uitboren borgingsboutje remschijf

Erik 9667124

Startmotor
Mijn remschijven voor wilde ik vervangen.
De remschijven zitten met een borgingsmoertje (inbus nr.7) aan de naaf vast.
Eén van deze borgingsmoerttjes ging er makkelijk uit met de inbussleutel, de andere (bestuurderskant) was dolgedraait.
Waarschijnlijk is dit de vorige keer bij het vervangen van de schijven gebeurt. Ik heb geprobeerd om met een 'linkse tap' los te draaien maar de tap brak af.
Ik dacht daarna het hele moertje uit te kunnen boren met een metaalboortje en snijolie maar helaas ook dit werkt niet zoals verwacht.
Ook met een fiberhamer wat stevige tikken op de remschijf werkt niet zoals verwacht.
En ik durf niet extreem hard te slaan omdat ik bang ben dat de schijf anders afbreekt.

Hebben jullie een idee welke mogelijkheden ik nog heb?

Aangezien je de schijven toch gaat vervangen: Grote boor erop zetten die ongeveer zo groot is als de kop waardoor je de kop er af boort.
Het maakt echt niet uit of je door het eerdere boorwerk nog in het midden van de kop zit of niet.
Daarna kun je de schijf er af halen en is de rest van het schroefje waarschijnlijk zo met een tang (eventueel een griptang) eruit te schroeven...
De kop zit meestal vastgeroest aan de schijf en is stiekem best sterk voor zo'n klein schroefje.

Je slaat met een hamer trouwens eerder het wiellager dan de schijf aan gort door de verkeerde belasting.

Dat schroefje is vooral bedoeld als montagehulp, Dus doe er een likje keramisch vet op bij het installeren van de nieuwe. Die dingen zijn bij de meeste onderdelenhandelaren wel te krijgen en dan kun je gelijk kiezen voor een kruiskop waar je de volgende keer (als het keramisch vet zn werk niet heeft gedaan) eventueel een slagschroevendraaier op kunt zetten.

Bedankt voor jullie reacties!
Omdat dat ene schroefje (in mijn geval is het een M10 boutje en alleen bij de dealer of online te bestellen, ik ben bij meerdere automaterialenzaken geweest en die hadden het niet) mij in de weg zat had ik zoiets van, ik boor eerst dat schroefje er voorzichtig uit mocht dat niet lukken dan heb ik nog een escape en kan ik naar de garage rijden (wat wel mijn eer te na is, maar soms heb je geen keus) Daarom heb ik de nieuwe schijven en blokken ook nog niet besteld. Als de oude schijf beschadigd (bijvoorbeeld het schroefgat van het schroefje is te groot geworden) tijdens het uitboren. Kan ik er dan nog wel mee rijden of moet er dan gelijk een nieuwe schijf op?

Anders bestel ik die voordat ik verder ga uitboren vast de nieuwe schijven en blokkenn.
Kan ik hier ook foto's plaatsen? Dan zie je dat de kop eigenlijk vooral aan de rand nog zit. Maar sterk dat dat ding nog is, had ik vooraf toch anders ingeschat.
Er bestaat natuurlijk een mogelijkheid dat als ik de kop van het schroefje eraf boor ik de rest er toch niet uit krijg. (en de schijf wel los is) Is dat een probleem als ik de nieuwe schijf erop zet? Uiteindelijk is het een montagehulp en zit het wiel vast met de 5 wielbouten toch?

Laatst bewerkt:
Waarom zou je aan remmen gaan werken als je nog geen vervangdelen hebt? Beetje apart....
Zo'n schroefje komt wel los, het is alleen vaak vervelend langdradig werk dat uitboren....

Als je boor relatief in het midden zit is de kans groot dat de schijf niet geraakt wordt.
Een boor loopt taps toe net als de kop van zon schroefje en het gat van de schijf. Als je al wat raakt, zit je hooguit in dat tapse stuk. Als je daar doorheen weet te boren zit je al in je naaf... die schroef is veel eerder zijn kop al kwijt.

Je komt niet eens aan het schroefgat van de naaf, even er van uit gaande dat alleen de kop vast zit en je niet ook dat schroefdraad nog moet uitboren (al kun je dat ook gewoon laten zitten en het laten voor wat het is)
Daarom pak je ook een boor die iets kleiner of net zo groot is als de kop. Dan boor je alleen de kop er af en raak je geen schroefdraad.

Daarnaast is de opening die je al hebt (zeker bij inbus) dieper dan de rand, dus je maakt vooral de kop dunner op de rand van die opening.
Op een gegeven moment is de boor er bijna doorheen en dat zie je gewoon gebeuren, je kunt op dat moment stoppen en een beiteltje pakken als je bang bent de schijf te raken. Maar ook dat is niet direct een probleem.

Als de opening door eerdere boorpogingen al niet meer in het midden zit, kan het wel zijn dat je de schijf raakt, maar als ziet dat 2 kant van de kop al door is, kun je er alsnog een beitel achter zetten.

Vergeet trouwens niet om een veiligheidsbril op te zetten en als je gaat beitelen is beschermende kleding aan te raden.

Terug
Bovenaan