Kasper 3139269 zei:
….. Ik dacht dat de gemodificeerde ketting de rest van de levensduur van de auto mee zou gaan......misschien toch niet.
Dat hardnekkige verhaaltje dat een kettingdistributie een autoleven mee gaat is nog iets van vroeger, toen de motoren nog uitgerust waren met een korte ketting en enkele onderliggende nokkenas.
De huidige kettingen van moderne motoren zijn met gemak al 3 tot 5x zo lang als vroeger, de rek die op kan treden is dus ook aanmerkelijk meer.
Tevens worden die moderne kettingen met hydraulische spanners (oliedruk motorolie) op spanning gehouden, en helaas is die motorolie door allerlei milieumaatregelen sterk onderhevig aan vervuiling en zijn de onderhoudsintervallen voor een motoroliewissel (veel te) ruim waardoor de spanners vervuilen en niet meer (goed) werken.... dat belast de ketting nog wat extra en versneld hiermee de rek op de ketting.
Vuistregel bij de moderne motoren is dat je de kettingdistributie moet vervangen als die hoorbaar wordt.
In de praktijk valt of staat de levensduur van een moderne kettingdistributie met het gebruik en het onderhoud van de auto, ga er in de theorie gemiddeld maar van uit dat een moderne kettingdistributie ongeveer net zo lang mee gaat als de voorgeschreven vervangingstermijn van een riemdistributie.
Een kennis van me rijdt met een Touran uit 2016, die rijdt 80.000 km/jaar en doet een oliewissel om de 15.000 km.... de distributie daarvan is afgelopen winter pas vervangen dus het kan wel lang mee gaan.