Twingo trilt

Guest
Mijn Twingo van 2016 was erg windgevoelig in het begin. Ik vond het gewoon griezelig om er mee op de snelweg te rijden.
Gelukkig heeft de garage daar wat aan kunnen doen. Als ik het goed begrepen heb had het met de afstelling van de stuurbekrachtiging te maken.
Na het bijstellen is de windgevoeligheid enorm afgenomen, gelukkig.
Maar, sinds die tijd trilt de auto nogal. Eerst alleen rond de 90 km per uur. De laatste tijd trilt hij zelfs van 80-100 km.

De garage heeft er van alles aan gedaan om dat trillen te stoppen. Er zijn uiteindelijk zelfs andere banden onder gezet. Helaas zonder resultaat. De monteur van mijn garage, die een uitgebreide proefrit heeft gemaakt en toegaf dat "je je stoel uittrilt" weet niets meer te verzinnen. Renault Nederland is geraadpleegd, maar het antwoord laat nog even op zich wachten.

Ik kom op internet veel meldingen tegen over de windgevoeligheid van de Twingo. Maar over dat trillen lees ik niets.
Ik ben heel nieuwsgierig of meer Twingorijders dit herkennen en of er lezers zijn die een oplossing weten.

Rij eens langs bij een andere garage. Een monteur is ook maar een mens en als hij bij een wat kleinere zaak werkt waar hij het zonder advies van collega's moet doen dan houdt het al snel op.

Heb je het idee dat het van één kant komt? Merk je dat het soms in bochten wat minder is en na de bocht weer terugkomt (1 kant komt dan iets los van het wegdek).

Je hebt het ook in de vierde versnelling?

Heel simpel...

Voor de aanpassing aan de stuurbekrachtiging was het er niet, na de aanpassing heb je inene een trilling in je auto..o_O

Laten ze nog maar eens hun wandelgangen bekijken..., het ligt toch echt aan de aanpassing van de stuurbekrachtiging...

Vreemd dat ze aan je stuurbekrachtiging gaan zitten voor windgevoeligheid..., ik zou eerder een kijkje nemen naar het onderstel, banden, stab. stang, wiellagers, banden, schokbrekers etc

Kan heel goed zijn dat na het terecht afstellen van de bekrachtiging..., andere of later gemonteerde onderdelen, door de aanpassing niet meer op 1 lijn staan met het onderstel..., en dus komt er een ander probleem naar voren..., die nooit opviel door verkeerde afstelling van je bekrachting..

Succes

Vreemd dat ze aan je stuurbekrachtiging gaan zitten voor windgevoeligheid..., ik zou eerder een kijkje nemen naar het onderstel, banden, stab. stang, wiellagers, banden, schokbrekers etc

Mooi dat jij niet bij Renault werkt dan;)
Is een algemene update geweest om het rijgedrag van de Twingo icm zijwind aan te passen.

Roder zei:

Mooi dat jij niet bij Renault werkt dan;)
Is een algemene update geweest om het rijgedrag van de Twingo icm zijwind aan te passen.

Leuk..., maar heeft er nu wel weer een probleem bij, en ze kunnen het niet voor hem oplossen:rolleyes:..., blij dat ik niet bij Renault werk

VORQ, ik kan eerlijk gezegd geen verbanden leggen. Op advies van mijn auto schakel ik wel snel door naar de 5e versnelling en 80 rij ik dus meestal wel in 5, maar ik zal de 4e eens proberen.
Roder, weet je ook of er meer klachten zijn over trillen na het updaten?

Ik rij weleens 60 in z`n 5 in m`n auto, ook in mijn oude Twingo gedaan, ging prima zonder trillen..
Vind het ook gek dat het pas is gekomen na die update wegens de zijgevoeligheid, zou toch maar even teruggaan naar Renault..

christaM zei:
VORQ, ik kan eerlijk gezegd geen verbanden leggen. Op advies van mijn auto schakel ik wel snel door naar de 5e versnelling en 80 rij ik dus meestal wel in 5, maar ik zal de 4e eens proberen.
Roder, weet je ook of er meer klachten zijn over trillen na het updaten?

Die zijn er niet echt voor zover ik weet. Ik denk dat je even op je schakelgedrag moet letten;)

Zit er op de Twingo geen systeem wat met de ESP en remingrepen de stabiliteit bevordert?

Probleem is dat het een fundamenteel fout concept is. Smal, hoog, motor achterin, weinig gewicht in de neus, korte wielbasis. Dat staat garant voor zijwindgevoeligheid. Vroeger loste je dat bij auto's zoals de kever op door grindtegels in de neus te flikkeren, nu wordt dat vermoedelijk elektronisch opgelost met remingrepen op esp en eventueel ingrijpen op de elektrische stuurbekrachtiging. Ik ben benieuwd wat die update precies heeft ingehouden. Ik zou eerder mechanische ingrepen verwachten (meer gewicht in de neus, verlagen, plattere banden, hogere bandenspanning).

Het probleem was vooral het overijverig ingrijpen van de veiligheidssystemen, als de berijder daarvan 'schrikt' of in een reactie tegenstuurt wprdt het alleen maar erger. Dat is nu voorkomen/relaxter.

Koppelbaas zei:
Heel simpel...

Voor de aanpassing aan de stuurbekrachtiging was het er niet, na de aanpassing heb je inene een trilling in je auto..o_O

Laten ze nog maar eens hun wandelgangen bekijken..., het ligt toch echt aan de aanpassing van de stuurbekrachtiging...

Kan heel goed zijn dat na het terecht afstellen van de bekrachtiging..., andere of later gemonteerde onderdelen, door de aanpassing niet meer op 1 lijn staan met het onderstel..., en dus komt er een ander probleem naar voren..., die nooit opviel door verkeerde afstelling van je bekrachting..

Succes
Leg jij eens uit hoe een auto kan gaan trillen door een kapotte (of slechte) stuurbekrachtiging?
En kom dan eens met een andere uitleg als in 1 lijn staan met het onderstel. Wat betekent dat uberhaupt?

Als een auto begint te trillen bij 90 km/u ligt het 9 van de 10x aan de banden.

Maar als de garage zelfs al andere banden gemonteerd heeft zullen die waarschijnlijk ook wel correct uitgebalanceerd zijn. Kan overwegen om de wielen aan de auto uit te balanceren, dan kunnen ze de wielen compleet uitsluiten als het probleem blijft.

Monsieur Le Loure zei:
Als een auto begint te trillen bij 90 km/u ligt het 9 van de 10x aan de banden.

Maar als de garage zelfs al andere banden gemonteerd heeft zullen die waarschijnlijk ook wel correct uitgebalanceerd zijn. Kan overwegen om de wielen aan de auto uit te balanceren, dan kunnen ze de wielen compleet uitsluiten als het probleem blijft.

Dat is mijn gedachte ook, zeker omdat het snelheidsafhankelijk is een precies bij de cruciale snelheid van rond de 80 gebeurt. Daar ligt een resonantiefrequentie. Maar ik kan het niet rijmen met alles wat er staat (alles gedaan, nieuwe banden, garage kan het niet vinden). Anders zou ik de wielen voor een achter nog eens omzetten en eventuele wieldoppen er af halen.

christaM zei:
De garage heeft er van alles aan gedaan om dat trillen te stoppen. Er zijn uiteindelijk zelfs andere banden onder gezet. Helaas zonder resultaat. De monteur van mijn garage, die een uitgebreide proefrit heeft gemaakt en toegaf dat "je je stoel uittrilt" weet niets meer te verzinnen.

Roder zei:
Ik denk dat je even op je schakelgedrag moet letten;)

Goede tip...:rolleyes:

Overigens hebben wij dat trillen ooit bij een Mégane gehad door roest/troep op de naaf. Die trilde net als een ongebalanceerde band en tijdens remmen werd het zo erg dat het stuur bijna uit handen sloeg. Daar hebben we na lang zoeken en uitproberen uiteindelijk een micrometer op de naaf gezet om de zijwaartse slag te controleren. Die bleek een honderdtal micrometers te zijn, niet met het blote oog zichtbaar, maar wel buiten de toleranties. Grondig schoongemaakt met een staalborstel en de wielen er in dezelfde stand weer op terug gezet en toen was het eindelijk over.

s velthuis zei:
roest/troep op de naaf

Dit verwacht ik eerlijk gezegt niet op een auto van amper een jaar oud.

Die windgevoeligheid is een softwareupdate. aangezien de stuurbekrachtiging tegenwoordig veelal electrisch werkt moet dat dus softwarematig opgelost worden.

Dat daarna echter een trilprobleem is ontstaan kan inderdaad met die update te maken hebben. Immers zal er meer aangepast zijn dan enkel de stuurbekrachtiging. Ook esp en abs zijn electronisch geregeld en kunnen dus ineens rare dingen gaan doen na een update (om wat voor reden dan ook.

Blijft echter vreemd dat het trillen op de standaard resonantiefrequentie gebeurt.
Is er al eens een uitlees gedaan van de sensorwaarden van de esp/abs systemen?

Het hoeft niet met elkaar te maken te hebben natuurlijk. Maar dit is wel een vreemd probleem.

Even een gek idee: wellicht zit het stuurhuis niet goed vast of zit er een productiefout in? Komt nog wel eens voor dat er af fabriek wat fout aan is.
Dit heeft namelijk ook effect op de ophanging.

Pobresh zei:
s velthuis zei:
roest/troep op de naaf

Dit verwacht ik eerlijk gezegt niet op een auto van amper een jaar oud.

Nee, die roest verwacht ik hier ook niet. Maar ik bedoel vooral dat je niet veel nodig hebt om spectaculair trillen te veroorzaken. Ik had niet verwacht dat een onzichtbare slag veroorzaakt door roest een bijna uit de handen slaand stuur op kon leveren.

Pobresh zei:
Die windgevoeligheid is een softwareupdate. aangezien de stuurbekrachtiging tegenwoordig veelal electrisch werkt moet dat dus softwarematig opgelost worden.

Dat daarna echter een trilprobleem is ontstaan kan inderdaad met die update te maken hebben. Immers zal er meer aangepast zijn dan enkel de stuurbekrachtiging. Ook esp en abs zijn electronisch geregeld en kunnen dus ineens rare dingen gaan doen na een update (om wat voor reden dan ook.

Het feit dat je elektronisch een probleem moet oplossen dat in de basis veroorzaakt wordt door een mechanische oorzaak, betekent dat je een fundamenteel fout ontwerp in handen hebt. Ik vraag me nog steeds af wat die update nou precies behelst.

s velthuis zei:
Het feit dat je elektronisch een probleem moet oplossen dat in de basis veroorzaakt wordt door een mechanische oorzaak, betekent dat je een fundamenteel fout ontwerp in handen hebt. Ik vraag me nog steeds af wat die update nou precies behelst.

Muah afgezien van de fundamentele oorzaak met betrekking tot de motor, is een electronische stuurbekrachtiging in mijn beleving erg gevoelig en licht sturend en dat past soms niet goed bij de gereden snelheid. Ook bij auto's met de motor voorin (wel vooral bij kleinere auto's) Een softwareupdate kan dit dan verhelpen door de bekrachtiging iets minder te maken op de hogere snelheden. Het stuurt dan wel wat zwaarder (in principe heb je op de snelweg geen stuurbekrachtiging nodig, maar dat terzijde)

Wat betreft de naaf: kan nog altijd zijn dat deze niet goed in het wiellager zit. Dan krijg je ook vreemde trillingen. Echter zou je het dan al vanaf het begin moeten hebben.

Pobresh zei:
Muah afgezien van de fundamentele oorzaak met betrekking tot de motor, is een electronische stuurbekrachtiging in mijn beleving erg gevoelig en licht sturend en dat past soms niet goed bij de gereden snelheid.

Ik word tot nu toe ook nog niet zo enthousiast over de elektrische stuurbekrachtigingen waar ik mee heb gereden. Maar in principe moet een auto bij zijwind koersvast blijven met zeer minimaal tot niet bijsturen. Idem voor spoorvorming. Lage, brede banden zijn daar gevoeliger voor. Bijsturen is dan een lapmiddel. Een overenthousiaste bekrachtiging maakt het lapmiddel vervolgens een minder goed lapmiddel imo.

Terug
Bovenaan