Uitlaatreparatie, bevestiging, uitlaatbandage nuttig?

Durashift

Kilometervreter
De Renault Scénic 1, ph2, 2 liter benzine die hier staat heeft een voor- en midden/eind demper dat slechts in het midden onder de auto vastzit met een uitlaatklem, op het flensstuk. Er zat een klem met één schroefkant op. Door de beweging kantelde die klem telkens na enkele maanden en begon de uitlaat weer te brommen. :mad:

Nu heb ik er een klem met schroefdraad aan beide kanten onder gezet. Door de aard van de constructie kwam mijn eindpijp tegen de onderzijde van de auto te rammelen bij beweging tijdens het rijden. Klem zat dus te strak.. want iets terug draaien verhielp dit probleem.
Maar, er ontsnappen nog gassen door de flens omdat de klem niet helemaal rondom afdicht.

Nu is mijn idee: kan ik niet een afdichting onder die klem maken?

Heeft iemand ervaring met, bijvoorbeeld, uitlaatbandage zoals van Holts op flensvlakken?

327x840.jpg

Het product is meer voor grote gaten bedoeld maar misschien kan ik er een mouw aan passen? ;)

Wat je nu wil gerbuiken werkt ff voor APK, maar komt zo weer los. Je kan beter een uitlaat mof monteren, moet je wel even de diameter van je buis opmeten (buitendiameter) en de flensen er af zagen. Wel rekening houden dat je deze afstand moet overbruggen.Lekt het dan nog, dan even wat hittebestendigde kitt of uilaatpasta er tussen smeren, maar ook dit is vaak maar tijdelijk

Beste is gewoon een nieuwe uitlaat:)

Waarom niet een nieuw uitlaat(deel) laten monteren? Wil je binnenkort van de auto af?

Nee. De uitlaat is ook nog okay, op de einddemper na.
Een nieuw deel helpt mij niet van mijn 'probleem' af, denk ik. Het is de constructie. (die ik wel raar vind, eigenlijk).

In de ruim anderhalf jaar is nu drie keer de klem op de flens opnieuw vastgezet. Het gaat dan een tijdje goed maar dan gaat de klem toch scheef (schuin) op de flens zitten en zakken beide delen lichtjes door.

Je kan beter een uitlaat mof monteren, moet je wel even de diameter van je buis opmeten (buitendiameter) en de flensen er af zagen

Ja, had ik ook ff aan gedacht maar dat zagen en breken, zo onder de auto, zie ik nog niet zo zitten.

^^ Goed punt, auto is van 2002 (uit mijn hoofd, kan er een jaartje naast zitten) en met nu ruim 160 duizend kilometer op de teller verwacht ik niet dat die steunen al ooit vernieuwd zijn. Daar zal best slijtage op zitten.

Voor mijn reparatie was ook wel een kenmerk 'van het zakken van de uitlaat op de flens in het midden' dat bij stevig gas geven bij acceleratie (na een rotonde bijvoorbeeld) dat er resonantie aan de voorkant optrad.

Toen ik dit 'probleem' voor het eerst had d8 ik dus ook dat er bij het spruitstuk speling zou zitten / iets los aan het gaan was. Maar dat was niet zo, al is het deel met de katalysator wel vrij 'soepel'.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik zag in een video over de Holts reparatieset dat er een alu/stalen strip in de verpakking zit die als eerste het gat moet dichten. Ik zit eraan te denken om die strip om de flens en dus onder de uitlaatklem te monteren, voor de afdichting. Lijkt mij de oplossing (voor nu en de komende tijd) die ik zoek.

^^ Neuh, dat kan tegenwoordig niet meer.. dan wordt ie gemist bij de statiegeldautomaat. ;) Komt t.z.t. de minister ons weer vertellen dat er te weinig blikjes ingenomen worden. Gaat hij /zij het statiegeld tóch verhogen. Daar zit ik niet op te wachten.

Terug
Bovenaan