• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

vag tsi weer ratel na nieuwe ketting

Kasper 3139269

Net ingestapt
mijn VW touran 1.2 tsi bouwjaar 2011 heeft in 2005, na 75000km een nieuwe ketting plus de rest gekregen van de VW dealer. Nu 100.000km en 5 jaar verder heb ik het idee dat de ketting weer rammelt. Ik dacht dat de gemodificeerde ketting de rest van de levensduur van de auto mee zou gaan......misschien toch niet.
Zijn er meer mensen waarbij de ketting (VAG) meerdere keren vervangen is?
Ik heb wel een opname van de ratel gemaakt, maar ik zie niet hoe ik deze hier kan plaatsen.

Die gemodificeerde ketting kwam er waarschijnlijk alleen in via aftermarket bedrijven of wanneer je zelf betaalde voor de reparatie...

Simpel gezegd: VW heeft waarschijnlijk voor de garantievervangingen gewoon eerst de slechte voorraad op gemaakt. Die hield t lang genoeg uit tot de garantie verlopen was...
Zij van het probleem af met relatief weinig kosten.
(Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar door meerdere meldingen van terugkerende problemen van die tsi kettingproblemen ook na een nieuwe ketting, is het sommetje snel gemaakt zegmaar)

Dat zou dan lekker zijn......
Morgen eerst maar met de garage bellen welke de auto in onderhoud heeft .(Audi/VW). Kom op het internet ook nog tegen dat mensen met een reeds nieuwe ketting , alles nogmaals een nieuwe kettingspanner nodig hebben. Dat zou weer in de kosten schelen. Ben benieuwd hoe de garage gaat bepalen of de ketting uitgerekt is of dat alleen de spanner gefaald heeft.

Kasper 3139269 zei:
….. Ik dacht dat de gemodificeerde ketting de rest van de levensduur van de auto mee zou gaan......misschien toch niet.

Dat hardnekkige verhaaltje dat een kettingdistributie een autoleven mee gaat is nog iets van vroeger, toen de motoren nog uitgerust waren met een korte ketting en enkele onderliggende nokkenas.

De huidige kettingen van moderne motoren zijn met gemak al 3 tot 5x zo lang als vroeger, de rek die op kan treden is dus ook aanmerkelijk meer.
Tevens worden die moderne kettingen met hydraulische spanners (oliedruk motorolie) op spanning gehouden, en helaas is die motorolie door allerlei milieumaatregelen sterk onderhevig aan vervuiling en zijn de onderhoudsintervallen voor een motoroliewissel (veel te) ruim waardoor de spanners vervuilen en niet meer (goed) werken.... dat belast de ketting nog wat extra en versneld hiermee de rek op de ketting.

Vuistregel bij de moderne motoren is dat je de kettingdistributie moet vervangen als die hoorbaar wordt.
In de praktijk valt of staat de levensduur van een moderne kettingdistributie met het gebruik en het onderhoud van de auto, ga er in de theorie gemiddeld maar van uit dat een moderne kettingdistributie ongeveer net zo lang mee gaat als de voorgeschreven vervangingstermijn van een riemdistributie.
Een kennis van me rijdt met een Touran uit 2016, die rijdt 80.000 km/jaar en doet een oliewissel om de 15.000 km.... de distributie daarvan is afgelopen winter pas vervangen dus het kan wel lang mee gaan.

Muddy Bandit zei:
Kasper 3139269 zei:
….. Ik dacht dat de gemodificeerde ketting de rest van de levensduur van de auto mee zou gaan......misschien toch niet.

Dat hardnekkige verhaaltje dat een kettingdistributie een autoleven mee gaat is nog iets van vroeger, toen de motoren nog uitgerust waren met een korte ketting en enkele onderliggende nokkenas.

De huidige kettingen van moderne motoren zijn met gemak al 3 tot 5x zo lang als vroeger, de rek die op kan treden is dus ook aanmerkelijk meer.
Tevens worden die moderne kettingen met hydraulische spanners (oliedruk motorolie) op spanning gehouden, en helaas is die motorolie door allerlei milieumaatregelen sterk onderhevig aan vervuiling en zijn de onderhoudsintervallen voor een motoroliewissel (veel te) ruim waardoor de spanners vervuilen en niet meer (goed) werken.... dat belast de ketting nog wat extra en versneld hiermee de rek op de ketting.

Vuistregel bij de moderne motoren is dat je de kettingdistributie moet vervangen als die hoorbaar wordt.
In de praktijk valt of staat de levensduur van een moderne kettingdistributie met het gebruik en het onderhoud van de auto, ga er in de theorie gemiddeld maar van uit dat een moderne kettingdistributie ongeveer net zo lang mee gaat als de voorgeschreven vervangingstermijn van een riemdistributie.
Een kennis van me rijdt met een Touran uit 2016, die rijdt 80.000 km/jaar en doet een oliewissel om de 15.000 km.... de distributie daarvan is afgelopen winter pas vervangen dus het kan wel lang mee gaan.
Het jammere aan het gebruik van een motor met een ketting is dat deze meestal wel ontworpen is om nooit de ketting te vervangen. Als ik mijn 2 liter diesel met riem in mijn Insignia vergelijk met de 1.6 diesel met ketting, is het vervangen van een riem redelijk simpel. Bij een 1.6 diesel met ketting begint het met "Bouw de motor en versnellingsbak uit. Haal de versnellingsbak van de motor". BMW N47 precies zo.
Voor mij een reden om toch vooral op zoek te gaan naar een auto met een riem. Dan maar zeker weten die vervangen moet worden, maar dat het vervangen ook niet al te duur is.

Het ligt ook voor een groot deel aan de fabrikanten. Engineering voorhands, of misschien zijn de geproduceerde kettingen bij de kettingfabrikat wel minder dan de beoogde kwaliteit dan dat VW had willen hebben. Er zijn ook genoeg merken met moderne motoren waar kettingen wel een autoleven lang mee gaan.

VW heeft heel veel auto's geproduceerd met TFSI in allerlei merken en modellen en dat icm met matige kettingen, betekend dat dit probeem veel in de media is geweest. Het voor de 2e keer vervangen van de ketting heb ik ook wel vaker gelezen, uitzonderlijk is dit dus niet. Of VW nog een oude of gemodificeerde ketting heeft gebruikt is lastig te achterhalen. Maar zelfs bij gemodificeerde kettingen komt het probleem nog wel eens voor bij VW, weliswaar in veel mindere mate. Blijft gewoon een van de kindeziektes van de eerste generatie TFSI.

VW staat er gewoon om bekend, ook mede door de slechte afhandeling naar klanten toe. Daarom ook veel in de media en klachten op fora. Maar er zijn ook andere fabrikanten / modellen, die met dit probleem kampen.

Terug
Bovenaan