Update AutoWeek Community

Moonsugar

Administrator

Forumleiding
Hi AutoWeek community,

Jullie hebben mijn naam hier nog niet eerder gezien, dus ik stel me graag kort voor. Ik ben Saskia, online vooral bekend als Moonsugar. Binnen DPG ben ik de Community Manager van Tweakers en sinds een aantal maanden ook verantwoordelijk voor het opzetten en aansturen van het gehele DPG community team.

Nieuwe community manager
Achter de schermen ben ik met Hoofdredacteur Damiaan druk bezig geweest met het zoeken van een vervanger voor AutoWeek sinds het vertrek van Robert. Dit heeft helaas veel langer geduurd dan we hadden gehoopt. Gelukkig kan ik jullie ook gelijk vertellen dat we inmiddels iemand gevonden hebben. Nog leuker: het is zelfs iemand vanuit de AutoWeek-redactie die de overstap maakt. Volgens de planning is hij ongeveer in februari klaar voor zijn introductie. Tot die tijd zal hij met mij meekijken om langzaam te wennen aan de nieuwe functie.

In de tussentijd
Er zijn enkele zaken op AutoWeek die dringend aandacht vereisen en waar we niet langer mee kunnen wachten. Door het gat in de bemanning is er een gebrek aan communicatie vanuit AutoWeek naar jullie, iets wat de moderators niet in hun eentje kunnen dragen. Daarnaast zijn er technische problemen die het gebruik van het forum belemmeren. Dat sommigen van jullie hierdoor het vertrouwen in het AutoWeek-platform verliezen, begrijp ik zeer goed. Daarom wil ik samen met jullie in de richting van 2024 een start maken met verbeteringen, communicatie, en transparantie over de gang van zaken.

Nieuwe hoofdgroep
Een aantal van jullie had het vrijdag al gespot: de AutoWeek categorie op het forum is zijn eigen hoofdgroep geworden, waarbij de oude categorie is hernoemd naar Feedback.

Daaronder hebben wij nu twee categorieën toegevoegd:
  • Mededelingen: Een duidelijk vindbare plek waar wij updates voor de community kunnen plaatsen.
  • Bugs: Een gefocuste plek waar technische problemen gemeld kunnen worden.
De komende tijd willen we samen met jullie in kaart brengen welke technische problemen er momenteel nog spelen op het AutoWeek forum. Hiervoor kun je een nieuw topic aanmaken in de categorie Bugs. Bekijk voordat je hier een topic aanmaakt eerst even de richtlijnen.

Ik kan me voorstellen dat jullie mogelijk ook andere vragen hebben. Voel je vrij om die hier aan mij te stellen; ik zal mijn best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Groeten,
Saskia / Moonsugar

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Hallo Saskia,

Bedankt voor deze update. Hopelijk kunnen we op deze manier met elkaar weer werken aan een goed functionerend en vooral gezellig forum.

Dit lijkt legitiem, maar iedereen kan hier natuurlijk een account aanmaken met een Gast 1234567-naam en dan claimen dat de naam onjuist is en hij/zij in het echt community manager is. Ik lees hier ook niets dat ofwel niet al bekend was ofwel wel nieuw is en al geverifieerd kan worden. Bij een moderator zie je bij het bericht vermeld staan dat het een moderator betreft; hier zie ik gewoon "gebruiker", dat helpt ook niet echt.

Maar goed, laat ik aannemen dat het klopt (een troll zou vast wat 'sappigers' hebben gepost), en dan is dit goed nieuws!

Misschien kan ook de FP-moderatie van Tweakers worden geleend? Dat zal behoorlijk wat educatie vergen, maar zou trollen wel minder zichtbaar maken en interessante reacties juist zichtbaarder.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt legitiem, maar iedereen kan hier natuurlijk een account aanmaken met een Gast 1234567-naam en dan claimen dat de naam onjuist is en hij/zij in het echt community manager is. Ik lees hier ook niets dat ofwel niet al bekend was ofwel wel nieuw is en al geverifieerd kan worden. Bij een moderator zie je bij het bericht vermeld staan dat het een moderator betreft; hier zie ik gewoon "gebruiker", dat helpt ook niet echt.

Maar goed, laat ik aannemen dat het klopt (een troll zou vast wat 'sappigers' hebben gepost), en dan is dit goed nieuws!

Misschien kan ook de FP-moderatie van Tweakers worden geleend? Dat zal behoorlijk wat educatie vergen, maar zou trollen wel minder zichtbaar maken en interessante reacties juist zichtbaarder.
Het is inmiddels geregeld! ;)

Eerlijk gezegd, je kan me wat. Als sinds lange tijd zijn er bugs mer bijvoorbeeld telkens inloggen, maar er gebeurt gewoon niks.

Leuk dat er weer iemand is die het wiel opnieuw gaat uitvinden, maar we hebben meer, veel meer, aan iemand die de allang bekende problemen aanpakt.

En welkom bij Autoweek forum, voor lieverkoekjes zie thuisbakken.nl

Janneman, Robert kon het blijkbaar niet oplossen en daarna was er niemand meer voor (maar Jan Renting is er toch nog gewoon?) dus gebeurde er "gewoon niks". Ik ben blij dat er nu tenminste aan gewerkt kan gaan worden, al moeten we daar nog even op wachten. Ik hoop op alle goeds.

Ik ben het met je eens dat de moderatie van de frontpage van AutoWeek wat aangescherpt mag worden. Of het juiste antwoord hetzelfde systeem is als dat van Tweakers, moeten we t.z.t. gaan bekijken. Momenteel geven we vooral prioriteit aan het aanpakken van technische problemen die het forum moeilijk bruikbaar maken, maar het zal waarschijnlijk een aandachtspunt zijn voor de nabije toekomst.

Eerlijk gezegd, je kan me wat. Als sinds lange tijd zijn er bugs mer bijvoorbeeld telkens inloggen, maar er gebeurt gewoon niks.

Leuk dat er weer iemand is die het wiel opnieuw gaat uitvinden, maar we hebben meer, veel meer, aan iemand die de allang bekende problemen aanpakt.

En welkom bij Autoweek forum, voor lieverkoekjes zie thuisbakken.nl
Ik begrijp heel goed hoe je hier tegenaan kijkt. Er zijn al lange tijd dezelfde problemen zonder zicht op een oplossing. Het doel van deze inventarisatie is juist om deze bekende kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Na een periode van langdurige stilte hoef je me niet op mijn woord te geloven, maar ik zou je wel willen vragen het topic netjes te houden.

Janneman, Robert kon het blijkbaar niet oplossen en daarna was er niemand meer voor (maar Jan Renting is er toch nog gewoon?) dus gebeurde er "gewoon niks". Ik ben blij dat er nu tenminste aan gewerkt kan gaan worden, al moeten we daar nog even op wachten. Ik hoop op alle goeds.
Dankjewel! We gaan ons best doen. Overigens heb ik begrepen dat jij een van de leden bent die behoorlijk actief is en regelmatig feedback aan ons geeft. Blijf dat vooral doen. We kunnen wellicht niet alles direct oppakken, maar het wordt enorm gewaardeerd.

Ik kreeg van de week al het vermoeden dat er op de achtergrond wat werkzaamheden aan de gang waren.
Ik ben erg benieuwd wat het gaat brengen.

Wat betreft de bugs/feedback: Ik denk dat het feedbacktopic van het nieuwe forum niet gesloten had moeten worden. Maar verplaatst naar het deel bugs.
Dit is juist een topic waar zeer veel problemen in worden besproken, ik heb zelf ook al enkele pogingen gedaan om de preciezere oorzaak van problemen te achterhalen zodat het wellicht sneller opgelost kan worden. (of jullie er wekelijk wat aan zullen hebben is natuurlijk maar de vraag)

Ik zie persoonlijk ook geen meerwaarde in het wederom oprakelen van allerlei problemen in afzonderlijke topics terwijl eigenlijk alle grote problemen al besproken zijn in 1 groot feedback topic. Ga daar eerst mee aan de slag en zie dat als een inventarisatie.

Hopelijk wordt er goed gekeken naar de techniek en kan de nieuwe community manager daar zelf ook een bijdrage aan leveren. Dat lijkt me eigenlijk wel een vereiste.

Fijn om te zien dat er stappen gezet worden in elk geval!

Ik kreeg van de week al het vermoeden dat er op de achtergrond wat werkzaamheden aan de gang waren.

Wat betreft de bugs/feedback: Ik denk dat het feedbacktopic van het nieuwe forum niet gesloten had moeten worden. Maar verplaatst naar het deel bugs.
Dit is juist een topic waar zeer veel problemen in worden besproken, ik heb zelf ook al enkele pogingen gedaan om de preciezere oorzaak van problemen te achterhalen zodat het wellicht sneller opgelost kan worden. (of jullie er wekelijk wat aan zullen hebben is natuurlijk maar de vraag)

Ik zie persoonlijk ook geen meerwaarde in het wederom oprakelen van allerlei problemen in afzonderlijke topics terwijl eigenlijk alle grote problemen al besproken zijn in 1 groot feedback topic. Ga daar eerst mee aan de slag en zie dat als een inventarisatie.

Hopelijk wordt er goed gekeken naar de techniek en kan de nieuwe community manager daar zelf ook een bijdrage aan leveren. Dat lijkt me eigenlijk wel een vereiste.

Prima feedback. Ik heb het topic nu verplaatst naar de categorie Bugs, maar ik houd het voor nu nog even gesloten zodat communityleden met nieuwe problemen een nieuw topic kunnen aanmaken. Afgelopen week hebben we een inventarisatie gemaakt van de meeste zaken die daar worden besproken dus we hebben een redelijk idee van wat er speelt. Het nadeel van een verzameltopic is dat verschillende zaken door elkaar lopen, waardoor het aan onze kant lastig is om overzicht te behouden. Ik overweeg zelf een aantal losse topics aan te maken voor genoemde problemen, waarbij ik de betrokken personen kan taggen om daar verder input te geven. Op die manier kunnen we iets makkelijker individuele problemen bespreken.

Ik vraag me ook af of het slim is om het feedbacktopic te sluiten.
Daar zijn sinds het nieuwe forum in maart al heel wat problemen besproken. We kunnen nu wel allemaal een topic gaan aanmaken dat het ingelogd blijven een probleem is, maar dat is daar ook terug te lezen. Van de andere kant snap ik het ook wel een enigszins. Als de inlogproblemen opgelost zijn kan het topic gesloten worden met de melding 'opgelost'.
Ook het lastig vinden van de privé-conversaties is iets dat wat mij betreft aandacht moet hebben. Komt ook in dat topic naar voren................
Ik ben wel heel benieuwd hoe men dit nu in gedachte heeft. We sluiten het feedback topic en vanuit het profiel of het oude topic kopieert men hun eigen berichten/klachten maar en zet ze in een nieuw topic? Bij mij op het werk zouden we dat werkverschaffing noemen (sorry community :censored:). Oké we posten nu iets tegelijkertijd, dus wellicht lopen er dingen in elkaar over.

Fijn om te zien dat er vanuit DPG ook weer actie wordt ondernomen, en dat er komende dagen ook dingen gaan gebeuren (waardoor het forum helaas niet toegankelijk is voor reacties/openen nieuwe topics).

Fijn dat er weer iemand is om 'ons' forum te bestieren. Ik heb onder 'bugs' alvast een eerste nieuw onderwerp aangemaakt. Geen idee of dat in het eerdere draadje al vermeld was (vast wel), maar door de lengte daarvan ga ik dat in elk geval niet nazoeken.

@Moonsugar: welkom hier en veel succes!

Fijn dat er weer iemand is om 'ons' forum te bestieren. Ik heb onder 'bugs' alvast een eerste nieuw onderwerp aangemaakt. Geen idee of dat in het eerdere draadje al vermeld was (vast wel), maar door de lengte daarvan ga ik dat in elk geval niet nazoeken.
Ja, dat laatste is dus ook een beetje onze uitdaging. En sommige dingen zijn wellicht alweer opgelost. Erg lastig te beoordelen in zo'n vergaarbak. :)

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Ik ben wel heel benieuwd hoe men dit nu in gedachte heeft. We sluiten het feedback topic en vanuit het profiel of het oude topic kopieert men hun eigen berichten/klachten maar en zet ze in een nieuw topic? Bij mij op het werk zouden we dat werkverschaffing noemen (sorry community :censored:).
Haha, touché! ;) Uiteraard niet met die insteek, maar we moeten elkaar een beetje op weg helpen. Daarom heb ik hierboven aangegeven dat ik zelf ook mijn steentje bij ga dragen. Het is even een klein klusje maar dan hebben we wel een overzicht waarbij het ook makkelijker is op opgeloste problemen weer te ''sluiten''.

Het nadeel van een verzameltopic is dat verschillende zaken door elkaar lopen, waardoor het aan onze kant lastig is om overzicht te behouden. Ik overweeg zelf een aantal losse topics aan te maken voor genoemde problemen, waarbij ik de betrokken personen kan taggen om daar verder input te geven. Op die manier kunnen we iets makkelijker individuele problemen bespreken.
Ik begrijp dat een verzameltopic onoverzichtelijk is. En er zullen vast al enkele problemen zijn opgelost sinds de aanmaak (De vorige community manager heeft al eens gereageerd op een aantal van de problemen, wellicht kun je die berichten ook als leidraad gebruiken)
Maar elk probleem los bespreken vind ik dubbelop werk. Je kunt beter vanuit de inventarisatie inderdaad van de grotere problemen (denk aan het grootste probleem mbt het inloggen) uitsplitsen en verwijzen naar enkele berichten uit het feedbacktopic. Eventuele verduidelijkingen of (tijdelijke) oplossingsvoorstellen (die niet al in het feedback forum naar voren komen) kun je dan in een los topic bespreken.

De frustraties zijn bij diverse leden zo hoog opgelopen dat ze niet eens meer op het forum aanwezig zijn.
Die mensen gaan niet op eigen houtje een topic aanmaken over de problemen die ze ervaarden.
Als het opgelost is komen ze misschien vanzelf terug (daar hoop ik wel op) Als je nog eens gaat vragen wat t probleem is, terwijl het al besproken is, blijven ze weg. (mensen voelen zich dan niet serieus genomen)
Ik ben persoonlijk ook niet van plan om nog eens alle punten uit te werken die ik benoemd heb (daar zit al een hoop tijd in). Begrijp me niet verkeerd, als ik dit forum geen warm hart toedroeg had ik er uberhaupt geen moeite in gestoken.

Het is ook taak aan de forumleiding om die inventarisatie zelf te doen en actie te ondernemen. Dat is nou net de schakel in het systeem wat hier ontbrak/ontbreekt. Een forumleiding die zelf actief aan de slag gaat. (dwz de forumleiding die werkelijk iets kan verzetten in de techniek)

Taggen van personen heeft overigens momenteel geen meerwaarde, we krijgen geen berichten dat je getagd bent.
Deze functie werkt meer zoals op wikipedia, je krijgt wel een profiellink van de getagde, maar diegene krijgt geen melding daarvan. Dus het heeft ook geen nut om op die manier te werken.

Je hebt problemen en je hebt irritante dingen. Prima om het in nieuwe topic(s) te bespreken. Is wat overzichtelijker(y)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp heel goed hoe je hier tegenaan kijkt. Er zijn al lange tijd dezelfde problemen zonder zicht op een oplossing. Het doel van deze inventarisatie is juist om deze bekende kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Na een periode van langdurige stilte hoef je me niet op mijn woord te geloven, maar ik zou je wel willen vragen het topic netjes te houden.
Voor mijn doen was dit best netjes maar ik zal mezelf nog eens streng toespreken.

Hoi @Moonsugar / Saskia, welkom op het forum allereerst!

Fijn dat er weer aan het Forum wordt gewerkt! Goed dat er een apart deel is voor "Forum issue's" , goed dat je al topics hebt aangemaakt , berichten hebt over gezet! Toen ik las dat het algemene topic gesloten zou worden dacht ik eerst "Niet handig" maar nu op deze manier is het veel overzichtelijker!

Wat misschien een idee is, om ook een soort topic daar te maken , ik noem het even "ideeënbus-achtg" ik zag al een terechte opmerking over de PM's, die zie je nu niet of weet ik veel wat. Dat zijn niet echt problemen of bugs maar meer neit erg handig.

Hoi @Moonsugar / Saskia, welkom op het forum allereerst!

Fijn dat er weer aan het Forum wordt gewerkt! Goed dat er een apart deel is voor "Forum issue's" , goed dat je al topics hebt aangemaakt , berichten hebt over gezet! Toen ik las dat het algemene topic gesloten zou worden dacht ik eerst "Niet handig" maar nu op deze manier is het veel overzichtelijker!

Wat misschien een idee is, om ook een soort topic daar te maken , ik noem het even "ideeënbus-achtg" ik zag al een terechte opmerking over de PM's, die zie je nu niet of weet ik veel wat. Dat zijn niet echt problemen of bugs maar meer neit erg handig.

U weet dat de PM's (conversaties) te vinden zijn door op een naam (bijvoorbeeld Janneman 2 posts naar boven) te klikken en dan Start privé conversatie? Als u dan linksbovenin terug klikt op forum dan komt u in het overzicht privé conversaties dat u heeft met andere personen.

Overigens welkom Moonsugar/Saskia. Sorry, ik ben al lekker aan het posten vandaag maar dat had ik nog niet gezegd.

U weet dat de PM's (conversaties) te vinden zijn door op een naam (bijvoorbeeld Janneman 2 posts naar boven) te klikken en dan Start privé conversatie? Als u dan linksbovenin terug klikt op forum dan komt u in het overzicht privé conversaties dat u heeft met andere personen.

Overigens welkom Moonsugar/Saskia. Sorry, ik ben al lekker aan het posten vandaag maar dat had ik nog niet gezegd.
Ja zeker, volgens mij was je het zelf die er hierover begon, vandaar dat ik het benoemde.

Welkom @Moonsugar!
Bij tweakers hebben ze het goed voor elkaar dus dat belooft wat.
Ik heb zelf niet echt harde problemen. Ik ben wel opvallend vaak uitgelogd en dan doe ik een paar klikjes hier en daar en dan blijk ik toch nog ingelogd te zijn. Ik kan me best voorstellen dat een ander dan wel vastloopt.

Gaat het alleen om problemen op het forum? Of mogen ook problemen op de FP genoemd worden?
In het verleden was mijn nickname eerste-opel oftewel met een tussenstreepje. Bijzondere tekens zijn er toen tussenuit gehaald waardoor het nu eerste opel, met een spatie dus is geworden. Is dit iets wat nog gewijzigd wordt, dat bijzondere tekens weer worden toegestaan of blijft dat weg?

Enkele jaren geleden, toen ik hier net actief was. Zo ergens tussen 2010 en 2015 is het denk ik geweest kon je (volgens mij) via je profiel zien hoeveel mensen je review gezien/gelezen hadden. Ik vond dat leuk om bij te houden en je wist zo of die überhaupt gelezen werd of dat je 'voor de kat z'n viool' aan het schrijven was. Dit is op een gegeven moment weggehaald waardoor je niet weet of je review gelezen wordt. Alleen als iemand een reactie achterlaat weet je het eigenlijk.......
Kan daar wellicht wat mee gedaan worden?

^^ @eerste opel : het forum (technisch) heeft eerste prioriteit.

Ik ben het met je eens dat de moderatie van de frontpage van AutoWeek wat aangescherpt mag worden. Of het juiste antwoord hetzelfde systeem is als dat van Tweakers, moeten we t.z.t. gaan bekijken. Momenteel geven we vooral prioriteit aan het aanpakken van technische problemen die het forum moeilijk bruikbaar maken

Het blijft wel jammer dat Autoweek de kans heeft gemist om goed bezig zijn met het technisch vlak van de auto gezien de kennisbaken die wij hier op het forum hebben. Maar dat is misschien ook meer richting Autoweek als merk zijnde en het gebrek aan interessante nieuwe voertuigen als autoliefhebber.

Een aantal van "ons" werken binnen meerdere takken van de Automotive, van ontwikkeling, regelgeving tot verkoop en onderhoud.
Heel eerlijk, die zitten ook op GoT waar het kennisdelen op een veel fijnere manier gaat. Een forum is een fijne verlenging van het social medium, maar net als daar gaat het er hier ook kei en keihard aan toe. Dat is enorm jammer.

Succes Saskia! Hopelijk weten jullie met een goed standvastig team de weg naar boven in te zetten. Dat zou zeker leuk zijn.

Overigens had ik wel wat smilies in mijn tekst staan. Helaas verdwenen na dat ik op "plaats reactie" druk.

^^ @eerste opel : het forum (technisch) heeft eerste prioriteit.

Dat stukje had ik even over het hoofd gezien c.q. was ik even vergeten toen ik mijn vorige post maakte.
Het was ook een oprechte vraag. Eerst moeten de ernstige problemen eruit.
We zitten nu in de updatetijd (5 t/m 6 december), dus ik hoop op verbeteringen. Mijn verbruiksmonitor kan nu niet geladen worden maar dat heeft waarschijnlijk met de update te maken. Dan wacht de tankbeurt van vandaag maar een paar dagen voor die op Autoweek komt ;).

Ik heb zojuist in Bugs een aantal updates geplaatst over het aanpakken van de technische problemen. Het gaat hierbij vooral om:

1. Regelmatig opnieuw moeten inloggen (wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de AutoWeek-header)
https://www.autoweek.nl/forum/threads/regelmatig-opnieuw-moeten-inloggen.11814/

2. Er is geen overzicht van gevolgde topics (functionaliteit beschikbaar in Xenforo-header)
https://www.autoweek.nl/forum/threa...-is-geen-overzicht-met-gevolgde-topics.11825/

3. Geen notificaties op het forum (functionaliteit beschikbaar in Xenforo-header)
https://www.autoweek.nl/forum/threads/krijg-geen-mails-en-of-meldingen-van-gevolgde-topics.11817/

Verdere updates zullen worden gegeven in de daarvoor bestemde topics in dat forum. Ben je dus benieuwd over wat we allemaal doen, zorg er dan zeker voor dat je daar soms een kijkje neemt. ;)

Het is inmiddels alweer een tijdje rustig hier maar de forumproblemen zijn helaas nog steeds niet opgelost. Veel ongetwijfeld goede ambities, een wildgroei aan topics en het centrale feedback topic wat is gesloten maken het er ook niet overzichtelijker op. Afgelopen week was het echt een drama met inloggen, traag forum en veel errors. Dan denk ik tegen beter weten in dat er misschien op de achtergrond iets aan die problemen gedaan wordt maar dat blijkt een illusie. Er waren zelfs momenten dat ik de enige online gebruiker was. (ik zou me bijna zorgen maken of ik misschien niet verslaafd ben aan het forum)

We zijn nu bijna een jaar verder sinds de introductie van het nieuwe forum, maar de grootste ergernissen zijn nog altijd niet opgelost. Enkel wat kleine wijzigingen, een wildgroei aan topics over allerhande problemen en ongetwijfeld veel goede intenties. Ik heb het idee dat men het zelf ook niet meer weet.

Om toch nog positief te eindigen: ik ben er inmiddels wel een beetje aan gewend en zal zeker niet zomaar afhaken. Daarvoor vind ik het forum te leuk en nog steeds nuttig!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: j.ko
Heel herkenbaar inderdaad, en niet alleen op forum. Ook met de FP heb ik afgelopen woensdag 'ruzie' gehad om ingelogd te komen. Even de verbruiksmonitor bijwerken kostte me 2,5 uur minimaal. Simpelweg omdat ik na inloggen een foutmelding kreeg. Ook meegemaakt dat ik eindelijk was ingelogd maar dat bij volgende stap (mijn verbruik, mijn review of hoe het ook heet) de 504 foutmelding alsnog kwam.
Bij de laatste poging voor ik die avond afsloot lukte het pas.

Eerlijk gezegd ben ik wel minder actief, maar dat is al een paar jaar (ook voor nieuwe forum). En afgelopen december/januari waren drukker dan andere jaren voor mij persoonlijk.
Dat ik nog een bericht van rond 4 december 'open' (deze forummer heeft nog reactie tegoed) heb staan zegt genoeg!

Afgezien van dat is er ook gemeld dat in Februari de nieuwe Community Manager aan de slag zou gaan. Wellicht komt er dan wat schot in de zaak. Nog een weekje of 2 wachten dus?

Ik heb het idee dat de eerste tijd vooral geïnventariseerd is waar het probleem zit en daarna een oplossing gezocht.

Een tussenoplossing of kleine verbeteringen hadden al gerealiseerd kunnen zijn maar ik denk dat ze momenteel alleen naar de grote bomen aan het kijken zijn ipv het gras aan het maaien wat ook al metershoog staat (hier heb ik trouwens al eerder een post aan gewijd over wat een logischere strategie is bij zoveel problemen)
Helaas loopt het forum steeds verder leeg. Straks zijn de enige actieve leden alleen de spambots die regelmatig langskomen.

Laatst bewerkt:
Een tussenoplossing of kleine verbeteringen hadden al gerealiseerd kunnen zijn maar ik denk dat ze momenteel alleen naar de grote bomen aan het kijken zijn ipv het gras aan het maaien wat ook al metershoog staat (hier heb ik trouwens al eerder een post aan gewijd over wat een logischere strategie is bij zoveel problemen)
Helaas loopt het forum steeds verder leeg. Straks zijn de enige actieve leden alleen de spambots die regelmatig langskomen.

Ik zou zeggen: Stuur een open sollicitatie. Misschien kunnen ze je kennis en inzicht goed gebruiken. ;)

De laatste maanden zit er juist weer meer schot in. Problemen werden eerder niet herkend/erkend, nu wel. Maar het blijkt een best wel ingewikkeld probleem te zijn. Ik merk wel dat men er nu echt goed bovenop zit en dat is fijn!

Als ze er écht bovenop zaten dan hadden ze geen freelancer in hoeven te huren die het niet waar kon maken (Robert) en dat ze nu weer iemand anders zoeken. Ik vind het schrikbarend hoe een groot bedrijf als DPG blijkbaar niet de know-how heeft om dit op te lossen. Als er een echt team werkte en dit gewoon hun werk was dan was dit zo opgelost. Je kan niet een jaar lang iets niet oplossen. Die Robert heeft in een half jaar het niet op kunnen lossen. Dus zo'n 180 dagen... Enige wat ik kan bedenken is dat het niet als heel belangrijk wordt/werd gezien.

Vind ik wel wat kort door de bocht, MCW.
Het is nu eenmaal ook een gegeven dat corporate structuren grotendeels zo werken.
Laten we wel wezen: het forum is best populair en actief geweest.. de onderhavige forumtechniek heeft dat al die jaren moeten absorberen maar slipte dicht (denk ik). Gevolg is technische uitval., na een tijd pappen en nat houden
Verder veranderd de organisatie eromheen (het grote DPG) en daarbinnen willen enkele mensen, met belangen, macht, geld en een bepaalde visie, er ook wat van vinden, lijkt mij zo.

Kijk, wij als forummers zijn, nu zeker, een kostenpost. We komen hier langs, vinden wat van onze gading en in sommige draadjes is het (nog) gezellig maar euro's schuift dat (direct) niet voor DPG. Ja, de advertenties enzo.. maar die waren toch vrij bloed irritant? Dus velen zullen die wel blocken en hebben dan nu een blauw gekleurde smeekbede balk op voorpagina van de website. :whistle:

Ik zou niet de illusie hebben dat een nieuwe community manager de ijzers uit het voer sleept..tenzij het een, binnen de organisatie, ervaren persoon is zoals, naar mijn indruk, moonsugar is. Die zal wel credits hebben opgebouwd bij de IT afdeling(en) en krijgt misschien wat sneller daardoor radertjes aan het draaien. Een nieuwe community manager zal zich een positie moeten verwerven in die brei van organisatiepaadjes en op de strepen durven te staan. Dát gaat nu eenmaal weer wat makkelijker als er een (potentieel) financieel verlies voor de organisatie tegenover staat. Dan kan ingrijpen lonend zijn en wordt men gehoord.

Kijk, wij hebben destijds ook input voor het nieuwe forum gegeven. Ik ben wel blij met de emoji's maar ik denk nog wel eens aan de waarschuwing van Muddy Bandit.. dat het snel kan leiden tot een drukknop reactie en inhoudelijke tekst niet gegeven. Ik zie dat bij mezelf gebeuren (nu ff niet dan:sneaky:).
Volgens mij is het mis gegaan toen de wens (eis?) dat het forum een meer geïntegreerd onderdeel van de website zou moeten zijn. Look en feel, weet je wel. Nou, dat is kennelijk wel gelukt .. maar de technische nadelen zijn onvoldoende bedacht. lijkt het op.

Ik kan mij niet voorstellen dat er bij de IT adeling geen mensen waren die waarschuwden dat dat wat er bedacht en gewenst werd, technisch niet kan of, op zs'n minst, een matig werkend systeem oplevert.
Maar ja.. iemand beslist op basis van een businessmodel om het forum nieuw leven in te blazen.. met een prachtige loo en feel dat één gezamenlijke ervaring met de website geeft.. waardoor men bljjft hangen en de inkomsten dan pas gaan lopen. De uitvoerders moeten deze rommel draaiend houden met verouderd materiaal.

Nu zijn men vast extra IT uren van het IT budget voor AW aan het schrapen zijn om de zaak weer redelijk draaiend te hebben. -Het systeem is net een auto. je stopt er telkens geld in.. maar het blijft kraken en lopen.

Muah ik vind persoonlijk de look and feel totaal niet aansluiten bij de rest van de site. Dat deed het oude forum toch wat beter, mijns inziens. Maar dat probleem is eerder te wijten aan de nieuwe software die een andere vormgeving heeft.

Het probleem was vooral dat de oude software gewoon zwaar gedateerd was en toe aan een update.
Begrijpelijk, ook als je ziet wat er voorheen al aan problemen was (503 errors, stapels oude berichten die massaal moesten worden verwijderd omdat het volliep enz enz)

Als je dan naar nieuwe software overgaat is dat een hele opgave als je huidige software al enorm gedateerd is (5 jaar is vaak al een enorm verschil), ook al is het een nieuwe versie van dezelfde software als voorheen.

Ik heb zelf ook het probleem gehad met het forum wat ik beheer.
Uiteindelijk was daar de oplossing een compleet nieuw forum te bouwen van de grond af. Dit kostte uiteindelijk bijna een half jaar en na in gebruik name kwamen er alsnog kleine issues naar voren die ik niet gezien had.

Ik kan me goed voorstellen dat de prioriteit hier op Autoweek lag bij het "zo snel mogelijk updaten" ipv het zo goed mogelijk implementeren van nieuwe software.
Je wilt immers ook geen beveiligingsproblemen krijgen door de koppeling met de DPG accounts.

Maar als het project eenmaal is afgerond en er blijken problemen te zijn doordat er gekozen is om een bepaald onderdeel volledig weg te laten. Is het aanpakken van de problemen een project op zichzelf. Dat moet allemaal opnieuw ingepland worden en kan zelden direct nadat het project is afgerond.
En dan hebben we in dit geval ook nog verloop in personeel.

Moonsugar heeft tijdelijk de regie overgenomen, zodat in elk geval wel het project wordt opgestart.
Inventarisatie is de belangrijkste stap in een project.
Dat betekend dus dat er wel degelijk schot in de zaak zit.

Ookal word ik zelf ook ongeduldig van de tijdspanne momenteel, maar dat komt omdat ik zelf meestal direct aan de slag ga met dit soort problemen. (iets wat binnen een bedrijf vaak niet mogelijk is doordat er meerdere projecten lopen, en iets met managers en beslissingen enzo)

Momenteel is het een gevalletje dweilen met de kraan open geworden. Maar ik denk niet dat je daar de vorige community manager voor aansprakelijk moet stellen, wat ik hier meerdere mensen zie doen.
Het zijn meerdere problemen die zich bij elkaar hebben opgestapeld. En er zijn meerdere mensen voor verantwoordelijk.

Je moet maar net iemand hebben die even met zn neus naar de andere kant kijkt en een totaal andere blik kan werpen op het geheel.

Vandaar dat die nieuwe communitymanager wel degelijk het verschil kan maken.

Laatst bewerkt:
Het is toch vooral allemaal begonnen met het feit dat DPG een nieuw platform wilde, zodat alle gebruikers van één van de DPG-titelsites (Autoweek, Ouders van nu, Nu.nl, Veronica Magazine, etc. etc. etc.) met één en hetzelfde account daarop kunnen inloggen. Dat is makkelijk voor hun marketingactiviteiten. En het oude forum werkte niet op dat nieuwe platform, dus moest er ook een nieuw forum komen.

Dat laatste was voor ons in principe niet nodig, want wie van ons kan het iets schelen dat je met je AW-account ook op Ouders van nu kunt inloggen? En het oude forum functioneerde toch redelijk naar tevredenheid. Kortom, AW-forumgebruikers zijn de dupe van de marketingplannen van DPG. En de community manager is een van de elementen in die plannen, die functie is er niet om onze wensen aan de IT-afdeling door te geven, maar om plannen uit te voeren waarmee DPG wat aan ons kan verdienen. Als dan je instrumenten niet werken (vergelijk het met een botte beitel), dan kom je niet ver. Dus dan komt de focus te liggen op het op orde brengen van de instrumenten. En dat zijn ze nu aan het doen. Anders zijn straks alle forumgebruikers weg, en is er geen community meer om wat aan te verdienen.

En toen waren de bugs en autoweek categoriën ineens weer los gezet.
En het forum lijkt te zijn geupdate?

Wat mogen we daaruit concluderen?

Scherp gezien @Pobresh! Vandaag zijn er een paar kleine visuele wijzigingen doorgevoerd en ik heb al op de testomgeving mogen experimenteren met de Xenforo banner. Als alles goed gaat kunnen we hopelijk halverwege volgende week de boel doorvoeren. Ik houd jullie op de hoogte! :)

Een ander font en/of kleiner font, dat was gisteren ook mijn gedachte.

Ik vind het prima leesbaar.

Laatst bewerkt:
Ik mis op de forum index pagina wel het venster waarin je kunt zien wie er online zijn (zit ik op een leeg forum te typen, of zijn er meer mensen aanwezig?).

Wat zien deze letters er anders uit. Minder goed leesbaar.

Viel me ook op, ik vind het ook niet prettig lezen. De schreven zijn te dik ten opzichte van de rest van de letters. Daardoor oogt het erg rommelig en de letters zijn maar 1 pixel breed. Waardoor de body er uit is.

@j.ko Dat viel mij gisteren inderdaad ook al op.

@Moonsugar Waarom zijn die 2 categoriën ineens weer verplaatst? Je had ze juist bovenaan gezet in eerste instantie.
Beetje meer communiceren is wel aan te raden.....

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan