upgrade peugeot 205

Lars95

Net ingestapt
Dag allen,

Ik ben in het bezit van een peugeot 205 uit 1998, maar ik wil eigenlijk wel in iets moderners gaan rijden, met iets meer luxe.
Verder ga ik nu ook meer en meer rijden, en alhoewel de 205 deze afstanden prima volhoud, merk je toch dat deze er niet helemaal voor is gemaakt ( stoelen zitten niet zo lekker meer na 1,5 uur, geen stuurbekrachtiging, geen airbag ( terwijl er wel een stuur inzit met ruimte voor een airbago_O ) enzovoort). Daarom wil ik iets luxer. Vooral iets uniekere auto's vind ik leuk, auto's die je niet overal ziet rijden.
Een grotere auto hoeft niet perse.
Mijn budget is +-2500 euro.

Wie kan mij tips geven over modellen om naar te kijken?
Alvast bedankt!
 
Je zult waarschijnlijk een 205 Génération hebben, het laatst geproduceerde type van de 205, dus geen airbags voor dat 'oude' model.
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-206-benzine-2005-48655011
 
Bijzonder en in een lage prijsklasse.

Wat vind je van een Peugeot 1007 of een Lancia Ypsilon.
 
Met dat budget iets unieks willen? Dat staat bijna garant voor ellende.
Sowieso is het een gevaarlijk budget omdat je er vaak niet echt iets fatsoenlijks voor koopt. Koop je een tropisch model/merk dan worden de onderdelen ook nog eens heel duur.

De veiligste optie lijkt me dan nog iets wat niet uit Europa komt. Hyundai Gets is een prima wagen, wel een beetje suf. Daihatsu Sirion is ook leuk. Maar beide ook niet heel erg geschikt om lange stukken mee te rijden.

Dit is uniek, betrouwbaar en comfortabel

https://www.autowereld.nl/api/iframe/6b872cf97d13/occasion.html?nr=33467639

of

https://www.autowereld.nl/api/iframe/6b872cf97d13/occasion.html?nr=33557381
 
Apart voor de helft van je budget: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/lada/kalina-1118-apk-5-4-2020-81000-km-nap-vaste-prijs/8981404

1.jpg
 
Qua onderhoudskosten, gewicht van de auto en benzineverbruik, zit je nu wel aan de onderkant, dus vrijwel iedere auto zal duurder zijn in de maandelijkse lasten.
Een unieke en luxere auto vinden zal vast lukken, zelfs in die prijsklasse is dat mogelijk, maar je maandelijkse lasten zullen ook een stuk hoger uitvallen.
Een luxere modernere auto hoeft niet te zeggen, dat de auto jonger moet zijn.

Wellicht is een MX-3 iets, dan hou je nog wat geld over om de puntjes op de i te zetten.

640x480.jpg
 
Wat zou een goed alternatief zijn wat vooral een kilometervreter is?
en als ik iets uniekers wil, wat zou een goed budget zijn?
 
Zoals al is gezegd zit je met je budget aan de onderkant van de markt en een 205 is onderhand iets unieks, in het verleden zag je ze op elke straathoek en nu af en toe nog.
Zelf heb ik ook een 205 gehad (een 1.1 XE Accent uit '89) waar ik ook behoorlijke afstanden mee heb afgelegd, voor die 205 aan heb ik ook nog o.a. een (lease) Opel Corsa uit 2001 gehad, qua comfort haalde die het niet bij die gekke 205.
In vergelijking met een 205 heeft een Corsa een set tuinstoelen als meubilair.
Later het ik ook nog redelijk wat nieuwere en grotere auto's gereden maar na 1,5 uur heb je het in de meeste auto's wel gehad. Positieve uitschieters waren een 307 XS en een Seat Leon (1e model) met sportstoelen.

Misschien is zo'n Peugeot 306 met weinig km's iets voor je?
Net iets meer auto dan een 205, erg comfortabel en niet veel duurder in onderhoud dan een 205 en je ziet ze ook steeds minder. Een 306 cabrio zou ook nog kunnende je budget.

$_86.JPG


$_86.JPG
 
Lars95 zei:
Wat zou een goed alternatief zijn wat vooral een kilometervreter is?
en als ik iets uniekers wil, wat zou een goed budget zijn?

Wat betreft een auto waarmee je aangenaam veel kilometers kunt rijden is het voor de suggesties handig om te weten wat je kilometrage dan zo ongeveer is. Wat een beetje een bijzondere kar is, is dan weer afhankelijk van relativiteit, wensen en verwachtingen. Mocht het niet al te recent hoeven te zijn: er komen hier elders op het forum regelmatig vrij zeldzaam geworden modelletjes voorbij voor prijzen die ruim binnen je budget liggen.
 
Het is ook meer dat ik alvast voor een vervanger aan het kijken ben, ik denk dat t over n half jaar wel is afgelopen met mn 205.
 
Kilometers maken met een Daihatsu Sirion, mits een 1.3, gaat best prima hoor. Veel ervaring mee, twee roadtrips mee gemaakt zelfs. Niet de fijnste auto in bochten echter, voelt wat onzeker aan.

Mijn volgende auto was een Smart Forfour 1.1 van 2006, ook een betrouwbare auto die zeker niet alledaags is. Andere wat minder alledaagse opties zijn eventueel een Mazda2 (2007-2014) of een Citroën C2.

Edit: die Mazda's zijn ondanks dat de oudste alweer 13 jaar oud zijn dus nog steeds niet voor minder dan 2500 euro te vinden...
 
Nee wel met de Rover 416 SI, die later Rover 45 werdt. Ik heb er regelmatig in gereden en vond het best een plezierige auto om te rijden. De auto is jaren in de familie geweest en was heel betrouwbaar. Zwak punt van de Rover K 1600 CC en 1800 CC is de koppakking, bij de meeste auto's zal die al vervangen zijn door een beter exemplaar. De Rover 400 en 600 delen veel met de Honda Civic en Accord, naar hebben vaak Rover motoren. En zijn beter dan veel mensen denken.

De 25 is een eigen bouwsel en komt ook uit de Honda periode. Volgens mij waren ze best goed, hooguit toen al wat verouderd. Ik vind het een leuke en orginele keus.

Bedenk wel dat het inmiddels gaat om hele oude auto's, controleer ze goed op de technische staat en roest.
 
ak2 zei:
Nee wel met de Rover 416 SI, die later Rover 45 werdt. Ik heb er regelmatig in gereden en vond het best een plezierige auto om te rijden. De auto is jaren in de familie geweest en was heel betrouwbaar. Zwak punt van de Rover K 1600 CC en 1800 CC is de koppakking, bij de meeste auto's zal die al vervangen zijn door een beter exemplaar. De Rover 400 en 600 delen veel met de Honda Civic en Accord, naar hebben vaak Rover motoren. En zijn beter dan veel mensen denken.

De 25 is een eigen bouwsel en komt ook uit de Honda periode. Volgens mij waren ze best goed, hooguit toen al wat verouderd. Ik vind het een leuke en orginele keus.

Bedenk wel dat het inmiddels gaat om hele oude auto's, controleer ze goed op de technische staat en roest.

Het is er eentje uit 2005, dus de ouderdom valt nog wel mee :)
Ik heb beetje rondgezocht, en je moet vooral letten op het koelvloeistofniveau, de koppakking gaat snel lekken als dit onder niveau is.
 
De 45 is eigenlijk gewoon een Honda Civic met een Rover-sausje, de 25 is een doorontwikkeling van een oude Rover.
 
Lars95 zei:
Iemand ervaring met een rover 25?

Ik ken wel iemand die er, heel kort, een gehad heeft. Ook een late, uit 2004. Moest er vanwege een defecte koppakking dus al vlug weer afscheid van nemen. Er zit géén Honda-techniek in, de motoren zijn van Rovers K-serie.

Een ZX is ook niet echt het toppunt van bouwkwaliteit en persoonlijk zou ik niet blij worden van die enkele ruitenwisser.
 
Lars95 zei:
Iemand ervaring met een rover 25?
Ik wel met een 45 met dezelfde motor (1.6 K-series). Rustig rijden, motor niet te veel belasten en het kan lang goed gaan. In mijn geval 70.000 km. Maar die koppakking gaat er een keer aan. En dat is niet een gevolg van een laag kvs-niveau, het is juist andersom. Een kapotte koppakking zorgt veelal voor verdwijnende kvs, dus laag niveau, en laag niveau zorgt voor weinig koeling, waardoor de motor warm loopt en je aan het vlakken van je kop vast zit bij een (toch al dure) koppakkingwissel.
Dat de meeste overgebleven exemplaren inmiddels voorzien zullen zijn van een betere koppakking is ook niet waar trouwens, aan die verbetering wordt veelal niet gedacht. Daarvoor moet je zelf kenner zijn om erop te staan, of bij een specialistische garage zitten. En die zijn er natuurlijk ook nauwelijks van een niet meer bestaand merk... De kleinere Rovers die ik nu nog wel eens zie rijden lijken ook niet echt vaak in liefhebbershanden te zijn.

Verder vond ik het het echt een heerlijke auto trouwens. Ik mis hem nog wel eens...
 
Een suzuki SX4 sedan:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1564564590-suzuki-sx4-1-6-sedan-comfort-airco.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=l

Of een Mitsubishi Lancer sedan van 2003-2007.
Alleen daar staat er op het moment even geen van te koop.

https://m.mobile.de/auto-inserat/mitsubishi-lancer-1-3-klima-tüv-05-2022-2-hand-jena/298212586.html?ref=srp
 
Lars95 zei:
Keuze is (onverwacht!!) gevallen op een C2 1.4 met semi automaat uit 2003!

Ik wil je feestje niet verpesten, maar een semi automaat van PSA is kwalitatief niet hoogstaand. Sorry ik had je graag fijne en veilige kilometers gewenst, maar hoop dat je nog van de koop kan afzien.

Overigens wel ontzettend jammer de c2 is een ontzettend mooie auto
 
En z'n opvolger?
De 206.
Misschien al een 207?
Moeten wel te vinden zijn in je prijsklasse.
 
929V6 zei:
Mijn volgende auto was een Smart Forfour 1.1 van 2006, ook een betrouwbare auto die zeker niet alledaags is. Andere wat minder alledaagse opties zijn eventueel een Mazda2 (2007-2014) of een Citroën C2.

Edit: die Mazda's zijn ondanks dat de oudste alweer 13 jaar oud zijn dus nog steeds niet voor minder dan 2500 euro te vinden...

Ik heb er een uit 2010. 1.3 75pk met 175.000km te koop staan voor €2.500 met APK tot eind september. Ophalen mag bij de garage, krijg je er meteen een offerte van €1.500 er bij geleverd. Na een krappe 9 maanden en 14.000 9.000 km is de versnellingsbak er ineens mee opgehouden. Daarnaast nog een lijst met andere dingen die er aan mankeren waaronder een lekke uitlaat. Zo heeft ie nooit olie verbruikt, maar de laatste 2 weken ineens een halve liter...

Verder in goede staat en super betrouwbaar hoor!
 
@Maaike,

Je hebt het over de Mazda neem ik aan? De laatste Forfours werden in 2006 gebouwd en de C2 was er niet met een 1.3.
 
Terug
Bovenaan