Uitlaat Isolatie

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

van de week heb ik een sportuitlaat onder me auto gezet met een Soundpipe om de midden demper te vervangen
Het gaat over een Suzuki Swift NZ uit 2015.
alleen een nadeel het maakt als je 100 rijd best veel lawaai in de auto,
ben van plan ook me auto rond om de uitlaat te Isoleren met geluid demp materiaal,

ben benieuwd wie dit ook heb gedaan of tips heeft voor mij.

(P.s geen reacties van dat je de midden demper weer terug moet plaatsen)

Misschien lees ik niet goed hoor, maar afgezien van het meest voor de hand liggende antwoord wat je niet wilt horen: om de uitlaat heen isoleren is een slecht idee, zo'n ding wordt immers warm en isolatie wil je daar niet bij in de buurt hebben. Wat je wel zou kunnen proberen is het interieur her en der wat te isoleren zodat er minder geluid doordringt.

Goedemiddag,
Je monteert een sportuitlaat met soundpipe en vind het geluid te luid?
Er is een logische oplossing: terug naar origineel of iets tussen wat je nu hebt en origineel in.

Je koopt dus lawaai terwijl je geen lawaai wilt, of misschien beter gezegd alleen de omgeving mag er overlast van hebben?:confused:
Plaatselijk isoleren gaat je probleem echt niet oplossen, en het juiste antwoord wil je niet horen... daarmee wordt het al aardig zinloos om hier een topic voor te openen.

Dan moet dat ding wel behoorlijke herrie maken. Maar wat wil je?!? Je kiest toch bewust voor zo'n pauperpijp? Als jij er maar niet doof van wordt maar een ander mag er wel van 'genieten'?

Ik word hier inmiddels niet goed van de moderne autos (vaak vrij nieuwe Polootjes, Golfjes en Leons( met een sportuitlaat, alleen maar k%therrie en van die fake-pops&bangs. Fijn, in een woonwijk... En meestal niet eens jonger petjesvolk, maar gewone huisvaders in de penopauze.

Als je nou een dikke auto met echt mooi geluid van zicbzelf hebt, kan ik een beetje geluid best waarderen, maar de hedendaagse after market sportpijpen klinken echt nergens naar.

OT: niks aan te doen, behalve het antwoord dat je niet wilt horen.

Muddy Bandit zei:
Je koopt dus lawaai terwijl je geen lawaai wilt, of misschien beter gezegd alleen de omgeving mag er overlast van hebben?:confused:
Plaatselijk isoleren gaat je probleem echt niet oplossen, en het juiste antwoord wil je niet horen... daarmee wordt het al aardig zinloos om hier een topic voor te openen.

Ook dat nog een keer. Daarbij blijft het een 4 cilinder die nooit een heerlijk geluid zal produceren. Hooguit herrie maar dat heb je al ervaren.
Maar TS krijgt hier niet te horen wat hij wil dus die zal hier waarschijnlijk niet terug komen.

*niet helemaal mee eens , ook een 4 cilinder kan een mooi sportief geluid maken , zonder overlast, maar dat zal bij ts wel niet het geval zijn.

Mijn vorige A4 1.8 turbo maakte best een redelijk sportief geluid maar kan het niet halen bij mijn SLK.
Maar je hebt gelijk, een 4 cilinder kan wel sportief klinken zonder herrie te maken.
TS kan denk ik het beste enig dempingsmateriaal in de soundpipe aanbrengen.

haarr zei:
TS kan denk ik het beste enig dempingsmateriaal in de soundpipe aanbrengen.

Een soundpipe is gewoon een stoer klinkende naam voor een recht stukje buis als vervanger voor de tussendemper, als je daar dempingmateriaal in aan wilt brengen zit de pijp al meteen verstopt.... het dempt dan natuurlijk wel prima maar niet alleen het geluid.:)
Er is hier gewoon een verkeerde keuze gemaakt door 2 schottendempers te vervangen voor 1 rechte pijp met aan het einde een te korte/te dunne/verkeerd gevulde absorbtiedemper, en dat resoneren van geluidsgolven aan de achterkant los je echt niet op met het aanbrengen van wat dunne isolatiematjes in de klankkast.... dan heb je echt wel een 2-persoons dubbel dekbed als isolatiemateriaal nodig.
Het enigste wat TS nog zou kunnen doen is het eind van de uitlaatpijp verlengen tot voorbij de achterkant en daar voorzien van een naar beneden gerichte bocht.... ik heb echter een heel sterk vermoeden dat TS dit ook absoluut niet wil, en dan blijft alleen nog de mogelijkheid over om bij 100 km/h de radio een stuk harder te zetten.

nize-gehoorbeschermer-volwassene.jpg

"Een sportief geluid" uit een motor..... Een sportief geluid is een wielrenner of een hardloper die de longen uit z'n lijf heeft gereden/gelopen. Maar een stuk metaal dat een beetje ronkt. Je hoeft er verdorie geeneens inspanning voor te leveren. Slechts je rechtervoet een heel klein beetje bewegen.

Maar goed, mensen die dit leuk vinden denken waarschijnlijk dat ze heel stoer zijn als ze langs anderen rijden, terwijl die mensen waar ze langs rijden alleen maar denken dat die kereltjes een klein pikkie hebben. En om dat te compenseren moet je blijkbaar herrie maken.

R Wolters zei:
"Een sportief geluid" uit een motor..... Een sportief geluid is een wielrenner of een hardloper die de longen uit z'n lijf heeft gereden/gelopen. Maar een stuk metaal dat een beetje ronkt. Je hoeft er verdorie geeneens inspanning voor te leveren. Slechts je rechtervoet een heel klein beetje bewegen.

Maar goed, mensen die dit leuk vinden denken waarschijnlijk dat ze heel stoer zijn als ze langs anderen rijden, terwijl die mensen waar ze langs rijden alleen maar denken dat die kereltjes een klein pikkie hebben. En om dat te compenseren moet je blijkbaar herrie maken.

Mijne kwam al zo uit de fabriek... Mijn pikkie is bij aankoop echter niet opgemeten. Wat nu?

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
R Wolters zei:

Mijne kwam al zo uit de fabriek... Mijn pikkie is bij aankoop echter niet opgemeten. Wat nu?

alsnog laten doen, men zal dan wel begrip voor de aankoop krijgen waarschijnlijk.

R Wolters zei:
Zelfde geldt ook voor zwaar sturen... DIe link heb ik ook nooit gesnapt, waarom zou een "sportive" auto ineens zwaard moeten sturen. Vervolgens stoppen ze er zo'n elektronische stuurbekrachtiging in die alsnogs al het gevoel er uit haalt.

EVV zei:
R Wolters zei:
Zelfde geldt ook voor zwaar sturen... DIe link heb ik ook nooit gesnapt, waarom zou een "sportive" auto ineens zwaard moeten sturen. Vervolgens stoppen ze er zo'n elektronische stuurbekrachtiging in die alsnogs al het gevoel er uit haalt.
Een goede sportieve auto heeft dan steeds goed gevoel erin. De huidige mensen zijn het niet meer gewend om geen stuur of rem bekrachtigen te hebben. Zo hebben ze er bij mijn auto ervoor gekozen om hydraulische stuurbekrachtiging te gebruiken en zo toch een goed stuur gevoel te behouden.

Bedoel je die tape die om het stuk uitlaat direct bij de motot (het spruitstuk) gewikkeld wordt?

Motorfiets-Uitlaat-Tape-Wrap-Covers-Voor-Yamaha-X-Max-Mt-07-Xt1200z-Super-Tenere-R1-2003.jpg_q50.jpg

Die tape werd ooit gebruikt om de uitlaatgassen heet te houden. Dit omdat de viscositeit van warme lucht minder hoog is dan van koude lucht. De hete gassen stromen dan sneller door de uitlaat waardoor de motor minder tegendruk heeft en vrijer ademt.

Echter:
1- Deze tape is NIET bedoeld om het geluid te verminderen. Het zou mij niets verbazen als je met tape meer geluid meet dan zonder.
2- Als je het voertuig wel eens met een natte uitlaat weg zet, kan het gaan rotten onder de tape. Zeker het plasgootjesijzer wat automobiel-uitlaat-fabrikanten gebruiken.
3- Een goed (en daarmee duur) spaggettispruitstuk kan meer effect hebben dan een middendemper naar de sloop verwijzen of de uitlaat inpakken.
4- Deze tape werkt bij extreem hoogttoerige motoren (8.000 rpm of meer), bij een laagtoerige motor zoals in een doorsnee persoenenauto zit heeft dit waarschijnlijk nauwelijks meetbaar effect.
5- Ik ben ook jong geweest, ik heb ook voertuigen gehad waarbij gehoorbeschadiging aannemelijk was. Ik heb er ook nog van genoten. Maar toch is het sociaal minder wenselijk iedere ochtend om 06:00 uur het kabaalijzer op te starten. Op die manier maak je de pensionado's en andere zuurpruimen veels te vroeg wakker en daar kunnen zij erg slecht tegen.

Zo'n uitlaatsspruitstuk dus:
srs-4-2-1-spruitstuk-roestvrij-staal-honda-civic-crx-del-sol-41251-782.jpg

Bovendien, je kan in Nederland niet eens met een eerste generatie Fiat Panda voluit rijden, laat staan met een moderne Suzuki Swift.

Geld investeren om extra geluid te produceren begrijp ik nog wel maar dan vervolgens dit in de auto niet willen horen gaat mijn pet te boven.

Pietzoveel zei:
Abt levert al setjes om een V8 geluid via de speakers te laten horen.....

Dat is dus het tegenovergestelde war TS wil. Die wil binnen in de auto stilte en buiten, om de medemens te plezieren, herrie.
Waarschijnlijk moet hij stoer overkomen.

Bij zo'n Abt setje moet hij de speakers op het dak zetten. :cool:

TS moet die soundpipe weer vervangen door de middendemper en als hij dan een fatsoenlijke einddemper heeft gekocht, heeft hij wel wat meer 'brom' maar geen ongewenste herrie. Geluidsisolatie gaat 'm niet worden.

nize-gehoorbeschermer-volwassene.jpg

Dit in combinatie met zo'n Abt setje en met open ramen rijden in natuurlijk wel een optie.

Gewoon even in 1x goed isoleren, daar zijn zelfs nog subsidiemogelijkheden voor.... en iedereen weer helemaal blij.:)

R W xxx zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
R Wolters zei:

alsnog laten doen, men zal dan wel begrip voor de aankoop krijgen waarschijnlijk.

Een Italiaanse schone mag niet zingen?

Terug
Bovenaan