V-snaar geknapt tijdens rijden

pim 1960189

Net ingestapt
Na een lange dag werken op kantoor in Hilversum had ik een afspraak met mijn gitaarleraar in Utrecht. Onderweg naar mijn afspraak brak mijn v-snaar en moest nog 20 km gaan, onder druk van een afspraak die ik niet wilde missen en mijn veronderstelde kennis over v-snaren maakte ik de keus om door te rijden. Na de afspraak met mijn gitaarleraar heb ik de auto laten staan op de parkeerplaats.

Het volgende gebeurde in achtereen op lopende volgorde:
1 - Mijn accu lampje begon te branden.
2 - De temperatuur meter ging helemaal over de H heen. Dit leek geen directe correlatie met de echte motor temperatuur te hebben aangezien hij dit meteen deed nadat de v-snaar geknapt was.
3 - Toen ik bijna op plek van bestemming was brandde letterlijk elk lampje wat maar kon branden, waar onder TCS, en nog een paar andere.

Wat ik denk is dat het koelsysteem door de distributieriem wordt aangedreven en dat de v-snaar alleen maar non-kritieke systemen aandrijft. Ik heb een Mazda 323 uit 1999 gekocht met 122000 km op de teller en wat ik heb ervaren en wat ik heb gelezen is dit een auto die zonder problemen nog jaren mee zou kunnen moeten gaan. Jammer genoeg heb ik pech gehad met een uitgedroogde v-snaar die niet tijdig is vervangen. Toevallig heb ik op de dag zelf van het defect een afspraak gemaakt met een garage om het mankement te verhelpen.

De volgende vragen heb ik:
1. Heb ik mijn auto permanent beschadigd, of zijn dit mankementen die met wat moeite te verhelpen zijn?
2. Klopt mijn assumptie dat het koelsysteem van de Mazda 323 wordt aangedreven door de distributieriem?
3. Klopt het dat als de waterpomp niet werkt dat als je dan met een snelheid rijdt die hoog genoeg is dat er dan genoeg koeling plaatsvindt door middel van stroming van de koelvloeistof en de stromende lucht?

Als ik nog iets moet duidelijker maken laat maar weten.
 
De volgende vragen heb ik:
1. Heb ik mijn auto permanent beschadigd, of zijn dit mankementen die met wat moeite te verhelpen zijn?

Ja en nee. Je hebt doorgereden met een geknapte v snaar. De v snaar drijft de waterpomp aan. De temperatuur kan dus erg opgelopen zijn en hiermee je koppakking en kop beschadigd hebben. Dit zou voor een 323 ongeveer einde leven betekenen vanwege de kosten. De kans dat het blok grote schade heeft opgelopen acht ik zeer groot door je verhaal.

2. Klopt mijn assumptie dat het koelsysteem van de Mazda 323 wordt aangedreven door de distributieriem?

Nee. De waterpomp is aangedreven door de v snaar bij de 323. De waterpomp zit wel diep in het blok dus bij vervanging moet de distributieriem ook eraf.

3. Klopt het dat als de waterpomp niet werkt dat als je dan met een snelheid rijdt die hoog genoeg is dat er dan genoeg koeling plaatsvindt door middel van stroming van de koelvloeistof en de stromende lucht?

Nee. Zeer zeker niet. De motor produceert veel te veel warmte om dan binnen de grenzen te blijven. De koelvloeistof stroomde ook niet/ nauwelijks meer door omdat de pomp het niet meer doet. Ook werkte je dynamo niet meer waardoor het acculampje ging branden.
 
Ik denk dat de vsnaar de dynamo aandrijft, als die niet meer meedraait, en je accu is niet al te best meer dan gaan één voor één al je elektrische systemen uitvallen, aldanniet in combinatie met een boel toeters en bellen op het dashboard.

(Edit) zo te lezen is de waterpomp dus wel aangedreven door de vsnaar. Klinkt als een dure gitaarles :(
 
Uhhmm, erg vervelend dit. Ik heb verscheidene dingen gelezen die je conclusie deels tegenspreekt, hopelijk is het nog te redden. Anders wordt het een erg duur geintje.... Jammer :p
 
Geen idee waarom ze nog lampjes en metertjes in het dashboard zetten, achterlijk gedoe...... Het Bm7 akkoord lukte wel?
 
Hotdog zei:
Andere vraag: met een geknapte gitaarsnaar, kan je dan nog doorspelen?
Dat is erg auto afhankelijk. Bij mij is mijn v-snaar wel eens geknapt op de Autobahn. Ik kreeg direct de melding "laad systeem service", plus de stuurbekrachtiging viel uit. Aangezien ik wist dat de koelwaterpomp bij mijn auto wel aangedreven wordt door de distributieriem, ik een accu heb met veel capaciteit plus een diesel rijdt die wat minder energie nodig heeft dan een benzine, heb ik de gok genomen om door te rijden naar de dichtstbijzijnde parkeerplek. Dat leek mij veiliger dan op de vluchtstrook van de (Duitse) A31 stilstaan. Dat heeft ook goed uitgepakt, ik heb zonder problemen de parkeerplek gehaald. Dus het kan wel, afhankelijk van de auto.
 
Kwam de motortemperatuur nog terug naar normaal? Het kan in dit weer nog wel goed gegaan zijn thermosstaat vol open, rijwind enzo. Een spike is niet zo erg, als die maar niet enorm lang heel warm is geweest want dat vinden meerdere onderdelen niet echt leuk.

En tsja....als je motortemperatuur ziet stijgen. Niet doorrijden. ;)
 
Ik zou je kennis over v-snaren, dan maar eens dringend gaan opfrissen...
Bij mazda wordt de waterpomp aangedreven door de V-snaar (multiriem). Dus Defecte V-snaar is geen aangedreven dynamo, en geen werkende waterpomp.

Ik ga hier niet eens mijn tijd aan besteden, man hoe stom kun je zijn....
Alle waarschuwingen gewoon negeren, voor een gitaarles... Tenzij die gegeven werd door mark knopfler, of Eric clapton, snap ik dat echt niet...
 
EVV zei:
Hotdog zei:
Andere vraag: met een geknapte gitaarsnaar, kan je dan nog doorspelen?
Dat is erg auto afhankelijk. Bij mij is mijn v-snaar wel eens geknapt op de Autobahn. Ik kreeg direct de melding "laad systeem service", plus de stuurbekrachtiging viel uit. Aangezien ik wist dat de koelwaterpomp bij mijn auto wel aangedreven wordt door de distributieriem, ik een accu heb met veel capaciteit plus een diesel rijdt die wat minder energie nodig heeft dan een benzine, heb ik de gok genomen om door te rijden naar de dichtstbijzijnde parkeerplek. Dat leek mij veiliger dan op de vluchtstrook van de (Duitse) A31 stilstaan. Dat heeft ook goed uitgepakt, ik heb zonder problemen de parkeerplek gehaald. Dus het kan wel, afhankelijk van de auto.

Tja, als je in je auto gitaarsnaren gebruikt, is miserie gegarandeerd natuurlijk. Om gitaar te spelen is het ook aangeraden een parkeerplek te zoeken en dat niet al rijdend te doen: dat kan inderdaad érg hoge kosten opleveren!
 
marcel21674 zei:
Ik zou je kennis over v-snaren, dan maar eens dringend gaan opfrissen...
Bij mazda wordt de waterpomp aangedreven door de V-snaar (multiriem). Dus Defecte V-snaar is geen aangedreven dynamo, en geen werkende waterpomp.

Ik ga hier niet eens mijn tijd aan besteden, man hoe stom kun je zijn....
Alle waarschuwingen gewoon negeren, voor een gitaarles... Tenzij die gegeven werd door mark knopfler, of Eric clapton, snap ik dat echt niet...
Ah joh, die lampjes zijn allemaal bedrog en een list van de fabrikant om je naar de dealer te lokken. Zolang je rijdt sta je niet stil toch? o_O
 
Leon in zn Fiesta zei:
marcel21674 zei:
Ik zou je kennis over v-snaren, dan maar eens dringend gaan opfrissen...
Bij mazda wordt de waterpomp aangedreven door de V-snaar (multiriem). Dus Defecte V-snaar is geen aangedreven dynamo, en geen werkende waterpomp.

Ik ga hier niet eens mijn tijd aan besteden, man hoe stom kun je zijn....
Alle waarschuwingen gewoon negeren, voor een gitaarles... Tenzij die gegeven werd door mark knopfler, of Eric clapton, snap ik dat echt niet...
Ah joh, die lampjes zijn allemaal bedrog en een list van de fabrikant om je naar de dealer te lokken. Zolang je rijdt sta je niet stil toch? o_O

Soms ben je te bang. Gang is alles.
 
Lekkere botte reacties, tjongejonge. Ik denk dat TS inmiddels de boodschap wel begrepen heeft.
 
Vandaag ben ik bij de garage geweest om mijn sleutel af te geven zodat ze de auto konden ophalen (5.5 km van de garage) en de auto staat nu momenteel bij de garage. Details van hoe hij er is gekomen weet ik niet. . Ze vertelde mij twee dingen toen ik de sleutel afgaf:
1. De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem.
Of
2. De stroming van lucht gecombineerd met het milde weer is genoeg om de motor koel genoeg te houden. Als de waterpomp niet meer werkt.

Bovendien zeiden ze dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over een oververhitte motor, dit deed mijn eigen oververhitting afnemen, maarja dat is makkelijk gezegd als een garagehouder. Er is natuurlijk een extra motief waar op de achtergrond rekening mee gehouden moet worden.

Morgen om 09:00 ben ik bij de garage en krijg ik een update over de stand van zaken.

PS: Mijn gitaarles is heel belangrijk voor mij, de relatie is intiem en overgeslagen lessen om wat voor reden dan ook worden niet getolereerd. Vraag me alsjeblieft niet waarom.
 
Mooi dat de schade lijkt mee te vallen, hopelijk kun je na de benodigde reparatie weer zorgeloos intieme gitaarlessen volgen.(y)
 
pim 1960189 zei:
PS: Mijn gitaarles is heel belangrijk voor mij, de relatie is intiem en overgeslagen lessen om wat voor reden dan ook worden niet getolereerd. Vraag me alsjeblieft niet waarom.

Om je auto daarvoor om zeep te helpen gaat dan wel een beetje ver...

Hoop voor je dat het meevalt, 20 kilometer zonder waterpomp is veel.
 
pim 1960189 zei:
PS: Mijn gitaarles is heel belangrijk voor mij, de relatie is intiem en overgeslagen lessen om wat voor reden dan ook worden niet getolereerd. Vraag me alsjeblieft niet waarom.

Jij hebt echt een probleem, vooral met prio's stellen en met welke mensen jou vertellen wat je wel en niet moet...

En waarom, klinkt een beetje alsof de gitaarles maar bijzaak is...
 
Snap de consideraties, maar heb meerdere malen van vrienden gehoord dat de waterpomp door de distributieriem wordt aangedreven. Heb notabene nog iemand gebeld die meteen dat beweerde. Nouja, de garage gaat ernaar kijken en ik zie wel wat de conclusie word.
 
pim 1960189 zei:
Snap de consideraties, maar heb meerdere malen van vrienden gehoord dat de waterpomp door de distributieriem wordt aangedreven. Heb notabene nog iemand gebeld die meteen dat beweerde. Nouja, de garage gaat ernaar kijken en ik zie wel wat de conclusie word.

Het is alleen geen wet van meden en Perzen.....bij mijn auto word die idd door de distributieriem aangedreven. Maar dat betekent dan niet dat dit bij elke auto zo is. Binnenkort word die mogelijk elektrisch.

Het is net zoals dat oliepompen verschillende aandrijfmechanismen hebben. Zelfs een nokkenas kan op meerdere manieren worden aangedreven.
 
Opzich al bewonderingswaardig dat TS die kennis al in huis heeft.
Durf te wedden dat 90% van de automobilisten niet eens weet wat een V-snaar of waterpomp is.

Sommigen zetten hun wagen al op de vluchtstrook bij een geel waarschuwingslampje. Anderen rijden dagen of weken rond met allerlei rode lampjes op het dashboard.

Feit is dat veel auto's de waterpompaandrijving door de distributie hebben en dat TS dat weet (en helaas dacht dat zijn auto dat ook heeft) verdient wel een compliment. (y)
 
Rode lampjes op je dashboard is altijd direct stoppen met rijden een kokende motor ook.
Als de motor niet wordt gesmeerd of gekoeld, dan krijg je motorschade.
Veel Mazda's hebben aan aluminiumcilinderkop, die kunnen scheuren of kromtrekken bij oververhitting.
Bij twijfel dus zeker niet doorrijden.
 
Bobslee zei:
Opzich al bewonderingswaardig dat TS die kennis al in huis heeft.
Durf te wedden dat 90% van de automobilisten niet eens weet wat een V-snaar of waterpomp is.

Sommigen zetten hun wagen al op de vluchtstrook bij een geel waarschuwingslampje. Anderen rijden dagen of weken rond met allerlei rode lampjes op het dashboard.

Feit is dat veel auto's de waterpompaandrijving door de distributie hebben en dat TS dat weet (en helaas dacht dat zijn auto dat ook heeft) verdient wel een compliment. (y)

Dank! Heb mij ook goed laten informeren, alleen moet nog even zien wat het wordt. De garage kijkt er vandaag of na het weekend na en ze bellen mij als ze meer weten.
 
Bobslee zei:
Opzich al bewonderingswaardig dat TS die kennis al in huis heeft.
Durf te wedden dat 90% van de automobilisten niet eens weet wat een V-snaar of waterpomp is.

Sommigen zetten hun wagen al op de vluchtstrook bij een geel waarschuwingslampje. Anderen rijden dagen of weken rond met allerlei rode lampjes op het dashboard.

Feit is dat veel auto's de waterpompaandrijving door de distributie hebben en dat TS dat weet (en helaas dacht dat zijn auto dat ook heeft) verdient wel een compliment. (y)
Is maar net hoe je het aanvliegt. De 'gevaarlijkste' mensen zijn zij die denken dat ze ergens verstand van hebben, terwijl dat niet (of slechts ten dele) zo is. Onbewust onbekwaam heet dat dan. Als het op autotechniek aankomt ken ik ook wel wat termen, maar ik waag me er niet aan om zelf even een diagnose te stellen en waarschuwingslampjes te negeren. Dat heet dan bewust onbekwaam. Het enige wat ik in de basis hoef te weten is dat een geel waarschuwingslampje wel belangrijk is maar niet dringend/urgent en dat je bij een rood lampje zo snel mogelijk de auto aan de kant moet zetten. In beide gevallen mag de echte autotechneut er wat van vinden. Die is dan (als het goed is) bewust bekwaam.
 
Leon in zn Fiesta zei:
Bobslee zei:
Opzich al bewonderingswaardig dat TS die kennis al in huis heeft.
Durf te wedden dat 90% van de automobilisten niet eens weet wat een V-snaar of waterpomp is.

Sommigen zetten hun wagen al op de vluchtstrook bij een geel waarschuwingslampje. Anderen rijden dagen of weken rond met allerlei rode lampjes op het dashboard.

Feit is dat veel auto's de waterpompaandrijving door de distributie hebben en dat TS dat weet (en helaas dacht dat zijn auto dat ook heeft) verdient wel een compliment. (y)
Is maar net hoe je het aanvliegt. De 'gevaarlijkste' mensen zijn zij die denken dat ze ergens verstand van hebben, terwijl dat niet (of slechts ten dele) zo is. Onbewust onbekwaam heet dat dan. Als het op autotechniek aankomt ken ik ook wel wat termen, maar ik waag me er niet aan om zelf even een diagnose te stellen en waarschuwingslampjes te negeren. Dat heet dan bewust onbekwaam. Het enige wat ik in de basis hoef te weten is dat een geel waarschuwingslampje wel belangrijk is maar niet dringend/urgent en dat je bij een rood lampje zo snel mogelijk de auto aan de kant moet zetten. In beide gevallen mag de echte autotechneut er wat van vinden. Die is dan (als het goed is) bewust bekwaam.

En dan kan een auto stilvallen op een heel naar moment. In het beste geval overlast voor een ander, in het ergste geval wordt je aan poeier gereden omdat je op een schijtplek stil valt.
 
Terug
Bovenaan