Uitlaatspruitstuk en rijden zonder filter

Margriet 1687770

Net ingestapt
Dag,

Bij een grote beurt half december is de garage het luchtfilter vergeten er in te doen. Ik heb hier een maand mee doorgereden. Behalve wat meer geluid merkte ik niet veel. Totdat vorige week hij weinig toeren maakte bij het schakelen. Bij de Wegenwacht kwamen ze erachter dat het filter ontbrak. Ik ben toen naar de garage geweest, filter erin gezet maar ze kwamen erachter dat het Uitlaatspruitstuk ook stuk is en vervangen moet worden samen met de katalysator. Dure grap dus. 

Mijn vraag is; kan het Uitlaatspruitstuk kapot zijn gegaan doordat ik een maand zonder filter heb gereden?

Het is mogelijk. Zonder luchtfilter is de luchtmassameter wellicht in storing gegaan met een verkeerd brandstofmengsel als gevolg waardoor de katalysator alsmede het spruitstuk kapot is gegaan. Bij het uitlezen van de auto moet je dan echter wel aan kunnen tonen dat de luchtmassameter in die maand een storing gaf maar dat is zeker wel terug te vinden in de opgeslagen foutcodes en/of de staat van de bougies bijvoorbeeld.

Denk dat die wel een waarschuwing had moeten geven op het instrumentarium....en ja kan....vind het vergezocht maar kan....want de meeste auto's regelen dat keurig bij wat je ook netjes even kunt controleren door hem rijdend even te controleren op zijn lambda waarde. Maar wat Zadelsnuiver aangeeft, dan staat de foutmelding wel in de computer. Hopelijk heeft de ANWB die niet gewist.

Maar fijne garage! Was het een merkdealer?

De bougies zijn ook vervangen bij de grote beurt in december. Het was de 'wegenwacht'. Van kia. Die konden geen code meer uitlezen omdat het lampje niet meer brandde, maar zagen wel dat het filter er niet in zat. vandaag bij het onderzoek was dit de uitslag. Garage is een dealer van kia

@Zadelsnuiver:

Waarom zou dat gebeuren?
Zat auto's die met een open filter rijden, zolang die droog is en dus niet ingespoten met olie gebeurt er niks met de luchtmassameter.
Bijzondere redenering maar niets is onmogelijk.

Het is absoluut vergezocht maar niet onmogelijk. Gezien het zo samenvalt lijkt het me in elk geval de moeite om uit te lezen.

En ja, er zijn zelfs auto die bewust zonder luchtfilter rijden. Maar zoals je zelf al zegt, zolang het droog blijft zit je redelijk safe. Voor hetzelfde geld heeft TS een keer flink de motorruimte afgespeeld in de wasbox of door een flinke plas gereden.

Voor alleen een beetje water ben ik niet zo bang, dat geeft op zich geen schade.
De stof, zand en pekel die er bij mee komt maakt wat meer kapot.

Zonder luchtfilter rijden is inderdaad slecht voor de luchtmassa meter en die kan eventueel stuk gaan. Dat geeft een foutcode en een lampje. De motor gaat dan in noodloop en beschermt de katalysator.
Verder is het uiteraard niet al te best voor de gehele motor want er komt ook stof en dergelijke in de motorolie.

Een luchtmassa meter die afwijkt kan de mengsel regeling invloeden maar er zijn nog meer sensoren. Het hele pakket samen zorgt dat de katalysator werkt en niet kapot gaat. Als er afwijkingen ontstaan in deze regeling, zover dat die de katalysator kapot kunnen maken zijn er ook foutcodes en een lampje. En ook dan een noodloop die beschermt.

Een uitlaatspruitstuk krijg je echter een stuk moeilijker kapot. Binnen de grenzen van die mengsel regeling kan dat zelfs niet. Dat lukt hooguit bij heel hoog olieverbruik of een kapotte injector en een ongunstige rijstijl. Dat kost natuurlijk ook de katalysator de kop. Niet elke motor is al zo slim dat dit herkend kan worden.

Hier lijkt er van al deze punten geen sprake te zijn. Het lijkt er meer op dat er gewoon door pech/ouderdom het uitlaatspruitstuk kapot is gegaan. De sensoren in de uitlaat kunnen dit mogelijk herkennen (het kan zo zijn dat er daarom een lampje aan ging maar het hoeft niet zo te zijn). Verder merk je het inderdaad aan vermogen en toeren. Ik zie zo even niet welke Kia dit is maar heel veel auto's van iets van 12 jaar of jonger hebben de katalysator als 1 onderdeel met het uitlaatspruitstuk. Een katalysator moet namelijk heel dicht bij de motor gebouwd zitten. Ik denk dat het hier ook het geval is. De katalysator werkt op zich misschien nog prima maar kan niet los vervangen worden.

De luchtmassa meter kan nog OK zijn. Wel een punt om in de gaten te houden of die in de toekomst kapot gaat. Reinigen kan in theorie ook wel maar reinigen zelf kan een luchtmassa meter ook juist kapot maken. Wel is het waarschijnlijk verstandig een extra keer de motorolie te vervangen. Als voorzorg.

Terug
Bovenaan