Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Idranor zei:
Ja dat was het, als ik me niet vergis ergens op een snelweg bij Parijs, vermoedelijk de Periferique Est, maar het is al een paar jaar geleden dus ik kan me vergissen.

ha dat zou kunnen ja
ben toen richting bordaux gereden naar t zuiden:cool:

A.BRANDHORST zei:
skitmeister zei:
Leuk topic!

maar het gaat toch om SPECIALE auto's? Waarom zie ik veel eenden, kevers etc???

Tatra T 810-1R1 R26 14 195 6x6.1R
5096449044_bbd98dcb1d_z.jpg
Euhm... als we toch gaan muggenziften: Dit is een vrachtwagen, geen auto!

je en t is nog niet eens een echte tatra ook:D

Afgelopen week in Frankrijk geweest. Het verkeersbeeld wordt daar steeds saaier! :( Kwam je een paar jaar geleden nog van alles tegen uit de jaren 80, dat is nu echt grotendeels verdwenen. Het Franse wagenpark bestaat grotendeels uit nieuwe Franse auto's.

Wat heb ik wel gezien?

Voor wie van cijfertjes houdt:

Op ca 2000km Frankrijk zag ik slechts 3maal Peugeot 305, ca 5x 309 phase 1, ca 5x 505, 1 204, 1 304, 1 of 2 404's (waaronder een break), 2 504pickups, ca 7x 104, ca 3x J7, 1x Talbot Samba, 1x Citroen DS, 1 of 2 keer CX, ca 10x 2CV, ca 10x Mehari (ik was in t uiterste zuiden), 1x LN(A), ca 4x BX phase 1, ca 5x Visa (geen varkensneusjes), ca 2x HY, 1x Dauphine, 2x R6, 1x R16, ca 7x R5 phase 1, ca 5x R9, ca 10x R11, ca 5x Espace phase 1, ca 7x R25 phase 1, minstens 10x R4, veel R25 phase 2, veel R21 alle varianten.
Helaas geen Talbots of Simca's behalve de ene Samba, en geen R12 of R18. Ook geen enkele Avantime!

Voor wie van foto's houdt:

Dit moet een Citroen LN(A) zijn. Hoewel de typeplaatjes niet meer leesbaar zijn zaten er meerdere stickers van Citroendealers op de achterzijde geplakt.
img5061l.jpg

Peugeots 104 heb ik er meerdere van gezien, later misschien nog meer foto's van andere exemplaren, die foto's staan op een andere camera.
img5191m.jpg

img5388t.jpg

Zowel één 204 als één 304 gezien, allebei sedan.
img5377y.jpg

Deze 505 was de enige break, de anderen waren sedans maar heb ik geen foto's van.
img5382sy.jpg

Tja het gaat wel hard in Frankrijk. Misschien dat ik er van de herfst nog naartoe ga, dan zal ik eens kijken.

Het is inderdaad een LNA, te herkennen aan de dikke rubberen opplakstrip op de achterbumper. Die 304 is een heel vroege, nog met dubbele staande achterlichten!

Afgelopen week in Frankrijk geweest. Het verkeersbeeld wordt daar steeds saaier!

Daar ga ik binnen afzienbare tijd drastisch verandering in brengen. :D

Greetzz Renate.

@929V6: En dat zie je aan de weerspiegeling in de muur? o_O:confused::)

@Renate: jij gaat met je hele wagenpark emigreren? :)

@idranor: yep.

@929V6: En dat zie je aan de weerspiegeling in de muur?

Nee aan de daklijn.

Greetzz Renate.

Afgelopen week in Frankrijk geweest. Het verkeersbeeld wordt daar steeds saaier! sad smiley Kwam je een paar jaar geleden nog van alles tegen uit de jaren 80, dat is nu echt grotendeels verdwenen.

tja, in nederland zie je die oude troep toch ook niet meer?

voor mij geen vakantie, maar voor jullie wel: zag net een 18jarig manneke in een ktm x-bow voorbij stuiven.

Gullwing zei:
Afgelopen week in Frankrijk geweest. Het verkeersbeeld wordt daar steeds saaier! sad smiley Kwam je een paar jaar geleden nog van alles tegen uit de jaren 80, dat is nu echt grotendeels verdwenen.

tja, in nederland zie je die oude troep toch ook niet meer?

Ik durf wel te beweren dat je inmiddels hier in Nederland meer jaren 80spul ziet rondrijden dan in Frankrijk. En voor het eerst viel me bij terugkomst op hoe gevarieerd het Nederlandse wagenpark is. Ik heb met mn reisgenoot nog een uitvoerige discussie gevoerd hoe t toch kan dat er in Nederland zoveel oude auto's rondrijden.

Phoenixrood74 zei:
Omdat wij Elk Merk Waardig hebben?

:) Ongetwijfeld.

Hier nog een serietje van mn andere camera.

R11 in nieuwstaat:
144mt.jpg

En nog een paar 104tjes:
146bb.jpg

149zq.jpg

De eigenaar van deze Samba zag me de foto maken en bood me een ritje aan. Toen ik heel voorzichtig, de oude techniek sparend, wegreed, sleurde hij me bij wijze van spreken de passagiersstoel op en liet me even zien hoe je een Samba GLS op z'n staart trapt, om mij vervolgens aan te moedigen hetzelfde te doen. Bijzondere ervaring, plankgas door een rustig Frans dorpje, maar dat gekke ding was nog best snel. Hij probeerde iets te zeggen over dat er een motor in zat van een Singer ofzo? Hij had achter zijn huis nog een Rallye staan waarvan de motor al klaarlag om in de GLS gelepeld te worden.
33545436.jpg

Een 204tje, gewoon lekker gebruikt.
img0937f.jpg

Eén van de Visaatjes die ik zag, volgens mij een Super E ofzo, kan dat?
img0961f.jpg

En tot slot deze voor de getrainde ogen.
img5190q.jpg

Ja ik zag nog een foto van de achterkant en daar staat inderdaad Super E.

En uiteraard eten we in Frankrijk baguettes. :cool:

Mooie R11 zeg! (y)

Ik denk ook dat we in Nederland zo ongeveer het leukste wagenpark van Europa hebben.

Dat denk ik niet maar misschien wel van west Europa. In oost Europa zijn nog landen waarvan ik t wagenpark meer waardeer. :)

Nederland is wel uniek in Westeuropa ja. Hier rijden we voor onze lol in oude auto's, da's in veel andere landen alleen interessant als het echt heel antiek spul betreft. Ik zie bijvoorbeeld dagelijks Polen die helemaal niets begrijpen van die Nederlander in zijn bruine jaren 80 Skoda in standaardjasje. o_O

Idranor zei:
Verrek ik zie nu pas dat die rode 104 coupé ook een LNA is.

Voor degenen die het niet begrijpen (of weten), maar eigenlijk is deze rode LNA dus de eerste vercitroëniseerde Peugeot, de 104 ZS of ZL.

S120LS zei:
Nederland is wel uniek in Westeuropa ja. Hier rijden we voor onze lol in oude auto's, da's in veel andere landen alleen interessant als het echt heel antiek spul betreft. Ik zie bijvoorbeeld dagelijks Polen die helemaal niets begrijpen van die Nederlander in zijn bruine jaren 80 Skoda in standaardjasje. o_O

Klopt, zo had ik een paar jaar geleden 2 Poolse huisgenoten van begin 20 die in resp. een Audi A6 en een Alfa Romeo 166 reden. Gewoon als statussymbool, ze hadden allebei niet zo'n enorme bak nodig en liepen leeg op de overweldigende reparatie- en onderhoudskosten. Ze hebben zich rotgelachen om mijn Zastava en ze begrepen al helemaal niet waarom ik zo trots was op mijn "nieuwe" 305.

Dat zie je hier gelukkig minder inderdaad.
Toch werd ik laatst raar aangekeken door een vrouwelijke klasgenoot van me toen ik even snel een foto maakte van een kever :p
'Meeste mensen kijken toch om naar dikke BMW's enzo?' Luidde haar commentaar.

Geweldig verhaal over die Samba trouwens, dat je ook gelijk mocht rijden (en hard!) :)

KP62 zei:
Dat zie je hier gelukkig minder inderdaad.
Toch werd ik laatst raar aangekeken door een vrouwelijke klasgenoot van me toen ik even snel een foto maakte van een kever :p
'Meeste mensen kijken toch om naar dikke BMW's enzo?' Luidde haar commentaar.

Geweldig verhaal over die Samba trouwens, dat je ook gelijk mocht rijden (en hard!) :)

Ja dat was erg bijzonder. :) Die kerel zei dat hij destijds coureur was geweest in een R8 Gordini in de Formule 3 (als ik t goed heb begrepen), en zo reed hij ook wel een beetje. :eek: Ik herinner me trouwens weer wat hij zei over de motor, het was volgens hem een motor van Sunbeam.

Idranor zei:
De eigenaar van deze Samba zag me de foto maken en bood me een ritje aan. Toen ik heel voorzichtig, de oude techniek sparend, wegreed, sleurde hij me bij wijze van spreken de passagiersstoel op en liet me even zien hoe je een Samba GLS op z'n staart trapt, om mij vervolgens aan te moedigen hetzelfde te doen. Bijzondere ervaring, plankgas door een rustig Frans dorpje, maar dat gekke ding was nog best snel. Hij probeerde iets te zeggen over dat er een motor in zat van een Singer ofzo? Hij had achter zijn huis nog een Rallye staan waarvan de motor al klaarlag om in de GLS gelepeld te worden.
Misschien bedoelde hij dat de motor liep als een naaimachientje?

Idranor zei:
Klopt, zo had ik een paar jaar geleden 2 Poolse huisgenoten van begin 20 die in resp. een Audi A6 en een Alfa Romeo 166 reden. Gewoon als statussymbool, ze hadden allebei niet zo'n enorme bak nodig en liepen leeg op de overweldigende reparatie- en onderhoudskosten. Ze hebben zich rotgelachen om mijn Zastava en ze begrepen al helemaal niet waarom ik zo trots was op mijn "nieuwe" 305.
Ik vermoed dat in een land zoals Polen, waar generaties alleen maar konden dromen van een nieuwe, grote Westerse auto, het niet echt een droom is om in iets neoklassieks te rijden. Vooral niet een auto die voor hun associaties oproept met mindere tijden.

Ik ben een paar jaar geleden eens in Leipzig geweest, de gemiddelde auto zag er daar mooier uit en was nieuwer dan in Amsterdam...

Klassiekerrijder zei:
Ik vermoed dat in een land zoals Polen, waar generaties alleen maar konden dromen van een nieuwe, grote Westerse auto, het niet echt een droom is om in iets neoklassieks te rijden. Vooral niet een auto die voor hun associaties oproept met mindere tijden.

Dat zal het inderdaad zijn, daarom willen ze al onze jonge occassions zo graag.

@PR74: het was Sunbeam wat hij zei, bouwden die ook naaimachientjes?

@929V6: Tja dat zou ook kunnen, zo goed is mn Frans niet en ik ken alleen zijn voornaam Pierre en kan hem niet achterhalen via Google.

De scores die Idranor aanhaalt heb ik in jaren Italie niet of zelden gehaald. Dit jaar voor het eerst in Frankrijk en daar wel eea gezien. Overigens niet van alles een foto maar de bijzondere auto' 's zijn meer dan anders. Vakantie is voor mij meer dan alleen auto's,dat wel .....

simca1006 zei:
De scores die Idranor aanhaalt heb ik in jaren Italie niet of zelden gehaald. Dit jaar voor het eerst in Frankrijk en daar wel eea gezien. Overigens niet van alles een foto maar de bijzondere auto' 's zijn meer dan anders. Vakantie is voor mij meer dan alleen auto's,dat wel .....

Het viel mij 2 jaar geleden in Italie ook bitter tegen, slechts 2 of 3 Ritmo's gezien. Het jaar ervoor zag ik er meer tijdens mijn reis door Oost-Europa. Voor mij zijn auto's tijdens de vakantie ook bijzaak, maar de duizenden kilometers achter het stuur kijk ik goed om me heen en als de mogelijkheid bestaat even te stoppen voor een foto van iets bijzonders dan laat ik die kans niet voorbijgaan. De afgelopen week Frankrijk heb ik me hoofdzakelijk beziggehouden met mijn andere hobby.

Twee volledig offtopic fotootjes:
Trapslang
Bidsprinkhaan

Idranor ; ik begrijp je ! Een mooi moment was dan ook toen vanuit het niets een Talbot Horizon ons te gemoet reed en ik vol verbazing verder reed..
Ritmo's ? In Italië heb ik er 6 gezien, vond ik ook veel !

Mijn collega was vorige maand in Marokko en heeft daar de volgende foto´s voor mij geschoten (leuke collega die dat even voor je doet toch?) En daarna heeft hij ze me even op de email gestuurd... zodoende kunnen jullie ook meegenieten..

Oh ja, ik heb toestemming gevraagd om de foto´s te uploaden... vond hij prima...

Zo staan o.a. op de foto: Een Opel Rekord, Renault 4 (2x), Renault 12 Break, Peugeot 305, op de achtergrond een 309, en speciaal voor mij uitgebreid gefotografeerd, een Talbot 1510... waarbij op de achtergrond dan nog een Renault 5 1e type
img0768di.jpg

img0771i.jpg

img0772mo.jpg

img0775ip.jpg

img0863b.jpg

img0864o.jpg

img0865ic.jpg

img0866mm.jpg

img0870zj.jpg

img0871k.jpg

img0875m.jpg

img0876r.jpg

img0877jl.jpg

img0878d.jpg

img0879f.jpg

img0880u.jpg

img0881ay.jpg

img0882ju.jpg

Ondanks de vaak matige staat van de auto's in dergelijke landen, vind ik het altijd leuk om zulke foto's te zien.

Die 305's zijn leuk en vooral die Talbot is een prachtige spot! Die zul je in Marokko ook niet meer elke dag tegenkomen. :eek:

Daar lijkt t inderdaad wel op. Ach ik heb ook wel eens duizenden kms door Europa gereden net een 309-lamp in m'n 305. Ik vind de staat van de gespotte auto's trouwens helemaal niet zo slecht. Leuke foto's!

Afgelopen weekend even op en neer naar Milaan en omgeving geweest. Een vriend van mij woont daar en aangezien ik nog wel gek ben van auto's...... bedachten we een spelletje. Bedenk een auto die je eigenlijk al een tijd niet meer hebt gezien en probeer er eens achter te komen hoevaak je hem eigenlijk nog ziet! We hadden het in dit geval over mijn 309, maar aangezien we in Italie zaten besloot ik dat een Uno wel een leuk model zou zijn om te spotten.......

Nou dat viel tegen, zie hieronder het resultaat, plus wat ik nog meer tegen kwam!

5925192215_8913b9eee5_z.jpg

5925192773_83ff0a5bcc_z.jpg

5925754940_522195b3ba_z.jpg

5925755564_05cc927889_z.jpg

5925755858_869b139f1b_z.jpg

5925194783_b71ff59627_z.jpg

5925206895_36a617a3a0_z.jpg

5925208061_3348982abb_z.jpg

5925195367_6fcdeb4434_z.jpg

5925757802_6a42292f0f_z.jpg

5925197349_9d369dab29_z.jpg

5925197581_eb1604b848_z.jpg

5925775820_3a614fcd92_z.jpg

5925776200_01ef11a9e2_z.jpg

5925776470_6ee1b79203_z.jpg

5925779870_a9a3c67ffc_z.jpg

5925218633_bc6d3faca3_z.jpg

Ja alleen zo, en iets verder weg, geen idee, volgens mij een van de laatste bouwjaren inderdaad. Roest zat er uiteraard ook wel op! Ik heb de eigenaar nog een compliment gegeven, leuk dat ze nog rondrijden! Ook slechts 2 Alfa 33's gezien!

Mooie foto's FD! Volgens mij hadden de latere Giulietta's (vanaf modeljaar '84) een kunststof plaat boven de achterbumper en die mis ik hier, dus het zal toch wel een iets oudere zijn.

Parkeren jullie altijd op de stoep?:confused:
img0875m.jpg

En de eerste mooie fiat die ik zie (ik herinner me hem, toen ze nog nieuw waren)
DSC00152.jpg

Terug
Bovenaan