V70 vervangen of inruilen

Vervangen of repareren

• Totaal aantal stemmers
    16
  • Opiniepeiling gesloten .

Thijs 9806654

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik heb een v70 die vorige week ineens een oververhitte motor kreeg. Snel langs de snelweg gezet en naar de garage gesleept, geen stoom of rook gezien. De auto heeft 260k gereden en is een benzine met automaat.

De reparatie gaat 1500 euro kosten voor de waterpomp, de thermostaat en de distributie riem die ook vervangen moet worden na 100k km. Bovendien is er een risico dat nokkenas of cylinders beschadigd zij geraakt (kunnen ze nog niet zeggen) wat nog een keer een dergelijk bedrag zou betekenen.

De auto rijdt verder prima, en alles (3 kids, mijn vrouw, alle spullen voor een vakantie) passen erop of erin.

Mijn vraag is dus wat jullie zouden doen - vervangen voor een tweedehands Japanse of Franse mpv? Of repareren?

dank en groet
Thijs.

Met de absurde prijzen die men tegenwoordig vraagt voor occasions, zou ik de herstelling zeker overwegen.
Voor 1.500 of zelfs 3.000 EUR bovenop de "wrakprijs" vind je geen waardige vervanger.

Behouden zou ik zeggen.

Je weet niet wat voor wrak je koopt voor inruil+ 3000... Occasions zijn nu erg duur, en waarom zou je een auto weg doen? Juist, als er (groot) onderhoud nodig is....
Als je Volvo fijn rijdt, goed onderhouden is en verder in goede staat is (welk bouwjaar overigens?): repareren.
Zie de distributie en waterpomp etc. als onderhoud wat toch wel een keertje moet...

Ik zou ook lekker doorrijden. Met zo'n V70 kan je nog wel even vooruit. En 2006, dus de facelift van de tweede generatie denk ik. Dat vind ik persoonlijk de fijnste!

Hoe lang heb je de auto al, heb je hem kort dan zou ik zeker doorrijden. Maar je wilt hem vervangen/inruilen wat is je budget voor een andere auto?

Repareren. Je wil het niet elk jaar hebben, maar zo elke 5-10 jaar een keer een vette tegenvaller is nog altijd voordeliger dan elke 5 jaar iets van €10k of meer kopen.

Frits79 zei:
Hoe lang heb je de auto al, heb je hem kort dan zou ik zeker doorrijden. Maar je wilt hem vervangen/inruilen wat is je budget voor een andere auto?

Dank voor de reactie Frits! Ik heb de auto ongeveer 5 jaar (30k in gereden zelf) en evt budget voor een nieuwe zou ongeveer 6000 euro zijn of zoiets.

Hoe is de rest? Automaat schakelt nog soepel? Binnen nu en een 50-60.000 km komt die er ook een keer aan.

Ik heb een maand geleden mijn V70 ingeruild omdat de koppakking lek was. Was het wel beu dat er steeds iets anders aan de hand was. Wel een Volvo teruggekocht maar dan met veel minder kilometers.

Thijs 9806654 zei:
Frits79 zei:

Dank voor de reactie Frits! Ik heb de auto ongeveer 5 jaar (30k in gereden zelf) en evt budget voor een nieuwe zou ongeveer 6000 euro zijn of zoiets.
Er is eigenlijk dus geen geld voor een ander. Voor jouw budget heb je er 1 van hetzelfde bouwjaar met meer kilometers. Dus ik zou hem dan gewoon laten maken, wel afhankelijk van wat het allemaal gaat kosten.

Eens. Laten vervangen, hoe zuur het nu ook even is. Dat is, als je dezelfde klasse wilt blijven rijden, het voordeligst.

Als geld wel erg belangrijk is, is het misschien verstandig een paar klasses kleiner te rijden. Alsnog station, maar wel kleiner, lichter en goedkoper.

Eigenlijk is er weinig budget om een flinke stap te maken. Ik zou dan toch maar de auto laten repareren.

Dank voor alle reactie tot nu toe. Ter extra info: deze auto heeft 5 jaar geleden ongeveer 10k gekost. Als ik een andere aan zou schaffen zou dat ws een mpv zijn (de kinderen worden groter) en can een iets goedkoper merk - ik weet dat dit minder lekker rijdt maar de kosten voor onderhoud van de Volvo zijn tot nu toe best fors - elk jaar wel 700 a 800 en dit jaar dus nog wat hoger helaas. Mocht het echt nodig zijn is het budget nog wel te rekken tot 10k, en ik ben vooral aan het dubben wat het meest economisch is om te doen

Janneman zei:
Hoe is de rest? Automaat schakelt nog soepel? Binnen nu en een 50-60.000 km komt die er ook een keer aan.

Ik heb een maand geleden mijn V70 ingeruild omdat de koppakking lek was. Was het wel beu dat er steeds iets anders aan de hand was. Wel een Volvo teruggekocht maar dan met veel minder kilometers.

50k km daar doe ik wel even over want ik rijd niet heel veel 😀. De automaat schakelt nog soepel en voor de rest rijdt hij ook nog prima.

Heb je overwogen om een ander merk aan te schaffen? Ik had hiervoor ook een Volvo en ik merk dat het toch wel lekker rijdt tov andere merken die ik zou overwegen voor de volgende

ak2 zei:
Eigenlijk is er weinig budget om een flinke stap te maken. Ik zou dan toch maar de auto laten repareren.

Dank - ik neem aan dat je met een stap maken bedoelt maar een duurder merk of een nieuwere auto? Ik hecht niet echt aan luxe maar dan deze Volvo is wel heel fijn dat ie veilig is, zeker voor een auto van deze leeftijd, en dat hij lekker optrekt door de 5 cylinders

Normaal ben ik ook zeker van het repareren en doorrijden maar in dit geval ( bij het hogere budget ) zeg ik toch vervangen.
Een V70 met 5-cilinders en Automaat rijd natuurlijk wel erg duur, zeker met die paar kilometers per jaar, beetje overkill lijkt me.
Geen idee of er perse weer een Automaat terug moet komen maar voor die 10k heb je echt wel een veel recentere en modernere MPV terug, waarmee je natuurlijk na aanschaf heel erg veel geld per maand gaat besparen ( na de gebruikelijke afschrijving natuurlijk ) want die V70 heeft ook niet het eeuwige leven en is gewoon een dure kostganger.

Paar opties voor die 10k :

oude model Zafira uit 2011

nieuwere model Zafira uit 2012

En als je echt wil besparen ga je voor een C-segment station, zou moeten passen met 3 kinderen en de vakantie bagage.
Nogmaals, niet te vergelijken met een 5-cilinder Automaat maar is dat echt "nodig" voor die paar 1000 kilometers per jaar?

Opel Astra Sportstourer uit 2016

Zou dus voor het lagere budget repareren maar voor het hogere budget zeker gaan vervangen, juist omdat zo'n V70 gewoon erg duur rijd per kilometer.

Thijs 9806654 zei:
ak2 zei:

Dank - ik neem aan dat je met een stap maken bedoelt maar een duurder merk of een nieuwere auto? Ik hecht niet echt aan luxe maar dan deze Volvo is wel heel fijn dat ie veilig is, zeker voor een auto van deze leeftijd, en dat hij lekker optrekt door de 5 cylinders

Ik bedoel geen duurder merk, maar een nieuwere auto. De stap is nu best klein.

Volvo maakt fijne auto's maar leunt erg op de degelijke reputatie van vroeger. De kwaliteit is al weer jaren niet meer dan middelmatig, en zijn relatief duur in onderhoud en reparaties.

Merken als Ford, Renault, Kia, Hyundai of Opel zat ik dan aan te denken. Die scoren vaak beter op kwaliteit, en zijn vaak een stuk goedkoper in onderhoud en reparaties dan een Volvo.

Thijs 9806654 zei:
Janneman zei:

50k km daar doe ik wel even over want ik rijd niet heel veel 😀. De automaat schakelt nog soepel en voor de rest rijdt hij ook nog prima.

Heb je overwogen om een ander merk aan te schaffen? Ik had hiervoor ook een Volvo en ik merk dat het toch wel lekker rijdt tov andere merken die ik zou overwegen voor de volgende

Overwogen wel ja, vergeleken met mijn oerdegelijke 940 die ik voor de V70 had ben ik in de kwaliteit nogal teleurgesteld. Echter mijn rug is niet zo best meer en daarom kwam ik toch weer bij Volvo terecht voor de langere ritten.

Uiteraard weet ik je budget niet, laat dat voorop staan.

Rij nu zelf al 7 jaar Dacia Logan MCV, nul problemen! Alleen 1x onderhoudsbeurt per jaar. We hebben vorige week de nieuwe Dacia Jogger Extreem Bi-Fuel met 7 zitplaatsen besteld, 3 jaar garantie, uit te breiden naar 5 jaar.

Dacia heeft aantrekkelijke financieringen, bv. 50/50 deal (50% aanbetalen / 50% krediet over 36 maanden tegen 1,9% rente). Wil je geen 50/50 deal dan kun je, afhankelijk van je inkomen, het hele bedrag financieren (3,9% rente / 36 maanden - (5,9% / 60 maanden).

Je hebt met de Bi-Fuel een 50 liter brandstoftank benzine en 50 liter LPG (effectief 42 liter). De MRB voor LPG is € 18,- duurder dan de benzine versie per maand. Staat weer tegenover de goedkopere LPG maar ook de aanschaf van de Bi-Fuel is € 500,00 goedkoper, met dank aan de CO2 tax :)!

Als je dit afzet tegen 10 jaar rijden en € 2.5000,00 nieuwprijs voor de meest dure versie (Extreem/7 zitplaatsen) is de afschrijving gemiddeld € 2.500,00 per jaar. Onderhoud 1x per 20.000 km. Daarnaast biedt Dacia, in samenwerking met Bovemij verzekeringen (BOVAG) autoverzekeringen aan waarbij de keuze gemaakt kan worden voor 1, 3 of zelfs 5 (!) jaar NIEUWwaarde dekking. De prijs voor de Jogger begint al bij € 19.500,-

Als ik zo kijk naar je kosten en wat de occasion-markt doet zou ik toch eens vrijblijvend gaan kijken bij Dacia, zeker nu de nieuwe Jogger op het Clio platform staat.

Terug
Bovenaan