2

Dankje, Rob en Peter!

Taiwan Deel 6: Franse automobielen

Renault Express 1.4

Renault Express

Renault 9

Renault 11 TXE 1.7

Renault 19 sedan

Peugeot 205 XR

Peugeot 205

Peugeot 205

Peugeot 305

Peugeot 405 SRi 1.9

Peugeot 504

Citroën ZX 3-deurs

Citroën Xantia

Citroën C15 pick-up

Erg leuke series met een extra compliment voor de Taiwan-foto's! Zit ook aardig wat kennis en research achter het identificeren van alles... (y)

Bedankt Eddy C en Klassiekerrijder!

Taiwan Deel 7: Ford, Mazda, Kia en Asia

Ford Lio Ho produceert al decennia Fords voor de Taiwanese markt. Tot een jaar of tien terug waren de meeste Fords eigenlijk Mazda's met een afwijkend front- en achterkantontwerp. Modellen als de Festiva (Mazda 121), Laser/Liata/Aztec/Tierra (Mazda 323), Telstar (Mazda 626) en Econovan (Mazda Bongo/E-series) zijn afgeleid van Mazda's, de Pronto is dan weer gebaseerd op de Suzuki Carry. Ford zal ooit bij de bestverkochte automerken hebben gehoord, inmiddels is het merk behoorlijk afgegleden.

De tweede generatie Ford Festiva heeft een erbarmelijke lakkwaliteit.

Ford Festiva sedan

Ford Laser hatchback

Ford Laser Wagon

Ford Liata

Ford Focus ST

Ford Telstar hatchback

Naast de Mazda-modellen werden de eigen Sierra, Mondeo en Scorpio ook aangeboden.

Ford Sierra

Ford Sierra 2.0i Ghia

Ford Sierra 1.8 CL

Bijzonder leuk is deze Mazda K360, die in Taiwan M-nog wat heette.

Ford Lio Ho produceert ook gewoon de 'originele' Mazda's. Een 626 heb ik echter nauwelijks gezien, terwijl het nog stikt van de Fords Telstar.

Mazda 626

Mazda6 'MS MazdaSpeed'

Mazda T3000

Kia's eerste Sephia is gebaseerd op de Mazda 323, de lakkwaliteit blijkt matig.

Kia Sephia GTX

Asia Rocsta

Dankje AlbertsH & Yellow Cab :)

Taiwan Deel 8: Nissan-Datsun-Yue Loong

Tot in de jaren '80 werden Datsun-modellen als Yue Loong verkocht op de Taiwanese markt.

Yue Loong (Datsun) Sunny 301 Pick-up

Yue Loong (Datsun) Sunny 302-303-serie

Een 1.2 CT:

Een S:

Een ultragave 1200 CT:

Een W:

Yue Loong (Nissan) Bluebird SD 931

Yue Loong (Datsun) Cedric 805

Yue Loong (Datsun) Cedric

Yue Loong (Nissan) Vanette

Yue Loong (Nissan) Vanette

Nissan Vanette

Yue Loong (Nissan) Homer

Nissan Sentra

Nissan Sentra California

Nissan Sentra California

Nissan March LX Cubic

Nissan Verita

Een extra stoere Nissan AD Resort (Sunny Wagon) heet N-RV:

Nissan N-RV LE

De Nissan Serena is voor de Taiwanese markt verlengd en heeft een afwijkend ontwerp.

Nissan Serena

Wouter82 zei:
Grappig, die Nissan California heette bij ons Florida :)

Dat vond ik ook wel geinig, al ben ik niet zeker of die naam ook in Taiwan werd gevoerd, zo heette de auto namelijk in de VS.

Taiwan Deel 9: Amerikaans en Duits blik

Amerikaanse automerken (naast Ford, maar dat is meer een mix van Japans en Europees in Taiwan) leken vroeger aardig vertegenwoordigd. Vooral de eerste generatie Dodge Neon leek er succesvol te zijn, ook de (Eagle) Vision zie je regelmatig. Ook de Dodge Spirit deed het goed in Taiwan.

Dodge Spirit

Op de laatste foto de achterkant van de eerder geplaatste Subaru Legacy, die dus een afwijkend ontwerp heeft vergeleken met de Europese uitvoering.

Dodge Spirit

Dat was best een vreemd gezicht:

Lincoln Continental Town Car

China's favoriete auto gedurende een aantal jaar, de Buick Excelle ofwel een luxueuze Daewoo Nubira, is ook kortstondig in Taiwan geproduceerd door Yulon. De Taiwanese Buick Excelle heeft een afwijkend ontwerp. De verkopen waren zeer matig.

Buick Excelle

Chevrolet Corsica LT

Pontiac Sunbird

Opel Kadett sedan 1.6i

Opel Omega 2.0i LS

Volkswagen Jetta CL

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Het laatste deel:

Taiwan Deel 10: Honda & Britse merken

Honda (Sanyang) Civic

Honda (Sanyang) Civic 1.5 GT-S

Honda (Sanyang) Civic 1.5 12 Valve

Honda (Sanyang) Civic LSX

Honda Accord Aerodeck

Rover 620 SLi

Rover 827 Si

Austin Montego 1.6 LS

Austin Mini

Austin Mini

Morris Mini

Austin Mini

LTI Fairway Driver London Taxi (Austin FX4)

Alle 448 autogerelateerde foto's van mijn Taiwan-reizen in 2013 en 2014 zijn te vinden in mijn Taiwan-album op Flickr.

Gaaf!

Ik ben vorige week in Miami Beach deze Nissan Murano CrossCabriolet tegen gekomen, zeer apart.

Dankje Mach1 & Astra-Wesley!

Die Opel Omega was best een verrassing, zeker in zo'n nette conditie. De hoeveelheid grote Europese sedans viel me sowieso op, de Rover 800, Peugeot 605, Alfa Romeo 168 (da's een 164 die na verloop van tijd een andere naam kreeg, 4 is ongeluksgetal en 8 geluksgetal), Ford Scorpio Mk.1 sedan, Opel Omega, Lancia Thema, Zweeds en Duits premiumspul: ik heb het allemaal zien rijden.
Naast de gespotte Kadett en Omega heb ik alleen maar Astra's (vooral F), Corsa's (vanaf B ) en Vectra's (vanaf A facelift) zien rijden.

Die Murano CrossCabriolet is helaas uit productie en zal vast geen opvolger krijgen. Jammer, want het is een [oerlelijke] karakterbak :)

Terug
Bovenaan