v0rtXi4n: Mini Cooper Clubman S R55 '11

v0rtXi4n

Startmotor
Ik heb sinds kort een Mini Cooper Clubman S uit 2011. Een R55 model.
Reed hiervoor een Volvo S60 D5 Geartronic uit 2007, maar die stond sinds Corona en de hele thuiswerk beweging meer stil dan dat ik er mee reed. Dus de diesel moest er uit en een leuke benzine auto er voor terug.

Aanvankelijk zocht ik naar een leuke Giulietta 1.4 MA of een QV, maar kon niet echt slagen. Voor de 1.4 wilde ik perse een versie met dubbele uitlaten en de Brembo remmen en voor de QV moest het een frisse zijn, maar wel wat ouder bouwjaar zou dat worden. Dit bleek best lastig.

Per toeval stuitte ik op de Mini Clubman en het model heeft me altijd wel aangetrokken. Echter kende ik verder weinig over deze auto's en de techniek. Langzamerhand wat meer info hierover vergaard vanaf het web. De horrorverhalen houden er niet over op. Zo zijn de bouwjaren 2007 tot 2010 regelrechte rampenbakken en tussen 2010 en 2014 is het niet heel veel beter geworden aldus het web. Wel is duidelijk gedocumenteerd wat de zwakke punten zijn en veelal is dat van de buitenkant goed te zien. In feite zit er de beruchte THP motor in die door Mini/BMW is omgedoopt tot N14/N18 voor in de Mini en N13 voor in de BMW.

Het begint uiteraard met het olieverbruik. Dit kan liggen aan dichtgekoekte olieschraapveren. Die zijn namelijk van 'plastic' met een metalen coating en hebben niet echt een goede druk op de cilinderwand wegens emissies. Vroeg of laat zitten ze allemaal dicht. Enige wat er nog tegen kan helpen is echt regelmatig je olie vervangen. En niet 15.000km blijven rijden tussen beurten. Klephoedjes verharden waardoor er olie via de inlaatkleppen de motor in lekt. De bekende blauwe walm bij gas geven na een tijdje stationair draaien. En al laatste de carterontluchting. Als die defect raakt gaat de motor ook overmatig olie gebruiken. Helaas zit dit geïntegreerd in de kleppendeksel en moet je dus compleet vervangen indien nodig.

Dan heb je de distributieketting. Dit is niet mini specifiek maar voor heeeeel veel automerken een issue. Zodra deze gaat klapperen bij koude start direct vervangen. Zogeheten 'death rattle'.

De inlaat vooral op de eerdere versies van deze motor die koeken met 50.000 soms al helemaal dicht.

En als laatst worden deze motoren geplaagd door olie en koelvloeistof lekkages omdat nagenoeg alles van plastic is.
Enfin, zoek op 1.6 THP issues en je wordt getrakteerd op een waterval van issues.

En toch heb ik zo'n Mini gekocht :LOL:.
De auto is van 2011, had net 127.000km gedraaid en ziet er van binnen uit als nieuw. Mist alleen stoelverwarming en parkeersensoren, maar kan ik mee leven.

Mijne heeft de N18 motor. De laatste versie die BMW destijds in deze Mini heeft gehangen. Standaard met 184pk en 270nm.
Auto voelt echt snel aan dus ik kan me goed verstellen hoe deze wagens destijds werden ontvangen. Stuurt strak, geen gekraak of gebonk. Wel wat interieur kraakjes door dat rare halve deurtje en rolgeluid is ook wel aanwezig wegens matige isolatie. Ik ben dan ook een Volvo gewend.

Geen olie walm uit de uitlaat bij gasgeven na stationair, geen lekkages rondom de motor te vinden en 0 foutmeldingen. Met de OBD reader kon ik zien dat de auto al bijna 30.000km zonder enige foutmelding rondreed dus ik durfde het wel aan.
En wat ik niet wist is dat in de Sport stand de uitlaat dos ploft en roffelt bij gas los. Dit schijnt standaard af fabriek zo zijn uitgevoerd. Zou Mini die trend hebben gestart met al die Pops & Bangs tuning??;)

Zo stond ie er eerst bij
AP1GczPIOSYDx_hpwbo8QIo3i5uItgvIKpckkGrHXYnpZy9SPUBKpPi5xXIuC5AeR1k-D_faR8rrQ9JaLkM7_ib-GbgNJYCjd-Cxel2NIR0zZf3eTPiatE_PiGx3lLODu3l0eGLgFbnXhap07D2ovvA7bYoE=w1243-h932-s-no


Bij thuiskomst een paar preventieve zaken gedaan. Olie en filter beurt. Geen idee wat er inzat namelijk. Van binnen en van buiten helemaal schoongemaakt. Zagen toch een drupje olie onder de versnellingsbak hangen, dus mogelijk een keerring die zweet. Geen paniek dusver.

Vervolgens heb ik de chromen accenten bij de grill en koplamp vervangen voor zwarte exemplaren.
AP1GczOqnKCsRHfPiS-huMLGARTMnCs9_ds5iovM8epIegHd61wnzBvNoyplTxMVax_SHmrDoQ4ZSn0cqRf3k062BqYx0DQspTYoICBSXP31psm_oJ0XAShKuJRWWITnC2UNbBowTxGpxlRCbxZYK7OpiQUd=w1243-h932-s-no


Omdat de auto fris en sterk aanvoelt me wat laten informeren over een tune. Uiteindelijk bij MiniSpeed.eu uitgekomen. Op papier zou die nu een 215pk en 315nm moeten hebben. Auto voelt wel een stuk sneller, zeker op de snelweg. De centrale snelheidsmeter midden op het dashboard die speert er vandoor!

Omdat de inlaatbuis van filter naar turbo een verlijmde vertakking heeft op het originele deel en deze gescheurd bleek ook die vervangen. Ik wilde een zwarte, maar bij aankomst minispeed was deze net verkocht. Dus maar gekozen voor een blauwe.
AP1GczPThP66aTWQLqBUEaiWQqtWv2C8e8j6BXOc1tCLSZF7wAxb6-jLf3PYHLTzUwRNiueaSf69EFBVmQlafJguH1j0uLQrUaOWFTBBk6JPJt1QIoXWURVAAVmMiHX5t7j43fZTOL13vv5F8R6DsjxcUhhu=w1243-h932-s-no


Alles onder de kap mooi fris nu.

Inmiddels een kleine 3500km gereden en ook de mijne lust wel een slokje olie. En daar had ik al rekening mee gehouden. Zou naief zijn om te denken dat ik de enige THP motor zou hebben die geen olie verbruikt. Heb geloof ik net geen liter bij moeten voegen. En dat is voor dit type motor best acceptabel.

Als de ketting begint te ratelen dan doe ik direct de klephoedjes meenemen. Scheelt altijd iets. Olieschraapveren is echt een flinke operatie. Dan kan je beter een revisie blok nemen waarbij 3-delige olieveren zijn gemonteerd.

Als laatste heb ik nog JCW uitlaattips gemonteerd. De standaard pijpjes doen net wat iel aan dus mooie optische aanpassing vind ik zelf.
AP1GczPxZCeR7KObqVt3dddL64z7mrXDmfmx2RU7fFy5NAxHG8RiFTEZ2cZrp7rIMYbkeM4hLfbqL0IsTGNiEHv1lxx_OB-dImZcAgvstCXRbbYnrTXCnY1yohT_g6HnHwe2qb-VBv7cviVDweyd92o-n-_o=w699-h932-s-no


Verder heb ik geen plannen met de auto behalve onderhoud en heel misschien een setje velgen als ie me betrouwbaar blijkt te zijn.
Als de motor besluit belly up te gaan dan komt er een revisie blok in. Kaal blok kost rond de 2500,-. En dan moet je alle aanschroef delen overzetten van de oude motor. Gelukkig hebben we zelf de ruimte om dat te kunnen doen mocht dat nodig zijn, maar ik ga er niet vanuit.

En nog een paar foto's ter afsluiting:
AP1GczM-mOCg2k7F8J3XhAlQPoFLnhES0H396Sv4OwIZ4dFgA2XBkspBPCkEedRnQ9lQrYQ3majwHmMCGtTxzTvDegL6q775eC_9UQhoe4YvUjinJ1J94lG2hH3bPqccHTj3-a3vq7tbTFfft2auzveDcALH=w1243-h932-s-no

AP1GczOPDYffloB6Py1lT6VTqjwUi3kXn7uyD_WCYHgbF29pTBNY5xega3XawXYvrZsDHFl8gO--9GFG9sjwPObvUtDR4VAj3xdBDkU2gjWrvdy2z0Mzsa0P0l3ias7kV2ghK-7T0RSKaNsIT3Fql6sd_FAe=w1243-h932-s-no

AP1GczPZq_MjJVyNDzrbWWJ8ZA5YVKQ6bCZrwhc8rxO3WSsDG7_V_fnBYw8M6bsocuDMyyoepZ4eaJWkZp7hL-12hfLcNoAaxdjCjC40dIcZLTqxAlW3a4gvTIeQTtdnE7hnFd_t3neeNjAl-4mGjOUxB4J0=w1243-h932-s-no
 
Indrukwekkend verhaal, je hebt je in ieder geval goed voorbereid. Verrassend om te zien hoe (een paar) optische aanpassingen het beeld van de auto zo veel levendiger maken. Veel plezier (en veilige kilometers) ermee!
 
Leuk hoor! Ik zit ook vaak te kijken naar zo'n R56 of R55 Cooper S.
Die zwarte ringen rond de koplampen vind ik vreselijk, maar smaken verschillen :)
 
Leuk hoor! Ik zit ook vaak te kijken naar zo'n R56 of R55 Cooper S.
Die zwarte ringen rond de koplampen vind ik vreselijk, maar smaken verschillen :)
Je kon deze auto's nieuw in haast alle mogelijke kleuren en combinaties laten samenstellen. Er zit ook vast iets voor jou tussen :LOL:
 
Is dat N18 blok nu echt een stuk beter, of niet? Ik zit qua budget aan de onderkant van de markt. Of een R53 of een R56. Met meer budget zou ik voor een Coupe gaan!
 
De ervaringen zijn verdeeld, maar de N18 zou iets beter moeten zijn dan de N14. Zover ik weet zijn de supercharged mini's nog het betrouwbaarst. De N18 is ook als N13 in enkele BMW's geleverd.

Grote verschil tussen de N14 naar de N18 is een verbeterd PCV systeem, een langere kettingspanner (ketting is hetzelfde) en Vanos op de in- en uitlaat. Intern zijn ze verder hetzelfde. De vroegere N18's hebben nog de oude hoge druk brandstof pomp. Schijnen medio 2011 begin 2012 betere in te zitten, maar je kan ze niet uitwisselen helaas.

Punt is ze zijn in zulke grote aantallen verkocht dat er genoeg te koop is. En over te vinden is op het net.
Wel meende ik dat in de R53 bouwjaren waren met een zwakke versnellingsbak, maar ik weet zo niet welke dat waren. Je ziet die wel regelmatig met erg hoge kilometerstanden. 250-300k is geen uitzondering.
 
Die versnellingsbak is de pre facelift R53 dacht ik, maar ik wil sowieso een recentere.
Liefst eigenlijk een goedkope R56 met problemen, dan haal ik met een kennis het blok uit elkaar. Klepseals, zuigerveren, ketting. En als ik je goed begrijp is ie met goede vervangings onderdelen dus wel gewoon goed?
Jouw gedachte is wel goed: 2,5k achter de hand en als het nodig is heb je daarmee een hele goeie :)
 
Erg leuk en origineel model altijd gevonden, zelfs nog leuker om te zien dan de Cooper vind ik. En met de klapdeurtjes achter en het kleine deurtje aan de rechterkant helemaal uniek natuurlijk. :)
 
Cravenspeed oliepeilstok is nog een goede upgrade; de standaard peilstok schijnt slecht af te lezen zijn en wat olie mee te nemen als je m eruit haalt waardoor het aflezen ook niet echt klopt.
 
Blijf het een leuk model vinden en deze ziet er mooi uit.
Ben zelf aan het kijken naar de opvolger als mijn volgende auto.
 
Cravenspeed oliepeilstok is nog een goede upgrade; de standaard peilstok schijnt slecht af te lezen zijn en wat olie mee te nemen als je m eruit haalt waardoor het aflezen ook niet echt klopt.
Wel komisch! Ik Google even en ernaast staat een vergelijkbare, ook met gaatjes, voor minder dan 1/3 van die prijs...
 
Ik vind het een leuk ding, die Clubman van je, en die zwarte mascara rond de koplampen kan -ie wat mij betreft best hebben. Volgens mij weet je wat je moest zoeken, wat je gekocht hebt en wat je ervan mag verwachten, dat is altijd slim bij een dergelijke auto. Ik hoop natuurlijk dat hij blijft doen wat hij moet doen, aan de andere kant zou ik een verslag van een totale revisie of vervanging van het blok ook heel interessant vinden.
 
Echt een leuk ding. Veel leuker dan een gewone Mini vind ik. Zilvergrijs met zwarte accenten staat hem super!
 
Die versnellingsbak is de pre facelift R53 dacht ik, maar ik wil sowieso een recentere.
Liefst eigenlijk een goedkope R56 met problemen, dan haal ik met een kennis het blok uit elkaar. Klepseals, zuigerveren, ketting. En als ik je goed begrijp is ie met goede vervangings onderdelen dus wel gewoon goed?
Jouw gedachte is wel goed: 2,5k achter de hand en als het nodig is heb je daarmee een hele goeie :)
Zelf uit elkaar halen en reviseren of een revisieblok schelen denk ik niet veel want als je hem uit elkaar haalt wil je eigenlijk de rest ook doen. Een optisch nette, maar met slechte motor koop je voor minder dan de helft van de marktwaarde uiteraard. Dus dan is er aardig wat ruimte in het budget.

Cravenspeed oliepeilstok is nog een goede upgrade; de standaard peilstok schijnt slecht af te lezen zijn en wat olie mee te nemen als je m eruit haalt waardoor het aflezen ook niet echt klopt.
Ik heb geen issue met de mijne aflezen, je moeten alleen weten welke kant van de pijlstok je moet aflezen. Je schijnt ze ook aan 1 kant vlak te kunnen vijlen, maar dan wordt ie weer te dun en kan die afbreken.

Verder thanks voor de reacties. Ik was niet specifiek opzoek naar een witzilveren exemplaar, maar vond deze heel fris ogen en de binnenkant was de doorslag. Wilde iig geen rode of zo'n creme witte.

Ik las ergens dat dit specifieke model een toekomstige klassieker kan worden, want het is een vrij apart gestijlde auto met een snelle motor. Geen idee of ik dat mee ga maken. Heb geen ruimte om auto's te stallen en vaak ben ik er na een 3-4 jaar op uitgekeken en wil ik een andere. Een 3 deurs opvolger (F56) lijkt me wel tof in Cooper S of JCW uitvoering.
 
Mooie wagen! Onze auto's delen het ongeveer hetzelfde hart. de THP200 (EP6CDTX) en de N18.
Enige verschil is de variabele kleptiming, welke de mijne wel heeft.

Aanrader is op een oil catch can te installeren. Scheelt een hoop zooi wat weer de motor in gaat en aankoekt in de inlaat en kleppen.
 
Vanos op de in- en uitlaat is hetzelfde toch? Dat zit op mijn N18.

Dan haal ik het in de war met de variable kleplicht hoogte. De N18 heeft dat alleen op de inlaat. de thp200 ook op de uitlaat. (heb het ff gecheckt met wat foto's;)..)
Het blijft een geweldige motor, mits goed onderhouden.
 
Hai v0rti4n

Waarom en wanneer heb je'm weggedaan?
Volgens mij staat deze Clubman nu bij mij voor de deur.

Groet Rolf

Begin maart heb ik hem verkocht/ingeruild op een hybride. De kans bood zich aan een mooie frisse Lexus IS300h te kopen. Anders had ik nog steeds in de Mini gereden.

Begint het kenteken met 12?
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke auto! Heb er in het verleden veel mee gereden, zijn echt erg leuke modellen. Eigenwijs vormgegeven en qua rijbeleving geweldig! Helaas wel wat olie issues, maar die krijg je er gratis bij :)
 
Terug
Bovenaan