pim 1960189
Net ingestapt
Na een lange dag werken op kantoor in Hilversum had ik een afspraak met mijn gitaarleraar in Utrecht. Onderweg naar mijn afspraak brak mijn v-snaar en moest nog 20 km gaan, onder druk van een afspraak die ik niet wilde missen en mijn veronderstelde kennis over v-snaren maakte ik de keus om door te rijden. Na de afspraak met mijn gitaarleraar heb ik de auto laten staan op de parkeerplaats.
Het volgende gebeurde in achtereen op lopende volgorde:
1 - Mijn accu lampje begon te branden.
2 - De temperatuur meter ging helemaal over de H heen. Dit leek geen directe correlatie met de echte motor temperatuur te hebben aangezien hij dit meteen deed nadat de v-snaar geknapt was.
3 - Toen ik bijna op plek van bestemming was brandde letterlijk elk lampje wat maar kon branden, waar onder TCS, en nog een paar andere.
Wat ik denk is dat het koelsysteem door de distributieriem wordt aangedreven en dat de v-snaar alleen maar non-kritieke systemen aandrijft. Ik heb een Mazda 323 uit 1999 gekocht met 122000 km op de teller en wat ik heb ervaren en wat ik heb gelezen is dit een auto die zonder problemen nog jaren mee zou kunnen moeten gaan. Jammer genoeg heb ik pech gehad met een uitgedroogde v-snaar die niet tijdig is vervangen. Toevallig heb ik op de dag zelf van het defect een afspraak gemaakt met een garage om het mankement te verhelpen.
De volgende vragen heb ik:
1. Heb ik mijn auto permanent beschadigd, of zijn dit mankementen die met wat moeite te verhelpen zijn?
2. Klopt mijn assumptie dat het koelsysteem van de Mazda 323 wordt aangedreven door de distributieriem?
3. Klopt het dat als de waterpomp niet werkt dat als je dan met een snelheid rijdt die hoog genoeg is dat er dan genoeg koeling plaatsvindt door middel van stroming van de koelvloeistof en de stromende lucht?
Als ik nog iets moet duidelijker maken laat maar weten.
Het volgende gebeurde in achtereen op lopende volgorde:
1 - Mijn accu lampje begon te branden.
2 - De temperatuur meter ging helemaal over de H heen. Dit leek geen directe correlatie met de echte motor temperatuur te hebben aangezien hij dit meteen deed nadat de v-snaar geknapt was.
3 - Toen ik bijna op plek van bestemming was brandde letterlijk elk lampje wat maar kon branden, waar onder TCS, en nog een paar andere.
Wat ik denk is dat het koelsysteem door de distributieriem wordt aangedreven en dat de v-snaar alleen maar non-kritieke systemen aandrijft. Ik heb een Mazda 323 uit 1999 gekocht met 122000 km op de teller en wat ik heb ervaren en wat ik heb gelezen is dit een auto die zonder problemen nog jaren mee zou kunnen moeten gaan. Jammer genoeg heb ik pech gehad met een uitgedroogde v-snaar die niet tijdig is vervangen. Toevallig heb ik op de dag zelf van het defect een afspraak gemaakt met een garage om het mankement te verhelpen.
De volgende vragen heb ik:
1. Heb ik mijn auto permanent beschadigd, of zijn dit mankementen die met wat moeite te verhelpen zijn?
2. Klopt mijn assumptie dat het koelsysteem van de Mazda 323 wordt aangedreven door de distributieriem?
3. Klopt het dat als de waterpomp niet werkt dat als je dan met een snelheid rijdt die hoog genoeg is dat er dan genoeg koeling plaatsvindt door middel van stroming van de koelvloeistof en de stromende lucht?
Als ik nog iets moet duidelijker maken laat maar weten.