v0rtXi4n
Startmotor
Ik heb sinds kort een Mini Cooper Clubman S uit 2011. Een R55 model.
Reed hiervoor een Volvo S60 D5 Geartronic uit 2007, maar die stond sinds Corona en de hele thuiswerk beweging meer stil dan dat ik er mee reed. Dus de diesel moest er uit en een leuke benzine auto er voor terug.
Aanvankelijk zocht ik naar een leuke Giulietta 1.4 MA of een QV, maar kon niet echt slagen. Voor de 1.4 wilde ik perse een versie met dubbele uitlaten en de Brembo remmen en voor de QV moest het een frisse zijn, maar wel wat ouder bouwjaar zou dat worden. Dit bleek best lastig.
Per toeval stuitte ik op de Mini Clubman en het model heeft me altijd wel aangetrokken. Echter kende ik verder weinig over deze auto's en de techniek. Langzamerhand wat meer info hierover vergaard vanaf het web. De horrorverhalen houden er niet over op. Zo zijn de bouwjaren 2007 tot 2010 regelrechte rampenbakken en tussen 2010 en 2014 is het niet heel veel beter geworden aldus het web. Wel is duidelijk gedocumenteerd wat de zwakke punten zijn en veelal is dat van de buitenkant goed te zien. In feite zit er de beruchte THP motor in die door Mini/BMW is omgedoopt tot N14/N18 voor in de Mini en N13 voor in de BMW.
Het begint uiteraard met het olieverbruik. Dit kan liggen aan dichtgekoekte olieschraapveren. Die zijn namelijk van 'plastic' met een metalen coating en hebben niet echt een goede druk op de cilinderwand wegens emissies. Vroeg of laat zitten ze allemaal dicht. Enige wat er nog tegen kan helpen is echt regelmatig je olie vervangen. En niet 15.000km blijven rijden tussen beurten. Klephoedjes verharden waardoor er olie via de inlaatkleppen de motor in lekt. De bekende blauwe walm bij gas geven na een tijdje stationair draaien. En al laatste de carterontluchting. Als die defect raakt gaat de motor ook overmatig olie gebruiken. Helaas zit dit geïntegreerd in de kleppendeksel en moet je dus compleet vervangen indien nodig.
Dan heb je de distributieketting. Dit is niet mini specifiek maar voor heeeeel veel automerken een issue. Zodra deze gaat klapperen bij koude start direct vervangen. Zogeheten 'death rattle'.
De inlaat vooral op de eerdere versies van deze motor die koeken met 50.000 soms al helemaal dicht.
En als laatst worden deze motoren geplaagd door olie en koelvloeistof lekkages omdat nagenoeg alles van plastic is.
Enfin, zoek op 1.6 THP issues en je wordt getrakteerd op een waterval van issues.
En toch heb ik zo'n Mini gekocht
.
De auto is van 2011, had net 127.000km gedraaid en ziet er van binnen uit als nieuw. Mist alleen stoelverwarming en parkeersensoren, maar kan ik mee leven.
Mijne heeft de N18 motor. De laatste versie die BMW destijds in deze Mini heeft gehangen. Standaard met 184pk en 270nm.
Auto voelt echt snel aan dus ik kan me goed verstellen hoe deze wagens destijds werden ontvangen. Stuurt strak, geen gekraak of gebonk. Wel wat interieur kraakjes door dat rare halve deurtje en rolgeluid is ook wel aanwezig wegens matige isolatie. Ik ben dan ook een Volvo gewend.
Geen olie walm uit de uitlaat bij gasgeven na stationair, geen lekkages rondom de motor te vinden en 0 foutmeldingen. Met de OBD reader kon ik zien dat de auto al bijna 30.000km zonder enige foutmelding rondreed dus ik durfde het wel aan.
En wat ik niet wist is dat in de Sport stand de uitlaat dos ploft en roffelt bij gas los. Dit schijnt standaard af fabriek zo zijn uitgevoerd. Zou Mini die trend hebben gestart met al die Pops & Bangs tuning??
Zo stond ie er eerst bij
Bij thuiskomst een paar preventieve zaken gedaan. Olie en filter beurt. Geen idee wat er inzat namelijk. Van binnen en van buiten helemaal schoongemaakt. Zagen toch een drupje olie onder de versnellingsbak hangen, dus mogelijk een keerring die zweet. Geen paniek dusver.
Vervolgens heb ik de chromen accenten bij de grill en koplamp vervangen voor zwarte exemplaren.
Omdat de auto fris en sterk aanvoelt me wat laten informeren over een tune. Uiteindelijk bij MiniSpeed.eu uitgekomen. Op papier zou die nu een 215pk en 315nm moeten hebben. Auto voelt wel een stuk sneller, zeker op de snelweg. De centrale snelheidsmeter midden op het dashboard die speert er vandoor!
Omdat de inlaatbuis van filter naar turbo een verlijmde vertakking heeft op het originele deel en deze gescheurd bleek ook die vervangen. Ik wilde een zwarte, maar bij aankomst minispeed was deze net verkocht. Dus maar gekozen voor een blauwe.
Alles onder de kap mooi fris nu.
Inmiddels een kleine 3500km gereden en ook de mijne lust wel een slokje olie. En daar had ik al rekening mee gehouden. Zou naief zijn om te denken dat ik de enige THP motor zou hebben die geen olie verbruikt. Heb geloof ik net geen liter bij moeten voegen. En dat is voor dit type motor best acceptabel.
Als de ketting begint te ratelen dan doe ik direct de klephoedjes meenemen. Scheelt altijd iets. Olieschraapveren is echt een flinke operatie. Dan kan je beter een revisie blok nemen waarbij 3-delige olieveren zijn gemonteerd.
Als laatste heb ik nog JCW uitlaattips gemonteerd. De standaard pijpjes doen net wat iel aan dus mooie optische aanpassing vind ik zelf.
Verder heb ik geen plannen met de auto behalve onderhoud en heel misschien een setje velgen als ie me betrouwbaar blijkt te zijn.
Als de motor besluit belly up te gaan dan komt er een revisie blok in. Kaal blok kost rond de 2500,-. En dan moet je alle aanschroef delen overzetten van de oude motor. Gelukkig hebben we zelf de ruimte om dat te kunnen doen mocht dat nodig zijn, maar ik ga er niet vanuit.
En nog een paar foto's ter afsluiting:
Reed hiervoor een Volvo S60 D5 Geartronic uit 2007, maar die stond sinds Corona en de hele thuiswerk beweging meer stil dan dat ik er mee reed. Dus de diesel moest er uit en een leuke benzine auto er voor terug.
Aanvankelijk zocht ik naar een leuke Giulietta 1.4 MA of een QV, maar kon niet echt slagen. Voor de 1.4 wilde ik perse een versie met dubbele uitlaten en de Brembo remmen en voor de QV moest het een frisse zijn, maar wel wat ouder bouwjaar zou dat worden. Dit bleek best lastig.
Per toeval stuitte ik op de Mini Clubman en het model heeft me altijd wel aangetrokken. Echter kende ik verder weinig over deze auto's en de techniek. Langzamerhand wat meer info hierover vergaard vanaf het web. De horrorverhalen houden er niet over op. Zo zijn de bouwjaren 2007 tot 2010 regelrechte rampenbakken en tussen 2010 en 2014 is het niet heel veel beter geworden aldus het web. Wel is duidelijk gedocumenteerd wat de zwakke punten zijn en veelal is dat van de buitenkant goed te zien. In feite zit er de beruchte THP motor in die door Mini/BMW is omgedoopt tot N14/N18 voor in de Mini en N13 voor in de BMW.
Het begint uiteraard met het olieverbruik. Dit kan liggen aan dichtgekoekte olieschraapveren. Die zijn namelijk van 'plastic' met een metalen coating en hebben niet echt een goede druk op de cilinderwand wegens emissies. Vroeg of laat zitten ze allemaal dicht. Enige wat er nog tegen kan helpen is echt regelmatig je olie vervangen. En niet 15.000km blijven rijden tussen beurten. Klephoedjes verharden waardoor er olie via de inlaatkleppen de motor in lekt. De bekende blauwe walm bij gas geven na een tijdje stationair draaien. En al laatste de carterontluchting. Als die defect raakt gaat de motor ook overmatig olie gebruiken. Helaas zit dit geïntegreerd in de kleppendeksel en moet je dus compleet vervangen indien nodig.
Dan heb je de distributieketting. Dit is niet mini specifiek maar voor heeeeel veel automerken een issue. Zodra deze gaat klapperen bij koude start direct vervangen. Zogeheten 'death rattle'.
De inlaat vooral op de eerdere versies van deze motor die koeken met 50.000 soms al helemaal dicht.
En als laatst worden deze motoren geplaagd door olie en koelvloeistof lekkages omdat nagenoeg alles van plastic is.
Enfin, zoek op 1.6 THP issues en je wordt getrakteerd op een waterval van issues.
En toch heb ik zo'n Mini gekocht
De auto is van 2011, had net 127.000km gedraaid en ziet er van binnen uit als nieuw. Mist alleen stoelverwarming en parkeersensoren, maar kan ik mee leven.
Mijne heeft de N18 motor. De laatste versie die BMW destijds in deze Mini heeft gehangen. Standaard met 184pk en 270nm.
Auto voelt echt snel aan dus ik kan me goed verstellen hoe deze wagens destijds werden ontvangen. Stuurt strak, geen gekraak of gebonk. Wel wat interieur kraakjes door dat rare halve deurtje en rolgeluid is ook wel aanwezig wegens matige isolatie. Ik ben dan ook een Volvo gewend.
Geen olie walm uit de uitlaat bij gasgeven na stationair, geen lekkages rondom de motor te vinden en 0 foutmeldingen. Met de OBD reader kon ik zien dat de auto al bijna 30.000km zonder enige foutmelding rondreed dus ik durfde het wel aan.
En wat ik niet wist is dat in de Sport stand de uitlaat dos ploft en roffelt bij gas los. Dit schijnt standaard af fabriek zo zijn uitgevoerd. Zou Mini die trend hebben gestart met al die Pops & Bangs tuning??
Zo stond ie er eerst bij
Bij thuiskomst een paar preventieve zaken gedaan. Olie en filter beurt. Geen idee wat er inzat namelijk. Van binnen en van buiten helemaal schoongemaakt. Zagen toch een drupje olie onder de versnellingsbak hangen, dus mogelijk een keerring die zweet. Geen paniek dusver.
Vervolgens heb ik de chromen accenten bij de grill en koplamp vervangen voor zwarte exemplaren.
Omdat de auto fris en sterk aanvoelt me wat laten informeren over een tune. Uiteindelijk bij MiniSpeed.eu uitgekomen. Op papier zou die nu een 215pk en 315nm moeten hebben. Auto voelt wel een stuk sneller, zeker op de snelweg. De centrale snelheidsmeter midden op het dashboard die speert er vandoor!
Omdat de inlaatbuis van filter naar turbo een verlijmde vertakking heeft op het originele deel en deze gescheurd bleek ook die vervangen. Ik wilde een zwarte, maar bij aankomst minispeed was deze net verkocht. Dus maar gekozen voor een blauwe.
Alles onder de kap mooi fris nu.
Inmiddels een kleine 3500km gereden en ook de mijne lust wel een slokje olie. En daar had ik al rekening mee gehouden. Zou naief zijn om te denken dat ik de enige THP motor zou hebben die geen olie verbruikt. Heb geloof ik net geen liter bij moeten voegen. En dat is voor dit type motor best acceptabel.
Als de ketting begint te ratelen dan doe ik direct de klephoedjes meenemen. Scheelt altijd iets. Olieschraapveren is echt een flinke operatie. Dan kan je beter een revisie blok nemen waarbij 3-delige olieveren zijn gemonteerd.
Als laatste heb ik nog JCW uitlaattips gemonteerd. De standaard pijpjes doen net wat iel aan dus mooie optische aanpassing vind ik zelf.
Verder heb ik geen plannen met de auto behalve onderhoud en heel misschien een setje velgen als ie me betrouwbaar blijkt te zijn.
Als de motor besluit belly up te gaan dan komt er een revisie blok in. Kaal blok kost rond de 2500,-. En dan moet je alle aanschroef delen overzetten van de oude motor. Gelukkig hebben we zelf de ruimte om dat te kunnen doen mocht dat nodig zijn, maar ik ga er niet vanuit.
En nog een paar foto's ter afsluiting: